Täyty oikeen rekisteröityä että pääs avautumaan.
Lueskelin "mielenkiinnolla" näitä puolesta ja vastaan zättäilyjä.
Öljytietouttakin näyttää löytyvän jonkin verran vastauksista päätellen. Onpa seassa täyttä soopaakin.
Jos lyhyesti kiteyttäisi öljyvalintaa ja perusteita, niin voisi sanoa että se öljy joka toimii on sitä oikeeta merkistä ja laadusta välittämättä.
Sekoitetaampa hieman soppaa lisää.
Delvakista on sen verran kokemusta että minulla oli Mitsu Gallu 1.6 bensakoneella mallia -82 ja ajelin sillä viimeiset 17 vuotta delvakilla. Oli jatkuva öljynvaihto koneessa, joten oli luontevaa ostaa edullista ja toimivaa öljyä. Auto toimi normaalisti ja kone pysyi puhtaana.
No sitten moottoripyöriin.
Mulla on YZ250 vm. 90 pyörässä on lootassa Mobilin Super 10W40 (Siitä aikanaan kullanvärisestä pytystä aloitettiin). Olen käyttänyt kyseistä öljyä pyörässä noin vuodesta 1996 saakka. Yhtään osaa ei ole vaihdelaatikkoon tarvinnut ostaa. Pyrällä ajetaan pelkästään jäällä, joten käskytys on aika surutonta, kun mennään lähes koko ajan hana auki. Pyörää on piristetty hieman ja se kiertää noin 1000 enemmän kuin vakio, eli aika lievä piristys.
Niille lukijoille jotka vielä tavaavat tuota öljymerkkiä niin kyseistä tuotetta myydään nykyään 2000 nimen alla. Eli siis normaalia auton öljyä.
Vaihtovälinä olen pitänyt noin 5 - 10 tuntia riippuen siitä minkälaista kyytiä pyörä on saanut. Omalla rauhallisella ajolla siis lähempänä tuota 10 tuntia. Joskus kun epäilen etteikö mun pärrä tosiaan kulje niin lainaan sitä sellaiselle henkilölle joka ihan oikeesti ajaa lujaa ja kas kummaa pääseehän sillä samaa vauhtia kun muutkin kärkikuskit. Tämmöisten ajokertojen jälkeen on syytä vaihtaa ö:t vähän aikaisemmin.
Mutta pyörä on toiminut tällä öljyllä jo pitkään joten en näe mitään syytä vaihtaa sitä toiseen. Kytkinkin pelaa vielä hyvin vaikka pyörällä on otettu useampi sata lähtöä. Jääradalla oikeastaan ainoa kytkimen syöjä on juuri lähdöt. Kakkonen silmään (toiset lähtee ykkösellä) ja kaasu lähes auki ja kytkintä ylös.
Mulla on uusi customi johon oon juuri vaihtamassa ensimmäistä kertaa öljyjä. Joten luin tätä treadia mielenkiinnolla. Se mihin lopuksi päädyn on vielä hakusessa. Teen ainakin yhden kokeen ihan omaksi iloksi. Eli en laita kokeeksi mitään MP öljyjä enkä delvakkia enkä sellin vastaavaa. Merkki kyllä tulee olemaan Mobil. Tämä siitä syystä että erehdyin nuorena poikana kokeilemaan Castrolit ja olipahan sotku venttiilikoneistossa. Ihmeellistä harmaata köhnää täynnä. Sitten kokeilin muutamat muut öljyt ja lopuksi päädyin Mobiliin ja olen sillä ajellut ongelmitta 82 vuodesta saakka.
Jos teidän pyörät toimiin

illa niin hyvä. Miksi vaihtaa muuhun. Mun kustomi ei ainakaa pelaa orkkisöljyillä yhtään paremmin kuin ytsi Mobil Super 2000 10W40 öljyllä.
Kun koeajot on tehty customilla niin palailen taas asiaan.