• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli Helsingissä 27.7.09

Ei se auta jos se viimeinen vilkaisu tehdään väärään suuntaan ja lähdetään liikkeelle niin silloin se ajolinjat risteävät parin kolmen sekunnin päästä, siinä sitten voi vain arvioida miten kaukana pyörä oli silloin kun autoilija tähyili sinne pyörän suuntaan jos se ajaa yli 50 metriä sekunnissa. Voinhan minä olla väärässäkin mutta valitettavasti minulla menee aikaa risteyksen läpi ajamiseen muutama sekunti.
Ei autakaan. Kuten sanoin, aina ei onnistu. Liikenteessä tehdään jatkuvalla syötöllä virheitä. Toiset vähemmän merkityksellisiä ja toiset enemmän. Katveitakin on ja muita näkyvyysesteitä, aurinko saattaa häikäistä ja niin edelleen.

Pointti oli siinä, että turha inistä säännöistä ja velvollisuuksista, jos itse on on tekemässä väärin. Valittamisen ymmärtää, jos itse tekee oikein ja toinen väärin. Jos molemmat tekevät väärin, onnettomuuden mahdollisuus kasvaa. Edes toisen toimiessa oikein, on paremmat mahdollisuudet selvitä tilanteesta.

Mulla ei ole aavistustakaan miksi tänne kirjoittelevat ovat ostaneet moponsa. Itse tykkään moposta juurikin siksi että kahvan käännöllä lähdetään reippaasti. Tosin mutkien vääntö on musta hauskaa, ei suorilla kiihdytys.

Suoraan ajaminen on helppoa ja samalla petollista. Nopea lähtö on ikäänkuin hallussa, vaikkei olekkaan, tässä ilmeisesti on taas todiste siitä. Nopea mopo petti kuskin, nopeuden tuoma hyvänolon tunne oli liikaa ja väärässä paikassa. Surullista että nuori mies maksoi virheestä hengellään. Mutta en voi olla ihmettelemättä näitä hurraajia, jos ihminen ei kykene empatiaan, se on sairas. Tarkkailkaa tilaanne, te jotka toivotte toisten kuolemista. Näitäkin viestejä tässä ketjussa oli ennen moderointeja. Mistään ei voi päätellä että kaveri olisi ollut idiootti kuten täällä väitetään, vauhtisokea varmaankin.

Luinpa MP-Maailmaa. Siinä yks mopokouluttaja kertoo, että ennen koulutettavia piti hillitä, nykyään pitää oppilaita innostaa liikkumaan edes muun liikenteeen nopeutta. Kai se tosiaan kertoo jotain mopoilun muuttumista, kun ei uskalleta edes autojen vauhtiin, vaan kirjoitellaan nettiin soopaa.
Tämä teksti on inhimillisyyttä!
bowdown.gif

Kyllä sellaiset edesottamukset on mp-foorumille ihan pätevä puheenaihe. Täällä sitä paitsi tuntuu vallitsevan tiettyjen postaajien kesken sellainen ´konsensus´, että nopeuden voi valita turvallisesti itse. Nämä ovat esimerkkejä siitä, että sillä kolikolla on olemassa myös aika karu kääntöpuoli.
Hmm. Kyllä sen voi. Siihen ihan koulutetaan, esimeriksi hälytysjoneuvon kuljettajan kurssilla.

Tämä ei tarkoita sitä että se sujiuisi kaikilta, eikä kaikki ole joko koulutettu tai itse huomioi asiaan littyviä riskejä.

Ikävä kyllä. Jos kaikki niitä pohtisivat, kolisisi vähemmän kuin nyt.

Kukaan ei kuitenkaan ole erehtymätön tai tee täydellisiä arvioita aina. Eri tekijöiden ymmärtäminen kuitenkin alentaa sitä kuinka monta kertaa eläissään itsensä kolhii tai sen yhden kerran liikaa.

Puhukaamme siis niistä asioista, joita kannattaa huomioida kun ajaa, jotta kuolee vasta vanhainkodissa.

Elämän ongelmiin ei ole myöskään ratkaisu rekankeula, yritä vielä aamuun, silloin paistaa aurinko jokaiseen risukasaankin.

Kyllä sellaiset edesottamukset on mp-foorumille ihan pätevä puheenaihe. Täällä sitä paitsi tuntuu vallitsevan tiettyjen postaajien kesken sellainen ´konsensus´, että nopeuden voi valita turvallisesti itse. Nämä ovat esimerkkejä siitä, että sillä kolikolla on olemassa myös aika karu kääntöpuoli.
Hmm. Kyllä sen voi. Siihen ihan koulutetaan, esimeriksi hälytysjoneuvon kuljettajan kurssilla.

Tämä ei tarkoita sitä että se sujiuisi kaikilta, eikä kaikki ole joko koulutettu tai itse huomioi asiaan littyviä riskejä.

Ikävä kyllä. Jos kaikki niitä pohtisivat, kolisisi vähemmän kuin nyt.

Kukaan ei kuitenkaan ole erehtymätön tai tee täydellisiä arvioita aina. Eri tekijöiden ymmärtäminen kuitenkin alentaa sitä kuinka monta kertaa eläissään itsensä kolhii tai sen yhden kerran liikaa.

Puhukaamme siis niistä asioista, joita kannattaa huomioida kun ajaa, jotta kuolee vasta vanhainkodissa.

Elämän ongelmiin ei ole myöskään ratkaisu rekankeula, yritä vielä aamuun, silloin paistaa aurinko jokaiseen risukasaankin.
Edelleen mietin sitä että moottoripyöräilynhän pitäisi olla hauska harrastus tai elämäntapa, ei sen pitäisi aiheuttaa näin hirveitä kiristelyjä tietyille henkilöille. Jos ahdistaa noin paljon nopeusrajoituksen noudattaminen niin ehkä kannattaa myydä pyörät.

Edelleen mietin sitä että moottoripyöräilynhän pitäisi olla hauska harrastus tai elämäntapa, ei sen pitäisi aiheuttaa näin hirveitä kiristelyjä tietyille henkilöille. Jos ahdistaa noin paljon nopeusrajoituksen noudattaminen niin ehkä kannattaa myydä pyörät.
Mistä keksit sen etteikö se ole hauskaa? Minä kun näitä luen, niin enemmän se näyttää muita kiristävän kuin niitä ketkä ajelee juuri niin kuin itse haluaa
smile_org.gif

jos ahdistaa muiden ajelut noin paljon, kannattaa ehkä myydä pyörät pois
smile_org.gif

Terveisiä Saksasta, Ranskasta, Italiasta, Sveitsistä ja Itävallasta. Olen tasan samaa mieltä kun Petsku73:

"Jotenkin yleinen mentaliteetti nykyään on, että jos rikot lakia jotenkin liikenteessä. Yleensä ylinopeutta, olet menettänyt kaikki muut oikeutesi, ja sinut voidaan teilata.
Varsinkin motoristeja kohtaan ajatellaan näin.

Olenkin tässä miettinyt, että pitäisikö ajaa vaikka kuorma auto kortti, ja lähteä ajamaan samalla mentaliteetilla tuonne liikenteeseen. Joka ikinen kottero, joka rikkoo liikennesääntöjä, on vapaata riistaa? Mitä isompi kulkuneuvo, sen enemmän oikeuksia ja etuja?

Koitan kuitenkin tuolla liikenteessä pitää oikeustajuni kohdallaan, enkä ajattele, että nyt mulla on itselläni oikeus rikkoa lakeja, koska tuo toinen rikkoi ensin."

On varsin kummallista, että ylinopeus (joka on kaikkien tervejärkisten ja -silmisten) havaittavissa tekee motoristista automaattina "syyllisen". On varsin kummallista, että keskuudessamme liikkuu täysiä tolloja ja heidän mukaan mitoitetaan kaikki "säännöt".

Laitetaanpa parituhatta suomalaista puusilmää ajelemaan Milanoon, niin johan on liikenne sekaisin. Ehkä silloin italialaisilla tulisi kiellot mieleen... Joo, ei enää Suomalaisia autoilijoita Milanoon.

Matkani keskieurooppalaiseen liikennekulttuuriin oli niin avartava, että tulin täysin vakuuttuneeksi kukkahattujen ajattelun totaalisesta virheellisyydestä. Oikeampi tapa hoitaa liikenteen sujuvuus olisi tietysti italialaistyyppinen toisia huomioiva hereilläolo.

On varsin kummallista, että ylinopeus (joka on kaikkien tervejärkisten ja -silmisten) havaittavissa tekee motoristista automaattina "syyllisen". On varsin kummallista, että keskuudessamme liikkuu täysiä tolloja ja heidän mukaan mitoitetaan kaikki "säännöt".
No ei kait se kenestäkään automaattisesti tee syyllistä, vaan vasta silloin, jos tapauksen tutkinnassa käy ilmi, ettei vastapuoli ole voinut toisen ajonopeudesta johtuen havaita tätä ajoissa, ja toimia tilanteen edellyttämällä tavalla.

Liikenteessä tosiaankin on ja tulee varmaan vastaisuudessakin olemaan aika monenlaista kuskia. Ja säännöt tulee mitoittaa niin, että kaikilla ajokortin omaavilla on edellytykset selviytyä siellä. Melko loogista.

Motoristin ei koskaan kannata luottaa oikeuksiinsa liikaa. Jo ihan sääntöjenmukaisilla nopeuksilla tulee puusilmiä eteen tämän tästä, joten jos on tehnyt päätöksen valita ajonopeutensa itse, kannattaisi pitää huoli, ettei ole paljon eteentulijakandidaatteja lähimailla.

Syyllisyyksistäkään on ihan turha itkeä enää siinä vaiheessa, kun se ainokainen lähtee.

Suuttuu ken haluaa?

Fakta on se, että punainen Mondeo kääntyi kulkusuunnassaan vasemmalle sen prätkän eteen. Jarrutusjälkiä (prätkän) löytynee about 27m ennen törmäystä, mutta silti ois auton apukuskin paikalla ollut päässyt hengestään. Onneksi ei istunut sillä pallilla ketään.

Harmi, että mp-kuski delas. Mutta oli vedättäny aikalailla reippaasti Tullivuorentien risteyksestä lähtien. Nopeus oli kuitenkin aikalailla yli sallitun.

Sitä sai mitä tilas? Väärä paikka vedättää täysillä. Ois menny radalle....

Back