• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mobil Delvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koheltaja sanoi:
Käännetään asia toisinpäin, jos ne kalliiden merkkiöljyjen käyttäjät laittaisi faktaa pöytään öljyjen ominaisuuksista eikä ole aina vinkumassa pelkkien olettamuksien kanssa. Tää homma pitäisi toimia molempiin suuntiin.
Ei ehka kannata pidattaa hengitysta faktoja odotellessa. Voi iskea happikato... :D

^^Jokaisesta öljystä löytyy tarkat tuotetiedot yleensä mm valmistajien sivuilta. Sieltähän tietoja voi onkia ja päässään vertailla. Viskositeetti- indeksin, leimahduspisteen yms. mittaustavat ovat standardoituja, joten luku- arvot ovat sinällään hyvinkin vertailukelpoisia keskenään.

Z-man sanoi:
Pk-seudun halvin 20l pönkä delvac mx 15w40 irtoaa tällä hetkellä... mistä?

Tikkurilan autotarvike on minulle Delvacit myyny. Hintaa en muista ulkoa mutta halvempaa kuin ikh:sta tai k-maataloudesta haettuna. Tosin öljyn ostin extempore kun joku muu oli pääasiallisena ostoksena.

En jaksa uskoa, että yli 10€ hintaeroja löytyy pk seudulla 20l pöniköissä joten jos joku työmatkan varrella sijaitseva liike öljyä myy niin sieltä oon hakenu...

Puuhis sanoi:
Btw, tutkitteko koskaan labrassa kuinka paljon vaikuttaa öljyn ikä vaikka ajoa ei paljon tulisikaan ? Eli mikä vaikutus on öljyn laatuun sillä ajetaanko viidettä vuotta samoilla öljyillä (kärjistettynä) mutta vain 100km/vuosi ? Vanheneeko käytetty öljy ja vanheneeko käyttämätön öljy ja jos vanhenee niin missä ajassa ?

Vanhan kansan asentajat komensivat vaihtamaan öljyt vuoden välein, vaikkei ajaisi yhtään. Väittivät mineraaliöljyn hapettuvan. En ole mikään kemian alan asiantuntija mutta kuulostaisi järkeenkäyvältä. Synteettinen voi sitten olla jo ihan eri juttu.

Mie laitoin jamaha xt350:seen iso D MX 15-W40.
Eka kerta ison D:n kanssa, eikä sattunut yhtään.
Ajettu pari sataa kilsaa ja mitään eroa en ole huomannut. Tosin en kyllä tiedä mitä öljyä siellä koneessa oli ennen vaihtoa.

Oksanen sanoi:
Vanhan kansan asentajat komensivat vaihtamaan öljyt vuoden välein, vaikkei ajaisi yhtään. Väittivät mineraaliöljyn hapettuvan. En ole mikään kemian alan asiantuntija mutta kuulostaisi järkeenkäyvältä. Synteettinen voi sitten olla jo ihan eri juttu.

Menee vähän OT mutta tota vuotta olen itsekkin pitänyt rajana ja omlle asiakkaille hyvänä suosituksena. Tarkkaa faktaa asiasta en ole löytänyt. Nykyisten LL-öljyjen maailmassa tuntuu hurjalta 30tkm:n vaihtoväli, nuuka suomalainen kun pitää siitä tiukasti kiinni ja vaihtaa autot siihen vaggineeseen 3-4vuoden välein. :paikallatuulee: Pitkä vaihtoväli voi pitää paikkaansa jos ajetaan autoilla paljon (yli 30tkm/vuosi) mutta muuten pidän tota vuotta ehdottomana rajana.

Kun noita Diesel-merkitön-öljyn peseviä ominaisuuksia painotetaan, niin eikö merkillinen laatu mp-öljy pese ollenkaan, jääkö kaikki se töhnä moottoriin, onko jopa faktaa moottoririkoista jos ei jostain syystä halua käyttää muuta kuin suositeltuja mp-öljyjä?
Kyllä minä aikoinaan japseihin kaatelin mitä traktoriöljyä sattui pajasta löytymään, ja hajos konekin joskus, onko tuon öljyn syytä?
Huoltoväliksi omissa pyörissä on ilmoitettu NN km tai/ja 1 vuosi

Puuhis sanoi:
Menee vähän OT mutta tota vuotta olen itsekkin pitänyt rajana ja omlle asiakkaille hyvänä suosituksena. Tarkkaa faktaa asiasta en ole löytänyt. Nykyisten LL-öljyjen maailmassa tuntuu hurjalta 30tkm:n vaihtoväli, nuuka suomalainen kun pitää siitä tiukasti kiinni ja vaihtaa autot siihen vaggineeseen 3-4vuoden välein. :paikallatuulee: Pitkä vaihtoväli voi pitää paikkaansa jos ajetaan autoilla paljon (yli 30tkm/vuosi) mutta muuten pidän tota vuotta ehdottomana rajana.

No tähän vaikka onkin OT, että huolto-ohjelmassa on aina sekä kilometri, että aikaraja öljyn vaihdolle. Silloin vaihdetaan kun jompi kumpi tulee täyteen. Jostain syystä tuijotetaan vain sitä kilometrimäärää, mutta jos aikaraja tulee ensin vastaan, niin öljyt on ohjelman mukaan vaihdettava.

Montako todella öljyistä johtuvaa ongelmaa täällä on ratkottu (pl. joku joka hakee uutta konetta kun ajoi ilman)? Pitäiskö noihin kevätkäynnistysongelmiin tarjota ekana öljynvaihtoa? Ketä varten noiden öljyjen kanssa hierotaan, itseä vai seuraavaa omistajaa?
Itsellä ykkösautona '00 Xsara, mittarissa liki kolmesataa, huoltohistoria ei tiedossa. Ölpät vaihdatan kerran vuodessa, jos muistan, siihen mitä huollossa sattuu olemaan (synteettistä pyytänyt).
Kyllä ne koneet pyörii ihan millä vaan öljyllä, mitä kaupan hyllyllä myydään, kunhan vaan pitää huolen, että sitä koneessa on riittävästi.

Täyty oikeen rekisteröityä että pääs avautumaan.

Lueskelin "mielenkiinnolla" näitä puolesta ja vastaan zättäilyjä.

Öljytietouttakin näyttää löytyvän jonkin verran vastauksista päätellen. Onpa seassa täyttä soopaakin.

Jos lyhyesti kiteyttäisi öljyvalintaa ja perusteita, niin voisi sanoa että se öljy joka toimii on sitä oikeeta merkistä ja laadusta välittämättä.

Sekoitetaampa hieman soppaa lisää.

Delvakista on sen verran kokemusta että minulla oli Mitsu Gallu 1.6 bensakoneella mallia -82 ja ajelin sillä viimeiset 17 vuotta delvakilla. Oli jatkuva öljynvaihto koneessa, joten oli luontevaa ostaa edullista ja toimivaa öljyä. Auto toimi normaalisti ja kone pysyi puhtaana.

No sitten moottoripyöriin.

Mulla on YZ250 vm. 90 pyörässä on lootassa Mobilin Super 10W40 (Siitä aikanaan kullanvärisestä pytystä aloitettiin). Olen käyttänyt kyseistä öljyä pyörässä noin vuodesta 1996 saakka. Yhtään osaa ei ole vaihdelaatikkoon tarvinnut ostaa. Pyrällä ajetaan pelkästään jäällä, joten käskytys on aika surutonta, kun mennään lähes koko ajan hana auki. Pyörää on piristetty hieman ja se kiertää noin 1000 enemmän kuin vakio, eli aika lievä piristys.

Niille lukijoille jotka vielä tavaavat tuota öljymerkkiä niin kyseistä tuotetta myydään nykyään 2000 nimen alla. Eli siis normaalia auton öljyä.

Vaihtovälinä olen pitänyt noin 5 - 10 tuntia riippuen siitä minkälaista kyytiä pyörä on saanut. Omalla rauhallisella ajolla siis lähempänä tuota 10 tuntia. Joskus kun epäilen etteikö mun pärrä tosiaan kulje niin lainaan sitä sellaiselle henkilölle joka ihan oikeesti ajaa lujaa ja kas kummaa pääseehän sillä samaa vauhtia kun muutkin kärkikuskit. Tämmöisten ajokertojen jälkeen on syytä vaihtaa ö:t vähän aikaisemmin.

Mutta pyörä on toiminut tällä öljyllä jo pitkään joten en näe mitään syytä vaihtaa sitä toiseen. Kytkinkin pelaa vielä hyvin vaikka pyörällä on otettu useampi sata lähtöä. Jääradalla oikeastaan ainoa kytkimen syöjä on juuri lähdöt. Kakkonen silmään (toiset lähtee ykkösellä) ja kaasu lähes auki ja kytkintä ylös.

Mulla on uusi customi johon oon juuri vaihtamassa ensimmäistä kertaa öljyjä. Joten luin tätä treadia mielenkiinnolla. Se mihin lopuksi päädyn on vielä hakusessa. Teen ainakin yhden kokeen ihan omaksi iloksi. Eli en laita kokeeksi mitään MP öljyjä enkä delvakkia enkä sellin vastaavaa. Merkki kyllä tulee olemaan Mobil. Tämä siitä syystä että erehdyin nuorena poikana kokeilemaan Castrolit ja olipahan sotku venttiilikoneistossa. Ihmeellistä harmaata köhnää täynnä. Sitten kokeilin muutamat muut öljyt ja lopuksi päädyin Mobiliin ja olen sillä ajellut ongelmitta 82 vuodesta saakka.

Jos teidän pyörät toimiin delvacilla niin hyvä. Miksi vaihtaa muuhun. Mun kustomi ei ainakaa pelaa orkkisöljyillä yhtään paremmin kuin ytsi Mobil Super 2000 10W40 öljyllä.

Kun koeajot on tehty customilla niin palailen taas asiaan.

Viimeksi muokattu:
Niin piti vielä lisätä kyssäri.

Mitäköhän viherpiipertäjät mahtaa sanoa jos risteily järjestetään ja laivan perässä kulkee leveä telvakkivana.

cheekyman62 sanoi:
Mulla on YZ250 vm. 90 pyörässä on lootassa Mobilin Super 10W40 (Siitä aikanaan kullanvärisestä pytystä aloitettiin).

Jos teidän pyörät toimiin delvacilla niin hyvä. Miksi vaihtaa muuhun. Mun kustomi ei ainakaa pelaa orkkisöljyillä yhtään paremmin kuin ytsi Mobil Super 2000 10W40 öljyllä.

Tiedän yhden XT660Z Teneren kotimaisen kuskin käyttävän samaa öljyä pyörässään ja kehuu miten hyvin kaikki toimii.

Jokunen vuosi sitten mullakin oli kyseinen pyörä ja tuli aika paljon vaihdettua ajatuksia englannin suuntaan parin moottoripyörälähetin kanssa jotka työkseen ajaa 30-40tkm vuodessa. Heillä pyörät on työkaluja eikä rakkaita hinkkauksen kohteita joita kohdellaan hellästi ja antaumuksella kuin kipeetä tavaraa.

Toisella pyörällä oli silloin ajettu noin 100tkm ja öljyinä käytetty sitä mitä halvimmalla milloinkin on saatu, eikä ole paljoa katottu onko ne auton vai mp:n öljyjä. 100tkm kohdalla ei moottorissa ollut mitään huomautettavaa, lievää öljyn syömistä alkoi silloin ilmetä. Viimeisen kerran postailtiin kun mittarissa oli 140tkm, koko aikana ei ole koneelle tehty muuta kun kaksi kertaa vaihdettu runkolaakerit mystisen korroosion takia. Tästä moni varmaan päättelee syyksi auton öljyt mutta eipä olekkaan, pari muutakin tapausta on tiedossa ja niissä ei ole käytetty muuta kun mp-öljyjä.

Vaihteisto siinä pyörässä on toiminut normaalisti, samoin kytkin oli silloin oli vielä alkuperäinen, eikä senkään toiminnassa ollut moitittavaa. Heillä on siellä useita samanlaisia pyöriä ja Tenet on alkaneet syrjäyttämään vanhalla tekniikalla ja ominaisuuksilla olevat Transalpit. Niissäkin he käytti mitä öljyä milloinkin sattui saamaan joten sen osalta kokemusta ja näkemystä tuntuu olevan.

Mä käytän edelleen niitä öljyjä jotka tuntuu toimivan moottorissa ja vaihteistossa, merkkiin ja etikettiin katsomatta. Jokainen tavallaan ja suotakoot se vapaus heille, aivan kuten niille jotka pyyhkii takapuolensakin testeissä parhaaksi todettuun, ja oman pyörämerkin suosittelemaan vessapaperiin:D

EDIT: Kävin juuri katsomassa viimeisen päivityksen pyörälähetin kilsoista, nyt -09 Teneressä on takana 200tkm. Pitäisi varmaan heittää postia ja kysyä onko koneelle vieläkään tehty mitään ja onko käytössä edelleen mitä milloinkin öljyä.

Viimeksi muokattu:
Saskia sanoi:
Nyt olis vähän kokemusta Delvac MX15W-40 ja SevenFiftyn liitosta, lyhyestä sellaisesta. Kun tulin ensimmäiseltä lenkiltä Delvacin vaihdon jälkeen, kuulostelin Hondan käyvän hiukan normaalia karheammin ja epätasaisemmin tyhjäkäyntiä, ja lenkillä 1-2 ja 2-3 -vaihdotkin karahtelivat kuin ennen. No, eipä tuo liene ongelma, tuumin.
Sitten oli vuorossa EA- koulutusta muutaman kymmenen kilometrin päässä olevalla lentokentällä, ja selvästi ensimmäistä lenkkiä lämpimämmässä kelissä. Siellä hiukan alkoi tapahtua: oman suorituksen vuoroa odoteltiin koneet käynnissä, ja ilmajäähdytteinen SF tietysti lämpeni kuten ilmajäähdytteinen lämpenee paikallaan ollessa, ja sitten ei enää vapaata meinannutkaan löytyä, ja jos löytyikin niin vapaan merkkivalo ei syttynyt. Tästä pyörä taas päätteli ettei vaihde olekaan vapaalla, joten kun potkaisi sivutuen alas, kone sammui. Noin 10-15 minuutin tauon jälkeen kaikki toimi taas hetken normaalisti, kunnes kone lämpeni, jolloin samat vaivat toistuivat. Kotimatkalla vaihteiden toiminta oli mielestäni normaalia jäykempää, ja kun kotipihalla oli taas vapaan löytämisessä ongelmia, oli ratkaisu selvä: Delvacit samoin tein ulos, huollosta kannu Hondan Gn3- öljyä ja suodatin tilalle. Tämän jälkeen ei näissä helteissäkään ole ollut mitään ongelmia vapaan eikä vapaa-valon kanssa, vaihteet toimivat höyhenenkevyesti, tosin se 1-2 ja 2-3 -väli aina vaan karahtelevat, mut se taitaa olla ominaisuus eikä ongelma. Tyhjäkäynti on myös nyt tasaista, ei aaltoilevaa eikä rohisevaa. Joten ainakaan minä en tule enää laittamaan Delvacia pyörääni, toiset saavat tehdä miten haluavat.
Kone lienee vuosien mittaan karstoittunut ja kun sinne pisti pesevää öljyä, niin töhnät lähtivät liikkeelle. Sixsevenissähän on hydraulinen ventiilintasaus eli se paljon epäpuhtautta sisältänyt öljy vaikutti myös niihin ventiilin välyksiin. Töhnät tulivat delvaccien mukana pois ja nyt tuo Hondan oma öljy sitten sain kunnian. Omassa Deuvilessä kyllä Hondan ölppä pelaa huonommin kuin delvacci.Parasta aikaa koneessa on hondan öljyä, kun mopo kävi valtuutetussa huoltoliikkeessä ihan pitkän takuuajan varmistamiseksi. Ehkä tässä noilla ölpillä ajan vielä jonkin aikaa ja vaihdan Delvacit tilalle:right:

battaglin sanoi:
Kone lienee vuosien mittaan karstoittunut ja kun sinne pisti pesevää öljyä, niin töhnät lähtivät liikkeelle. Sixsevenissähän on hydraulinen ventiilintasaus eli se paljon epäpuhtautta sisältänyt öljy vaikutti myös niihin ventiilin välyksiin. Töhnät tulivat delvaccien mukana pois ja nyt tuo Hondan oma öljy sitten sain kunnian. Omassa Deuvilessä kyllä Hondan ölppä pelaa huonommin kuin delvacci.Parasta aikaa koneessa on hondan öljyä, kun mopo kävi valtuutetussa huoltoliikkeessä ihan pitkän takuuajan varmistamiseksi. Ehkä tässä noilla ölpillä ajan vielä jonkin aikaa ja vaihdan Delvacit tilalle:right:

Kävi kyllä tuokin ajatus mielessä, mutta kun muutaman sadan kilometrin ajon, ja kertomieni ongelmien jälkeen vaihdoin öljyt, ulostullut Delvac oli aivan kirkasta. Jos oli saanut töhnät liikkeelle, ei ainakaan tuonut niitä ulos. Ajan "oikeiden" motoristien mittapuulla todella vähän, mutta olen silti vaihtanut öljyt kerran vuodessa, enkä koskaan ole saanut ulos likaisen näköistä öljyä (vrt. autot 10-15tkm, traktorit 150-400 tuntia), eli eipä siellä aiemmissa öljyissäkään liene pahemmin epäpuhtautta ollut.

Mulla ei todellakaan ole mitään tieteellistä näyttöä mistään, mutta ennen delvacia olen käyttänyt ainakin Hondan, Castrolin ja Motulin mp-öljyjä, eikä vapaa tai sen merkkivalo ole noiden öljyjen koneessa ollessa kadonneet. Voihan olla, että koneeseen on tullut joku vika joka pikkuhiljaa alkaa esittää em. oireita, mutta ainakin nyt pyörä toimii Hondan öljyillä moitteettomasti. Tulevaisuuden ennustaminen on kuitenkin tunnetusti vaikeaa......

battaglin sanoi:
Kone lienee vuosien mittaan karstoittunut ja kun sinne pisti pesevää öljyä, niin töhnät lähtivät liikkeelle. Sixsevenissähän on hydraulinen ventiilintasaus eli se paljon epäpuhtautta sisältänyt öljy vaikutti myös niihin ventiilin välyksiin:

Ja mitenkäs kuvittelemasi venttiilien välyksien muuttuminen vaikuttaisi kerrottuun vaihteiston toiminta-ongelmaan?

Kerro vielä mikä "lienee" moottorin on vuosien mukaan karstoittanut? Mitä sitten, jos kone ei ollutkaan karstoittunut? Irroittiko delvac silloin mutu-tontun (sinun) vaipat, ja ne muuttuivat karstan omaiseksi hutuksi?

Tarkenna myös, eivätkö muut öljyt (kuin delvac) pidä moottoria puhtaana? Kertomasi mukaan delvac on pesevä öljy. Mikä öljy nykyään ei ole puhdistava?

Muistaakseni (en jaksa tarkastaa) olet myös kertonut että delvac on lisäaineeton öljy (mitä helvettiä se onkaan). Onko tuo aine siis raakaöljyä?

Höpöhöpö noita sinun luulojasi. Tässä ketjussa toistat taas kerran samoja diipa-daapojasi vailla pienintäkään tietoa asiasta.

Viimeksi muokattu:
Karstoittumisesta kun puhutaan niin silloin on kyse venttiilien/kannen sekä männän päälisen karstoittumisesta, siis niistä pinnoista jotka on tekemisissä palotapahtuman kanssa. Mikään öljy ei tee sitä ihmettä että poistaisi karstat noista pinnoista, ainoa millä ne lähtee on koneen purku ja mekaaninen poisto.

Se että öljytila alkaa pikeentymään ja keräämään sakkaa rakenteisiin, on aivan eri asia kun karstoittuminen:;):

En nyt millään jaksaisi alkaa selaamaan koko viestiketjua läpi. Mitkä on oleellisemmat erot MX-15w40 ja 1400-15w40 välillä?

Back