• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Miksi laukkujen kanssa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on laukut kiinni siksi että sopii satunnaisia heräteostoksia varten rahat mukaan. Kuten esim. uuden kaivinkoneen osto messuilta.

Laukut ovat yleensä varastossa, paitsi silloin kun lähden pidempään reissuun. Silloinkin ensisijaisesti sivulaukut, pidemmälle, kun kyytiläinen mukana, silloin myös takalaukku. Niin ja kyytiläisen ollessa mukana, tykkää nojata takalaukkuun.
Varmaan turhamaista, mutta ei ne laukut ulkonäköä paranna, siis pyörän. Parasta olisi, kun saisi kiinnitysraudatkin kätevästi pois, silloin kun laukkuja ei tarvita.

Itse olen pitänyt laukkuja koko ikäni turhina ja ihan pimeinä keksintöinä. Sitten ostin GSn ja siinä tuli laukut mukana. ja nythän niitä haluaa pitää kiinni koko ajan. Siksi, että noin isossa ne ei haittaa ajoa mitenkään, niitä ei edes huomaa ajessa. sivulaukut on matalalla, joten jalan heittoakaan ei haittaa kuten ylälaukku.

sitten voi pitää tavaraa mukana, sadepukua, starttiboosteria kun akku oli vähän heikko, juomapulloa yms. Ajelin mökille, niin menee siiderit ja ruuat laukussa ja vaihtovaatteet ja makuupussi.

kuljetuskyky on vain se heti ihmisen kuljettamisen jälkeen tarpeellisin toiminto. ja se yleensä pyöristä puuttuu ja kun sen kokee, niin se on hienoa.

onhan se hölmö pitää niitä kiinni jossain honda hornetissa, mutta jossain GSssä se kuuluu lookkiin ja kun ei ajaessa haittaa, niin taidan pitää koko kesän ne kiinni. ylälaukkua en pidä kun se haittaa jalanheittoa.

mökiltä sitten palatessa meinasi olla vähän tulla sormille kylmä, vaikka kahvalämppärit kyllä lämmitti. Tuli mieleen, että mullahan taisi olla laukussa paksummat hanskat. ja eikun vaihto bussipysäkillä ja matka jatkui.

Vielä pitäisi saada sellainen laukku joka on kylmälaukku. Sähköllä ja uretaanieristys. ylälaukku sopisi sellaiseksi. Tämä on väistämätön kehityskulku koska esim jenkeillä on mönkijän ritsillä aina kylmälaukku, sen takia, että on kylmää juomaa mukana ja eväät pysyy hyvässä kunnossa.

jaket sanoi:
Vielä pitäisi saada sellainen laukku joka on kylmälaukku. Sähköllä ja uretaanieristys. ylälaukku sopisi sellaiseksi.

Sen kun lataa täyteen kaljaa, niin voi painopiste muuttua mielenkiintoiseksi. Eiks sivuille kylmälaukut ja rätit ylös?

Itellä vain reppu selässä. Nainen saa parin yön tarpeet pakattua tarvittaessa.
Reppuun on niin tottunut.
Toiseen reppuun mahtuu jopa embon paketti:blink:
Toinen reppu on hiukan pienempi.
Olen kuljettanut viherkasvejakin:jpstyle:
Laukut eivät sovi mun imitsiin sportti pyörästä:jpstyle:

Smurffis sanoi:
Itellä vain reppu selässä. Nainen saa parin yön tarpeet pakattua tarvittaessa.
Reppuun on niin tottunut.
Toiseen reppuun mahtuu jopa embon paketti:blink:
Toinen reppu on hiukan pienempi.
Olen kuljettanut viherkasvejakin:jpstyle:
Laukut eivät sovi mun imitsiin sportti pyörästä:jpstyle:

Sama juttu, repulla yleensä liikkeellä, myös viherkasvia kuljettanu repussa.

Miksihän jonkun pyörätyypin kuljettajat näyttävät kokoajan siltä kuin olisivat lähdössä ylittämään Gobin autiomaata? On vesipulloa ja lisä happipulloja ja kuitenkin ajellaan koti - työpaikka - Biketeam kolmiota.

Mulla on takalaukku aina paikalaan kun sinne on niin kätevä heittä kypärä ja hanskat paussilla. Sivulaukut on aina kun ollaan kaksin matkassa,vaimolla on aina jotain tvaraa matkassa. Sitten on myös kätevää kun saa laittaa ajokamat sivulaukkuihin(takki, housut ja kengät mahtuu) ja kypärät sopii takalaukkuun kun menee vaikka kaupungille käveleskelemään. En viitti niissä ajokamoissa mitään festari keikkaa viettää.
Laukkuihin sopii myös kätevästi muutama kauppakassi ja kaljat kun käy soppailee muutaman päivän ruuat kaupasta.
Ja mitä helvettiä se kelläkkään kuuluu vaikka pitäisin niitä laukkuja läpi vuoden pyörässäni kiinni. Itse olen ne omilla rahoilla maksanut. Ei muakaan haittaa vaikka toiset ajelee hölmön näköinen reppu selässä koko kesän :)
Kukin harrastaaa haluamallaan ja itseään miällyttävällä tavalla!

Sivulukkuja en ole pitänyt kiinni kuin satunnaisesti pidemmillä reissuilla. Edellisessä pyörässä oli satunnaisesti takalaukku kiinni kun sinne sai kätevästi läppärin ja työpäivän ajaksi kypärän ja hanskat.

Sen sijaan tankkilaukku on ihan ehdoton keksintö. Sinne saa kaikki päiväretken tarpeet ja vielä käden ulottuville. Kaljakoria sinne ei mahdu, mutta joku neljä pinttiä menee vielä muiden kamojen jatkeeksi.

PoS sanoi:
Tässä, kun prätkät on ilmestyneet sekä katukuvaan että Facebookiin, palasi yksi vanha kummastuksen aihe mieleen.
Miksi ihmeessä niin moni pitää laukkuja pyörässä käydessään vaikka torilla kaffella tai surauttamassa mutkateitä? Tuskin siellä mitään matkatavaroita tarttee.
Yksikin kaveri jutteli, että naapurin isäntä laittaa aina ekana laukut kiinni, sitte lähtee ajamaan. Kun tulee himaan, lykkää pyörän talliin ja ottaa laukut pois. Niissä on kuulemma aniharvoin mitään kamaa.
Mulle on ihan sama, mitä kukakin tekee, mutta tahdon ymmärtää, että miksi? Kertokaa.

Tuo "ihan sama" ei ihan uppoa. Mitä olen lueskellut sun kommentteja aiemmin, niin selvästi häiritsee mitä muut tekee tai ei tee. En kyllä ymmärrä miksi, enkä kyllä ole kiinnostunut tietämäänkään. Tarina tuosta mielikuvitusheebosta? on 100% puhdasta trolliainesta...jos en tunnistais sun nickiä, pitäisin koko postausta varmana trollina.

Mutta vastaan silti itsekin: jotkut ajelee vain siihen lähikahvilaan ja jotkut taas yleensä muualle kuin siihen lähikahvilaan. Jälkimmäinen porukka hyvin pian huomaa, että laukkutila on hiton näppärää monessa tilanteessa, niin kuin moni on jo heittänytkin. Itsellä käytännössä takalaukku aina kiinni, koska sitä tarvitsee päivittäin. Olisi ihan turha vaiva repiä irti silloin kun satunnaisesti ei tarvitse. Sivulaukut sitä vastoin pidän irti aina kun en niitä tarvitse. Ja suurin syy siihen on se, että GS:stä tulee ikävän leveä/kömpelö ainakin pääkaupunkiseudun liikenteeseen...

jaket sanoi:
Vielä pitäisi saada sellainen laukku joka on kylmälaukku. Sähköllä ja uretaanieristys. ylälaukku sopisi sellaiseksi. Tämä on väistämätön kehityskulku koska esim jenkeillä on mönkijän ritsillä aina kylmälaukku, sen takia, että on kylmää juomaa mukana ja eväät pysyy hyvässä kunnossa.

Löytyy jo.:jpstyle: takaboxiin tehty kylmälaukku. Ilman sähköä tosin mut oluet pysyy kylmänä kemistä viitasaarelle asti kun pohjalla muutama kylmäkalle.:thumbup:

Edellisessä oli takalaukku, nykyisessä ei eikä näillä näkymin edes tule. Sivulaukut kyllä on ja jostain kumman syystä niitä tulee kuljetettua vaikkei niissä mitään yleensä mitään ole. Ei tuota ole tullut edes ajateltua.

Kaljakoria sinne ei mahdu, mutta joku neljä pinttiä menee vielä muiden kamojen jatkeeksi.

Pitsaboksiimpa mahtui ja jäi vielä tilaakin.

takalaukku muoks.jpg

Kyllä mulle avautuu ihan hyvin tuo aloituskysymyksen asettelu.
Onhan se kuukauden+ mittaisiin jotoksiin kevyesti riittävän lootakasan
kuskaaminen pääosin ja ajan tyhjää täynnä sinänsä mielenkiintoinen juttu:D.

Ihan varmasti jokaisella meistä herää kysymyksiä ties mistä.....
Kovin monet vaan pitävät "kysymistä" monin eri tavoin epäsovinnaisena käytöksenä.

Tässähän voisi kysäistä kaikilta tästäkin langasta nenänsä suukkiinsa imasseilta: MIKSI ? :;):

Aloittajan kysymys kuuluu sarjaan... Miksi "seikkailuenduro", mielummin niin iso ja painava kuin mahdollista,
mutta ajetaan puhtailla katukumeilla asvalttia 99+ prossaa kilometreistä..... laukuilla ta ilman ???

Edelleen... Miksi pöristellä pääosin pisin kyliä "tehtaalta saakka sofistikoidusti toteutetulla ratapelillä"?
Keksinnöllä joka huutaa joka solullaan vetämään pää edellä ja erityisesti aktiiviseen ajoon
ilmaisun varsinaisessa merkityksessä. Eli laitteella, jonka ominaisuuksista ja suorituskyvystä ei suurin
osa niillä ajavista saa edes häivähdystä käytettyä.... 99+ prossalla kilometreistä.

Näitä riittä.... kuten parran pärinää.... loputtomasti. Ihan hyvä niin.
Ainoa oikea ongelma saattaa tulla siinä kohtaa kun joku tukehtuu omaan nenäänsä,
tai pimppi menee umpitukkeeseen hiekasta.

On paljon pieniä asioita, joiden ihmettely ja eri näkökulmat niihin avartavat näkemystä.

Ei se haittaa, vaikka moneen kysymykseen ainoa laittamattomasti perusteltu vastaus kuuluu:

KOSKA MÄ VOIN! :;):.

(Niin.... se vastaus: Käytän mopossa aina juuri niin vähän laukkuja kuin voin.... koska mä voin )

Takalaukku on tallissa ja lähtee mukaan vain tarvittaessa, sillä sen verran paha ilmanvastus ja pyörää sivulta toiselle heiteltäessä myös "vauhtipyörä" jopa tyhjänä tuo on ettei sitä mielellään kyllä vapaaehtoisesti kyydissä mukana pidä :no:

Kaikki tarpeellinen mahtuu penkin alle, läppärirepusta kypärään tai jos ruokakaupan kautta kotiin kurvaa, niin reppu selkään ja ostokset tavaratilaan. On (maito) tölkkienkin painopistekin näin matalammalla ajoa haittaamasta :cruising:

jlik sanoi:
Samaa olen itekin ihmetelly, varsinki gessumiehet pitävät kaikkia kolmea laukkua kiinni.

Yleensä on kyllä vain takalaukku. Tänään kuitenkin kaikki kolme koska yhdessä on läppäri, toisessa treenikassi. Tyhjänä niitä ei viitsi kuskailla

Mulla takalaukku kiinni aina, sivulautkut vaan reissussa. Pelkillä sivulaukuilla ei pärjää kun ollaan ylseensä kaksi päällä ja pitkähköjä reissuja. FJR:stä kun ottaa sivulaukut pois niin siinä ei jää juurikaan mitään rautoja esiin.

Back