• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä uusi 600 paras aihio radalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä tulee siihen tonnisen kestävyyteen niin ei kai sitä kukaan nyt varmaksi tiedä ja jokainen pyöräkin lienee yksilö. Mutta kyllä se ainakin ihan maalaisjärkeen käy että tonnista ei tarvitse huudattaa samassa mittakaavassa kuin kusiaista radalla jotta homma etenee -> rasitus moottorille pienempi.
Ratamopoon säädetään välitykset niin että kutosella välitykset loppuu juuri ennen jarrutusta.. Yhtälailla se tonninen huutaa rajoittajalla kuin kusiainenkin. Isompi teho vaan kuluttaa renkaita ja voimansiirtoa paljon enemmän.

Kyllä mulla on tavoitteena oppia nimenomaan ajoteknikkaa, eikä vaan mustan viivan piirtoa mutkista ulos.. siksi ehdottomasti kusiainen alle.

Ducati 749R!!! Öhlinssinalusta tehtaan jäljiltä ja kuitukatteita vaille valmis kisaan.
Mitäs ducce maksaa verottomana..? Mutta jokatapauksessa, tarkoitus olisi ajaa sillä mopolla eikä kokoaikaa korjata sitä
tounge.gif

Suosittelen yamahaa jo senkin takia että siitä tulee varmasti taas 2-3vuodeksi todella suosittu malli radalle, niin kuin aikoinaan eka r6 sukupolvi.
Mikä tarkoittaa että osia saa edullisesti ja nopeasti.

Trumppa ja duce on... no ne nyt vaan on.

Ducati 749R!!! Öhlinssinalusta tehtaan jäljiltä ja kuitukatteita vaille valmis kisaan.
Mitäs ducce maksaa verottomana..? Mutta jokatapauksessa, tarkoitus olisi ajaa sillä mopolla eikä kokoaikaa korjata sitä
tounge.gif
Noo... en nyt ole ihan varma siitä onko talouden kannalta ajateltuna järkevintä ostaa 749R...

Helpointa ja edukkainta ja ehkä jopa nopeintakin on ostaa se R6R. Oma suosikkini jos kilvettömän ostaa...

tounge.gif

Joo ei se Ducati halvin vaihtoehto ole, mutta varmasti stock-säännöillä ajettaessa kilpailukykyinen vaihtoehto.

749R konekitillä valmiiksi tehtynä kilpurina supersport-luokkaan olisi maksanut n.26 000- 27 000e. Stockkiin hinta on tietysti konekitin verran halvempi.

Tämä nyt meni mun mielestä vähän turhan äkkiä siihen että tonnisella rynnitään vaan suorilla ja sitten mutkissa ollaan parkissa. Eikä litraisella opi ajamaan jne...
tounge.gif

Sanoisin että tuo on ihan itsestä kiinni miten siihen ajamiseen suhtautuu. Jos on aidosti tavoitteena oppia rata-ajoa ja kehittyä siinä niin väittäisin, että tonnisella oppii kyllä niitä ajamisen tekniikoita ja saloja myös ihan hyvin. Se on eri asia jos kuskin aivot toimivat binäärisesti kaasu auki - kaasu kiinni tyyppisesti.

Itse olen juuri aloittelemassa rata-ajo harrastusta ja tyypillisesti homma tuntuu menevän niin, että porukka painaa musta suorilla ohi ja sitten minä tunnun pääsevän mutkissa lujempaa, ainakin keskinopeassa ryhmässä näin. Nopeassa ryhmässä vaikuttaa sitten suurin osa porukasta menevän sekä suorilla että mutkissa ohi
smile_org.gif

Itse en oikein ymmärrä sitä rynnimistä jos tuota hommaa aikoo vähänkin enemmän harrastaa. Tarkoituksena lienee ajaa se koko rata läpi mahdollisimman vauhdikkaasti eikä tehdä suoraennätyksiä pelkästään. Satunnaista ratapäivillä ajelijaa nyt ei mun mielestä kannata ollenkaan ottaa mukaan tähän keskusteluun, silloin sen ryntäilyn paremmin ymmärtää.

Minä olen ainakin ottanut sen asenteen, että ensin hierotaan oikein pieteetillä mutkanopeuksia ja tekniikkaa kuntoon ja sitten lisätään reilummin suoranopeuksia.

Eli summa summarum, en nyt ihan suorilla tuomitsisi litraista ihan turhaksi laitteeksi opetteluvaiheessakaan. Eipä silti, itseänikin kyllä kiinnostaisi pirusti päästä radalle ajamaan/kokeilemaan 600cc laitetta, se on varmaan tosiaan aika erilainen ajettava. Kadulla jonkin verran semmoisella kyllä kokemusta.

Onkos noissa verottomissa vehkeissä paljoa hintaeroa ostopaikan mukaan..? Viralliset maahantuojat käsittääkseni myyvät noita suoraan, mutta muitakin vaihtoehtoja on..

Onkos noissa verottomissa vehkeissä paljoa hintaeroa ostopaikan mukaan..? Viralliset maahantuojat käsittääkseni myyvät noita suoraan, mutta muitakin vaihtoehtoja on..
Ainakaan Suzukissa ei juurikaan ole eroa. Se on tuo 9450-9490 lähes joka paikassa - sekä virallisilla että rinnakkaistuojilla. Veikkaan, että sama pätee myös muiden merkkien kohdalla.

600RR on hallinnut Supersportin MM-sarjaa (jossa myös R6:lla ajetaan) markkinoille tulostaan (v. 2003) lähtien, joten siinä näyttää olevan paras aihio ratapyöräksi. Tänä vuonna taitaa käydä niin, että Curtain jää pahasti Charpentierin kyydistä. Niin, ja taitaa Tatukin ajella 600RR:llä.

600RR on hallinnut Supersportin MM-sarjaa (jossa myös R6:lla ajetaan) markkinoille tulostaan (v. 2003) lähtien, joten siinä näyttää olevan paras aihio ratapyöräksi. Tänä vuonna taitaa käydä niin, että Curtain jää pahasti Charpentierin kyydistä. Niin, ja taitaa Tatukin ajella 600RR:llä.
Hahaa, nyt tais olla kysymys ratapelistä jota ei rakenneta kovinkaan paljoa. Tosin en kyllä siihenkään niin ehdottomasti laittaisi uutta Yamahaa ylivertaiseksi. Mutta se johtuu siitä että uusista mopoista puhuttaessa en voi omaa kehua kun se on niin vanha.

täältä syksyllä honda sopivasti tarvitsijalle, taidan hommaa talvella uuven. katteita ja vanteita löytyy , pyörällä ajettu ny 5000 , eikä oo kaavuttu .... vielä...
Mitäs maanantaina Alastarossa?

Ten Katen budjetilla voiskin olla ihan kilpailukykyinen.. Aivan kuten mun nykyinenkin HRC-ohjus
biggrin.gif
Olen cebaria kokeillut Ahvenistolla ja tykkäsin kovasti.. Pitäis vaan päästä koittamaan muitakin.

Konetta ei siis tosiaankaan ole tarkoitus virittää. Harrastetasolla ne muutamat lisähepat ei paljoa auta kierrosajoissa, kun parannettavaa on toistaiseksi 10sec tai ylikin
biggrin.gif

Jotenkin oli arvattavissa että joku puupää vetää taas ton MM sarjan ja rr hondan sieltä....

Vakiokuntoisena honda on altavastaaja verrattuna Yammuun,susnaan tai kawaan.. Se on fakta josta ei pääse yli millään.

Sellainen MM honda maksaa uutena sen 40000e.
Nyt oli käsittääkseni puhe alle 10tonnin vakio pyöristä.
Jolloin paras vaihtoehto on Yammu, sitten suzuki, kawasaki ja viimeisenä se RR honda. Hondan suurin ongelma vakiona on huono alusta.
Progressiiviset keulajouset ja huono takaiskunvaimennin ilman perän korkeuden säätöä. Niiden muokkaaminen toimivaksi maksaa enemmän kuin väliraha esim. uuteen yammuun.

Ymmärrän kyllä merkkiuskollisuuden, mutta sen jouduin itsekkin aikoinani kilpuria rakentaessa heittämään roskiin.
2000 vuonna kawa oli aivan paska verrattuna Yammuun.
Aivan kuin nyt on honda verrattuna Yammuun

Ego saattaa kyllä saada kolauksen kun kusiaisella mennään mutkassa ulkokautta litrasesta ohi ja sitten pyritään seuraavalla suoralla ajaa kusiainen kiinni, mutta ei ihan riitä voimat litrasessakaan.
Niinkö? Eikö riitäkään?
Vallan kauhiast miettisisisisin sitä.  
lookaround_orig.gif

Neljän tuhannesosan verran nopeampi malmikasan luotsaaja.
Ai saamari! Pääsit sivaltamaan ja julkisesti.
tounge.gif

Okei, myönnän ilman vaikeuksia. Tonari on _oikeissa_käsissä_ nopeampi kuin kusiainen.

Ajamisen opetteluun tuollainen kusiainen on vain parempi. Jaa miksi?

- ei tarvitse pelätä koko ajan avauksissa että milloin lähtee perä alta
- kusiaisella voit opetella ottamaan avaukset rohkeammin
- jarruihin tultaessa nopeus ei ole kusiaisella niin hurja kuin tonarilla ja silloin tulee opeteltua paremmin sitä mutkaan tuloa ja mutkanopeutta
- kusiainen on kevyempi taittaa mutkaa kuin tonari
- tonari pyrkii pystyyn mutkissa samalla kun availlaan kaasua
- tonarin kanssa joutuu oikeasti painimaan ja ajamisesta tulee sitä kautta väkinäisempää

Jos ensiksi on tosiaan opetellut ajamaan kusiaisella niin väittäisin että tonari istuu sen jälkeen helpommin lapaseen. Olen itse todistanut kuskeja jotka ovat tehneet hypyn toisin päin, eli tonarista kusiaiseen ja ovat päivitelleet; "kyllä mä oon tienny että huono olen, mutta että näin huono!". Tonarin voimalla kun suoralla paikkaa aika paljon niitä mutkassa tehtyjä virheitä.

Minä kyllä pistäisin harkintaan tossa vaiheessa GSXR 750sen, R6R on vain 600€ halvempi ja 750 moottori on selvästi parempi. Koeajolla R6R tuntu raskaammalta ajaa ku susku, en tiedä onko sitten merkkisokeutta. Mutta omasta mielestä myös vanha R6 oli kevyempi mutkissa. Tosin mitenkään ei pääse siitä yli, että R6Rssä on niitä kierroksia jokseenkin tarpeeksi
biggrin.gif
on se radalla kierrättäminen sillä varmasti hauskinta

Eikös jossain testissä (bike) ammattilaiset vetassu noilla jopoilla
ja erot kierrosajoissa oli pieniä, vaikka oli vakiovehkeet, hondalla meni
ihan lujaa kanssa pikku puutteista huolimatta ja sekin
kai siihen 7hv heikomman koneen piikkiin.

zx6r 136hp ramairilla
r6 127hp (ramairilla 134?)
gsx-r600 125hp
cbr rr600 115hp

Ja oikeesti tässä nähdään mitä mainostetaan ja mikä
on totuus, paras tais saada 117hp irti penkissä, huonoin hävis
7hp honda muistaakseni. En ole ihan varma tosta huipputehosta mikä saatiin irti, mutta erot oli pienet, vaikka
valmistaja ilmoittaa mitä.

Ego saattaa kyllä saada kolauksen kun kusiaisella mennään mutkassa ulkokautta litrasesta ohi ja sitten pyritään seuraavalla suoralla ajaa kusiainen kiinni, mutta ei ihan riitä voimat litrasessakaan.
Niinkö? Eikö riitäkään?
Vallan kauhiast miettisisisisin sitä.  
lookaround_orig.gif

Neljän tuhannesosan verran nopeampi malmikasan luotsaaja.
Ai saamari! Pääsit sivaltamaan ja julkisesti.  
tounge.gif

Okei, myönnän ilman vaikeuksia. Tonari on _oikeissa_käsissä_ nopeampi kuin kusiainen.

Ajamisen opetteluun tuollainen kusiainen on vain parempi. Jaa miksi?

- ei tarvitse pelätä koko ajan avauksissa että milloin lähtee perä alta
- kusiaisella voit opetella ottamaan avaukset rohkeammin
- jarruihin tultaessa nopeus ei ole kusiaisella niin hurja kuin tonarilla ja silloin tulee opeteltua paremmin sitä mutkaan tuloa ja mutkanopeutta
- kusiainen on kevyempi taittaa mutkaa kuin tonari
- tonari pyrkii pystyyn mutkissa samalla kun availlaan kaasua
- tonarin kanssa joutuu oikeasti painimaan ja ajamisesta tulee sitä kautta väkinäisempää

Jos ensiksi on tosiaan opetellut ajamaan kusiaisella niin väittäisin että tonari istuu sen jälkeen helpommin lapaseen. Olen itse todistanut kuskeja jotka ovat tehneet hypyn toisin päin, eli tonarista kusiaiseen ja ovat päivitelleet; "kyllä mä oon tienny että huono olen, mutta että näin huono!". Tonarin voimalla kun suoralla paikkaa aika paljon niitä mutkassa tehtyjä virheitä.
Sama toisinpäin.. Ilmeisesti kovin moni ei tuu ajatelleeks edes sitä, että jos oikeasti oppii ajamaan sillä tonnisella, niin sen jälkeen 600cc:llä on helppo ajaa.. Itte oon ajanu 8 vuotta 600cc:llä ja kohta 5v tonnisella, niin väitän oppineeni _ajamaan_ tuolla tonnisella paljon paremmin.

Tonninen:
- Täytyy varoa avauksissa, oppii kontrolloimaan kaasua ihan eri tavalla kuin 600cc:llä. Mitäs siinä oppii jos pystyy about runttaamaan hanan pohjaan melkeen aina?
- Tullaan jarrutuksiin niin kovaa, että nekin täytyy oppia hanskaamaan ihan eri tavalla.
- Hiukan raskaampi taittaa mutkaan, eli opitaan samalla viemään sitä pyörää. Sen jälkeen vielä kevyemmät tuntuu vielä helpommilta.
- Riippuu tonarista pyrkiikö pystyyn. Kannattaa vähän nostaakin pystyyn jos kunnolla avaa.
- "Painiminen" tehokkaan pyörän kanssa kehittää pyöränkäsittelytaitoja. Sutimen, keuliminen ja repiminen.. Sen jälkeen pienellä mopolla, jossa nuo ovat huomattavasti vähäisempiä, on paljon helpompi ajaa.

Toki jos vain taluttaa sitä tonnista mutkissa eikä opettele mitään muuta kuin ajamaan suoralla lujaa, niin ei se kauheesti hyödytä.

Samalla tavalla voi taluttaa muitakin pyöriä mutkissa. Tonnisella pääsee mutkissakin lujaa, ei siitä ole kiinni. Tavan katumotoristi ajaa mutkat ihan yhtä lujaa tonnisella kuin 600cc:llä, eikä ero huipputasollakaan 600cc luokkaan niin hirveä ole.

Eli mielestäni menee kyllä toisinpäin. Jos opettelee sillä tonnisella kunnolla ajamaan, ja tietysti opettelee linjat ja mutka-ajon kunnolla (tonninen _ei sulje_ niitä pois), niin on helppo siirtyä tehottomampaan mopoon.

Toisin päin ei onnistukaan niin helposti. Se voima tulee aina yllärinä ja aiheuttaa ongelmia, jos siihen ei ole tottunut.

Mieti parjaani sitä kun ajoit ekaa kertaa K5:llä radalla, oli kuulemma löysät pöksyssä, nimenomaan sen voiman takia..

Toki tonnisella on vaikeampaa, vaarallisempaa ja haastavampaa harrastellla rata-ajoa. Mutta ei se tarkoita, etteikö sillä oppis paremmin ajamaan..

600cc:llä et opi tehokkaan pyörän viemistä, mutta tonnisella voi opetella ihan samoja asioita kuin pienemmilläkin ja samalla oppii käsittelemään sitä tehoa (avaukset yms)..

Minä kyllä pistäisin harkintaan tossa vaiheessa GSXR 750sen, R6R on vain 600€ halvempi ja 750 moottori on selvästi parempi. Koeajolla R6R tuntu raskaammalta ajaa ku susku, en tiedä onko sitten merkkisokeutta. Mutta omasta mielestä myös vanha R6 oli kevyempi mutkissa.
Renkaat ja alustan säädöt vaikuttaa todella paljon tuohon "raskauteen", joten aivan suora vertailu on vaikeaa. Moottoritkin on eri kokoluokkaa, niin vertailu on turhaa. Olen Ahvenistolla koittanut pikaisesti 750cc gixua, ja kyllähän se mutkaan taipuu, mutta tehoa on jo turhan paljon. Jos pelkästään hinnalla tuota hankintaa perustelee, niin eihän se tonninenkaan ollut paljoa kalliimpi..

Käyttötarkoitus sanelee mopon tyypin, ja on mukavampi ajella sellaisella pelillä jolle on jokin vertailukohta kilpaluokissakin.. Isompi ei ole parempi.

Ellei joku ole noteerannut, niin alla on nykyään 1000cc katupeli ratasäädöissä, eli tiedän kyllä mitä se vääntö vaikuttaa..

Tarkennuksena vielä se, että itse saan ajamisessa kiksit nimenomaan kaarreajosta.. Suorat on vaan siirtymiä mutkiin.

No tarkotus viestilläni oli, että 750 susku kääntyy mutkiin aivan yhtä hyvin kuin 600set, mutta moottori puhuu eri kieltä. Tietenkin jos tuntuu että tehoa on liikaa niin se ottaa pois ajonautintoa ja kannattaa ottaa se 600nen, ei niistäkään lopu tehot kunhan huudattaa.

Back