• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Minkä takia nahka ajovarusteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja finn
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jlik sanoi:
Näköjään voi sitä näyttää pelleltäkin goret päällä. Eiköhän ole ihan sama onko goret tai kokonahat päällä niin aina voi näyttää pelleltä. Täähän on ihan itestä kiinni miltä näyttää. Mua ei nykyään enää haittaa/mietitytä ollenkaan vaikka menisin kokonahat/goret päällä johonkin ostariin.

Joo mulle on kans aivan sama mitä muut miettii, saatan käydä yksosasessa vaikka museossa jos ei oo liian kuuma. Aika harvoin niistä on kuittia tullut.....kerran olin Saksassa sunnuntain MotoGP kisapäivänä vesisateessa katsomossa vermeet päällä (kun siellä ei ollut narikkaa) niin vieressä alko nuoret sakemannit pikku huuruissa vinoileen että taidat ukko ottaa tän katsomishomman ihan tosissaan kun on nahkat ja polvipalat paikoillaan...noh, selitin pojille, että heti kisan jälkeen huitasen Tukholmaan samalla istumisella, niin johan meillä löytyi yhteinen sävel ja mukava juttutuokio...:)

Juffe sanoi:
Toi mun heitto olikin veljellinen provo siihen, että goreilijat näyttää pelleiltä. Varmaan kaikki maailman ihmiset näyttää jonkun toisen silmiin pelleiltä. Sitä varten se itsetunto on keksitty, ettei ressaa muiden mielipiteistä.
Minä ainakin ymmärsin tuon vastavedon.
Miten mulle tule aina mieleen vermeitä päälle laittaessani Alatalon Mikon laulun sanat "Rikoo on riskillä ruma".
Sitäpaitsi olen huomannut, että nahkakuteet kutistuu ajan myötä.

Aakku sanoi:
Minä olen tuollaisen ryssinyt.
Autoilija tuli vasemmalta STOP merkin takaa ja pysähtyi merkille. Juuri kun olin kohdalla, niin keula nousi autosta ja suoraan eteen.
Tästä saa sitten kantaa muistoja kropassa lopun elämää, mutta nyt yritän olla varovaisempi.

Jep, laitan aina sormet kahvalle, kun auto on risteyksessä ja keinautan hieman pyörää, jotta sivuliike paljastaisi minut ja kyttään vanteita, kun niistä huomaa liikkeen ensimmäisenä.

J-PS sanoi:
Kirjoittaja on joko yli-ihminen tai ei ole koskaan piipahtanut oikeassa liikenteessä... :D

-jp-

Ottaen huomioon, että olen saanut kortin 16 vuotiaana ja olen nyt 54 vuotias, minun siis täytynee olla yli-ihminen:WAZAAP: Oikeasti olen vain tavis, joka kertoo täällä mielipiteitään, vaikka tietää, että kaikki ei niistä pidä. Tietysti joskus kun saa tälläisiä vitun rakentavia kommentteja, jotka ei opeta mitään tai edes naurata, niin tulee mieleen, että löydä sinä oma Datsunisi ihan rauhassa:thumbup:
Sillä aikaa minä luen näitä kommentteja, jos vaikka saisin jonkun uuden ja fiksun idean luettua.

oili sanoi:
Jep, laitan aina sormet kahvalle, kun auto on risteyksessä ja keinautan hieman pyörää, jotta sivuliike paljastaisi minut ja kyttään vanteita, kun niistä huomaa liikkeen ensimmäisenä.

Toi pyörän keinuttelu on kyllä hyvä idea jolla saa aika hyvin autoilijan huomion kiinnitettyä, sitä tullut ittekin harrastettua.

oili sanoi:
Joo ihan hyviä juttuja.
Kaverilla kävi hullummin. Ajoi kantatietä ja täysin näkymättömistä puskista STOP merkin takaa auto kylkeen. Eipä siinä näkynyt vanteita, eikä keikuttelut olisi auttaneet. Nopeus oli normaali, mutta näitä nyt vain sattuu. Ei ole sen jälkeen ainakaan toistaiseksi ajanut pyörällä.
Kävin tsekkaamassa paikan. Sitä ei olisi pystynyt edes huomaamaankaan, että siinä oli risteys puskissa.

Aakku sanoi:
Joo ihan hyviä juttuja.
Kaverilla kävi hullummin. Ajoi kantatietä ja täysin näkymättömistä puskista STOP merkin takaa auto kylkeen. Eipä siinä näkynyt vanteita, eikä keikuttelut olisi auttaneet. Nopeus oli normaali, mutta näitä nyt vain sattuu. Ei ole sen jälkeen ainakaan toistaiseksi ajanut pyörällä.
Kävin tsekkaamassa paikan. Sitä ei olisi pystynyt edes huomaamaankaan, että siinä oli risteys puskissa.

Tämä on aivan totta, mutta ideani oli tehdä kaikki mahdollinen asian eteen. Katsoin juuri "miljoona tapaa kuolla lännessä" ja tosiaan, jollain tapaa se kylmä pieru lopulta käy.

qazwsx sanoi:
Toi pyörän keinuttelu on kyllä hyvä idea jolla saa aika hyvin autoilijan huomion kiinnitettyä, sitä tullut ittekin harrastettua.

Tämähän opetettiin lienee kaikille jo Karaten peruskurssilla, että suoraan kohti tulevaa esinettä ei havaitse.:;):

jlik sanoi:
Samoin on goret/Ddryt päällä kun on kylmää mutta on naurettavaa mennä haukkumaan motoristeja joilla kokonahat päällä. Aivan samalla tavalla voin sanoa että on helvetin Michelin ukon tuntu kun on Rukat päällä. Älä helvetti mene haukkumaan pelleksi kokohankamotoristeja. Kukin ajaa omalla tyylillä.

:jippikaijee::jippikaijee::jippikaijee:

oili sanoi:
Ottaen huomioon, että olen saanut kortin 16 vuotiaana ja olen nyt 54 vuotias...
Noh, nuo numerot meillä on näköjään aikalailla samat, ero on vaan siinä että mä pidän sua typeryksenä noiden mielipiteiden perusteella.

-jp-

oili sanoi:
Jep, laitan aina sormet kahvalle,
Laitat sormet jarrulle? Eikö niitä nakkeja kannattaisi pitää koko ajan jarrulla, varsinkin kun olet tuommoinen uber liikenneturvallisuus tietäjä.

oili sanoi:
kyttään vanteita, kun niistä huomaa liikkeen ensimmäisenä.
Teillä on siis autot tehty kumista: ensin liikkuvat vanteet ja tämän jälkeen hetken kuluttua muu osa autoa huomaa seurata liikettä vanteiden perässä.

vma sanoi:
Laitat sormet jarrulle? Eikö niitä nakkeja kannattaisi pitää koko ajan jarrulla, varsinkin kun olet tuommoinen uber liikenneturvallisuus tietäjä.

Teillä on siis autot tehty kumista: ensin liikkuvat vanteet ja tämän jälkeen hetken kuluttua muu osa autoa huomaa seurata liikettä vanteiden perässä.

Sinähän se nokkela oot :grin: Sanottiinko jossain niin että vanteet liikkuu ja auto ei? Kysehän oli vaan siitä että mistä sen liikkeen helpoiten huomaa. Opetettiin jo autokoulussa aikoinaan.

Itse aiheeseen senverran että pääasia että ajovarusteet ovat itselle sopivat oli materiaali sitten mitä tahansa.

Viimeksi muokattu:
vma sanoi:

:thumbup:

Piilotin muutamien tyyppien viestit, jotka tuottavat lähinnä vittuilua ja suosittelen muitakin tekemään niin minun viesteilleni, jos ne vituttavat.

finn sanoi:
Espanjassa pukkaa kevättä ja kesää, parhaimmillan yli 25C, jopa vuorilla.

Tänne toin mukanani aikoinaan hankitut goretexit ja niillä on menty. Maaliskuun alun kaadon jälkeen totesin, että textiilit pyörimisen jälkeen täynnä reikiä, joten todellinen suojaavuus kysenalaista pahemmissa kaadoissa. Toteamus ja opetus oli, että ensi talveksi tännekin hankitaan nahat ajokautta varten.

Välillä ei voi kun ihmetellä, miten paikalliset Marquesit ajaa luonnon nahoissa, sortseissa ja t-paidassa kuin radalla! Onneksi suurimmalla osalla kuskeista kuitenkin kunnon nahkavarusteet.

Näin se keskustelu rullaa:grin:Tuli mieleen, että miksköhän motogp, superbike ja yleensäkin kaikki RR kuskit eivät pidä mukavia,viileitä, kestäviä ja sateenpitäviä tixtexpukuja. No, kait nekin joskus tajuaa.:cruising:

Hauskaa ajokautta ja toipumisia sinne etelän lämpöön...:orgmp:

niin osaamaton ja taitamaton ei ole liikenteessä niin vaarallinen kuin se joka luule osaavansa ja tietävänsä kaiken
oli sitten päällä kumi.nahka tai tekstiili....sen vaatetuksen sisältö ratkaisee turvallisuuden.

mielestäni ajovarusteita tarvitsee kyllä vaikka ei kaadukkaan. Tukevat kengät on tarpeen, koska jalan voi loukata kaatumattakin pyörällä. Kypärä on tarpeen jo möttiäisten ja ilmanvirran takia. Takin ja housut tarvitsee ihan lämpötilan tasaisuuden takia. Ja yleensä muut kuin mp varusteet on pussilla, joten ihan tarpeeseen ne on koko ajan. Poislukien tietysti R kioskilla käynti.

Vähän sama kuin sanoisi, ettei autossa tarvitse koria, jos ei aja kolaria. Kyllä se kori suojaa koko ajan arjen vaikutuksilta ja sääilmiöiltä. Ja hyönteisiltä ja kiviltä yms.

Ajovarusteita vähättelevät eivät todennäköisesti ole lipanneet, ainakaan kunnolla. Kyllähän tuolla esson baarissa kuulee kuinka suojat on poistettu ajokamppeistakin turhina. Ja customillahan ei voi ajaa kuin farkuissa ja avokypärässä. Suurimman osan ajasta tosin kaikki toimii. Se on vaan se pieni hetki joka voi muuttaa asian.

Ajovarusteista ja niiden tarpeellisuudesta on varmaan jankattu ihan tarpeeksi.

Tässä(kin) keskustelussa näkyy se että mopoilu tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Toinen käy vetämässä puolikkaan rautaperseen iltalenkkinä kelillä kuin kelillä kun toinen huristelee aurinkoisena iltapäivänä 20 km torille jäätelölle.

Fakta lienee kuitenkin se että kukaan ei suomessa ajele pidempiä matkoja maantienopeuksilla ilman ajokamppeita. Tai ei niitä ainakaan tuolla tien päällä näy.

janne

Back