• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi päätin luopua powercommanderista ja TRE:stä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petrik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mutta taas palataan siihen miksi TPS pohjaisesti tuota korjausta ei voi tehdä jos laskenta ottaa kaikki nuo yllä olevat asiat huomioon. Se mihin powercommanderilla ja vastaavilla pyritään on tuon VE kartan muuttaminen, mutta kuten nähdään jos tuo koko yhtälö kerrotaan esim 15% niin yhtenä päivänä se osuu oikeaan, toisena päivänä taas saattaa olla paljonkin pielessä. Ne kohdat missä erityisesti ollaan pielessä liittyvät siihen kun pulssinleveyttä lasketaan alipainekartalla tai jossa kartalla siirtyään toiselle.

mitähän seuraavaksi tulee ;-)
Joko mä olen ymmärtänyt väärin (todennäköisempää) tai sitten sä olet ymmärtänyt väärin. :-)

Eli väität, että PC ei muka olisi ollenkaan sääkorjauksia mukana? Se PCn karttahan prosentti kartta, eli muuttaa prosentteina ECUlta tulevaa pulssinleveyttä. Jos ne korjaukset olisi kiinteitä lukemia, niin silloin se tosiaan olisi aika perseestä / "kaasari ruisku". :-) Kertokaa toki jos oon väärässä, ei olisi eka tai vika kerta. :-)

syö kärryn kanssa kylmällä ilmalla 10 litraa moottoritieajossa. kone käy myös erään asentajakaverini mukaan erittäin rikkaalla vaikka on säädetty ja penkitetty viaberilla tavallisella pc3usbilla ainakin tehot ilmeisesti kohilleen, mutta arkiajon kulutus hirvittää.
crazy.gif
Mun puimuri vie matkoilla 4,5 litraa sadalle, mut se onkin vaan 1,6 liranen.

No hyvä ettei ole tullu viritettyä tuota bensankulutusta.

Mutta taas palataan siihen miksi TPS pohjaisesti tuota korjausta ei voi tehdä jos laskenta ottaa kaikki nuo yllä olevat asiat huomioon. Se mihin powercommanderilla ja vastaavilla pyritään on tuon VE kartan muuttaminen, mutta kuten nähdään jos tuo koko yhtälö kerrotaan esim 15% niin yhtenä päivänä se osuu oikeaan, toisena päivänä taas saattaa olla paljonkin pielessä. Ne kohdat missä erityisesti ollaan pielessä liittyvät siihen kun pulssinleveyttä lasketaan alipainekartalla tai jossa kartalla siirtyään toiselle.

Joko mä olen ymmärtänyt väärin (todennäköisempää) tai sitten sä olet ymmärtänyt väärin.  :-)

Eli väität, että PC ei muka olisi ollenkaan sääkorjauksia mukana? Se PCn karttahan prosentti kartta, eli muuttaa prosentteina ECUlta tulevaa pulssinleveyttä. Jos ne korjaukset olisi kiinteitä lukemia, niin silloin se tosiaan olisi aika perseestä / "kaasari ruisku". :-) Kertokaa toki jos oon väärässä, ei olisi eka tai vika kerta. :-)
Sitähän minäkin tuossa aikaisemmin kirjoittelin.. Kyllä siinä on sitä kautta kaikkien muidenkin anturien kuin TPS:n antamat arvot mukana, että ne on laskettu jo ECU:ssa. Ja eku laittelee sitten pulssin eteenpäin PC:lle, joka tekee päälle omat korjauksensa.

Jos näin ei olisi, niin PC:llä varustettu pyörä ei tosiaan sopeutuisi edes eri olosuhteisiin, eli esim. lämpötila- ja korkeuserot jäisivät huomioimatta. Vaan eivät jää..

Joko mä olen ymmärtänyt väärin (todennäköisempää) tai sitten sä olet ymmärtänyt väärin.  :-)
No voih - luulin että tästä vaiheesta jo päästiin. Kuten sanoin tämä kirjoitus ei ole arviomaan joku laite on huono tai hyvä - vaan kerron ainoastaan omista kokemuksistani ja syistä miksi luovuin ajatuksesta säätää PC:n avulla ja miksi itse heitin PC:n romukoppaan jo aikoja sitten.

Ehkä nämä seuraava kysymykset auttavat selvittämään mistä omissa valinnoissani on kysymys...

Pyörä menee ylämäkeen, tps pysyy paikallaan, kierrokset laskevat, kuorma kasvaa mihin perustuen PC kompensoi ?

Pyörä menee alamäkeen, tps pysyy paikallaan, kierrokset nousevat, kuorma kasvaa mihin perustuen PC kompensoi ?

Siirrytään kartalla kohdasta 12% TPS kohtaan 8% TPS, millä perusteella ECU laskee pulssinleveyden? Millä perusteella PC kompensoi?

Ajetaan kovalla kuormalla 200 kierrosta ennen rajoittajaa, uloimmat sylinterit katkovat signaalia. Miten PC reagoi ? Mitä tapahtuu ?

ECU on säädetty sylinterikohtaisesti huipputeholla, VE:ssä on 5% ero. Kaikkiin sylintereihin vaihdetaan lyhyet imukurkut ja VE erot tasottuvat. Alemmilla kierroksilla lyhyiden ja pitkien kurkkujen välillä ei ole VE eroa. Miten PC:llä säädetään ?

ECU:ssa on 43x23 kokoinen VE kartta. VE arvo lasketaan iterpoloimalla läheisimpiä soluja käsittääkseni jopa ennustaen seuraavaa VE arvoa. Miten PC arvot muuttuvat solujen välillä ? Onko sen interpolointikaava sama ?

ECUn sisäiset kartat ovat epälineaarisia joiden kokonaiskompensaatio lasketaan tuloina ja summina, ecun käsittelemät tiedot eivät ole lineaarisia ja volttipohjaisia. ECU mittaa kompensaation jälkeisiä voltteja ja kompensaation jälkeistä RPM:ää. PC mittaa TPS voltteja ja RPM:ää.

Mm. noiden ja monien muidenkin kysymyksien vastauksiin liittyy liian monta epävarmuustekijää meikäläiselle jotta piggyback ratkaisuun voisi luottaa.

PC soveltuu varmaan hyvin moneen paikkaan, ja useimmiten se on ainoa järkevä ratkaisu. Mulle se ei vaan ole riittävä.

sanoi:
PC:hän tulee ECU:n ja injektorien väliin. Eli ECU:n antamaa pulssia joko lyhennetään, pidetään samana tai pidennetään. Eli sitä kautta myös muiden anturien antama informaatio käytetään hyväksi.

No tuo on harhaluuloa joka tulee siitä ettei tiedä miten moottorinohjaus toimii kun siirrytään TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vältellä koska tiedän miten asia toimii. Lisävahvistuksen tälle mielipiteelle tulee siitä että kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikään suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.
Väärinkäsitysten välttämiseksi.

Valitettavasti kirjoitit näin:

sanoi:
PC:hän tulee ECU:n ja injektorien väliin. Eli ECU:n antamaa pulssia joko lyhennetään, pidetään samana tai pidennetään. Eli sitä kautta myös muiden anturien antama informaatio käytetään hyväksi.

No tuo on harhaluuloa joka tulee siitä ettei tiedä miten moottorinohjaus toimii kun siirrytään TPS kartalta alipainekartalle eli ns. kuormakartalle. Tuosta en edes jaksa vältellä koska tiedän miten asia toimii. Lisävahvistuksen tälle mielipiteelle tulee siitä että kun juttelen kavereiden kanssa jotka ajavat lujempaa kuin yksikään suomalainen he ovat asiassa samalla kannalla. Sorry.

Eli väitit tuon kirjoitukseni perustuvan harhaluuloon. Vaan niin se ei ole.

Tuosta vastauksestasi jäi monelle se kuva, että muiden antureiden kuin TPS:n informaatio menee "hukkaan", jos laittaa PC:n kiinni. Näinhän ei kuitenkaan ole. Toki tarkoitit asiaa luultavasti hiukan eri tavalla, mutta monelle todellakin jäi se kuva, koska kommentoit tuon olevan "harhaluuloa".

Tuo ECU:n häkkääminen suoraan on siis mielestäni tosissaan iso askel eteenpäin, ja siinä on monia juttuja, joita itsekin mielelläni kokeilisin. Siltikin, jos PC on kiinni, ECU ottaa muidenkin anturien informaation edelleen huomioon. Eli sopeutuu edelleen eri olosuhteisiin jne.

Säätömahdollisuus pelkän RPM ja TPS kartan avulla on yksinkertainen, mutta käytännössä, hyvin säädettynä, lopputulos on todella hyvä. Mutta kuten sanoit, jos muutokset ovat todella huomattavia, joskus olisi hyvä päästä säätämään myös muiden parametrien perusteella.

Tässä vielä vastaus dynojetilta. Tämä ei ole sinulle petrik, vaan niille muille, jotka saivat luultavasti väärän kuvan vastauksestasi. Todellakin, jos luet vastauksesi uudestaan, siitä jää se kuva, että väität PC:n kytkemisellä muiden antureiden kuin TPS:n muuttuvan turhiksi ruiskun säädön osalta. Se kuva väitteestäsi jäi myös minulle.

Kysymys:
sanoi:
Hello!

We are having a discussion about Dynojet Power Commander (about how it works). I have PC3USB and Ignition Module on my GSX-R 1000 K5.

I think that it works this way:

1. PC connect between ECu and injectors
2. It takes in injector pulse from ECU and makes adjustment to pulse lenght according the fuel map in PC. So it shortens, keeps the same length or lenghtens the pulse, and sends it to the injectors
3. PC uses only TPS and RPM in it's map, but all the other sensors (temperature, pressure etc etc) still affect the fuelling, as ECU uses them and sends this pulse to the PC

Someones try insist, that connecting PC to the systems means that, that no other sensor than TPS makes any difference in fuelling map. So it means that PC renders those other sensors than TPS in-operational, and only TPS counts?

So what is the truth about this? When connecting PC to the system, does the ECU still use all the other sensors when adjusting the fueling and send that adjusted pulse to the PC? So all the other sensors still make a difference, or are the others sensors needless?

I would be very grateful for you answer, thanks!

Vastaus:
sanoi:
You are correct.  The various sensors on the bike, temp, baro, air box (temp or pressure depending) etc, still adjust the base pulse width that the ECU outputs.  The changes in the PCIII are after the ECU so it adjusts the base pulse width accordingly.  Your bike will still compensate for temp, altitude, etc.

If you have any other questions please let us know. Thanks.

Dustin Schaller
Technical Support Manager
Dynojet Research
800-992-4993
www.powercommander.com
www.dynojet.com

Riittää osaltani tästä, jos jatketaan itse aiheesta  
biggrin.gif
Eiköhän väärinkäsitykset ole nyt kaikille selvitetty?

No voih - luulin että tästä vaiheesta jo päästiin. Kuten sanoin tämä kirjoitus ei ole arviomaan joku laite on huono tai hyvä - vaan kerron ainoastaan omista kokemuksistani ja syistä miksi luovuin ajatuksesta säätää PC:n avulla ja miksi itse heitin PC:n romukoppaan jo aikoja sitten.

Ehkä nämä seuraava kysymykset auttavat selvittämään mistä omissa valinnoissani on kysymys...

Pyörä menee ylämäkeen, tps pysyy paikallaan, kierrokset laskevat, kuorma kasvaa mihin perustuen PC kompensoi ?

Pyörä menee alamäkeen, tps pysyy paikallaan, kierrokset nousevat, kuorma kasvaa mihin perustuen PC kompensoi ?

Siirrytään kartalla kohdasta 12% TPS kohtaan 8% TPS, millä perusteella ECU laskee pulssinleveyden? Millä perusteella PC kompensoi?

Ajetaan kovalla kuormalla 200 kierrosta ennen rajoittajaa, uloimmat sylinterit katkovat signaalia. Miten PC reagoi ? Mitä tapahtuu ?

ECU on säädetty sylinterikohtaisesti huipputeholla, VE:ssä on 5% ero. Kaikkiin sylintereihin vaihdetaan lyhyet imukurkut ja VE erot tasottuvat. Alemmilla kierroksilla lyhyiden ja pitkien kurkkujen välillä ei ole VE eroa. Miten PC:llä säädetään ?

ECU:ssa on 43x23 kokoinen VE kartta. VE arvo lasketaan iterpoloimalla läheisimpiä soluja käsittääkseni jopa ennustaen seuraavaa VE arvoa. Miten PC arvot muuttuvat solujen välillä ? Onko sen interpolointikaava sama ?

ECUn sisäiset kartat ovat epälineaarisia joiden kokonaiskompensaatio lasketaan tuloina ja summina, ecun käsittelemät tiedot eivät ole lineaarisia ja volttipohjaisia. ECU mittaa kompensaation jälkeisiä voltteja ja kompensaation jälkeistä RPM:ää. PC mittaa TPS voltteja ja RPM:ää.

Mm. noiden ja monien muidenkin kysymyksien vastauksiin liittyy liian monta epävarmuustekijää meikäläiselle jotta piggyback ratkaisuun voisi luottaa.

PC soveltuu varmaan hyvin moneen paikkaan, ja useimmiten se on ainoa järkevä ratkaisu. Mulle se ei vaan ole riittävä.
Joihinkin edellisiin myös kysymys:

Mihin perustuen ECU kompensoi? ECU:n pulssi kun on se, mitä PC käsittelee ja muokkaa. Eli se on jo melko hyvin alueella se pulssi, joka tulee PC:lle. Onhan se ECU:ssa pirun monen parametrin perusteella mutusteltu, ihan niiden yhtälöiden mukaan, mitä olet itsekin tänne kirjoitellut.

Edelleen, PC ainoastaan korjaa jo valmiiksi melko hyvin alueella olevaa pulssia. Tuohon pulssiin ovat siis jo kaikki muut anturitiedot vaikuttaneet.

Edelleen on totta, että tuo ECU:n säätäminen suoraan antaa huomattavasti vapaammat ja laajemmat mahdollisuudet säätää pyörää. Mikä on erityisen hienoa!

Siltikään se ei muuta sitä tosiasiaa, että myös PC:llä lähes pyörän kuin pyörän saa eriomaisiin säätöihin, niin ajettavuuden kuin tehon suhteen. Se on fakta. Vaikka itse säätö onkin hyvin yksinkertainen, ainoastaan 2:n eri parametrin perusteella.

Ehkä siinä onkin osasyy, että lopputulos on helposti hyvä, ei ole liikaa muuttujia  
smile_org.gif
Jokaisen parametrin lisäämisellä kun tuo säätöoperaatio tuppaa nimittäin muuttumaan aina kertaluokkaa vaikeammaksi ja hitaammaksi, ts. säätö voi sitten helposti mennä täysin metsään. Jos ei tosissaan tarkkaan tiedä ja ymmärrä mitä on tekemässä, eikä ole säätöön sopivia vehkeitä.

Tässäkin topikissa on nimittäin tullut selväksi, että monen mielestä tuo TPS/RPM kartta on vallan riittävä tuohon ECU:n pulssin päälle.

Wow, tuleepa yllättäviä vastauksia laitteiden valmistajalta ;-)

Ne ketä kiinnostaa ymmärtää tämä piggyback konsepti ja siihen liittyvät hyvät ja huonot puolet muistakin kuin yhden laitteen valmistajan näkökulmasta: internetistä löytyy hakusakanalla piggyback+ecu vaikka kuinka paljon luettavaa.

Jos piggybackiä olisin hankkimassa niin itse kallistuisin ehdottomasti Mottyn suuntaan jossa on sisään rakennettu autotune ominaisuus - ei tarvitisis edes dynottaa pyörää muutosten jälkeen. Lisäksi kun tuon kehittänyt kaveri on vielä asunut suomessakin vuosia niin voisin luottaa siihen että tukea tulee.

http://www.afrtuner.com/

Toimii bussissa ja gixerissä sekä monessa muussakin...

Wow, tuleepa yllättäviä vastauksia laitteiden valmistajalta ;-)

Ne ketä kiinnostaa ymmärtää tämä piggyback konsepti ja siihen liittyvät hyvät ja huonot puolet muistakin kuin yhden laitteen valmistajan näkökulmasta: internetistä löytyy hakusakanalla piggyback+ecu vaikka kuinka paljon luettavaa.

Jos piggybackiä olisin hankkimassa niin itse kallistuisin ehdottomasti Mottyn suuntaan jossa on sisään rakennettu autotune ominaisuus - ei tarvitisis edes dynottaa pyörää muutosten jälkeen. Lisäksi kun tuon kehittänyt kaveri on vielä asunut suomessakin vuosia niin voisin luottaa siihen että tukea tulee.

http://www.afrtuner.com/

Toimii bussissa ja gixerissä sekä monessa muussakin...
Onko siinä Dynojetin vastauksessa mielestäsi jotain väärin? Väitätkö, että ECU:n ulostamaan pulssiin ei enää PC:n asennuksen jälkeen vaikuta muiden antureiden kuin TPS ja RPM:n arvot?

Oletko nyt petrik ymmärtänyt väärin? Siis kukaan ei yritä väittää, että _PC_ ottaisi näitä huomioon. Se ottaa vain TPS ja RPM:n. Mutta kun se PC käsittelee ECU:n ulostaman pulssin, johon kaikki anturit ovat jo vaikuttaneet.

Väitätkö todella edelleen, ettei näin ole? Jos väität, niin perusteita? Miten PC:n asennus voi vaikuttaa siihen, miten ECU lukee ja käsittelee antureita?

Mä veikkaan, ettet nyt ole ihan ajatuksella lukenut, mihin kirjoittamaasi epäkohtaan puutuimme.

Motty yms vehkeet ovat kyllä täysin tuttuja, sekä piggyback -konsepti.

Tyly - haluat yhteen asiaan vastauksen irrallaan kokonaisuudesta. Jos katsot yksityiskohdat aiemmasta ja muodostat kokonaisuuden niin ehkä koko kokonaisuus sekä syyt miksi luovuin tuosta laitteesta selviävät.

Mä en rupea julkisesti väittelemään asiasta jonka joku saattaa tulkita tahalliseksi toisen tuotteen mustamaalaamiseksi - ainakaan tällä palstalla vaikka kuinka yrittäisit.

Sorry - over and out !

Onko siinä Dynojetin vastauksessa mielestäsi jotain väärin? Väitätkö, että ECU:n ulostamaan pulssiin ei enää PC:n asennuksen jälkeen vaikuta muiden antureiden kuin TPS ja RPM:n arvot?

Oletko nyt petrik ymmärtänyt väärin? Siis kukaan ei yritä väittää, että _PC_ ottaisi näitä huomioon. Se ottaa vain TPS ja RPM:n. Mutta kun se PC käsittelee ECU:n ulostaman pulssin, johon kaikki anturit ovat jo vaikuttaneet.

Väitätkö todella edelleen, ettei näin ole? Jos väität, niin perusteita? Miten PC:n asennus voi vaikuttaa siihen, miten ECU lukee ja käsittelee antureita?

Mä veikkaan, ettet nyt ole ihan ajatuksella lukenut, mihin kirjoittamaasi epäkohtaan puutuimme.

Tottakai kaikki anturit vaikuttavat ja otetaan huomioon kuten ennenkin.

Jalostetaan tuota petrikin arvoitusta hiukan:

Moottoriin tehty radikaaleja tai ei niin radikaaleja muutoksia. Tietyssä pisteessä sama rpm esim. 4000, tps vaikka 6% ja seuraava tilanne eri ajotilassa kuten jyrkkä ylämäki/alamäki.

Pyörän nopeus laskee -> suurempi kuorma, seos kohdallaan
Pyörän nopeus kiihtyy -> pienempi kuorma, seos persiillään

Miten tämä korjataan pelkällä kaasun asentoon perustuvalla säädöllä?

Selventikö asiaa? Tässä on nyt jankattu selvistä asioista, koska toinen ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa. Kaljalasin ääressä asia selviäisi hetkessä. Ensin väännetään ja vaikka vähän painitaan, sitten halaillaan ja vannotaan ikuista ystävyyttä.
tounge.gif

Tyly - haluat yhteen asiaan vastauksen irrallaan kokonaisuudesta. Jos katsot yksityiskohdat aiemmasta ja muodostat kokonaisuuden niin ehkä koko kokonaisuus sekä syyt miksi luovuin tuosta laitteesta selviävät.

Mä en rupea julkisesti väittelemään asiasta jonka joku saattaa tulkita tahalliseksi toisen tuotteen mustamaalaamiseksi - ainakaan tällä palstalla vaikka kuinka yrittäisit.

Sorry - over and out !
Petrik, mielestäni tuo ECU:n säätö on todella askel eteenpäin, siitä ei ole kyse.

Nyt vain halusin korjata sitä _väärää_ sanomaa, jonka moni on varmasti saanut näistä muutamista kirjoituksistasi ("harhaluuloa" jne.).

Etkö voi vain vastata siihen, että ehkä vastasit hiukan liian jyrkästi, jolloin monelle jäi väärä kuva asiasta?

Eli nyt käsität kirjoitukseni täysin väärin - sorry.

Tottakai kaikki anturit vaikuttavat ja otetaan huomioon kuten ennenkin.

Moottoriin tehty radikaaleja tai ei niin radikaaleja muutoksia. Tietyssä pisteessä sama rpm esim. 4000, tps vaikka 6% ja seuraava tilanne eri ajotilassa kuten jyrkkä ylämäki/alamäki.

Selventikö asiaa? Tässä on nyt jankattu selvistä asioista, koska toinen ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa. Kaljalasin ääressä asia selviäisi hetkessä. Ensin väännetään ja vaikka vähän painitaan, sitten halaillaan ja vannotaan ikuista ystävyyttä.  
tounge.gif
Edelleen selvennykseksi. Minulle ECU:n säädön ja PC:n säädön ero on täysin selvillä.

Halusin korjata sen harhaluulon, mitä monille varmasti tuli muutamasta petrik:n kirjoituksesta. Esimerkiksi tästä:

sanoi:

Tuohan oli täsmälleen niin kuten kirjoitin. En tiedä, ehkä se on luettu liian nopeasti, tai ilman ajatusta? Tuohon petrik vastasi, että se on "harhaluuloa", vaikka se on täsmälleen noin.

Thats it, halusin korjata väärinkäsityksen, ei muuta.

Teoreettisesti asiaan perehtyneenä oli hyvää kertausta ja tulihan siellä uuttakin asiaa. Erittäin hyvä keskustelu paitsi ihmeellisen väännön loppua kohti, taitaa petrik olla liian täpinöissään että jaksaisi lukea Tylyttäjän viestit kunnolla
tounge.gif
.

Omituinen tilanne, kierrokset ja kaasunasento sama, mutta vauhti hidastuu? Jos ECU korjaa imusarjan paineen perusteella, niin sama muutos tulee myös PCn kanssa, koska "base-pulssi" on erinlainen. Se vain lisää ne prosentit siihen base-pulssin päälle. Sama juttu jos reunimmaisia pyttyjä katkotaan (soft limiter), niin ihan sama vaikka siellä olisi korjausta kun vaikka 40% nollasta = 0

Eli onhan siellä se IAPS vaikutus, tosin sitä ei voi kauhean tarkasti säätää. Mutta ei tarkoita sitä, että kuormalle säädettynä olisi sika paksulla ei kuormitettuna, koska se imusatsin paine kuitenkin vaikuttaa siihen base pulssiin mikä lähtee eculta.

Toi TPS/RPM säätö hämää vähän, koska se TP kertoo lähinnä alueen missä korjataan.

Mutta ei tästä enempää, eiköhän kaikille ole tosiaan selvä ;-)

PetriK, kun olet käynnyt säädättämässä niin jos jaksat postata tänne logia + muuta dataa. Kiinnostaisi mm miten paine-anturi tomiii vielä viritysten jälkeen jne. Jos vaan dynopajat suostuu säätämään, niin kyllähän toi on parempi / halvempi vaihtoehto kuin PC. PCllä on vaan nyt aika vahva etu vielä puolellaan. Ei ollut siis missään vaiheessa tarkoitus dissata modia, päinvastoin helvetin upeeta duunia
bowdown.gif
PCn tuomiseminen vaan ihmetytti, sekun toimii kuitenkin ihan hyvin prätkissä, joissa on lähes kokonaan TP pohjainen säätö. :-)

Teoreettisesti asiaan perehtyneenä oli hyvää kertausta ja tulihan siellä uuttakin asiaa. Erittäin hyvä keskustelu paitsi ihmeellisen väännön loppua kohti, taitaa petrik olla liian täpinöissään että jaksaisi lukea Tylyttäjän viestit kunnolla
tounge.gif
.
No joo tai sitten en vaan jaksa toistaa mitä on jo moneen kertaan sanottu ;-) Hyvän keskustelun pitää parhaiten hengissä pieni kärjistäminen, ja Ville tietää miten siviilissä jutellaan joten ei varmasti ole ongelmia ymmärtää toisiamme naamatusten ... mutta ihan kiusallanikaan en tunnusta olleeni liian jyrkkä ;-)

Mielenkiintoinen juttu muuten tämä moottorin mallinnus tietokoneohjelmalla. Tuossa aikaisemmin näytin miten vakiobusaa on mallinnettu VE kartan ja laskennallisen VE luvun avulla. Tässä alla tämän päivän tulos miltä meikäläisen koneen oikea VE kartta alkaa näyttämään ja mitä tuo mallinnusohjelma etukäteen laski. Lasketusta tehosta jäätiin muutama hevonen - mutta eiköhän ne sieltä vielä löydy ...

Tässä mitä etukäteen laskin tuohon VE sarakkeeseen.
petrik_calculated_ve.JPG

Ja tässä miten VE kartta sitten alkoi ""muutaman" tunnin säätämisen jälkeen hahmottumaan. (Tunteja kului useampia koska meikäläinen harjoitteli dynoamista ja teki itse ajamalla säätämistä käytännössä.) Oikeanpuolimmaisessa sarakkeessa taustalla on vakiobussin kartta ja nuo kaksi päälimmäistä ovat erittäin alustavasti säädettyjä lukuja. Mietin eilen illalla että pitäisikö nämä lasketut luvut lyödä sisään ennen dynotusta ja nyt harmittaa kun niin ei tullut etukäteen tehtyä.

petrik_209hp_ve.JPG

tounge.gif
.
No joo tai sitten en vaan jaksa toistaa mitä on jo moneen kertaan sanottu ;-) Hyvän keskustelun pitää parhaiten hengissä pieni kärjistäminen, ja Ville tietää miten siviilissä jutellaan joten ei varmasti ole ongelmia ymmärtää toisiamme naamatusten ... mutta ihan kiusallanikaan en tunnusta olleeni liian jyrkkä ;-)
Joo, netissä kun kirjoitellaan, väärinkäsityksiä syntyy ihan liian helposti suuntaan jos toiseen
biggrin.gif

Kuitenkin, mun mielestä toi sun/teidän projekti on kaikenkaikkiaan ihan uskomattoman hieno juttu! Mielelläni tosiaan kokeilisin omaan pyöräänikin vastaavaa säätötapaa. Mutta mennään "tämä kierros" vielä PC:llä, kun muutakaan ei ole tähän hätään saatavilla
smile_org.gif

No Ville & co,

Minnekäs suunnataan vappupäivän kunniaksi. Aamupäivällä ja alkuiltapäivästä ajoitan nokat uudestaan (nut huipputehot tulee @11525 kierroksen tuntumissa ja se on vähän korkealla tällaisella matkasportille), mutta sen jälkeen voisi hyvinkin tavata kavereita.

Turistaan sitten loppuun nämä jututut ja vähän muitakin kuulumisia ... viime kerrasta on vähintään 5-6kk ?

Turenkiin kello kuudeksi ?

t, petrik

No Ville & co,

Minnekäs suunnataan vappupäivän kunniaksi. Aamupäivällä ja alkuiltapäivästä ajoitan nokat uudestaan (nut huipputehot tulee @11525 kierroksen tuntumissa ja se on vähän korkealla tällaisella matkasportille), mutta sen jälkeen voisi hyvinkin tavata kavereita.

Turistaan sitten loppuun nämä jututut ja vähän muitakin kuulumisia ... viime kerrasta on vähintään 5-6kk ?

Turenkiin kello kuudeksi ?

t, petrik
tuu neliäksi haagan ympyräshellille. siitä aattelin lähteä bembööleen ja sieltä länsi-suomeen pörtsäämään mahollisesti. toivottavasti olen herännyt ajoissa sitten siihen. yötöissä kun olen, niin joskus uni maistuu pitkälle iltaankin. hehiö.

Back