Kuten jo aikaisemmin kirjoitin niin ei ole yksi eikä kaksi kuskia joilta olen nuo kommentit saanut, eli he "luulivat" osaavansa ajaa kun tonarilla ajoivat, mutta kun saivat kuussatasen alleen niin tuli karu todellisuus vastaan. Ei osata ajaa kuin suorilla.Sama toisinpäin.. Ilmeisesti kovin moni ei tuu ajatelleeks edes sitä, että jos oikeasti oppii ajamaan sillä tonnisella, niin sen jälkeen 600cc:llä on helppo ajaa.. Itte oon ajanu 8 vuotta 600cc:llä ja kohta 5v tonnisella, niin väitän oppineeni _ajamaan_ tuolla tonnisella paljon paremmin.
Tonninen:
- Täytyy varoa avauksissa, oppii kontrolloimaan kaasua ihan eri tavalla kuin 600cc:llä. Mitäs siinä oppii jos pystyy about runttaamaan hanan pohjaan melkeen aina?
- Tullaan jarrutuksiin niin kovaa, että nekin täytyy oppia hanskaamaan ihan eri tavalla.
- Hiukan raskaampi taittaa mutkaan, eli opitaan samalla viemään sitä pyörää. Sen jälkeen vielä kevyemmät tuntuu vielä helpommilta.
- Riippuu tonarista pyrkiikö pystyyn. Kannattaa vähän nostaakin pystyyn jos kunnolla avaa.
- "Painiminen" tehokkaan pyörän kanssa kehittää pyöränkäsittelytaitoja. Sutimen, keuliminen ja repiminen.. Sen jälkeen pienellä mopolla, jossa nuo ovat huomattavasti vähäisempiä, on paljon helpompi ajaa.
Toki jos vain taluttaa sitä tonnista mutkissa eikä opettele mitään muuta kuin ajamaan suoralla lujaa, niin ei se kauheesti hyödytä.
Samalla tavalla voi taluttaa muitakin pyöriä mutkissa. Tonnisella pääsee mutkissakin lujaa, ei siitä ole kiinni. Tavan katumotoristi ajaa mutkat ihan yhtä lujaa tonnisella kuin 600cc:llä, eikä ero huipputasollakaan 600cc luokkaan niin hirveä ole.
Eli mielestäni menee kyllä toisinpäin. Jos opettelee sillä tonnisella kunnolla ajamaan, ja tietysti opettelee linjat ja mutka-ajon kunnolla (tonninen _ei sulje_ niitä pois), niin on helppo siirtyä tehottomampaan mopoon.
Toisin päin ei onnistukaan niin helposti. Se voima tulee aina yllärinä ja aiheuttaa ongelmia, jos siihen ei ole tottunut.
Mieti parjaani sitä kun ajoit ekaa kertaa K5:llä radalla, oli kuulemma löysät pöksyssä, nimenomaan sen voiman takia..
Toki tonnisella on vaikeampaa, vaarallisempaa ja haastavampaa harrastellla rata-ajoa. Mutta ei se tarkoita, etteikö sillä oppis paremmin ajamaan..
600cc:llä et opi tehokkaan pyörän viemistä, mutta tonnisella voi opetella ihan samoja asioita kuin pienemmilläkin ja samalla oppii käsittelemään sitä tehoa (avaukset yms)..
Varmasti ihmiset oppivat erilailla asioita ja toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
Oletkos koskaan "runtannut" kuussatasella kaasun pohjaan edes kertaakaan keskellä mutkaa? Et varmaan, jos et ole koskaan heittääntynyt naamallesi radalle. Kyllä se kuussatanenkin sut planeettaan viskasee nopeemmin kun kerkeet kissaa tavaamaan.
Olen eri mieltä siitä mutkaan tulosta. Väität että kun tulee kovalla vauhdilla niin se on vaan opittava. No niinhän se olisi, mutta kuussatasella se oppiminen on helpompaa, koska voit stemmata sitä vauhtia sinne mutkaan paremmin kuin tonarilla. Ja voit oikeasti harjoitella sitä mutkaan sisääntuloa sekä myös avaamista sieltä.
No mitä sä opit oikeasta ajolinjasta mutkassa ja mutkan ajamisesta, jos joudut koko ajan painimaan laitteen kanssa? Pelkäämään sitä että takanen lähtee alta ja joudut koko ajan jotain varomaan? Mitä siinä oikeasti oppii muuta kuin olemaan varovainen? Laitteen kanssa painiminen ei opeta mitään järkevää ja sellaista hyödyllistä mitä rata-ajo kaipaisi. Sitten kun osaat ajolinjat ja mutka-ajon niin sitten voit siirtyä siihen painimiseen. Se kun vie energiaa ja silloin mutka-ajon salat pitää olla jo selkäytimessä. Ja muistutan että nyt puhutaan vielä "aloittelijasta" (sori Earthend), jolle tuota ratapeliä ollaan katselemassa.
Muistan kyllä. Juttelin laitteen omistajan kanssa tämän kauden avauksessa ja sanoi että siinä oli takapamppu hajalla, joten selittää aika paljon sitä miksi se laite oli niin kohtuuttoman levoton. Mielestäni sellaisella on hauska availla vaan menemään ja sladitella (siinä ekassa sladissa se jännäkakka meinas housuun pukata). Ja pääsin sen 7 kierroksen aikana n. sekunnin päähän mun parhaastani Virtasalmella, joten ei se nyt ihan outoa ollut. Ja se ei ollut sen voiman takia. Se voima oli vaan jotain mitä ei kuussatasella ole kokenut, sitä on siellä ja paljon. Mutta siltikin kuussatasella on hauskempi ajaa, koska jarrutukset ja mutkanopeus ratkaisee enemmän, ei se silkka voima suoralla.
Itse olen sitä mieltä että opettele mahdollisimman täydellisesti ajamaan kuussatasella niin sen jälkeen sen kasvaneen tehon selättäminen on helpompaa kuin se että hyppäät suoriltaan tonarin puikkoihin ja alat selättämään sitä.
Ja kyllä ne kuussataset suakin Tylyttäjä vie kuin metrin mittaa, kyllä niissä tehoa on enemmän kuin moni osaa käyttää.
I'm done.