• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miten auto voi kääntyä eteen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuomas_82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko tuo nyt sitä motion camouflagea vai mitä, mutta etäisyyttä kannattaa näköjään pitää niihin takanatuleviinkin  
sport05.gif
Suoraan edestä katsottuna se on about se ja sama onko tuota etäisyyttä mopon ja rekan välissä vaiko eikö. Sinne se mopo katoaa takana tulevan rekan valoihin joka tapauksessa jos rekan ajovalon kohdalla ajelee - tai sitten pitää mopon ajovalon olla todellakin niin eri värinen että se kiinnittää värinsä puolesta huomiota; "kylläpäs on rekalla silmät aika eri väriset". Siksi se suositeltavampi olisikin ajaa keskellä kaistaa, rekan ajovalojen välissä. Harvemmin meinaan 3-silmäistä rekkaa tuolla tiellä vastaan on tullut
wink.gif
Saati jos vielä risteystä lähestyessään tekee poikkeuksen tai pari loivasti sivusuunnassa, niin se oma valopallo liikkuu rekan valojen pysyessä paikoillaan => tasan tarkkaan erottuu jotta mikä per... valo siinä rekan keulalla oikein seilaa
tounge.gif

Viikonlopun keskustelun salakuuntelun saldoa: Kaks tyyppiä jutteli keskenään, toinen motoristi, toinen kotilokuski. Aiheena juurikin pyörien näkyvyys. Kotilokuski kertoi ajaneensa melkein jonkun motoristin eteen kun luuli, että KYSEESSÄ ON JOKU TIETYÖAJONEUVO koska kuskilla oli RAKSALIIVI PÄÄLLÄ.
nixweiss.gif
062802jumpie_prv.gif

Että tämmöstäki voi tapahtua.

Tänään: Risteys jossa oikealle kääntyville oma kaista. Minä suoraan menossa. Kaksi edellä ajavaa autoa kääntymässä oikealle, vilkutellen. Samaan aikaan sieltä oikealta, kolmion takaa lähestyy auto (tai farmarivolvo, anteeksi ...
lookaround_orig.gif
). Huomioni kiinnittyi sen reippaaseeen vauhtiin, vilkku vasemmalle näkyi tältä "sankarilta". Varauduin ja kas, hätäjarrutusharjoitus oli valmis. Melkein kolahti, "sankari" sai pysäytettyä kotilonsa siihen keskelle risteystä, minäkin mopottimen takasutti/etu-not-so-sutti jarrulla stoppasin. Nopeusrajoitus 60 km/h ja kaikki tätä noudattivat, myös minä ... Opetus: Epäile aina ja kaikkea !!!

Omassa mopedissa on laitettuna xenon-ajovalo, joka on tuntunut ehkäisevän mukavasti näitä päälleajo yrityksiä. Tälle kaudelle mahtuu tasan yksi harmaatukka mercedeksellään, jolla oli niskat vähän jumissa. Siitäkin selvittiin reilulla kaasun avauksella, jonka jälkeen ystävällinen käsimerkki olan yli.

Kyllä silti tulee välillä himmailtua reippaasti risteyksissä, jos vähänkään näyttää siltä ettei havaintoa ole tehty.

Ja ne "täysillä risteykseen" ihmiset, voi v*ttu mitä jengiä..
mad.gif

Jotkut autoilijat näkyvät ottavan riskillä kääntymisen risteyksessä. Kerran sain jarrutella tehokkaasti, kun auto päätti riskillä lähteä risteysalueelle, vaikkei rekan edessä ollessa voinut nähdä toiselta kaistalta tulevaa liikennettä lainkaan. Se on siinä tilanteessa aika sama miten itse yrittää näkyä. Olis voinut olla mun mopon sijasta vaikka jonkun auto. Ei sille aina voi itse mitään että muut eivät joka tilannetta osaa ennakoida. Pitää vaan ajella omasta puolesta rauhassa ja pyrkiä näkemään potentiaaliset harmit ennalta.

Paskaa lapsille , sen verran tullu kateltua maailmaa tuulilasin takaa , että jos savolainen ei pysty hahmottamaan  pitkillä ajavaa motoristia  , niin savolaisen pitää todellakin siirtyä ylleisten laitteijen käättöön....
Jos tuntuu, että liikenteessä ei selviä muuten kuin häikäisemällä vastaantulijoita pitkillä valoilla, on syytä harjoitella moponsa hallintalaitteiden käyttöä. Mm. mopon nopeutta on mahdollistä säätää niin, että eteentulevissa liikennetilanteissa on mahdollista selvitä myös lyhyitä valoja käyttäen.

Pitkillä ajavat sanovat haluavansa lisätä turvallisuutta ja näkyvyyttä. Jos turvallisuutta kaipaa, niin opettelee katsomaan eteensä ja ajamaan tilanteen mukaan. Näkyvyyttä saa laittamalla heijastinliivit päälle. Tarvikeliikkeistä saa myös keltaista työmaa-ajoneuvo-vilkkua. Sen kun laittaa metrisen varren nokkaan pyörän päälle, niin jopa alkaa näkyä, eikä tule puusilmäautoilijat eteen. Eikä häikäise vastaantulijoita toisin kuin pitkät valot.

Koska turvallisuus ja näkyvyys on pitkillä ajavilla peruste toiminnalleen, he varmaankin innokkaasti ottavat yllämainitut lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä tuovat keinot käyttöönsä.

Jostain syystä aniharvalla pitkillä ajajalla on edes huomioliivit päällään, varoitusvilkkua en ole nähnyt vielä kellään.

Kertokaapa pitkillä ajavat vielä se, että miksi ryhmässä ajavilla mopoilla vain ensimmäisellä palaa pitkät? Eikö se olisi N kertaa turvallisempaa jos kaikki ajaisivat pitkillä?
Vai olisiko sittenkin niin, että se on ihan s**tanan v*ttumaista kun koko ajan killottaa aurinko taustapeileissä? Ei häikäise, my ass.

Vasemmalle kääntyvä auto voi "niitata" toisellakin tapaa...
Esim. näin: Etuajo-oikeutettua tietä ajava, X-risteystä lähestyvä matkailuauto laittaa vilkun vasemmalle hyvissä ajoin, ryhmittyy keskiviivan tuntumaan niinikään hyvissä ajoin. Sitten valutellaan risteykseen, auto edellä minä perässä, kunnes risteyksen kohdalla alan valua oikealta ohi, jolloin auto kääntyykin risteyksestä oikealle.

Tönkköjarrutus ja ehkä metri jäi väliä matkailuauton kylkeen. Autokuski ei välttämättä huomannut koko tilannetta. Oikeasta taustapeilistä minut olisi voinut nähdä jos olisi siihen sattunut katsomaan.

Mutta osaa ne oikealle kääntyvätkin:

Risteys, jossa erkanemiskaista oikealle. Etummaisena auto, toisena joku sporttikyykky, minä kolmantena. Auto jatkaa suoraan, kyykky vilkuttaa oikealle ja siirtyy ramppiin. Autoilija huomaa viime hetkessä ennen rampin loppumista että eiku tuonne oikeallehan mun piti, ja siitäpä sitten vaan vilkku päälle ja koukkaus mopon kylkeen. Läheltä piti, onneksi oli kyykkykuski hereillä ja ehti jarruttaa ennenkuin tömähti.

Summa summarum: Pitää vain hyväksyä, että mopolla olet näkymätön, ja että autoilijat ovat kuin villieläimiä joiden käyttäytymistä voi mitenkään ennakoida tai arvata.

Osuipa tämä omalle kohdalle, auto kääntyi kolmion takaa eteen muutamia metrejä ennen kuin olin kohdalla. Onneksi ei ollut kuin 40km/h vauhtia, mutta keulaan rysähdettiin. Mopo kääntyi vähän sivuttain jarrutuksessa, joten nilkka jäi auton ja mopon väliin, tuloksena revähtäneet nivelsiteet.
Kuljettajana oli joku todella vanha pappa, olin ihan varma että näki mut, kun katsoi vielä sivuikkunasta suoraan kohti.
tounge.gif

Huvittavaa tässä oli se, että kun pysähdyttiin bussipysäkille, niin en päässyt heti ylös kun nilkkaan tärähti sen verran. Siinä välissä pappa nousi autosta ulos, kävi katsomassa oman autonsa vahingot, ja kun pääsin pystyyn, kaasutti pois.
biggrin.gif

Otin rekkarin ylös ja soitin polliisit perään, oli ne sen tavoittaneet.
Jotenki jäi sellanen kuva ettei ihan tässä maailmassa ollut se pappa...ihme että on vielä ajo-oikeus. Tai no, poliisien mukaan se arvioidaan nyt uudestaan, sen verran paljon oli muitakin kolhuja ympäri autoa.

väläytän pitkiä jos auto lipuu kohti risteystä, vastoin ajojärjestystä
Tiesitkö että monet pitävät valojen väläyttämistä tuollaisessa tilanteessa merkkinä siitä että sinä annat autoilijalle tilaa "tule vaan"?

...ja samalla yksi esimerkki miten näitä nokkakolareita voi tulla.
100% niistä autoista on pysähtyny. joille oon valoja väläyttänyt. tuo on muuten mainio keino katsoa näkeekö autoilija sinut, ennen kun ylittää pisteen josta ei ole paluuta.
sen verran tähän vielä lisään että jätän ne pitkät päälle kunnes olen mennyt ohi.

yksi ainoa on katsonu vastakkaiseen suuntaan kokoajan, jolloin äänimerkin antaminen oli ainoa mikä tehosi. Pää kääntyi mutta auto ei pysähtyny siltikään.

Tosin en näe miten tuommosessa tilanteessa vois tulla nokkakolari.. enkä ymmärrä muutenkaan kommentin sisältöä, ehkä siinä on haluttu sanoa että "kattokaa mullakin on näppis."
Tuo pitkien väläyttäminen on vähän kakspiippunen juttu... En kyllä osaa sanoa, miten suomalaiset siihen reagoivat, mutta ainakin Saksassa pitkiä väläytetään silloin kun annetaan tietä, ja siellähän pelisäännöt on tän osalta varsin selvät ja toimivat.

Suomessa taas pitkiä välkytellään vain kun vastaantulijalla on valot pois, edessä on joku vaaratilanne tai sitten edessä on nopeusvalvontaa. Eli täkäläisessä liikennekulttuurissa pitkien väläyttäminen voisi toimia myös huomion herättäjänä, mutta koska sekaannuksen mahdollisuus on liian suuri, en kyllä menis välttämättä suosittelemaan sen käyttöä... Riski kun kuitenkin on, että vastapuoli ymmärtää sen väärin ja ajaa eteen.
Juuri näin myös täällä swedulassa. Useassa paikassa täällä sellaisia kavennuksia tiessä, jotta saadaan nopeudet pysymään alhaalla, ts. päiväkotien ja koulujen nurkilla. Niistäpä ei mahdu kuin auto kerrallaan lävitse, ja kun usein nokakkain ollaan ja tullaan, niin pitkillä väläytellään että tulepa vaan rauhassa, mie ootan.  
smile_org.gif

Mutta tämähän ei tietenkään päde minä minä maassa.
wink.gif

Menee vähän ohi aiheen, mutta kun on kirjoiteltu pitkät vs. lyhyet valot. Tallissa on vasta hankittu vielä katsastamaton tuontipeli jossa on kirkkaat xsenon valot, niin kuinkas katsuri suhtautuu?
Joo, kysyn sitten aikanaan katsurilta mutta mitäs täällä arvellaan.
withstupid.gif

Jos umpiot on hyväksytyt xenonille niin no probleemos,muuten vaihtaisin vakiot katsastukseen ja xenonit takas heti ok leiman jälkeen.

Meidän kaikkien kannattaa pitää mielessä, ollaan sitten liikkeellä 2, 4 tai useampi pyöräisellä, että ihmisen silmään kulkeva näköhermo aiheuttaa näkökentässämme pienen pimeän spotin. Tähän "mustaan aukkoon" voi helposti kadota motoristi ja autokin.

Ainut keino välttää sen, ettei jokin kulkuväline, henkilö tms. häviä tähän pimeään kohtaan on antaa katseen liikkua, ts. skannata esim. risteileviä teitä laidasta laitaan, eikä vaan tuijottaa staattiseti tien suuntaan.

Näin voimme havaita muita teillä liikkujia paremmin.

Valitettavasti emme voi olla varmoja, että kanssakulkijamme tekevät samoin. Riski on siis aina olemassa, että olemme kadonnet jonkun muun "puusilmän" pimeään spottiin.

Tämä on hyvä tiedostaa kun liikkuu tien päällä. Vaikka mielestään saisikin "katsekontaktin" jonkun kanssa, se ei välttämättä tarkoita, että tämä on nähnyt ja rekisteröinyt minua.

Be careful out there!!

Itsekin todella paljon auton ratissa olevana olen koittanut miettiä miten tuollainen onnettomuus ylipäätään on mahdollista, eli miten voi olla mahdollista, ettei autoilija kykene havaitsemaan suoraan edestä tulevaa kanssakulkijaa ennen kääntymistään.
kaikella ystävyydellä...istu vielä hetki ja opit ymmärtämään,että siellä on ihminen ratissa ja ihmisillä on tapana tehdä virheitä. Sun tehtävänäs on ennakoida ja ottaa tuo asia huomioon.

Olen itsestä huomannut sen, että psykologisesti on vaikeaa muuttaa päätöstä siitä, että on päättänyt lähteä liikkeelle esim. risteyksestä.

Eli katselen ympärilleni, päätän lähteä, sitten olen liikkunut 5 cm (tai en vielä yhtään) ja huomaan, että sieltä tuleekin joku tai joku tulee kovempaa kuin luulin. Sen lähtöpäätöksen muuttaminen ei ole helppoa. On muutaman kerran tullut kiire tällaisessa tilanteessa, tai saatua pakotettua itsensä jarruttamaan.

Jos se tulija on ns. heikompi osapuoli niin päätöksen muuttaminen on ehkä vielä vaikeampaa. En tiedä voiko tästä mitään oppia tai mikä tähän auttaa, mutta veikkaan että joku määrä onnettomuuksia, jotka periaatteessa voisivat olla vältettävissä, tapahtuvat kuitenkin koska henkilö ei kyennyt muuttamaan päätöstään vaikka havainnoi tarpeen siihen.

Voi se virhe sattua kenelle tahansa, jopa minullekin. Lainasin vaimon mopoa ja unohdin jotain kotiin. Tein sopivassa paikassa U-käännöksen laittaen ensin vilkun oikealle, sen enempää en vilkkua enää muistanut kun omassa mopossa se palautuu automaattisesti. Ajelin siis takaisin päin ja ihmettelin kun rekka alkaa valumaan risteyksessä hiljalleen eteen oikealta. Ensimmäinen ajatus oli että ..tun ääliö, kunnes tajusin... seuraavakin ajatus oli että ...tun ääliö, sitten jarrutus ja käännös sinne oikealle ja kyllä ...tutti.
Onneksi ei ollut vauhtia paljonkaan ja hämäyskäännös onnistui melko kivuttomasti, eikä rekkakuski kait tajunnut ollenkaan hommaa.

Kovin helposti se mälli sattuu jos vilkku unohtuu päälle. Aivan liian paljon me kaikki luotamme noihin vilkkuihin.

Juuri muutama päivä sitten joku LP:n konstu antoi tähän hommaan oikein asiantuntijalausunnon. Syy oli lähes aina motoristin joka käyttäytymisellään oli aiheuttanut sen, että autoilija ei nähnyt motoristia tai sitten motoristi oli kiihdyttänyt rajusti ennen törmäystä. Samaa tuubaa tuotti suustaan joku autokoulun maikkakin.

Uskomatonta bullshittia sitä saakin lukea!!!  
shaun.gif
noi taitaa olla taas niitä ihmisiä, joiden mielestä sekin on motoristin syy, jos oma emäntä ei anna. harmillista tossa on kuitenkin se ettei tuossa asemassa olevat ihmiset pysty näkemään koko totuutta omien mielipiteidensä yli.

Back