• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mobil Delvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaihdoin tänään toiseen pyörään(Kawa Z750 '04) Delvac MX:t sisään. Hyvin tuntu pelittävän! Vaihteet menee nyt tosi pehmeästi sisään, kun ennen tuppas vähän kolahtaa silmään. Olin kyllä hiukan skeptinen ensi alkuun tuon soveltuvuudesta kun hintakin on aivan käsittämättömän naurettava ~60€/20L. Kai se on kaadettava tuohon kymppiärräänki nuo sisään.  
sport05.gif
Ainakin toistaiseksi toiminut moitteita kyseinen Zeta!
033102beer_1_prv.gif

No niin.
12R:n ventiilikoppa käytetty irti ja välyksiä tutkittu toisen kerran "dieselöljykauden" aikana..
Ei mitään säätötarvetta edelleenkään.. Samoilla mittalaitteilla, kuin aiemminkin tehtynä tulos oli se, että eipä juuri mitään muutoksia ole tapahtunut tuolla osastolla.

Kai tuo delvac saa nokat ja kupit kulumaan synkroonissa läppäytymisen kanssa, tai sitten ventiilit ei painu kanteen, eikä lastua lähde...?
smile_org.gif

Pari päivää sitten tuli laitettua Isoa D:tä myllyyn.
Alkoi vaihteet pelittämään paremmin.
biggrin.gif

Miinuksena tuli astetta suurempi resonointi/tärinä pyörään tietyllä kierros alueella, 3800-4200 rpm., ja tuntuu ihan palleissa asti.
Pyöränä 600 bandit.

Muuten tuntuis öljy toimivan paremmin kuin tuo joku hipo hipo mp öljy mitä edellinen omistaja oli käyttänyt....
062802moto_prv.gif

Öljyfirmojenhan kannattaisi värvätä täältä itselleen testaajia... on selvästikin niin pirun tarkkoja persdynoja tässäkin triidissä ja paljon
wink.gif

vanhassa cbr:ässä alko vaihteet koliseen ja tulemaan välivapaita kun vaihdoin delvaciin.. pienemmissä pyörissä on toiminut kyllä
nixweiss.gif
Nykyiseen en taida vaccia laittaa..

Vaihdoin vfr 750 -92 öljyt ja pistin kehutut  Delwac 15w40.
Kytkimen toiminnasta en oikeastaan osaa suuntaa tai toiseen, mutta vaihteet menevät selkeästi paremmin päälle varsinkin kun tulee risteykseen tai pysähtyy liikennevaliohin ja  vaihteita polkee pienemmälle
Aiemmat "moottoripyöräöljyt" pistivät hanttin lähes aina juuri alaspäinvaihdettaessa hiljaisessa vauhdissa.

biggrin.gif
sad_orig.gif
tounge.gif

Otetaas taas hieman lähemmäs maanpintaa ja muistellaan
muutamaa käytännön asiaa.

Lämpöjen karkaamisesta (missä tahansa laitteessa)
seuraa tietysti erilaista ongelmaa jossa öljy sitten punnitaan.

Jos sitten puhutaan mopon koneen rasittamisesta muuten,
on sillä padalla "saunaillat" ihan helvetin harvassa
biggrin.gif
.
(katukäytössä)

Ei ole näköjään helppoa hahmottaa kuinka lyhyitä ja
ohimeneviä ovat ne hetket, joissa "mennään tapissa".

Nykyaikaisen moponkoneen "rasitusaste" on siis täysin
olematon näitä silmänräpäyksiä lukuunottamatta.

Mopojen vaatimukset öljynlaadulle on taas mitoitettu
"turvallisuussyistä" hieman normisuoritteesta poikkeavin
lähtökohdin.

Ei tarvita mitään ydinfyysikkoa ymmärtämään, että näistä
lähtökohdista valtaosa kaikista mopoista toimii niiden
normaalissa käytössä vaikka Alepan Kultasulalla ilman
käytännön ongelmia.

Käyttäjien henkilökohtaisia ratkaisuja ja motiiveja on taas
turha ihmetellä sen enempää. Jokainen tulkoon tavallaan
autuaaksi
biggrin.gif
.

Toisaalta.... kuten näillä foorumeilla on käsi.... ties missä
biggrin.gif

vakuutettu, että öljyllä voideltavaksi suunniteltu moottori
ei öljyä kaipaa kun pyöräyttää siinä pari pientä purkillista
kärmessalvaa....... Niin koko öljykeskusteluhan on turha
wink.gif

Toin tänä keväänä ajamalla Saksasta -03  13tkm ajetun Bladen, jossa ei vaihteet meinannu toimia varsinkaan alaspäin vaihtaessa. Ikävää lähteä risteyksestä, kun ei tiedä mikä vaihde on silmässä... Muutenkin ikävä epäilys laatikon kunnosta. Tiedä sitten mitkä öljyt koneessa oli.

Pääsin kotio ja vaihoin MX-Delvacit koneeseen ja muutaman 100km ajettua vaihteet alkoi toimimaan niinkuin niiden olettaisikin toimivan!
062802jumpie_prv.gif

Aikaisemmassa -96 GSX-F:n IÖ-jäähykoneessa toimi myös kytkin ja vaihteet vaceilla hyvin.

Kyllä ajattelin ite tuota vaccia tämän viestiketjun perusteella kokeilla. Jos hinta on n.3€/litra verrattuna Valvolinen MP-öljyyn 38€/4 litraa -paitsi että sai ketjurasvan kaupanpäälle- niin ainakin mun joka äänestää lompakollaan kannattaa kokeilla. Mä oon ihan tyytyväinen jos ei ala tallissa sataa mäntiä ja venttileitä ja pyörä hyrskyttää ihan mukan olosesti ja vielä liikkuu.
Mutta ei taida toi vacci ihan riittää tarvii varmaan akku laittaa ensin kiinni
tounge.gif

Vihdoin pääsin tämän delvac keskustelun loppuun.Olipa siinä lukemista.
Loppupäätelmä oli,että minä en pyörääni delvac öljyä laita.
Ostan edelleen sitä moniasteista mineraali öljyä,missä on mp:n kuva
purnukan kyljessä ja ne huippusalaiset kytkinlisäaineet.(Itse en usko
niitä olevan missään,vaan mp-öljyyn jätetään lattamatta kitkaa
vähentävät lisäaineet.)
Synteettinen öljy ei sovi märkäkytkimelle,vaikka itse moottorille se
olisi parasta liukastinta.Ne joilla on kuivakytkimet käyttäköön sitä.

Takaisin vacciin. On gulfin ölpit ja vaihteet takkuaa... Vaceilla ei koskaan takkuillu. (Yli 40 000 km takana, ja paaaaaljon edessäpäin.)

Back