• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten karsia moottoripyöräilyn kuukausikulut minimiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TweetyLeaf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
marza sanoi:
Oletan, että sulla ei ole kauheasti bonuksia, joten niitäkin kandee kerryttää.

Eri firmoissa bonukset kertyy eri tahtiin. Niistäkin voi laskeskella, notta kannattaako ottaa ifistä halvat vakuudet 5% vuodessa lisääntyvillä bonareilla vai vaikkapa tapsalta kalliimmat vakuudet tuplabounereilla.

Kymppikawaa ei ihan köyhät vakuuta perusbonerilla.

Miikam sanoi:
Eri firmoissa bonukset kertyy eri tahtiin. Niistäkin voi laskeskella, notta kannattaako ottaa ifistä halvat vakuudet 5% vuodessa lisääntyvillä bonareilla vai vaikkapa tapsalta kalliimmat vakuudet tuplabounereilla.

Vieläkö sieltä sellaiset saa?? Kannattaa huomioida, että jos joskus (esim 2 vuoden päästä) vaihtaa toiseen yhtiöön, niin tuota 10% kertymää/vuosi ei saa siirrettyä. Kertymä on kahdelta vuodelta 10% eli sama kuin muillakin (5%/v).

Sai melko paljon tapella, että sai edes mopon vaihdon yhteydessä siirrettyä vanhan mopon bonukset uuteen vaikka yhtiö säilyi samana! Kun oli kuulemma niin vanha vakuutus, joita heillä ei ollut enää myynnissä eikä tuota superkertymää voisi siirtää uuteen. :pissed:

Knaku sanoi:
Vieläkö sieltä sellaiset saa?? Kannattaa huomioida, että jos joskus (esim 2 vuoden päästä) vaihtaa toiseen yhtiöön, niin tuota 10% kertymää/vuosi ei saa siirrettyä. Kertymä on kahdelta vuodelta 10% eli sama kuin muillakin (5%/v).

Näin olen itsekin kuvitellut. Kaveripa laski ifin laskurilla ja olisi saanut muka siirrettyä täydet bounerit toisesta firmasta :dunno:

Miikam sanoi:
Näin olen itsekin kuvitellut. Kaveripa laski ifin laskurilla ja olisi saanut muka siirrettyä täydet bounerit toisesta firmasta :dunno:

No mä vaihdoin helmikuussa yhtiötä enkä saanut kuin 40% ja LT:ssa oli 60%... :hanuria:

marza sanoi:
Tweety opiskelee, josta syystä erittäin iso käsi, että kaikki kivet käännetään harrastuksen vuoksi.

... Vaikka et pystyisi just nyt hankkimaan just ihan unelmiesi pyörää, niin suosittelen silti hankkimaan jonkun. Oletan, että sulla ei ole kauheasti bonuksia, joten niitäkin kandee kerryttää.... Ne on arvokkaita!

Jep, tuota kannattaa harkita tosissaan. Kunhan ei kyykkyä osta jos customia haluaa tai toisin päin eli ei ehkä sitä unelma pyörää heti, mutta jotain riittävän mukavaa ja haaveita vastaavaa.

Me keräiltiin bonareita pitkäääääääään edullisemmilla vehkeillä vaimon kanssa kunnes nyt sitten hankittiin kalliimpia vakuutettavia. Vaimolle viime syksynä, mulle tänä keväänä. Ei olis lompakko kestänyt heti aluksi hankkia molemmille puolentoista tonnin vakuutuksilla olevaa pyörää.

marza sanoi:
Minäkin suosittelisin tsekkaamaan vfr:n seiskapuolikkaan version. Vaikka et pystyisi just nyt hankkimaan just ihan unelmiesi pyörää, niin suosittelen silti hankkimaan jonkun.

Odotellaan nyt hetken aikaa jos noita laukullisia 00-01 kasisatasia ilmestyisi. Oulussa olisi kivasti myynnissä, mutta matka on vähän pitkä toteamaan, ettei ajoasento ookkaan mun juttuni tai että pyörä ei ole toivotussa kunnossa.

Toki olen samaa mieltä, että jos ei löydä sitä mitä tahtoo heti, niin jossain vaiheessa on joku kuitenkin pihaan otettava. Toisaalta, erityisesti nyt kun tuo ostettava on todennäköisesti ainoa pyörä todella moneen vuoteen, niin olisi parempi nyt löytää se mikä toteuttaa edes kohtalaisesti vaatimukset. Eli kyllä tuo 00-01 vfr pitäisi osua budjettiin jos löytyy vaan kunnossa oleva pyörä laukuilla.

Ja siis, jos joku ei tiedä, niin avataan sen verran, että mähän olen tässä tilanteessa sen takia, että mälläsin ysisatasen hornetin viime kesänä autobahnilla. Lisätietoja voi lukea matkailuosiosta jos jotakuta kiinnostaa.

Vakuutusrahoista on sen verran jäljellä että budjetti on pienempi kun toivoisin sen olevan, kun pitää kypärä yms uusia vielä tässä. Siinäkin on näköjään oma murheenkryyninsä. Pidin kovasti mun Sharkin Speed-R kypärästä, mutta eipä taida olla mahdollista nyt uutta moista hommata, vaan pitää katsella 150€ pintaan noita kypäriä.

Jos unelmieni pyörää hankkisin niin toi uusi xdiavel olisi ihan kiva, vaikka siinä ei o laukkujakaan.

TweetyLeaf sanoi:
Odotellaan nyt hetken aikaa jos noita laukullisia 00-01 kasisatasia ilmestyisi. Oulussa olisi kivasti myynnissä, mutta matka on vähän pitkä toteamaan, ettei ajoasento ookkaan mun juttuni tai että pyörä ei ole toivotussa kunnossa.

Toki olen samaa mieltä, että jos ei löydä sitä mitä tahtoo heti, niin jossain vaiheessa on joku kuitenkin pihaan otettava. Toisaalta, erityisesti nyt kun tuo ostettava on todennäköisesti ainoa pyörä todella moneen vuoteen, niin olisi parempi nyt löytää se mikä toteuttaa edes kohtalaisesti vaatimukset. Eli kyllä tuo 00-01 vfr pitäisi osua budjettiin jos löytyy vaan kunnossa oleva pyörä laukuilla.

Ja siis, jos joku ei tiedä, niin avataan sen verran, että mähän olen tässä tilanteessa sen takia, että mälläsin ysisatasen hornetin viime kesänä autobahnilla. Lisätietoja voi lukea matkailuosiosta jos jotakuta kiinnostaa.
.

No niinpä olikin. Hyvä, ettei hinku hommaan rusikoitunut samalla! Ite höyrähdin kuolaamaan 7-puokkia Maksamaan vifferiä, miten voi olla noin tiptopkondiksessa :wanna:. Vaikka kellarissa onkin jo yksi vteccivifferi :grin:. Ei toi välimallikaan voi huono olla :grin:. Paitti sen jsäätimen osalta. Sekin on helppo vaihtaa.

TweetyLeaf sanoi:
Odotellaan nyt hetken aikaa...
Koska sinun opiskelu alkaa/on alkanut, koska valmistut ja mikä sinusta opiskelun jälkeen tulee?
Nuo kun selvität itsellesi, on sinulle pyörä valintasi selkeämpää.

Ps. Koska sinun opiskelu alkaa/on alkanut, koska valmistut ja mikä sinusta opiskelun jälkeen tulee?

vma sanoi:
Koska sinun opiskelu alkaa/on alkanut, koska valmistut ja mikä sinusta opiskelun jälkeen tulee?
Nuo kun selvität itsellesi, on sinulle pyörä valintasi selkeämpää.

Ps. Koska sinun opiskelu alkaa/on alkanut, koska valmistut ja mikä sinusta opiskelun jälkeen tulee?

Opiskeluni on alkaneet käytännössä jo (mutta kyse on iltalukiosta). Ja koska olin idiootti enkä käynyt lukiota nuorena, niin se pitää hoitaa ensin pois alta. Kirjoitan ensivuoden keväällä ja haen siitä yliopistoon. Toisinsanoen JOS pääsen yliopistoon tästä päivästä laskien seuraavat 6 vuotta on edessä opiskelua. Kovin mielelläni en miettisi tuota asiaa. Valmistuttuani minusta pitäisi tulla erään tekniikan alan maisteri (ei liity bensalla toimiviin vekottimiin), sen enempää en lähde julkisesti avaamaan.

TweetyLeaf sanoi:
Valmistuttuani minusta pitäisi tulla erään tekniikan alan maisteri.
Tekniikan maisterin tutkintoa ei taida olla olemassakaan, mutta jos tarkoitat DI- tutkintoa niin lykkyä pyttyyn. Hoida lukiossa mieluusti (pitkä)matikka, fysiikka ja kemia kiitettävin arvosanoin läpi, niin sisäänpääsy oppilaitokseen on askeleen lähempänä.

Mopoilut itse jättäisin tauolle niukkavaraisena opiskelijana, mutta tässä kohdin kukin menee eteenpäin tavallaan.

vma sanoi:
Tekniikan maisterin tutkintoa ei taida olla olemassakaan, mutta jos tarkoitat DI- tutkintoa niin lykkyä pyttyyn. Hoida lukiossa mieluusti (pitkä)matikka, fysiikka ja kemia kiitettävin arvosanoin läpi, niin sisäänpääsy oppilaitokseen on askeleen lähempänä.

Mopoilut itse jättäisin tauolle niukkavaraisena opiskelijana, mutta tässä kohdin kukin menee eteenpäin tavallaan.

Siksi kirjoitinkin, että erään tekniikan alan maisteri. Minusta siis saattaisi tulla vaikkapa Biotekniikan maisteri. Noh, enpä saivartele enempää.

Itsellä ei ole mielenkiintoa siirtää tätä harrastusta mahdollisesti yli kuuden vuoden päähän. On mahdollista, että kun haen yliopistoon niin en edes pääse sinne, ja sitten etsitään töitä. Töissä sitten kerätään rahaa opiskeluun ja pärrän ylläpitoon. Toivon toki, että pääsen suoraan kouluun, mutta eipä näistä tiedä.

Viimeksi muokattu:
TweetyLeaf sanoi:
Siksi kirjoitinkin, että erään tekniikan alan maisteri. Minusta siis saattaisi tulla vaikkapa Biotekniikan maisteri. Noh, enpä saivartele enempää.

Itsellä ei ole mielenkiintoa siirtää tätä harrastusta mahdollisesti yli kuuden vuoden päähän. On mahdollista, että kun haen yliopistoon niin en edes pääse sinne, ja sitten etsitään töitä. Töissä sitten kerätään rahaa opiskeluun ja pärrän ylläpitoon. Toivon toki, että pääsen suoraan kouluun, mutta eipä näistä tiedä.

Äläkä siirrä, eti vaan sopiva pärrä. Yks vaihtoehtohan voisi olla myös aika just ennen bläckböördiä eli cbr1000f. Nehän pystyy huoltamaan oikeasti itse taisi venttiilitkin olla ruuvisäätöiset ja ainakin pidemmän matkan ajelussa soiva peli

Mulla olis edelleen kahvirahaa vastaan aloittelevalle budjettimotoristeille ylimääräinen
XL umpikypärä ja L koon avattava.
Pakko laittaa tavaraa kiertoon, ku talli alkaa olemaan piri pinnassa.

Kun oikein halutaan penniä venyttää, ni toimiiko kylmien ruuvien kierrelukitteena parhaiten terva, miranol vai metallilakka?

Ja kai keteruuveissa menis vaikka hamppu tai teflonteippi jos muuta ei löydy.
Röökiaskin foliolla voi mitata välykset ni ei tarvii ees rakotulkkia hankkia.

seppo02 sanoi:
Äläkä siirrä, eti vaan sopiva pärrä. Yks vaihtoehtohan voisi olla myös aika just ennen bläckböördiä eli cbr1000f. Nehän pystyy huoltamaan oikeasti itse taisi venttiilitkin olla ruuvisäätöiset ja ainakin pidemmän matkan ajelussa soiva peli

Joo, ja olikin yksi vaihtoehdoista kunnes katsoin vakuutukset :( (ifillä semmosta 750€ pelkkä liikennevakuutus).

Tuollahan olisi siis pyöriä mitkä kiinnostaa hitosti, ei toi VFR ole sen takia mulla hakusessa että on jotenkin itselleni se seksikkäin vaihtoehto, siinä vaan yhdistyy järkihintanen vakuutus, luotettava kone, monipuolisuus, mahdollisuus saada laukkujen kanssa ja ostohinta on sellainen, että saan ajokamat ja jää yllätyksiin vähän.

Joku ehdotti noita bemareita aikaisemmin, ja joo, toi uusi nineT on sairaan hieno, mutta en mä kyllä saa itsestäni irti sitä mielikuvaa että köröttelisin menemään 90-luvun K bemarilla. Ei millään pahalla semmoisen omistajille, omalla tavallaan hauska pyörä varmasti, mutta yhdistelmänä minä ja K bemari... ei ei ei.

Nakupyörät on selvästi enemmän mun juttu kun katetut muutenkin, todella monta pyörämallia joutuu hylkäämään jo suoraan joko hankinta hinnan tai sitten vakuutuksen hinnan perusteella :(

Hommasin aikanaan tuohon Hornettiin 3 laukkua ja raudat, ei ole halpaa lystiä. Senkin joutuu ottamaan huomioon pyörää tällä tavalla hommatessa niinkun joku tuossa aikaisemmin sanoikin. Ei ne laukut maailman tärkein juttu ole, mutta koska autoa ei ole eikä tule, niin helpottaa elämää moiset aikasta paljon.

wanico sanoi:
Mulla olis edelleen kahvirahaa vastaan aloittelevalle budjettimotoristeille ylimääräinen
XL umpikypärä ja L koon avattava.
Pakko laittaa tavaraa kiertoon, ku talli alkaa olemaan piri pinnassa.

Tarttukaa joku ihmeessä kiinni kun wanico noin urheasti kaveria auttaa. Valitettavasti itsellä ei noi koot osu ollenkaan (170cm kääpiö ja päänkokokin on M muistaakseni)

vma sanoi:
Tekniikan maisterin tutkintoa ei taida olla olemassakaan

Master of Science?

Edit. Lisätään sen verran, että opiskelija-status ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla elämää ja harrastuksia. Itse asiassa verkostoitumisen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta tinkiminen itselle tarkeimmistä asioista on se kaikkein typerin vaihtoehto. Olis mullakin ollu opiskeluaikaan hemmetin tylsät seittämän vuotta jos en olisi harrastanut moottoripyöräilyä.

Viimeksi muokattu:
Jos sun nyt se pyörä on saatava niin:

Nyt Aarbikeen hakeen halpa pyörä http://www.nettimoto.com/honda/cbf/1980369#yritys=aarbike pitkällä pätkällä (käsirahaa jos on vaikka puolet niin hyvä). Eiks sulla ajokamat jo ole. Ota vakuutukset 5kk seisonta-ajallinen. Liity siihen kerhoon missä talli; pane pyörästä huolto ajantasalle (osta ölppää vaikka 20L pänikkä) ja tankkaat ja alat ajeleen.
Murehdi loppu sitten ajan mittaan. Jos et saa laukkuja niin panet putkikassin verkolla penkkiin ja menoks.

Eihän tommosta jahkaamista kukaan jaksa.....:grin:

Pehmeet laukut saat vaikka Luisilta https://www.louis.eu/artikel/moto-d...list=162142792&filter_article_number=10026555, kyllähän noillakin reissuun pääsee. Pääsee tosin 50€ drypäkilläkin.

http://www.nettimoto.com/yritys/aarbike

Givin laukut on kyllä hintavia ja raudatkin maksaa aika lailla. Kattelin hepco&beckerin rautoja ja laukkuja. Niistä saa jo selvästi halvemmalla paketin moneen pyörään. Kuitenkin edelleen nätisti irrotettava, siirrettävä ja kannettava laukku, mutta kuitenkin lukolla kiinni raudoissa. Toki noista löytyi sitten myös kalliita, mutta C-bow raudat ja esim. http://www.storm-motor.fi/yleisosat...pehmeat-laukut/hb-royster-c-bow-softbag-pair/

Nuo on sellaiset puolikovat, sisällä vesi/kuratiiviit pussit valmiina. Itelle ajattelin tuota settiä. Jos tuo ei riitä niin matkustajan paikalle vielä joku putkikassiviritelmä verkolla niin alkaa sopia jo kovasti tavaraa mukaan kohtuu hinnalla.

Joo, ja olikin yksi vaihtoehdoista kunnes katsoin vakuutukset :( (ifillä semmosta 750€ pelkkä liikennevakuutus).

Tuo pisti sen verran silmään että täyty kattoo oman pyörän hinta pojan (25 v.,ei bonuksia) tiedoilla:
Ympärivuotinen liikenne ifissä 505€ ,20% aloitusbonuksilla.

HO266 sanoi:
Tuo pisti sen verran silmään että täyty kattoo oman pyörän hinta pojan (25 v.,ei bonuksia) tiedoilla:

Juu ja tälläisellä vähän kokeneemmalla uusi vakuutus 346e popissa. Ja olemassa olevilla bonareilla 130e. sääli kun vakuutukset on pyörä eikä omistajakohtaiset

HO266 sanoi:

Näissä pitää muistaa, että asuinpaikka saattaa vaikuttaa useemman satkun.

Back