• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten karsia moottoripyöräilyn kuukausikulut minimiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TweetyLeaf
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En oo kai valittanu minkään kalliudesta vielä?
Mulla on muutenkin ns halpa maku eli mielestäni kaikki vanhat halvat rutkut on hienoja djnepr jne
Niitä myös helppo huoltaa itse. Kuten sanottu jo niin tätä voi harrastaa niin monella tavalla ja hirveästi lyödään ennakkoasetelmia mitä toinen vähintään tarvitsee. Sillä mäkin aattelin ettei oo varaa koko touhuun.
Ketjun aloittaja ei ole kai kertonut millaista pärrää on hommaamassa ja ei varmaan kannatakkaan:)
Pärrä vaan ostoon jos on ees osa-aikahommia. Tää on käsittääkseni vain yksi elämä. Laittaa välillä seisotaan jos tuntuu konkurssiin menevän talous.

W-P sanoi:
Wau..vuosikaudet ollaan saitilla maristu kun kaikki on niin kallista ja vakuutukset taivaissa ja ei ole kohta enää varaa harrasta. Näitä siis tyypeiltä joilla on jo vakiotulot ja kämpät maksettu. Nyt yhtäkkiä mp harrastu onkin ihanan ilmaista..kahvia vaan keittelee kotona. Ootte te jumalauta aika raikulipoikia.:D Heh..kyllä porukka on oikeesti pihalla:-D:-D
Tästähän ei öuutu enää kun että kannattaa käydä panemassa naapurin mummoa kerran viikossa niin siltä saa juhlamokkapaketin ilmaseks..tai niin ainakin minä 60 luvulla tein...

Tietysti..kuka laskee minkäkin harrastukseksi. Joka toinenhan harrastaa lasketteluakin..ainakin kerran kahdessa vuodessa:-D
:D mitäs sinne eliittiin näin muuten kuuluu skagen leipien ja vuosibonusten lisäksi? :D

Kyse ei vissiin ollut siitä, että kahvin keittäminen kotona mahdollistaisi moottoripyöräilyn harrastuksena, vaan pikemminkin siitä että pienillä asioilla arjessa on aikamoinen vaikutus kulutukseen vuositasolla ja näistä pienistä asioista syntyy melko iso virta

seppo02 sanoi:
Mihis tuossa exceliä tarvitsee?
Taitaa muistaakseni nuo nuoret aikuiset miehet olla juuri tuolla maksuhäiriömerkintöjen kärjessä. Aika pieni vaiva päästäkseen selville, että paljonko sitä löysää rahaa käytettäväksi jää - vai jääkö mitään.

tumb1 sanoi:
:D mitäs sinne eliittiin näin muuten kuuluu skagen leipien ja vuosibonusten lisäksi? :D

Kyse ei vissiin ollut siitä, että kahvin keittäminen kotona mahdollistaisi moottoripyöräilyn harrastuksena, vaan pikemminkin siitä että pienillä asioilla arjessa on aikamoinen vaikutus kulutukseen vuositasolla ja näistä pienistä asioista syntyy melko iso virta

Tämä ihan totta. Turhat ja tarpeettomat kulut pois. Jos et lue lehteä, turha on maksaa. Voisiko
netti- tai puhelinliittymä olla edullisempi? Entäs tv-kanavapaketti. Tarkoitan, tuohan on vaan kymppi kuussa.
Näitä kymppejä kun kertyy niin se on äkkiä vuodessa satasia.

Tämmöiset neuvot ovat kyllä nössöjä mutta tosia. Menot on sopeutettava tulojen mukaan vaikka
se ei coolia olekaan.

Vastauksena itse asiaan, yönylireissut pakkaa olemaan hinnakkaampia.

Joku sanoi, ettei menneitten muistelulla ole tässä aiheessa mitään annettavaa. Mutta muistelenpa kumminkin.

Itse ostin aikoinaan ensimmäisen pyöräni rahoilla, jotka säästyivät ensimmäisen vuoden opintolainasta.
Opintolaina, jolla piti elää lukuvuosi oli muistaakseni 3200mk. Nimellisarvoltaan nykyrahana n. 540€. Rahan arvon muutokset huomioon ottaen n. 4300€. Siitä säästyi nuukasti elellen sen verran, että keväällä ostin moottoripyörän - vanhan lähes loppuun ajetun 65cc Hondan.

Mitenkä tämä sitten voisi liittyä moottoripyöräilyn kustannusten hallintaan? Ainakin niin, että pyörän voi hankkia myös halvalla, eikä se halpa pyörä välttämättä pilaa hyvän harrastuksen aloittamista. Mukavat on muistot tuolta yli 40v takaa, ja harrastus jatkuu edelleen.

Toinen ”vanhojen muistelu” on ajopuku. Ostin oman Rukkani vuonna 1999 ja se on edelleen käytössä. 17 vuotta ja vähän yli 190 000km. Ei sille hirveitä vuosi- tai kilometrikustannuksia tullut. Voi olla, että kohta vaihdan sen, kun yksi taskun vetoketju meni rikki. Siis joskus kallis tulee vuosien mittaan halvaksi.

tumb1 sanoi:
Kyse ei vissiin ollut siitä, että kahvin keittäminen kotona mahdollistaisi moottoripyöräilyn harrastuksena, vaan pikemminkin siitä että

kahvin juomisen lopettaminen mahdollistaa! Lisäksi elämän laatu kohenee reilusti :thumbsup:
...ja jää enemmän rahaa kaliaan.

Sellaista säästötoimenpidettäkin olen miettinyt, että sporttikumien sijaan ostaisinkin tourinkirenkaat, joilla pystyisi ajamaan kaksinkertaiset kilometrit.

Miikam sanoi:
kahvin juomisen lopettaminen mahdollistaa! Lisäksi elämän laatu kohenee reilusti :thumbsup:
...ja jää enemmän rahaa kaliaan.

Sellaista säästötoimenpidettäkin olen miettinyt, että sporttikumien sijaan ostaisinkin tourinkirenkaat, joilla pystyisi ajamaan kaksinkertaiset kilometrit.

Harrastuksessa "se juttu" on niin erilainen eri ihmisillä. Kahvikupillinen Lahnuksen Shellillä ennen tai jälkeen Röylän tien ajelua kuuluu mulla(ja monella muullakin motoristilla) olennaisesti ajelureissuun. Summa summaarum,kannattaa tinkiä siitä mikä kirpaisee vähiten.

ketju76 sanoi:
Harrastuksessa "se juttu" on niin erilainen eri ihmisillä. Kahvikupillinen Lahnuksen Shellillä ennen tai jälkeen Röylän tien ajelua kuuluu mulla(ja monella muullakin motoristilla) olennaisesti ajelureissuun. Summa summaarum,kannattaa tinkiä siitä mikä kirpaisee vähiten.

No joo.... Mutta kyllä tuossa "mihin vähät jyöröt sijoitaa" on ihan helvetin suuri merkitys!

Ihan uskottoman moni, joka vinkuu pitkin nurkkia, toreja ja turuja, ettei raha riitä
mihinkään......

POLTTAA PUOLET TIENISTEISTÄÄN "ABS:in"kaffeihin, pulliin, sämpylöihin, lounaisiin.... jne. :blink:

Ihan aikuisten oikeesti!

Jos ei vaan tienaa riittävästi.... eli sen verran, että 20€ duunipäivinä siihen, minkä hoitaa
yhtä hyvin, maittavasti, ravitsevasti ja muutenkin tarkoituksenmukaisesti VIIDELLÄKIN EGELLÄ!.... ei paina missään,
niin TYHMYYTTÄ.... ei KÖYHYYTTÄ on elää noita 20€:n päiviä jonkun muun unelman ja elämän
eteen.... ja vielä muutama ylimääräinen....PAINAVA piste perään :;):.

Silloin kun "Man Knows His Limitations" ja koittaa parhaansa mukaan mennä niillä,
se "hattu päästä"...... eikä sitä, että vittu kun toikin on köyhä.

Kiitoksia kaikille ihan hyvistä vinkeistä.

Vitutuksen määrä kasvaa samaa käyrää pärräkuumeen kanssa. Erityisesti kun törmäsin tässä pyörään joka olisi hankintakustannukseltaan mahdollinen ja vakuutukset 360-390 € ja pyörässä olisi periaatteessa kaikki mitä tarvitsen. En vieläkään avaa mitä pyörää mietin, en jaksa vääntää siitä juuri nyt :p

Kuinka vaikeaa tallittoman ja kokemattoman on oikeasti tehdä venttiilien säätö? Tuskin hauskaa hommaa missään parkkiksella, mutta jos nyt siitä lähdettäisiin? Kuinka hitosti niitä työkaluja pitäisi noin yleisesti olla olemassa moisen suorittamiseen (toki riippuu pyörästä, tiedän)? Uskallusta ei varmaan miehestä puutu ryhtyä toimenpiteen suorittamiseen, mutta mutkan tullessa matkaan voi olla hieman ongelmallista, kun pyörää ei "avattuna" viitti parkkiksella/kaverin tallissa pitää.

Selvennöksenä nyt sen verran, että joo parilla kaverilla on talli, mutta työkaluja aika vähän ja tallit on omistajiensa kokoaikaisessa käytössä.

No jos kyseessä on sellainen pyörä, esim cbr1000f jossa on säädettävät nokat ei siihen tarvitse oikeastaan muita erikoistyökaluja kuin sellaisen luiskamallisen rakotulkin, maksaa kolme euroo. Mut sit jos on paloilla säädettävät nostajat joutuu nokka-akseli(n/t) yleensä irrottamaan säätöpalojen vaihdon ajaksi. Mut sellaisestakin välykset voi tarkistaa ihan vaan venakopan irrottamalla (ja vähän konetta pyörittelemällä.)

Joo todellakin on paljonkin riippuvainen siittä että mikä pyörämalli kyseessä. Mutta jos on sellainen moottori kyseessä missä on venttiilivälysten säätö ihan ruuvisäädöllä niin ei kummosia työkaluja/erityistaitoja vaadi ja hyvä korjausopas on suurena apuna. Tietysti pyörämallista riippuu paljonko joutuu purkamaan esim katteita pois edestä että pääsee kohteeseen käsiksi. Ihan vaan esimerkkinä omasta bemarista niin siihen riittää venttiilivälysten säätöön pari kuusiokoloavainta,yksi kiintoavain ja rakotulkki eikä mitään tartte purkaa pois edestä :D

TweetyLeaf sanoi:
Kuinka vaikeaa tallittoman ja kokemattoman on oikeasti tehdä venttiilien säätö? Tuskin hauskaa hommaa missään parkkiksella, mutta jos nyt siitä lähdettäisiin? Kuinka hitosti niitä työkaluja pitäisi noin yleisesti olla olemassa moisen suorittamiseen (toki riippuu pyörästä, tiedän)?

Niin, riippuu todella paljon pyöräst...
Jossain vanhemmis vehkeis, jossa ruuvisäädöt... ja jos viel nakupyörä, niin ei siihen montaa työkalua tartte ja vois kauniina päivänä tehä jopa parkkiksella :paikallatuulee:

Mut joku katettu kyykky pala säädöillä... niin ei siitä muuta tuu ku äitiä ikävä, jos ei osaa ja ei oo paikka eikä vehkeit :sad:

Jossain vehkeissä vaikeampaa, jossain helpompaa. Tehtävissä kuitenkin aina. Hankala arvata kuinka vakavasta kokemattomuudesta on kyse, mutta jos pysyy työkalut käsissä, on järkeä ja malttia, niin ihan parkkishommia. Kunnon taustatutkimus tarvittavista osista ja kiluista pienentää keskenjäännin riskiä. Työkaluja tarvitsee n+1 kappaletta. Mutta ok laatuinen hylsysarja, kiintoavainsarja, kukoru-avainsarja, ehkä torx-setti, sekalainen lajitelma rukareita, mieluusit käteenkäypä vasara, muutamat pihdit, jotain ruosteenliuotinta ja terävä puukko on jo reilusti. Luova pärjää vähemmällä, noilla selvinnee 90% pyöristä. Rakotulkki tietty. Mainitsinko jo maltin ja järjen?
Bonuksena suosikkini iskumeisseli, tarvitsee harvoin, mutta joka kerta siihen rakastuu uudelleen.
Tilojen tarve ja viitseliäisyys on kääntäen verrannollisia. Meillä on muijan kaksipuokin kone uutta kampuraa odottamassa siivouskomerossa, kohan jaksan joku päivä polkea uuden kiertarin paikalleen, niin saa rouva kasata.
Edellisen kämpän parkkihallissa naapuri rakensi vallan hienon pyörän, me ei käyty kuin yksi Kawa läpi. Ja yksi Gassin yläpääremppa.
Se siinä pännii että kun seisot hississä, 650 Suzukin pata sylissä ja naapurin pappa puskee samaan kyytiin. Meinasi lopulta tulla makuuhuoneeseen asti perässä, kertoen kuinka silloin nuorena Jawalla mentiin täysii.

wanico sanoi:
Hyvä keino säästää, on liittyä paikalliseen kerhoon jolla on talli.
Siellä on työkalut ja neuvot halpoja. Monesti löytyy ölppädiileri, ketjupena ja pari muuta jonka frendillä löytyy just sun pyörään osia. Ja nykyään on netti täynnä prätkäkirppiksiä.

Jos rengastyöt ei pelota, ni ite oon jo 10v ajanu muiden roskisrenkailla.
Tämä tietysti sitten pitää muistaa ottaa ajotyylissä huomioon, että alla on joku yli viisvuotinen koppura, eikä tuoretta halvan maukasta lakritsaa.

Jos PK seudulla joku budjetin kanssa taisteleva asuu, ni mulla on ainakin 4 alle 20€ kypärää ja
3 etusta ja pari takasta kirppishintaan.

Tässä oli ratkaisu tilojen ja kalujen puutteeseen ihan heti ekalla sivulla.

Ytsför sanoi:
Tässä oli ratkaisu tilojen ja kalujen puutteeseen ihan heti ekalla sivulla.

En kerhoista paljoa tiedä, mutta en tiedä yhtäkään porukkaa Tampereen suunnalla joka ajelisi jollain muulla kun customeilla ja liittyminen olisi niin helppoa kun tässä annetaan ymmärtää :)

Tutkimisen arvoinen idea, mutta olen käsittänyt että kerhoon liittyminen maksaa rahaa. Toki sitä rahaa ja säästöä tulee takaisinkin, mutta ei ehkä nyt ensimmäinen ajatukseni kuitenkaan, katsotaan sitten jos se pyörä tulee tuohon pihaan ja sellainen kerho löytyy joka kiinnostaa.

TweetyLeaf sanoi:
En kerhoista paljoa tiedä, mutta en tiedä yhtäkään porukkaa Tampereen suunnalla joka ajelisi jollain muulla kun customeilla ja liittyminen olisi niin helppoa kun tässä annetaan ymmärtää :)

Tutkimisen arvoinen idea, mutta olen käsittänyt että kerhoon liittyminen maksaa rahaa. Toki sitä rahaa ja säästöä tulee takaisinkin, mutta ei ehkä nyt ensimmäinen ajatukseni kuitenkaan, katsotaan sitten jos se pyörä tulee tuohon pihaan ja sellainen kerho löytyy joka kiinnostaa.

kyllähän ne jäsenmaksut saattaa maksaakki jonkin verran.. toki ehkä riippuu hieman kerhosta..
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/art...ajilla--miksi-jasenmaksuja-maksetaan-/2822078

Oma stoorini, miten opin itse huoltamaan ja korjaamaan kalustoa. Perin 8 vuotta vanhemman veljeni mopon (Miele, sachsin koneella.) Talvella kone auki ja kadulle juttelemaan kavereiden kanssa (sen ajan internet), miten konetta viritetään. Kusettihan ne ihan urakalla ja tuli paljon mokia tehtyä........mutta kantapään kautta oppii.

Olin silloin 12v ja siitä lähtien olen ajanut. Keväällä otin ensimmäiset savut Mielestä ja palasin kotiin kaivarin kautta. Katajanokan sillan jälkeen siviilipoliisi pysäytti ja ihmetteli, että paljonko kulkee! Kuullema hänen mittarin mukaan 80 esplanadilla. Lyhyt kun olen, niin kysyi ikää.......12v. Kenen mopo; ja nyt talutat sen kotia.

Isäni oli sekä Bensowilla että Solifer tehtailla hommissa. Hyvin osasivat kopioida saksalaisen Mielen jousitusta ja muotoilua jne. Japanilaiset kun tuli markkinoille, niin sain ensimmäisen Suzuki 80ccm alle ja siitä se on sitten jatkunut, mutta siirryin Honda "tiimiin", ja olen nykyään neljän pyörän onnellisessa loukussa.

Näillä periaatteilla on pidetty 2 autoa, 4 mopoa, 2 venettä + aikoinaan 35 jakaista purjevenettä liikenteessä. Paritalon hommat hoidettu ilman ostopalveluita. Kaikki remontit hoidettu "tee se itse" periaatteella.

Tällaista palettia ei olisi pystynyt pyörittämään ostopalveluilla!

Nyt minulla on harrastus mistä nautin ja rakentelen edellen joka päivä jotain uutta. Ainoa este on vaimo, joka välillä kyselee, myisitkö välillä joitain....

Back