• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten karsia moottoripyöräilyn kuukausikulut minimiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TweetyLeaf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt viime päivinä kuume noussut tosiaan hurjaksi ja tämänkin asian olen yrittänyt ottaa huomioon. Kirjoitin toiseen ketjuun tästä, mutta tuo 00-01 vuosimallin 800 VFR on ruvennut kiinnostamaan helvetin paljon. Jossain pitäisi päästä koeajamaan moista, myynnissä olevat olivat kovin kaukana Tampereen suunnalta, enkä halua vanhempia vastaavia mennä ajamaan kun en semmoista lähtökohtaisesti ole ostamassa (ellei kyseessä olisi liike).

Nyt kun kiinnostus nousi tuota pyörää kohtaan, niin hölmösti myös onnistuin tutkimaan asiaa liikaa ja nyt ei kelpaa kun kaikilla laukuilla oleva tasan nuo kaksi vuosimallia ja ei väärän värinen vaihtoehto joka mielellään on lähellä Tamperetta, yksikilpinen ja vieläpä helvetin halpa, että rahat riittää sen ostamiseen. Toisinsanoen, taidan vaatia nyt vähän liikaa taas :/

Se mikä tuossa VFR:ssä mietityttää on tuo venttiilien säätö, ainakin VTECissä se on todella aikaa vievä homma ymmärtääkseni, ja tästä sekä ulkonäkö syystä en VTECiä mietikkään. Minä en mikään velho ole muutenkaan tuon tekniikan kanssa, niin pikkasen mietityttää olisiko se rivinelonen helpompi huollettava ensimmäiseksi "itse huollan ja teen" pyöräksi kun tuo v4. Nakupyörässä yleisesti taitaa muutenkin olla hieman helpompia ne huollon tekemiset, kun ei ensimmäistä 2 tuntia irrottele silkkihansikkain katteita joten siinä mielessä epäilen vielä hieman tuota VFR:ää.

Syytä onkin epäillä(ainoastaan huollon suhteen,erittäin aikaavievää)muuten kiva laite,niissä 750 oli se säätimen kuumenemisongelma,ajoahan se kesti 200tuhatta,itse pyörä siis,omistin sellaisen 93-mallisen.
PS.Jos ajovarustekolehti pannaan pystyyn,on mullakin jotain ylimääräistä sälää.

Sitä lähinnä ihmettelen miksi ne säädöt muuttui kohtuullisen lyhyessä ajassa niin radikaalisti tuolla dynojetillä. Kaasareiden synkkaus ei auttanut vai pitääkö tuota dynojettiä käyttäessä purkaa kerran vuoteen kaasarit ja vaihdella neuloja, suuttimia yms. hilppeitä kaasariin.

Menee vähän ot mutta kun tuli kerran puheeksi.

Joe sanoi:
vai pitääkö tuota dynojettiä käyttäessä purkaa kerran vuoteen kaasarit ja vaihdella neuloja, suuttimia yms. hilppeitä kaasariin.
Ei pidä. Ongelma ei ole suutinsarjassa. Suuttimet kestävät normikäytössä maailman tappiin, neulat ehkä hieman lyhyemmän ajan.

Joe sanoi:
Sitten kun ne oli olleet muutaman kauden pyörässä, alkoi oireilu.

Oliko kaasareita avattu kertaakaan tuossa välissä ja paljonko oli ajomäärä tuona aikana? Oireet kuulostaa enempi siltä, että kaasareissa shaibaa tahi vettä bensan seassa.

Joe sanoi:
Sitä lähinnä ihmettelen miksi ne säädöt muuttui kohtuullisen lyhyessä ajassa niin radikaalisti tuolla dynojetillä. Kaasareiden synkkaus ei auttanut vai pitääkö tuota dynojettiä käyttäessä purkaa kerran vuoteen kaasarit ja vaihdella neuloja, suuttimia yms. hilppeitä kaasariin.

Menee vähän ot mutta kun tuli kerran puheeksi.

Mitä itellä noita kaasaripelejä ollut niin kyllä kaasarit on hyvä käyttää vähintään kerran vuoteen auki ja putsailla vesi/roskat/hapettumat veks ja vaihtaa huonot tiivisteet uusiin.

Teoriassa, jos CV-kaasari on kyseessä, voisi huonosta materiaalista tehdyt neulat ja suutinputket kulua nopeasti ja sotkea keskialueen kun rako kasvaa.
Muuten on hankala laittaa suutinsarjan viaksi. Suutin ei kulu, mutta eikös sinulla täyskaasu toiminutkin?
Luistin poraukset, löysempi jousi, viriviri ilmanputsarit yhdistettynä voi sotkea nopeat kaasun avaukset. Huonosti paikalleen mennyt kalvo voi vuotaa.
Minulla on ollut yhdessä mopossa Dynojetin setti osatessa, ei siitä neula parissa vuodessa ohennut.
Yleensä olen selvinnyt vakioneulan säädöllä ja suuttimien vaihtelulla. Ne saa halvalla merkkiliikkeestäkin.
Joku Mikunin CV-kaasari muistaakseni tykkäsi kulutella neuloja ja suutinputkia, olisiko iö Gikserin ja ST-Jammun osalta ainakin tälläistä kuulunut.
Tätä kulumisjuttua kun ihmettelee, kannattaa kurkata CV-kaasarin kurkkuun ja käännellä kaasua, hyppii iloisesti imutahtien tahtiin luisti. Ei ne silti ihan pikkukilsoilla itseensä ota.

Oliskohan kilsoja tullut noin 30 tonnia, ei ainakaan hirveästi heitä. Jos heittää niin alakanttiin vähän.

Roskaa tai muuta itsekin epäilin, mutta kun ne puhdistettiin ei sieltä löytynyt mitään epätavallista. Huoltomiehen mukaan jopa siistit. Huoltoäijä epäili että ne neulat kuluu (sillä ei ollut mikään kovin korkea käsitys ko. merkin tuotteista) ja säädöt ei siksi pysy. Tuosta mun tapauksesta ei kuulemma neuloissa näkynyt mitään ihan selvää merkkiä, mutta silmämääräisesti kuluneitakin on tullut vastaan.

Tuo dynojetin sarjahan juuri piti sisällään ainakin mun pyörään suuttimet, neulat ja ainakin luistin jouset. Kyllä minä tuon nyt laskisin suutinsarjaan sisältyviksi osiksi tai menee saivarteluksi.

Vettä toki on voinut olla bensan seassa, mutta sen luulisi siinä tankkausten välissä häipyvän. Loppuajasta pyörää säilytettin yöt tallissa, toki sillä ajettiin sateessa yms.

Kuitenkin kun ne "viritysosat" otettiin ulos ja pistettiin alkuperäiset takaisin, ongelma muutti muotoaan täysin. Jatketaan tuosta sitten kun saan sen säädettyä. Nyt sataa vettä en viitsi sitä nyt lähteä viemään huoltoon, mutta kerron tuloksen kun tuota on hoidettu. Sen jälkeen on parempi spekuloida missä vika on tai oli. Nyt se vaikuttaa siltä että keskialueella on ihan liian laihalla.

Nitrous sanoi:
Mitä itellä noita kaasaripelejä ollut niin kyllä kaasarit on hyvä käyttää vähintään kerran vuoteen auki ja putsailla vesi/roskat/hapettumat veks ja vaihtaa huonot tiivisteet uusiin.

Ei tartte jos ei ole mitään vikaa ja pyörä toimii.

woke sanoi:

Ei tarvitsekkaan. Joka toinen kesä synkronointi ja jos isompaa säädöntarvetta ei ole ja säädöillä saa helposti kaasarit soittamaan samaa sinfoniaa niin en alkaisi kerran kauteen purkamaan atomeiksi.

Joe sanoi:
Roskaa tai muuta itsekin epäilin, mutta kun ne puhdistettiin ei sieltä löytynyt mitään epätavallista. Huoltomiehen mukaan jopa siistit. Huoltoäijä epäili että ne neulat kuluu (sillä ei ollut mikään kovin korkea käsitys ko. merkin tuotteista) ja säädöt ei siksi pysy. Tuosta mun tapauksesta ei kuulemma neuloissa näkynyt mitään ihan selvää merkkiä, mutta silmämääräisesti kuluneitakin on tullut vastaan.
Useammin taitaa kulua neulaputket kuin itse neulat, kun ovat pehmeämpää materiaalia. Tätä tapahtuu tietty ihan vakio-osillakin, mutta olen kuullut juttua, että noissa Dynojetin / Factoryn yms. neuloissa olisi välillä vähän karkeampaa pinnanlaatua, mikä luonnollisesti nopeuttaa kulumista. Ilmeisesti ongelma on yleisempi koneissa, joissa kaasarit ovat pystyssä tai yläviistossa.

woke sanoi:

Mulla tuppaa olemaan semmonen vika näitten mopojen kanssa, että pidän ne sellaisessa kunnossa, ettei niitä vikoja tulekaan...mut jokainen taaplaa tavallaan.

Re: Miten karsia moottoripyöräilyn kuukausikulut minimiin?

Bemareissa on halvat vakuutukset ja helppo huoltaa itse. Esim K75 saa parilla tonnilla maailman tappiin kestävän käyttöpyörän.

ArttuH sanoi:
Ilmeisesti ongelma on yleisempi koneissa, joissa kaasarit ovat pystyssä tai yläviistossa.

Tälle väitteelle, ois kiva kuulla joku selitys/teoria?

Nitrous sanoi:

Pitäisköhän pyytää, että kohta tulevassa 140 000 km huollossa avattaisiin kaasarit ekan erran?

Kiertotiehuvitus sanoi:
Pitäisköhän pyytää, että kohta tulevassa 140 000 km huollossa avattaisiin kaasarit ekan erran?

Jos toimii niin miksi....mökillä olevasta ruohonleikkurista vaihdoin ekan kerran öljyt viime kesänä. Ostin ko. kapineen käytettynä -92. Ja tuo öljynvaihto on ainoa huolto terien teroituksen lisäksi mitä siihen on ikinä tehty, ja aina viimeisellä vedolla käyntiin :dunno:

pupu sanoi:
Tälle väitteelle, ois kiva kuulla joku selitys/teoria?
Painovoiman vaikutuksesta neula hankaa jatkuvasti putken alareunaan sen sijaan, että heiluisi noin keskimäärin keskellä putkea.

En sitten tiedä miten todenmukainen teoria on, mutta yksi mp-huoltoja työkseen tekevä tuttu ainakin kertoi tehneensä tämän suuntaisia havaintoja. Ja muistelen muualtakin kuulleeni samaa. Omat kokemukset aiheesta on aika niukat, mutta täsmäävät :) SV650:n (kaasarit about 45° kulmassa) neulaputket oli 70tkm kohdalla niin kuluneet, ettei pintakaasualueita saanut millään säätöihin. Taas GSX:ssä (kaasarit vaakatasossa) ei ollut mitään merkkejä vastaavasta 90tkm lukemissa.

RF900:ssä on (melkein) pystykaasarit ja toi neulaputken soikeaksi kuluminen on tosiasia.

yamaha tdm kulutus tavaraa ,kaverilla ajettu hiukan rapia 90th ja nyt vaihetaan toisen kerran,on huolon mukaan vaan niin pehmeää tavaraa

shyhander sanoi:
RF900:ssä on (melkein) pystykaasarit ja toi neulaputken soikeaksi kuluminen on tosiasia.

Bandit 1200 oli sama juttu. 50tkm jälkeen oli havaittavissa kulumaa suutinputkissa. Taitaa olla enemmänkin se sykkivä ilmavirta, mikä saattaa hakata neulaa putken seinämiin. Samoin jotkut suutinsarjojen karkeapintaiset neulat, etenkin Factory rassasivat putkia kuin viila.

- Hoitaa itse huollot
- Hankkii varaosat maailmalta
- Hankkii kulutusosat ennakkoon kun näkee hyvän tarjouksen ja/tai tekee isomman tilauksen kerralla
- Ennakoi huollot ja välttää yllätykset
- Hankkii renkaansa maailmalta ja vaihtaa ne vanteille itse
- Hankkii ajovarusteet poistotarjouksista tai käytettynä
- Ottaa vakuutuksen halvimmasta firmasta

Joku viisaampi heittää sitten muutaman linkin edullisiin varaosa- ja rengaskauppoihin, jotka eivät löydy Googlen ensimäisten tulosten joukosta.

Renkaat Mynetmoto
Öljyksi Delvac MX 20L tonkassa
Suodatin löytyy moniin halvemmalla autokataloogista (säätää pari €, joten maksaako vaivan).
Motonetissa on kohtuuhintaisia ketjuja, jarrupaloja jne.
Biltemassa on edullisia, mutta erittäin hyviä akkuja.
Isommat varaosat saksan tms purkamoilta tai ebaysta purkuosina.
Monissa osissa voi soveltaa yleimalleja tai erimerkkisten osia (lataussäädin tms)

Back