Pienest kii.. ajelin sunnuntaina yhden auton perässä isoa tietä, kunnes se hidasti ja alkoi kääntymään edestäni keskiviivan yli vasemmalle. Olin siinä suht lähellä takana.. no se kääntyi pois edestä, niin jumalauta siellä oli vastaantuleva auto joka oli päättänyt kääntyä samalla siitä mun edestä oikealle. Se ei ollu nähnyt mua sen mun edellä ajaneen auton takaa, enkä minäkään sitä. Vähän mulla käsi kyllä nousi, onneks en ollu avaamassa...
Ajelin eilen yhden vanhemman rouvan perässä, hän ryhmittäytyi tien oikeaan laitaan Corollalla, jotenkin ajattelin niin että ohittaisin vasemmalta, mutta joku tuossa ajolinjassa kertoi siitä että hän olisi kääntymässä vasemmalle sivutielle joka johtaa talon pihaan. Niinpä se kääntyikin ja laittoi vilkun siinä kääntyessään päälle.
Kerran ajoin autolla nokan vähän jo risteykseen, olin kääntymässä vasemmalle. Sieltä oli tulossa umpikaappi-jakeluauto ja olin jo menossakin, kun sen auton takana katveessa ajoi joku moottoripyörä, oli Dragstar tai vastaava. Hän näytti keskaria minulle. Mutta tosiaan motoristin tuossa olisi pitänyt tehdä itsestään näkyvä, eli ei ajaa siellä katveessa, vaikka kuinka oikeassa olisikin ollut.
Sitten kerran meinasin ajaa liikenneympyrässä autolla Monkey-kuskin päälle, se mopedi oli kokonaan autoni tuulilasin pilarin katveessa, en nähnyt mopoa misään vaiheessa, kunnes se yht'äkkiä vain ilmestyi näkökenttääni ja melkein osuin, mopokuski ehti väistää.
Puolassa ajoimme joskus sellaiseen liittymään, jossa oli X-risteys ja päätiellä liikenteenjakajat eli saarekkeet. Oikealta kolmion takaa oli tulossa auto, joka odotti meitä. Sen takaa tuli auto, joka kääntyi oikealle, eikä nähnyt meitä, eli ilmeisesti olimme tuulilasin pilarin takana katveessa. Tämä meni niin läheltä että etupyörä otti saarekkeen reunakiviin kiinni ja oikea polvi osui auton kulmaan, mutta emme kaatuneet.
Puolassa tuli nelikaistaisella tiellä vastaan hakerekka, jota jo seurasin vähän aikaa. Takana oli autojono ja sen rekan kuorman päällä oli aaltopelti, joka alkoi lepattamaan. No, se pelti 2 x 10 m lähti sieltä lentoon ja lensi meidän päiden päältä kypäriä hipoen takana tulleen auton päälle ja siitä tien sivuun. Tuossa vedimme päät alas, jarrutus sen mukaan että takana tulevat eivät aja päälle ja väistö tien reunaan, jos olisimme olleet metrin edempänä tai taempana, en ehkä kirjoittaisi tätä...
Sanotaan että pitkällä kokemuksella jotenkin oppii arvioimaan ja lukemaan muiden liikkeitä tuolla liikenteessä.
Eikä tämä tarina liity aiheeseen, muuten kuin siltä osin että miten tuolla selviää yleensä hengissä.