• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä uusi 600 paras aihio radalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Mun mielestä siinä on enemmän munaa kun / jos ajaa 600:lla tonaria 6-0 pataan ja kuittaa jarruissa ohi tms. Hauskuutta tuo juuri se jos / kun pääsee tonarikuskeja nöyryyttämään. Siinä on kuule iso hymy kypärän sisällä siinä kohtaa. Kokeile niin ymmärrät mitä tarkoitan, vai etkö osaa 600:lla ajaa?

Noh noh, itse juuri aiemmin sanoit että osaavissa käsissä tonninen on nopeampi kuin kusianen. Eli jos kusiaisella ohitellaan niitä tonnareita niin eikös se vika ole silloin tonnarin kuskeissa eikä pyörässä. Sitä vaan että harvemmin ainakaan itse suurtakaan nautintoa saan itseäni huonompien voittamisesta  
wink.gif
Juu, niin sanoin ja pitää myös paikkansa. Teho-erolla osaava kuski taikoo aika paljon eroa lyhyelläkin suoralla 600:seen nähden.

Ihan ensimmäisenä pitää vain oppia ajamaan, oli kyseessä kumpi laite tahansa.

Kuten Jannmann jo aikaisemmin totesi niin koko topic oli alkujaan _vain_ 600 cc3 laitteista, Earthend ei kysyny muistini mukaan mitään tonareista? Jotkut ne tonarit vaan tähänkin mukaan tunki...
Eli tonnisella ei voi sun mielestä oppia ajamaan? Entäs kuristetulla tonnisella, tai sellaisella tonnisella, jossa on progressiivisesti kääntyvä kaasukahva?
Herää ny jo pahvi.

En ole missään sanonut etteikö sillä voisi oppia ajamaan. Nyt on ollut kyse siitä millainen laite olisi aloittelijalle paras vaihtoehto siihen opetteluun, alkujaan oli kyse siitä mikä 600 cc3 laite olisi maukkain.

Sulla taitaa iso hihna luistaa jo aika pahasti...

Pakko sanoa tylyttäjälle ja muille tonni kuskeille, että täällä edelleenkin puidaan mikä on paras 600, ei sitä miksi tonninen olisi parempi.

Mun mielestä tonnisen ensimmäiseksi puhtaaksi ratapeliksi  ostavat suurimmaksi osaksi ne aloittelijat jotka eivät sillä 600:llakaan päässeet mihinkään ja nyt sitä vauhtia haetaan epätoivoisesti sillä teholla.

Saattaahan se  sekunti sillä teholla löytyäkkin.. Sitten kirjoitellaan tänne miten helppo se on ajaa kun ajatkin paranivat... Vaikka ainoa parannus on tullut suorilla ja mutkat edelleen "talutetaan".....

Olisi kivaa lyödä tyly sun tehohirmuun telemetria kiinni ja katsoa miten paljon sulla on kaasu auki kun ajat radalla.
Eli milloin oikeasti käytät tehoa enemmän kuin esim. minä lussulla kuussatasella.
Kyllä mä osallistuin tähän keskusteluun _sen jälkeen_ kun jotkut itämaan viisaat oli kirjoittanu, että tonnisella ei opi ajamaan. Katsopas topikkia taaksepäin. Menee taas asiat sekaisin niin kovin helposti, että on pakko muistuttaa välillä tosiasioista.

Kyllä vaan tonnisellakin oppii ajamaan, ihan jätkästä se on kiinni mitä reenaa. Jokaisella pyörällä voi opetella ajolinjojen hakemista ja mutkan ajamista yms.. Tonnisella ajaminen vaan on vaativampaa ja vaarallisempaa. Eli siinä voi lisäks oppia muutakin kun opettelee järkevästi..

sanoi:
Mun mielestä siinä on enemmän munaa kun / jos ajaa 600:lla tonaria 6-0 pataan ja kuittaa jarruissa ohi tms. Hauskuutta tuo juuri se jos / kun pääsee tonarikuskeja nöyryyttämään. Siinä on kuule iso hymy kypärän sisällä siinä kohtaa. Kokeile niin ymmärrät mitä tarkoitan, vai etkö osaa 600:lla ajaa?

Noh noh, itse juuri aiemmin sanoit että osaavissa käsissä tonninen on nopeampi kuin kusianen. Eli jos kusiaisella ohitellaan niitä tonnareita niin eikös se vika ole silloin tonnarin kuskeissa eikä pyörässä. Sitä vaan että harvemmin ainakaan itse suurtakaan nautintoa saan itseäni huonompien voittamisesta
wink.gif
Juu, niin sanoin ja pitää myös paikkansa. Teho-erolla osaava kuski taikoo aika paljon eroa lyhyelläkin suoralla 600:seen nähden.

Kuten Jannmann jo aikaisemmin totesi niin koko topic oli alkujaan _vain_ 600 cc3 laitteista, Earthend ei kysyny muistini mukaan mitään tonareista? Jotkut ne tonarit vaan tähänkin mukaan tunki...
Jees. Kyllähän tässä tuli jo aika kattavasti noita 600cc pyöriä käsiteltyä, ihan mukava sivujuonne tämä tonnarikeskustelu mun mielestä, saatiin vähän eloa foorumille
smile_org.gif
Ihan hyviä pointteja tuli puolin ja toisin eli ei ihan turhaan pälisty ainakaan mun mielestä.

Mutta kyllä tekisi mieli päästä uutta R6R:ää kokeileen radalle, lainaatko parjani koeajolle kisapyörääsi tämmöiselle muutaman kerran radalla ajaneelle rataketulle
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Edit: no joo, nyt tää tuntui menevän jo perinteiseksi kinaamiseksi

Kuitenkin, se ei poista sitä tosiasiaa, että samoja asioita voi ja pystyy reenaamaan myös tonnisella. Lisänä siinä tulee se, että oppii käsittelemään sitä tehoa. Ei ole pakko sillä vääntää niin paljon että repii, voi silläkin ajaa pehmeästi.
Asia menee käsittääkseni enemmänkin niin, että kun 600-kuutioisella oppii käsittelemään tehoa (muistakaa, että 600 cc pyörissä on nykyään todella paljon tehoa) niin isolla tonnisella ajaminen on helpompaa ja pystyy käyttämään paljon paremmin suurempaa tonnisen tehoreserviä.

Lisäksi ajamisen hauskuus on paremmalla tasolla vielä nykyäänkin minun mielestäni 600-luokan laitteissa kuin noissa isommissa tonnisissa jos rata-ajosta puhutaan. Tämä hauskuus tulee siitä, että 600-luokan laitteet ovat paremmin ja kevyemmin hallittavissa, jolloin laite antaa anteeksi pieniä ajovirheitä enemmän kuin tehokkaampi tonninen ja nyky-600:set kulkevat silti aivan todella hyvin.

Pakko sanoa tylyttäjälle ja muille tonni kuskeille, että täällä edelleenkin puidaan mikä on paras 600, ei sitä miksi tonninen olisi parempi.

Mun mielestä tonnisen ensimmäiseksi puhtaaksi ratapeliksi  ostavat suurimmaksi osaksi ne aloittelijat jotka eivät sillä 600:llakaan päässeet mihinkään ja nyt sitä vauhtia haetaan epätoivoisesti sillä teholla.

Saattaahan se  sekunti sillä teholla löytyäkkin.. Sitten kirjoitellaan tänne miten helppo se on ajaa kun ajatkin paranivat... Vaikka ainoa parannus on tullut suorilla ja mutkat edelleen "talutetaan".....

Olisi kivaa lyödä tyly sun tehohirmuun telemetria kiinni ja katsoa miten paljon sulla on kaasu auki kun ajat radalla.
Eli milloin oikeasti käytät tehoa enemmän kuin esim. minä lussulla kuussatasella.
Kyllä mä osallistuin tähän keskusteluun _sen jälkeen_ kun jotkut itämaan viisaat oli kirjoittanu, että tonnisella ei opi ajamaan. Katsopas topikkia taaksepäin. Menee taas asiat sekaisin niin kovin helposti, että on pakko muistuttaa välillä tosiasioista.

Kyllä vaan tonnisellakin oppii ajamaan, ihan jätkästä se on kiinni mitä reenaa. Jokaisella pyörällä voi opetella ajolinjojen hakemista ja mutkan ajamista yms.. Tonnisella ajaminen vaan on vaativampaa ja vaarallisempaa. Eli siinä voi lisäks oppia muutakin kun opettelee järkevästi..
Tonnisella ajaminen on "vaativampaa ja vaarallisempaa" vain ja ainoastaan sen takia että se rasittaa kuskia paljon enemmän kuin kuussatku.

Vai mitä meinasit tuolla kommentilla?

sanoi:

wink.gif

Eli tonnisella ei voi sun mielestä oppia ajamaan? Entäs kuristetulla tonnisella, tai sellaisella tonnisella, jossa on progressiivisesti kääntyvä kaasukahva?
Herää ny jo pahvi.

En ole missään sanonut etteikö sillä voisi oppia ajamaan. Nyt on ollut kyse siitä millainen laite olisi aloittelijalle paras vaihtoehto siihen opetteluun, alkujaan oli kyse siitä mikä 600 cc3 laite olisi maukkain.

Joko havahduit horroksesta? Kommentoin niitä "viisaita" ajatuksia, kun jotkut väittivät ettei tonnisella opi ajamaan.

Esim:

sanoi:
Se opettaa myös ajamaan vain pelkällä teholla ja taluttamaan pyörää mutkissa. Ilmiö joka on liian moneen kertaan nähty.
Ei taida olla vakio moottorien kestossa mitään väliä onko 600cc tai 1000cc

sanoi:
600 cc laitteella opitaan ajamaan mun mielestä helpommin ja paremmin kuin litrasella. Kun kusiaisen voimavarat ja muun potentiaalin osaa hyödyntää KAIKKI niin sitten voi siirtyä litrasiin. Aika harva Suomessa osaa niitä hyödyntää...

Ego saattaa kyllä saada kolauksen kun kusiaisella mennään mutkassa ulkokautta litrasesta ohi ja sitten pyritään seuraavalla suoralla ajaa kusiainen kiinni, mutta ei ihan riitä voimat litrasessakaan.

Tuo toinen on SUN kirjoittamaa tekstiä. Kerroit että ei sillä opi ajamaan niin hyvin. Nyt on ilmeisesti mieli muuttunut?

Kommentoin ihan teitin tekstiä vaan, koittakaa kestää.

600cc kuskit on muuten ihan vellihousuja, ne ei tiedä miten oikeeta PRÄTKÄÄ viedään
tounge.gif
Kuten toisella forumilla mainittiin, juovat trendikkäästi energiajuomaa varikolla renkaanlämppärit sauhuten
wink.gif

sanoi:

wink.gif

Herää ny jo pahvi.

Joko havahduit horroksesta? Kommentoin niitä "viisaita" ajatuksia, kun jotkut väittivät ettei tonnisella opi ajamaan.

Esim:

sanoi:
Se opettaa myös ajamaan vain pelkällä teholla ja taluttamaan pyörää mutkissa. Ilmiö joka on liian moneen kertaan nähty.

sanoi:
600 cc laitteella opitaan ajamaan mun mielestä helpommin ja paremmin kuin litrasella. Kun kusiaisen voimavarat ja muun potentiaalin osaa hyödyntää KAIKKI niin sitten voi siirtyä litrasiin. Aika harva Suomessa osaa niitä hyödyntää...

Ego saattaa kyllä saada kolauksen kun kusiaisella mennään mutkassa ulkokautta litrasesta ohi ja sitten pyritään seuraavalla suoralla ajaa kusiainen kiinni, mutta ei ihan riitä voimat litrasessakaan.

Tuo toinen on SUN kirjoittamaa tekstiä. Kerroit että ei sillä opi ajamaan niin hyvin. Nyt on ilmeisesti mieli muuttunut?

600cc kuskit on muuten ihan vellihousuja, ne ei tiedä miten oikeeta PRÄTKÄÄ viedään
tounge.gif
Kuten toisella forumilla mainittiin, juovat trendikkäästi energiajuomaa varikolla renkaanlämppärit sauhuten
wink.gif
Aika paha
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Tylyttäjälle:

Pienemmällä pyörällä, esim 125 cc, on pakko oppia ajamaan mutkat max. nopeuksilla, muuten laite ei kerää suoranopeutta riittävästi. Kilosessa taas on voimaa niin paljon että huonosti menneen mutkan voi paikata suoralla.

nykyään ajetaan 600:lla aika tavalla piikkityyliin, eli pidetään nopeutta yllä mutkassa mahdollisimman paljon, johon kevyempi ja tehottomamapi laite sopii paremmin kuin kilonen.

Kyllä se vaan on niin että isommalla laitteella voi ajovirheitä korjata paremmin suorakuluilla.

Eli pienellä opit ajamaan mutkat nopeammin/ paremmin.

Esim:

sanoi:

sanoi:

Ja itse en ole väittänyt etteikö oppisi. Tarkka lainaus: "600 cc laitteella opitaan ajamaan mun mielestä helpommin ja paremmin kuin litrasella."

sanoi:

tounge.gif
wink.gif

Mielipiteeni ei ole siitä muuttunut mihinkään. En ole edelleenkään sanonut etteikö sillä oppisi ajamaan, olen sanonut että 600:lla mielestäni oppii paremmin ja helpommin. Voisitko oikeasti opetella sisäistämään lukemasi tekstin?

Niin on vellihousuja, varsinkin kun tonari on säädetty Tuunin Linkillä ja siinä on ilokaasut, ei sellaista osaa viedä kuin kaikentietävät mestarit ja maamme valiokuskit. *kumarrus mekkaan X 3*

biggrin.gif

Viehkoa nähdä tulisieluista keskustelua välillä jostain muustakin aiheesta kuin perinteisistä kukkahattuvetomies-provoiluista.  
thumbs-up.gif

Varsinaiseen asiaan minulla ei valitettavasti ole mitään oleellista lisättävää. Paitsi että mutkassa ulkokautta tonnisen ohittaminen on kivaa  
tounge.gif
(tosin harvinaista herkkua meikäläiselle)

Tylyttäjälle:

Pienemmällä pyörällä, esim 125 cc, on pakko oppia ajamaan mutkat max. nopeuksilla, muuten laite ei kerää suoranopeutta riittävästi. Kilosessa taas on voimaa niin paljon että huonosti menneen mutkan voi paikata suoralla.

nykyään ajetaan 600:lla aika tavalla piikkityyliin, eli pidetään nopeutta yllä mutkassa mahdollisimman paljon, johon kevyempi ja tehottomamapi laite sopii paremmin kuin kilonen.

Kyllä se vaan on niin että isommalla laitteella voi ajovirheitä korjata paremmin suorakuluilla.

Eli pienellä opit ajamaan mutkat nopeammin/ paremmin.
Tiedän. Silti tonnisellakin _voi_ harjoitella mutkien ajamista max nopeudella, ei vaan ole _pakko_ saadakseen hyvän kierrosajan.

Kohtuu pieni mutta erityisen tärkeä tarkennus. Tuota ei tunnuta ymmärtävän.

Vai oletko sitä mieltä, että nyky tonnisilla ei voi ajaa mutkia lujaa?
confused_orig.gif
Ei voi harjoitella siis mutka-ajoa kunnolla vai??

Kyllä tonnisen mutkanopeudet on niin lähellä 600cc:tä, että nekin riittää harrastelijalle vallan mainiosti. Samoin kuin 600cc:n tehotkin riittää vallan mainiosti Suomen radoille.

Mua vaan korpes kun nää pari mestaria väitti, ettei tonnisella opi ajamaan..

Olen samaa mieltä noiden muiden kanssa että pienemmällä pyörällä oppii ajamaan PAREMMIN, koska pienemmällä teholla on hyödynnettävä mutkanopeus tarkemmin.

edit: Kilosella sä opit varovaiseksi ja ain a on takaraivossa ajatus että mä paikkaan vauhdin sitten suorilla.

Mä en tiedä onko tämän threadin aloittajan tarkoitus opetella sujuvaa rata-ajoa jouheineen linjoineen, vaikka sillä ei välttämättä voittaisikaan suomenmestaruutta tai pärjäisi maailmalla. Tästäkin on esim Jyri maininnut varmaan 100 kertaa... ei tartte hevosia siihen käyttöön. Mutta jos on, niin se onnistuu 100% varmuudella helpommin 600cc laitteella. Tonnisen "etuihin" kuuluvat kovemmat suoranopeudet, jotka vain hankaloittavat tätä. Ja oikeesti kyllä se 600cc mopokin kulkee suoralla aika kovaa, joten jarrutukset kyllä oppii.

Tiedän kyllä että eihän tonnisella tartte ajaa tuppinurin suorilla, mutta aivan henk. kohtaisesti olen sitä mieltä että rata-ajoon kuuluu tietty rytmikkyys ja onko se sitä jos rookie kuskina koko ajan miettii voiko kääntää kaasua niin paljon kuin mieli tekisi koska mutka hyökkää silmille. Tai sitten tulee aivan älyttömästi liian kovaa mutkaan.

Nimimerkillä: Tuppi nurin on hauskempaa.

Mutta aiheeseen palaten, uskoisin joko Suzukin tai Yamahan olevan hyvä aihio tähän tarkoitukseen. Tosin ilman mitään perusteluita....

Tonnisella ajaminen on "vaativampaa ja vaarallisempaa" vain ja ainoastaan sen takia että se rasittaa kuskia paljon enemmän kuin kuussatku.

Vai mitä meinasit tuolla kommentilla?
Ihan sitä, että siinä oppii lisäksi tarkemman kaasukontrollin, hallitsemaan repimistä ja riuhtomista yms.. Muutaman kerran tuonkin jo kirjoitin, mutta toistellaan nyt taas.

Kovemmat kiihtyvyydet ja tehot vaatii kuskilta enemmän, jos siitä haluaa ottaa kaiken irti. Sen olette täällä jo aikaisemmin myöntänytkin (parjaani):

sanoi:

Tulkitsen tuon niin, että tonnisen ajaminen on vaativampaa? Onhan se..

Kumma juttu sitten, että jos reenaa sillä tonnisella järkevästi, ja opettelee hanskaamaan sen, niin teidän mielestä 600cc:llä opetellut kuski on kuitenkin parempi vai?

Jos nyt käy niin että laittaisinkin vireille kilvettömän ratapelin hankinnan, ja kun mieli tekisi aloittaa ihan uudella pelillä, niin mikähän noista uusista kuussatkuista olisi paras aihio. Asiaan kun vaikuttaa alustan osien ja jarrujen yms laatu, varaosien ja viripalikoiden saatavuus. Kilpaa ei ole tarkoitus ajaa, ja kone on tarkoitus pitää mahdollisimman vakiona.

Sattuneesta syystä olen lähtökohtaisesti Hondan suuntaan kalleellaan, ja RR sopii käteen todella hyvin, mutta toisaalta R6R olis aika porno laitos, ja suitsa taasen muutoin moitteeton peli. Kawasakia ei nyt ihan heti tule mieleen ostaa
tounge.gif

Honda lienee noista ainoa jota ei ole muutettu tälle vuodelle, eli osia löytynee helpommin..

Homma saattaa vielä muuttua moneen otteeseen budjetin myötä, mutta jostain pitää aloittaa..

Kokemuksia, ideoita?
Alkuun jos palataan, kunhan kaikilta on ensin herneet
tippuillu nenästä, maailmanloppu tais kysellä mikä nimenomaan 600 sopis parhaiten.

Ite ostaisin halvimman kusiaisen.

tounge.gif
wink.gif
Pieleen meni tämäkin. Kuvauksen perusteella kukaan muu kuin minä ei voi olla kyseessä (oon todistettavasti polttanu Motraxin lämppärit kohtuullisen savun kera ja juonu energiajuomaa Motoparkin varikolla 9.6.2005) ja mullahan on siis 1000 cc mopo. Ja toi vellihousukaan ei sovi kuvauksena keneenkään paremmin kuin muhun. Tää on just tätä kun huhut kiertää vaikkei faktat oo selvillä...

Varsinaiseen asiaan minulla ei valitettavasti ole mitään oleellista lisättävää. Paitsi että mutkassa ulkokautta tonnisen ohittaminen on kivaa
tounge.gif
(tosin harvinaista herkkua meikäläiselle)
Anna, mä en kyllä tonnisella aja, mutta ulkokautta ohittelua saat takuuvarmasti jos ja kun mä tuun kilpurilla keskiryhmään.
tounge.gif
Tosin johan sä siihen kerkisit tottua
wink.gif
Vai joko sä nopeeseen siirryt tälle kaudelle?

tounge.gif
wink.gif
Pieleen meni tämäkin. Kuvauksen perusteella kukaan muu kuin minä ei voi olla kyseessä (oon todistettavasti polttanu Motraxin lämppärit kohtuullisen savun kera ja juonu energiajuomaa Motoparkin varikolla 9.6.2005) ja mullahan on siis 1000 cc mopo. Ja toi vellihousukaan ei sovi kuvauksena keneenkään paremmin kuin muhun. Tää on just tätä kun huhut kiertää vaikkei faktat oo selvillä...
Heh, voi hitto, nyt meni kaikkien kilokyykkykuskien maine
tounge.gif
Onneks mulla ei ole koskaan sellasta ollutkaan
smile_org.gif

Back