Mutta taas palataan siihen miksi TPS pohjaisesti tuota korjausta ei voi tehdä jos laskenta ottaa kaikki nuo yllä olevat asiat huomioon. Se mihin powercommanderilla ja vastaavilla pyritään on tuon VE kartan muuttaminen, mutta kuten nähdään jos tuo koko yhtälö kerrotaan esim 15% niin yhtenä päivänä se osuu oikeaan, toisena päivänä taas saattaa olla paljonkin pielessä. Ne kohdat missä erityisesti ollaan pielessä liittyvät siihen kun pulssinleveyttä lasketaan alipainekartalla tai jossa kartalla siirtyään toiselle.
mitähän seuraavaksi tulee ;-)
Joko mä olen ymmärtänyt väärin (todennäköisempää) tai sitten sä olet ymmärtänyt väärin.
No voih - luulin että tästä vaiheesta jo päästiin. Kuten sanoin tämä kirjoitus ei ole arviomaan joku laite on huono tai hyvä - vaan kerron ainoastaan omista kokemuksistani ja syistä miksi luovuin ajatuksesta säätää PC:n avulla ja miksi itse heitin PC:n romukoppaan jo aikoja sitten.
Ehkä nämä seuraava kysymykset auttavat selvittämään mistä omissa valinnoissani on kysymys...
Pyörä menee ylämäkeen, tps pysyy paikallaan, kierrokset laskevat, kuorma kasvaa mihin perustuen PC kompensoi ?
Pyörä menee alamäkeen, tps pysyy paikallaan, kierrokset nousevat, kuorma kasvaa mihin perustuen PC kompensoi ?
Siirrytään kartalla kohdasta 12% TPS kohtaan 8% TPS, millä perusteella ECU laskee pulssinleveyden? Millä perusteella PC kompensoi?
Ajetaan kovalla kuormalla 200 kierrosta ennen rajoittajaa, uloimmat sylinterit katkovat signaalia. Miten PC reagoi ? Mitä tapahtuu ?
ECU on säädetty sylinterikohtaisesti huipputeholla, VE:ssä on 5% ero. Kaikkiin sylintereihin vaihdetaan lyhyet imukurkut ja VE erot tasottuvat. Alemmilla kierroksilla lyhyiden ja pitkien kurkkujen välillä ei ole VE eroa. Miten PC:llä säädetään ?
ECU:ssa on 43x23 kokoinen VE kartta. VE arvo lasketaan iterpoloimalla läheisimpiä soluja käsittääkseni jopa ennustaen seuraavaa VE arvoa. Miten PC arvot muuttuvat solujen välillä ? Onko sen interpolointikaava sama ?
ECUn sisäiset kartat ovat epälineaarisia joiden kokonaiskompensaatio lasketaan tuloina ja summina, ecun käsittelemät tiedot eivät ole lineaarisia ja volttipohjaisia. ECU mittaa kompensaation jälkeisiä voltteja ja kompensaation jälkeistä RPM:ää. PC mittaa TPS voltteja ja RPM:ää.
Mm. noiden ja monien muidenkin kysymyksien vastauksiin liittyy liian monta epävarmuustekijää meikäläiselle jotta piggyback ratkaisuun voisi luottaa.
PC soveltuu varmaan hyvin moneen paikkaan, ja useimmiten se on ainoa järkevä ratkaisu. Mulle se ei vaan ole riittävä.
Joihinkin edellisiin myös kysymys:
Mihin perustuen ECU kompensoi? ECU:n pulssi kun on se, mitä PC käsittelee ja muokkaa. Eli se on jo melko hyvin alueella se pulssi, joka tulee PC:lle. Onhan se ECU:ssa pirun monen parametrin perusteella mutusteltu, ihan niiden yhtälöiden mukaan, mitä olet itsekin tänne kirjoitellut.
Edelleen, PC ainoastaan korjaa jo valmiiksi melko hyvin alueella olevaa pulssia. Tuohon pulssiin ovat siis jo kaikki muut anturitiedot vaikuttaneet.
Edelleen on totta, että tuo ECU:n säätäminen suoraan antaa huomattavasti vapaammat ja laajemmat mahdollisuudet säätää pyörää. Mikä on erityisen hienoa!
Siltikään se ei muuta sitä tosiasiaa, että myös PC:llä lähes pyörän kuin pyörän saa eriomaisiin säätöihin, niin ajettavuuden kuin tehon suhteen. Se on fakta. Vaikka itse säätö onkin hyvin yksinkertainen, ainoastaan 2:n eri parametrin perusteella.
Ehkä siinä onkin osasyy, että lopputulos on helposti hyvä, ei ole liikaa muuttujia
Jokaisen parametrin lisäämisellä kun tuo säätöoperaatio tuppaa nimittäin muuttumaan aina kertaluokkaa vaikeammaksi ja hitaammaksi, ts. säätö voi sitten helposti mennä täysin metsään. Jos ei tosissaan tarkkaan tiedä ja ymmärrä mitä on tekemässä, eikä ole säätöön sopivia vehkeitä.
Tässäkin topikissa on nimittäin tullut selväksi, että monen mielestä tuo TPS/RPM kartta on vallan riittävä tuohon ECU:n pulssin päälle.