• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mitä teet kun auto on liian lähellä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rytkönen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mitä teet kun auto on liian lähellä? -

• Varovasti nostat nopeutta

Ääniä: 0 0,0%
  • katoat horisonttiin kuin nappi paidasta

Ääniä: 1 25,0%
  • Jarrutat

• Päästät auton ohi?

Ääniä: 1 25,0%
  • Pysäytät ja vedät autoilijaa turpaan

Ääniä: 2 50,0%
  • Jotain muuta, mitä?

• Ääniä yhteensä
    4
Tuntuu et tää o kokoaja vaa yleistyvämpi asia liikentees. En ymmärrä mikä siinä on ku pyöräl oot liikentees nii tuntuu et ihmiset "ärsyttäis" tai muute vaa jaakais perälaudas kii. Kävipä kerran niinki et 100 alueel ajoin mittarii 115 ja silti bussi saavutti nii et lopuks ois voinu hiuka kurottamal koskee sen keulaa, eli se oli siin nii kiinni et ei ollu kyl turvallisuudest tietooka. Sitä enne vilkuttelin jarruvaloo sille ku näin et alko lähestyy, ei mitää vaikutusta. No eipä siin sit muuta ollu ku kahvaa kääntämäl hiuka eroo ja käännyin kattoo kuskii ja koputin kypärää. Sit tais tajuta ku jättäyty heti sopivan välimatkan päähä.

Mut yhteenvetona tämäki ku täs suurin osa sanonu et "kääntää kahvaa ja katoaa horisonttii" nii en tiä kyl sitä sit sais kokoaja olla repimäs autoi karkuu. Kaikellisäks se setä sininenki sattuu joku kerta sit vastapalloo ajamaa kummiki
tounge.gif

Mikäli perässäroikkuja häiritsee, helpointa on jättää itse edellämenevään enemmän väliä. Tällöin ei tule yllättäviä tilanteita ja perässäolevakin ehtii jarruttaa.
Eikä edes stressaa niin pahasti kun jättää tuota ekstraväliä itse, on tilanne paremmin hallussa..
Näin on mutta valitettavasti kotilokuskit jotka eivät itse aja mopolla eivät kertakaikkiaan tajua että mopo pysähtyy nopeammin kuin kotilo, siitä ne vaaratilanteet tulevat. Se on vaan pakko roikkua takarenkaassa/-puskurissa kiinni ettei vaan kukaan pääse ohittamaan ja väliin. Toisaalta kyllä mopoilijatkin, (itseni mukaan lukien), voisivat pitää pikkuisen väliä jonoissa ajettaessa, turhan usein ajetaan aivan edellä menevän takapuskurissa kiinni.
062802moto_prv.gif

Tuli kyllä taas viimeksi huomattua, että on se niin perkeleen vaikeeta tajuta autokuskeilla, että siellä per*eessä ei tarvi roikkua
033102ass_1_prv.gif

Minä pyrin ottaan etäisyyttä pienellä kiihytyksellä, jos ei auta, niin sitten ajan tien reunaan ja päästän ohi, tai hidastan yksinkertassesti niin v*tun paljon vauhtia, että johan menee ohi..
033102bebe_1_prv.gif
Siinä on vaan sellanen vaara, että kotilokuskit hittoontuu siitä niin paljon että ne tekee maailman veemäisimpiä ohituksia (ja auton kylen ja oman mopon väliin mahtuis just ja just sanomalehti)..
crazy.gif

Mikäli kyseessä on tosissaan kunnon sitkeä vittupää (näitä on vain muutama omalle kohdalle kesässä) niin käännän vain pääni taaksepäin ja katson kuskia silmiin. Jos se ei jostain syystä toimi niin alan hiljalleen hidastamaan, sitten kiihdytän takaisin normaalivauhtiini. Jos sekään ei toimi niin hidastan vähitellen paljon ja heti kun huomaan että on lähtemässä ohi niin lähden kuin "nappi paidasta"
tounge.gif
Ei siis sillä ei tämä melkein koskaan loppuun asti mene.

Nuorempana tuli provosoiduttua melkeinpä aina näistä perässäroikkujista. Nykyään jätän ensin väliä edellä menevään, ettei tule itselle kiire, jos edessä tapahtuu. Jos perässäroikkuja tulee aivan kannoilla, niin löysään sopivassa kohtaa vauhtia ja päästän ohitse. Ei jaksa enää stressata näistä sen kummemmin, kun perässäroikkujia on nykyään kuin sieniä sateella.

No PRRRKL!!!
Lättyyn tekis mieli vetää, ja vaiks ampuu
mad.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
.
Mutta nykyään; jos joku kuumakalle roikkuu hanurissa, useimmiten himmaan tai vedän vaikka L-A-pysäkille.
En enää käännä kahvaa (ihankauheenpaljon) ja kerää YN-sakkoja...

Mitäs silloin pitää äänestää, kun mopoilija hidastelee edessä ja sitten pysähtyy toteutaakseen tuo turpiinvetovaihtoehdon. Ja putoaa kuitenkin itse...

Yleensä hidastan skidisti ja sit rivakka pikku kiihdytys ni a ' vot, turvaväli on tosiasia. Joskus joutunut kehällä kyl turvautumaan sormileikkeihin.

Olen ollut huomaavinani, että kun edessä olevaan autoon pitää riittävästi väliä, perään ei kerry jonossakaan ajettaessa niin helposti seuraa. ja jos joku tulee lähelle, päästän suosiolla ohi. Ei enää keski-iässä jaksa turhan takia alkaa verenpainettaan nostamaan. Penaalissa kun kuitenkin on aina muutama terottamatonkin kynä.

2 ja 5. Hidastan hieman, että kiireisempi pääsee ohi mikäli niin haluaa. Jos ei tajua mennä edelle ja roikkuu edelleen perässä, niin katoan horisonttiin.
sport05.gif

Yleensä vilkuttelen jarruvaloja ja jos se ei auta niin katon kuskia ja pyörittelen päätäni. Yleensä pyrin myös järjestämään itselleni lisää pelitilaa - kasvatan hieman väliä edellä ajavaan.

Joskus kun on oiken sitkeä v*ttupää, niin katoan horisontiin - mieluummin ylinopeussakot kuin ranka poikki pikatilanteessa, kun joku idiootti tööttää Hiacella perään.

Välillä tekee kyllä mieli kutittaa noilla käyttämilläni ratakintailla kutolokuskin leukaa...

Jos henkilö osaa suunnitella aikataulunsa oiken, niin ei tarvitse roikkua edellä olevan perässä jatkuvasti painostaen ajamaan lujempaa... Ylipäätään tuollainen käyttäytyminen kertoo huonosta suunnittelu- ja arvostelukyvystä.

Liikenteessä ihmiset ei tunnu käsittävän millaista tuhovoimaa ne oikein käsittelevät (korostuu etenkin isojen kulkuneuvojen tilanteessa).

Välillä pitää taas tuijottaa peiliin - itsellä varmaan 95% ajosta pyörällä on hupiajoa. Tästä syystä pitäisi opetella nielemään kiukku ja ruveta väistämään näitä upoja - harrastuksen takia en halua ehdoin tahdoin hautaan. Itsepäiselle luonteelleni tuo on kyllä niin helvetin vaikeaa - mulla palaa langat ennätys ajassa ja sitten kun pamahtaa, niin räjähdän kunnolla...

Yleensä vilkutelen jaruvaloja. Voin päästää myös auton ohi, etenkin silloin jos itsellä ei ole kiire ja haluaa vain nautiskella.

Mulla on nyt niin pienet peilit etten niistä paljon katsele jos ei ole pakottavaa syytä. Ei huomaa perässäroikkujiakaan, ja eikös se mene niin että jos en näe tätä, ei häntä ole olemassakaan minun maailmassani tai jotain (filosofiaa!).
wink.gif
Tietysti aina välillä tulee katsottua ja silloin aika usein huomaa jonkun auton maskin peilissä, mutta yleensä jatkan ajoa normaaliin tapaan, roikkukoot jos haluaa, minä pidän aina kunnon turvavälin ja noudatan taajamassa nopeusrajoituksia, vaikka kuinka autoilija haluaisi mennä 70@50 tms. Silloin tällöin joutuu tekemään yksipuolista silmäkontaktia (tummennettu visiiri) autoilijan kanssa ja kenties käsimerkkejä näyttelemään, mutta vain ääritapauksissa.

Ja ohi päästän jos näyttää siltä että autoilija on oikeasti ohi menossa. Paremmin kotilo sopii sinne horisonttiin kuin takarenkaaseen.

Joskus on tullut tehtyä niin, että ohitan se autoilian.. Eli toiselle kaistalle, jarrua ja sitten sen auton taakse ajelemaan. Auttaa kummasti omaan vitutukseen, niin pyörällä kuin myös autolla
biggrin.gif

Yleensä päästän ohi... tai lisään hieman nopeutta, en kuitenkaan "nappi laudassa". Jollakin voi vaan olla kiire ilman että haluaa häiritä motoristiä, tähän ainakin uskon.

Jos vaan on "v...tuillakseen" takarenkaassa, niin jarruvalon vilautus on yleensä auttanut.

Päästää auton ohi, jos jää sitten siihen eteen hidastelemaan (kuten yleensä tekee), ohittaa auton ja katoaa vasta sitten horisonttiin.
033102bebe_1_prv.gif

Back