Tämä menee ehkä hieman aiheen vierestä, mutta hyvä tietää silti.
Kun ostaa tavaraa Euroopan maista, kannattaa maksaa verkkopankin tilisiirrolla (EU-maksu), koska silloin maksusta ei mene kuluja ostajalle eikä myyjälle. On sentään vähän hyötyä EUsta.
Rahan siirtyminen tietenkin kestää 3-4 päivää, mutta kestäähän se kotimaassakin pankista toiseen 2-3 päivää. Olen itse ostanut kymmeniä kertoja tavaraa eri Euroopan maista ja maksanut aina EU-maksulla ja mainiosti on toiminut. Monet saksalaiset kauppiaat ilmoittavat sivuillaan valmiiksi tarvittavat pankkitiedot. Eli EU-maksua varten tarvitsee kysyä myyjältä hänen pankkinsa SWIFT-koodi ja hänen IBAN-tilinumeronsa. Ne syötetään sitten verkkopankin maksusivulle muiden tietojen kanssa ja siinä kaikki. Eipä juuri vaikeampaa kuin kotimaan maksutkaan.
On tietenkin totta, että PayPalin kautta suoritettu maksu näkyy vastaanottajalla heti, mutta sitä kautta maksettaessa PayPal veloittaa oman osuutensa maksun saajalta. Käytän itse PayPalia vain maksaessani ostoksia USAan, koska sinne ei voi suorittaa tilisiirtoa ja pankin kautta tehdyt maksumääräykset ovat ihan poskettoman kalliita (ja poskettoman hitaita).
PayPalissa voi nykyisin käyttää omaa pankkitiliään rahan lähteenä. Luottokorttia ei siis ole pakko käyttää.