• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä teet kun auto on liian lähellä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rytkönen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mitä teet kun auto on liian lähellä? -

• Varovasti nostat nopeutta

Ääniä: 0 0,0%
  • katoat horisonttiin kuin nappi paidasta

Ääniä: 1 25,0%
  • Jarrutat

• Päästät auton ohi?

Ääniä: 1 25,0%
  • Pysäytät ja vedät autoilijaa turpaan

Ääniä: 2 50,0%
  • Jotain muuta, mitä?

• Ääniä yhteensä
    4
Useimmiten en tee yhtään mitään, mutta jos pidempiaikainen perässäroikkuminen vaikuttaa tahalliselta eikä jarruvaloväläytys auta niin voin kääntää päätä taaksepäin ja katsoa mustan visiirin takaa sekä näyttää etusormi-peukalo merkkiä (ikäänkuin pientä etäisyyttä osoittaen). Jos ei sekään auta niin joko annan hanaa tai päästän perskärpäsen ohi (varsinkin jos hiostaja vaikuttaa olevan vaikka sivariskoude).

VTR:llä oli helpompaa kun se oli kaasarikone, kunnon tappokatkaisijapamaus tuplaputkista sai usein itsepäisemmänkin perässähiihtäjän NOPEASTI jättämään turvaväliä. (Toimii hyvin hitaamissa vauhdeissa muttei todellakaan ehkä maailman paras idea motarilla...)

Autolla ajellessa on joskus perverssin mukavaa aiheuttaa vitutusta perässähiihtäjälle ottamalla digikameralla salamakuva taaksepäin. Tämä eritoten jos pälli ei ohita vaikka voisikin tai jos on siinä perinteisessä motarin vasemman kaistan kilsojen mittaisessa jonossa. Usein sitä turvaväliä tulee nopeasti ja paljon. Kusipäistä toimintaa, tiedän hyvin sen mutta ameriikan laulua mukaillen: "I'm an asshole, and proud of it".

/MarcusB

Onko käynyt mielessä, että se auto olisikin liian lähellä EDESSÄ?

Ainakin omien havaintojeni mukaan melko monella motoristilla on
juuri näin päin paljon yleisempää. Varmaan ainakin osittain johtuu
siitä, kun mopo kulkee kevyesti ziljoonaa ja kaikesta mahdollisesta
pitäisi ihan pakosta päästä kaiken aikaa ohitse - olipa sitten
mahdollista tai ei.
biggrin.gif
Kyllä lähes päivittäin mutta jos mä ajan sen perään se kotilokuski ei kuole toisin kun jos se tyrä jyrää mun yli.
crazy.gif

Jos ohi haluaa mennä niin menköön, mutta jos haluaa roikkua perässä niin roikkukoon. Ei haittaa kunhan ei tuuppa renkaaseen.
buttrock.gif

Onko käynyt mielessä, että se auto olisikin liian lähellä EDESSÄ?

Ainakin omien havaintojeni mukaan melko monella motoristilla on
juuri näin päin paljon yleisempää. Varmaan ainakin osittain johtuu
siitä, kun mopo kulkee kevyesti ziljoonaa ja kaikesta mahdollisesta
pitäisi ihan pakosta päästä kaiken aikaa ohitse - olipa sitten
mahdollista tai ei.
biggrin.gif
Kyllä lähes päivittäin mutta jos mä ajan sen perään se kotilokuski ei kuole toisin kun jos se tyrä jyrää mun yli.
crazy.gif
Tä? Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärtänyt.  
biggrin.gif

Jos sinä tööttäät sen päälle, niin sulla on isot mahdollisuudet kuolla.
Jos se tööttää sun päällesi, niin sulla on isot mahdollisuudet kuolla.
Riippuu vauhdista ja muusta liikenteestä.
Mulla meni jotain ohi.  
blush.gif

Se mitä minä tarkoitin, on edelleenkin, että eipä pidä ajella liian
lähellä etummaista. Ja tilanteessa, jossa "karkuunajaminenkaan"
ei onnistu - esim. vaikka poliisi justiinsa sun edessä - ja takana
oleva on sun takarenkaassa kiinni, niin lähes ainoa keino on ajaa
niin hitaasti, että sun itsesi eteen jää niin paljon tilaa ettei sulle
itsellesi tule vahingossakaan niin kiire etteikö se takana ajava
ehtisi myös reagoimaan ettei se aja sun ylitse.

Omien käytännön havaintojeni perusteella motoristit ajavat lähes
aina liian lähellä etummaista. Enpä tiedä, että mitenkä viisasta
puuhaa lienee tuommoinen. Ilmeisesti ihan hyvä juttu, kun niin
monet sitä harrasteleepi. Harvoja poikkeuksia on kyllä.
wink.gif

Jotain ihan muuta: laitan ryypyn päälle, jolloin ennestäänkin kitkerä pakokaasun käry muuttuu jokseenkin sietämättömäksi.
tounge.gif

Vaikka harvoin nuo ihan perseessä roikkuu, täällä maalla.
wink.gif

Tuppi nurin ja katoan paikalta. Toki ensin täytyy varmistua, ettei perässä roikkuja ole virkavallan edustaja.

Kyllähän sit häipyy paikalta! Rekkaa ajaessani oli hyvä pitää hiekottimet kesälläkin täynnä....poliisitkin on saanut maistaa soraa?
033102bebe_1_prv.gif

Päästän ohi sopivassa kohdassa. Ehkä nostan nopeutta sen sopivan kohdan löytämisen ajaksi. Pointtina se, etten kyllä jonkin ääliön perässäroikkujan takia ala sakkoja ottamaan.

Taidan päästää auton iha mutkattomasti ohitte. Teen samollai ajan sitte autolla tai moppella:
sport05.gif
Joo tai riippuuha tua vähä mielialastakin.

Ohi meen tai päästän ohi.
Ketään en kyllä motskarilla "hinaa".

En siis halua ketään roikkumaan ahterissa, mutta mielenosoittaminen itse jarruttelemalla (jarruvalovilkut) on kans ahterista...ja myöskin vaarallista. Eli jos omasta mielestäni ajan riittävää nopeutta, ja takana tulijan mielestä en >>> ajan tien sivuun jopa. Taikka sitten himmaan ohituspaikassa (suoralla), niin paljon että pääsee/menee ohi.

Back