ruiskuboxin toiminnasta ja lämpötila-anturista kun mainittiin aiemmin, niin tuon zx12r kwakion polttoaineenkulutusta olen nyt seurannut ja tässä mittauksia:
kun ajoin melkolailla availlen aiemmin ja ilmanlämpö oli +7 - +10 C sekä PC:n säädöt melko rikkaalla, niin kulutus oli melkolailla tasan 10 litraa sataselle moottoritieajossa.
uusi mittaus, matka 500 km. ilman lämpö menomatkalla +16 C, heikko myötätuuli, moottoritieajoa, keskinop. 110 kmt PC säädettynä melko hoikalle, sen minkä siitä voi itse säätää parkissa niistä kolmesta napista. kulutus 6,2 litraa sataselle!
paluumatka. ilman lämpö +22 C vastatuuli kohtalaisen kova koko matkan ajan, keskinop. 112 kmt, kulutus 6,7 litraa sataselle.
myös renkaiden ilmanpainetta lisätty, (kiitos PetriK avusta koirien pitelyssä kun laitoin ilmoja) edessä 3,2 bar, takana 3,7 bar, kärryssä 2,2 bar.
summa summarum, jos kulutus jää alle 7 litraan, niin olen tyytyväinen. luulen, että pihistämällä ja hyvissä oloissa voi päästä alle kuuden litran. sytkän ennakonsäädön hankkimalla tuolla tusinakawalla voisi vielä pihistää rahtusen lisää.
tai sitten perehtymällä syvällisemmin siihen boxiin ja ... joku joka osaisi värkkäisi ... öö ... jotakin...
pieni tehokuoppa tuntuu 4100 - 4400 rpm kieoilla ajossa noilla laihemmilla asetuksilla, mutta matka-ajossa se ei ihmeemmin häiritse kun tietää, että 300 rpm ylempänä taas löytyy tehoakin lisää.
jännä huomata tuohon Zam64:n ilmanvärähtelyominaisuuksiin viitaten, että puuskittaisessa vastatuulessa sekä myötuulessa ram airin kautta välittyvät persdynossa hienokseltaan havaittavat tehovaihtelut erottuvat. vai onko se kaikki vain tuulen vaikutusta. pitäisi olla siihen jonkunlaisia mittareita, niin ehkä selviäisi, että kummasta oikeastaan on kyse.