• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä näitä ***** huoltomiehiä oikein vaivaa

Jos ei osaa ei vaan osaa. Itte vaan... Ikuinen takuu ;D
Onhan noita nähty... Tosin onhan tuolla työttömiä proffiakin... Osaikskohan ne paremmin kuin amikset... ;)

No niin no, kyllähän se on tuurista kiinni minkä saat huoltamaan vehkeitäs... Vaimoke on fiat/alfa asiantuntija/asentajana autokeskuksella (siirtyi deltalta) ja on nähnyt monen monta "ammattilaista" ja useampia kesätyöntekijöitä. Itse kuulun ryhmään "mitään ei teetetä".

Kaverin kevari oli joskus Bikewordissä kolarikorjauksessa/km-huollossa. Kävin silloin siellä pikkubroidin monttukoneen tiimoilta osaostoksilla, joita en saanut ilman y.o:ta maahantuojaan(huom.). Siellähän se, silloin minua nuorempi jätkä (olin 17v.) räpläsi kaverin kevaria hoomoilasena...

Yritän vain sanoa että oli takuu/vastuu/osaaminen, missä/kenen tahansa, niin jollei tasan tiedä ketä huoltaa, saa tuurinsa mukaan...

Allekirjoituksena toivon "itseremppaajiin" kuuluvana että te jotka huollatte vehkeitänne itse, kuuntelevanne oikesti osaavia ja jättävänne asiat, joista ette ole täysin varma, korjaamolle...         Koska tiedän bensansuodattimen tuottavan joillekkin ajokatkoksia vaikka vehkeet toimii, mutta pikku rahina on ok jollei se kovene...

Takuu kun loppui uudesta niin siitä lähtien olen tehnyt huollot itse. ja teen jatkossakin.
No miksi et tehnyt takuuaikana itse?
Heehhehe... Mä tein takuuaikanakin kahteen edelliseen pyörään ja leimatkin tuli kirjaseen...
biggrin.gif

Tosin mä lasken oman aikani kalliiksi joten ei siinä säästänyt... ;)

Takuu kun loppui uudesta niin siitä lähtien olen tehnyt huollot itse. ja teen jatkossakin.
No miksi et tehnyt takuuaikana itse?
Takuuehdot nimenomaan velvoitti käyttämään valtuutettuja huoltoja takuuajan. En halunnut ottaa sitä riskiä, että mahdollisen takuutapauksen sattuessa olisi alettu keskustelemaan, onko takuuehtoja noudatettu valmistajan ohjeistuksen mukaisesti.

No tehty mikä tehty. Huollot meni putkeen, jos tuota ulkoistettua renkaanvaihtoa ei lasketa.

Jatkossa siis ihan itse. Tietääpähän, että mitä on tehty ja mitä jätetty tekemättä.

Juu mulla oli aivan samallainen kokemus joskus vuosia sitten. Vein uuden moottoripyörän 1000 km huoltoon. Emäntä kävi sen maksaa lauantaina ennen kahta ja sai avaimet käteen.ja pyörän liikkeeneteen ulos. Pääsin töistä, niin riemulla hakee pyörä ja mökille Kustaviin piti lähteä. Ajoin pyörän kotiin ja pakkaamaan. Onneksi pihamme asfalttia kun huomasin suuren lätäkön pyörän alla.Siihen jäi. Sekä reissu tekemättä. Soitin myyjälle suoraan ja heti. Ei voinnut auttaa liike suljettu, eikä edes varapyörää. No maanantaina pyörä liikkeeseen ja vuoto selvisi jotku tiivisteet jäänneet laittamatta, (suzukissa tarkastetaan ventiilit eka huollossa) HUOM.( kaveria joka huolsi pyörän ei löytynyt koko talosta varmaan joku koulupoika) ei mitään hyvitystä.Tästä jäi kyllä paska maku suuhun uusi pyörä myydään mutta sit muu palvelu ihan penkin alta.Se oli ainoa kerta kun meidän moottoripyörää siinä liikkeessä huollettiin. Onneksi nyt hyvä huoltopaikka ja hyvä asiakaspalvelu paikka löytynyt. Perheen kaikki pyörät 3 kpl huollatetaan siellä. Toivottavasti tyyli ja tapa toimia asiakaspalvelussa on muuttunut tänä päivänä.

"HUOM.( kaveria joka huolsi pyörän ei löytynyt koko talosta varmaan joku koulupoika) ei mitään hyvitystä."

Ylläoleva ei kyllä poista liikkeen vastuuta virheestä.

Juu kyseessä iso Mp-liike Tampereen alueelta. En viitsinyt sit enenpää asiasta kiistellä jätin sikseen asian ja liikkeen huoltotyöt omalta osalta kokonaan tähän päivään asti. Monessa kuupassa mielestäni myydään myydään ja myydään,mutta siihen se sit tuppaa jäämäänkin. Asiakkaasta ja hänen (laitteen,auton,pyörän..Yms.) ongelmien sattuessa apu/asikaspalvelu tuntuu olevan vähäpätöinen asia. Olen törmännyt muussakin asiassa mielestäni samaan ongelmaan.Yritysten panostus asiakaspalveluun olisi paikallaanhiukka jos eräässäkin yrityksessä.

Juu kyseessä iso Mp-liike Tampereen alueelta. En viitsinyt sit enenpää asiasta kiistellä jätin sikseen asian ja liikkeen huoltotyöt omalta osalta kokonaan  tähän päivään asti. Monessa kuupassa mielestäni myydään myydään ja myydään,mutta siihen se sit tuppaa jäämäänkin. Asiakkaasta ja hänen (laitteen,auton,pyörän..Yms.) ongelmien sattuessa apu/asikaspalvelu tuntuu olevan vähäpätöinen asia. Olen törmännyt muussakin asiassa mielestäni samaan ongelmaan.Yritysten panostus asiakaspalveluun olisi paikallaanhiukka jos eräässäkin yrityksessä.
En nyt mitenkään halua juuri sinuun kohdistaa.
Mutta kyllä näistä kannattaa aina valittaa eikä jättää sikseen, sehän on liikkeelle selvä merkki että homma pelaa näinkin, eli hukataan jatkossakin huoltomiehet
biggrin.gif

Tarzan elokuvissa etsittiin usein norsujen salaista hautausmaata.
Nykyään "hukattujen huoltomiesten piiloa."

Olen tainnut saada moottoripyörään kaikkein huolellisinta ja halvinta huoltoa v. 1977 Helsingissä yhden silloisen työkaverin kaverilta. Kummallista käyntihäiriötä jäjittäessään se kaveri, vielä nuori mies, sääti parkkiksella vikkelästi sytytyksen, kaasarit ja venttiilit rivinelosesta (350 Four) ja sen käsittelyn jälkeen kone todella hyrräsi. Palkaksi oli määrätty "pullo kirkasta". Rehellisesti se vielä sanoi, ettei kyllä vikaa mistään löytänyt. Ei se sitä tietenkään voinut löytää, koska häiriö (pikkuvika) oli todella harvinainen ja tuli myöhemmin vain vahingossa ilmi.
bowdown.gif
Työkaverin sukulainen voi olla parhaimmillaan myös hyvä korjaaja. Tämä sattui sitten kolmekymmentä vuotta myöhemmin ja autolle. Ei mennyt katsastuksesta lävitse ja piti saada edullisesti halpa auto leimatuksi. Yhtä Seinäjoen pään vanhempaa herrasmiestä suositteli tämän sukulainen ja vielä eräs toinenkin työtoveri, joka tiesi myös kertoa miten tälle pitää maksaa palkka: Palkkapyyntö homman jälkeen on aina pienen ja naurettavan väliltä. Silloin täytyy tilaajan tajuta aina maksaa enemmän, siis kohtuudella, ja asentaja on tyytyväinen eikä homman teettäjä näytä ahneelta ja kusettajalta. Kaikki muu siitä Nissanista aikaa myöten levisi mutta ei tämä hitsattu kohta, joka kesti kuin kivinavetan nurkka
bowdown.gif
Alavuden seudulla asustellessani asioin autolla (ja asioin edelleen) eräällä pajalla jossain A-pesulan nurkalla, ja mies tekee lähes yksin hommat ja kymmenen vuotta ainakin ollaan juttuun tultu ja autot hoituneet, jopa todella lyhyelläkin ajalla hätätapauksessa
062802jumpie_prv.gif
Se on niin, että pienillä paikkakunnilla ja etenkin Etelä-Pohjanmaalla maine, ja vielä hyvä sellainen, on markkaa ja euroakin tärkeämpi monelle ukolle.
inlove.gif
Koskaan ei kannata lakata hakemasta a) hyvää lääkäriä b) hyvää asentajaa, ja jos sellaiset löytää, kannattaa pitää kiinni kuin hampaistaan.

Ruvetaan kaikki (ketä korjaamoja käyttää) suosimaan näitä pienempiä mp-korjaamoja Niistä kun vaan tuppaa monasti saamaan enempi rahoilleen vastinetta!!!  
thumbs-up.gif
joskus ei edes ole muuta vaihtoehtoa. kerran erehdyin merkkihuollosta kysymään reilu 10v vanhaan pyörään keulanhuolto aikaa. sanoivat etteivät tollaisia "korjauksia" tee. mielellään vaan määräaikaishuoltoja uudempiin pyöriin. vein sitten eräälle pikkupajalle jossa osaava ja arvostettu mekaanikko teki mielellään ja hyvää työtä tekikin. samaa pajaa olen käyttänyt siitä saakka ja käytän jatkossakin.

kerran ostin eturenkaan tuosta yllämainitusta merkkiliikkeesta. seurasin renkaanlaittoa sivusta. oli kyllä veikeän näkistä tuusausta. sitten kun kaikki oli valmista niin eiku purkamaan taas. pyörimissuunta väärin..

minusta merkkiliikkeiden huollot tulisi kaikki lopettaa. ei ne osaa pyörittää sitä touhua. mp myynti ja huolto on autoihin verrattuna niin pientä ja sesonkinluoteista bisnestä että siihen ei kuka tahansa bleiseri pelle pysty. itse itseään ruokkivaa kurjuuden kierrettävä vaan pyörittävät. yksityisyrittäjänä mekaanikollekin jäis enemmän taskuun, motivaation kasvais, laatu paranis ja asiakas tulis uudelleen.

Ruvetaan kaikki (ketä korjaamoja käyttää) suosimaan näitä pienempiä mp-korjaamoja Niistä kun vaan tuppaa monasti saamaan enempi rahoilleen vastinetta!!!  
thumbs-up.gif
joskus ei edes ole muuta vaihtoehtoa. kerran erehdyin merkkihuollosta kysymään reilu 10v vanhaan pyörään keulanhuolto aikaa. sanoivat etteivät tollaisia "korjauksia" tee. mielellään vaan määräaikaishuoltoja uudempiin pyöriin. vein sitten eräälle pikkupajalle jossa osaava ja arvostettu mekaanikko teki mielellään ja hyvää työtä tekikin. samaa pajaa olen käyttänyt siitä saakka ja käytän jatkossakin.

kerran ostin eturenkaan tuosta yllämainitusta merkkiliikkeesta. seurasin renkaanlaittoa sivusta. oli kyllä veikeän näkistä tuusausta. sitten kun kaikki oli valmista niin eiku purkamaan taas. pyörimissuunta väärin..

minusta merkkiliikkeiden huollot tulisi kaikki lopettaa. ei ne osaa pyörittää sitä touhua. mp myynti ja huolto on autoihin verrattuna niin pientä ja sesonkinluoteista bisnestä että siihen ei kuka tahansa bleiseri pelle pysty. itse itseään ruokkivaa kurjuuden kierrettävä vaan pyörittävät. yksityisyrittäjänä mekaanikollekin jäis enemmän taskuun, motivaation kasvais, laatu paranis ja asiakas tulis uudelleen.
Hiukka samaa mieltä olen itsekkin,myykööt vaan uusia se riittää aika pitkälle. Sen verran huonoja on mun kokemukset noista isojen liikkeiden huolto touhuista.

Jep... Noissa isoissa liikeissä ja merkkihuolloissa asentajat pannaan tekemään liukuhihnatyötä huoltojen suhteen. Annetaan vaan tehtaan ohjeaika huollon suorittamiseen. Jos siinä alkaa vähänkään jokin vastustamaan niin aikataulu menee päin vitt.... Ja seuraava huolto painaa jo päälle. Esim. joku kawan ekahuolto. Eihän se ole kuin öljyn vaihto ja vähän muttereiden kiristelyä... Paskat ....ne tulikuumat pakosarjan pultit on löysällä(kaikissa). Joistakin malleista pura katteet... Aikaa on kuitenkin vain se tunti. Tai joku työtää siihen pöydälle tulikuuman äfjiiärrän 40tkm. huoltoon. Pura puoli pyörää venttilien tarkistukseen....  Nyt en enää muista kuinka kauan siihen huoltoon sai mennä,mutta sen muistan ,että aina se huolto venyi. Siihen vielä asiakas sanoo,että vaihda samalla renkaat... Millä vitun ajalla.... Seuraavaa taas jo työnnetään halliin. Ei se asiakkaan syy ole vaan huollon vastaanoton ,joka minun näitä hommia tehdessä toimi varaosatiskillä. Siellä katsottiin vaan ,että huoltomiehellä on tuossa ja tuossa huoltojen välissä puoli tuntia aikaa ja buukattiin sekin jollakin renkaan vaihdolla... Ei käyty kysymässä ,että onko edellinen huolto jo tehty. Ja sitten vielä kun huollettavana oli neljää eri merkkistä pyörää ja niiden kymmenet eri mallit. Kyllä siinä piti joka välissä kun huolloilta ehti mennä huolto- ja korjausoppaista opiskelemaan seuraavan huollettavan pyörän täyttötilavuuksia ja huoltokohteita joihin erityisesti täytyy perehtyä.  Sitten kun sattuu yhtenä merkkinä olemaan ameriikan pyörä niin siivoat millikoon työkalut pöydältä ja alat metsästämään ne tuumaset tilalle... Taas lisää kiirettä.(tottakai työpistekin piti huoltojen välillä laittaa järjestykseen puhumattakaan siitä ,että viet edellisestä huollosta jääneet öljyt ja suodattimet ja mahd. käytetyt renkaat kierrätykseen...) . Mä kuvittelin oman harrastuksen myötä löytäneeni unelma duunin,mutta karvaasti petyin. Eihän kesäaikana ehtinyt itse edes omaa pyörää rakentelemaan sati sitten vielä siitä nauttimaan... Siksipä nautin nykyään kuoppien kaivelusta duunissa ja ajelen ja huoltelen omaa prätkää, enkä tasantarkkaan enää koskekaan muiden pyöriin huolto tai korjaus mielessä... Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään. Joskus olosuhteiden pakosta tapahtuu virheitä. Ei suinkaan asiakkaan kuulu kuitenkaan niistä maksaa... Sen takia itsekin olen yhdenmiehen firmojen kannalla,mutta niitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ehkä paras olisi ,että asiakaskin ymmärtäisi sen ,että huoltoja voisi tehdä ympäri vuoden ja isot huollot ja korjaukset tehtäisiin talvikaudella. Sitäpaitsi mun mielestä moottoripyöräilyyn kuuluu itse tehdä ketjujen rasvaukset, ilmanpaineiden tarkastukset, pulttien kiristely,mahdollisesti tulppien vaihto....Se kuuluu harrastukseen,että itsekin pitää osata huolehtia jonkin verran rakkaasta pärrästä.Varsinkin jos baarissa kehuu harrastavansa moottoripyöräilyä... Eri juttu on sitten nämä moottoripyörällä ajelijat... (tumpeloita)
biggrin.gif

Tuota olen itse harrastanut, joskus jopa tilanteen pakosta. Isot huollot ja rakentelut niin pajalla kuin kotonakin, talvella ja kesällä korkeintaan vaihdetaan renkaat ja öljyt ja rasvataan ketjuja, jos sellaiset on. Sama kai se on, missä mopo makaa, jos vain huoltofirmalla on tiloja siihen. Mielelläänhän nuo tekevät töitä pienemmässä kiireessä ja kenties jopa huolellisemmin. Hinnoistakin on yleensä sovittu.

Jep... Noissa isoissa liikeissä ja merkkihuolloissa asentajat pannaan tekemään liukuhihnatyötä huoltojen suhteen. Annetaan vaan tehtaan ohjeaika huollon suorittamiseen. Jos siinä alkaa vähänkään jokin vastustamaan niin aikataulu menee päin vitt.... Ja seuraava huolto painaa jo päälle. Esim. joku kawan ekahuolto. Eihän se ole kuin öljyn vaihto ja vähän muttereiden kiristelyä... Paskat ....ne tulikuumat pakosarjan pultit on löysällä(kaikissa). Joistakin malleista pura katteet... Aikaa on kuitenkin vain se tunti. Tai joku työtää siihen pöydälle tulikuuman äfjiiärrän 40tkm. huoltoon. Pura puoli pyörää venttilien tarkistukseen....  Nyt en enää muista kuinka kauan siihen huoltoon sai mennä,mutta sen muistan ,että aina se huolto venyi. Siihen vielä asiakas sanoo,että vaihda samalla renkaat... Millä vitun ajalla.... Seuraavaa taas jo työnnetään halliin. Ei se asiakkaan syy ole vaan huollon vastaanoton ,joka minun näitä hommia tehdessä toimi varaosatiskillä. Siellä katsottiin vaan ,että huoltomiehellä on tuossa ja tuossa huoltojen välissä puoli tuntia aikaa ja buukattiin sekin jollakin renkaan vaihdolla... Ei käyty kysymässä ,että onko edellinen huolto jo tehty. Ja sitten vielä kun huollettavana oli neljää eri merkkistä pyörää ja niiden kymmenet eri mallit. Kyllä siinä piti joka välissä kun huolloilta ehti mennä huolto- ja korjausoppaista opiskelemaan seuraavan huollettavan pyörän täyttötilavuuksia ja huoltokohteita joihin erityisesti täytyy perehtyä.  Sitten kun sattuu yhtenä merkkinä olemaan ameriikan pyörä niin siivoat millikoon työkalut pöydältä ja alat metsästämään ne tuumaset tilalle... Taas lisää kiirettä.(tottakai työpistekin piti huoltojen välillä laittaa järjestykseen puhumattakaan siitä ,että viet edellisestä huollosta jääneet öljyt ja suodattimet ja mahd. käytetyt renkaat kierrätykseen...) . Mä kuvittelin oman harrastuksen myötä löytäneeni unelma duunin,mutta karvaasti petyin. Eihän kesäaikana ehtinyt itse edes omaa pyörää rakentelemaan sati sitten vielä siitä nauttimaan... Siksipä nautin nykyään kuoppien kaivelusta duunissa ja ajelen ja huoltelen omaa prätkää, enkä tasantarkkaan enää koskekaan muiden pyöriin huolto tai korjaus mielessä... Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään. Joskus olosuhteiden pakosta tapahtuu virheitä. Ei suinkaan asiakkaan kuulu kuitenkaan niistä maksaa... Sen takia itsekin olen yhdenmiehen firmojen kannalla,mutta niitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ehkä paras olisi ,että asiakaskin ymmärtäisi sen ,että huoltoja voisi tehdä ympäri vuoden ja isot huollot ja korjaukset tehtäisiin talvikaudella. Sitäpaitsi mun mielestä moottoripyöräilyyn kuuluu itse tehdä ketjujen rasvaukset, ilmanpaineiden tarkastukset, pulttien kiristely,mahdollisesti tulppien vaihto....Se kuuluu harrastukseen,että itsekin pitää osata huolehtia jonkin verran rakkaasta pärrästä.Varsinkin jos baarissa kehuu harrastavansa moottoripyöräilyä... Eri juttu on sitten nämä moottoripyörällä ajelijat... (tumpeloita)
biggrin.gif
..........
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
bowdown.gif

Arvaas vaan tuleeko moni "asiakas" ajatelleeksi yhtään
miten hänen ostamansa palvelu kokonaisuudessaan
tuotetaan
biggrin.gif
.

Hienosti raotit tuota arkitodellisuutta !

Aika on tosin siitä vekkuli resurssi, että sama kuinka paljon sitä
on käytettävissä johonkin, kaikki se aina menee, mutta
toisinpäin ei tunnin hommaa pysty varttiin painamaan
kuin jättämällä 75% tekemättä.
Ei siitä hyvästäkään asentajasta ole jeesukseksi.... ja sitä paitsi onhan se nyt johdolta ja muulta organisaatiolta aika
mielenkiintoinen ajatus.... jos ne kuvittelee että sellaista
2000 vuotta sitten, tarinan mukaan nähtyä ihmeidentekijää
on heidän huoltohallissaan rivissä painamassa hommia
biggrin.gif
.

Kasoku kirjoitti täyttä asiaa.Olen kyllä ollut tietoinen kiireestä
huolloissa ja siksi olenkin huoltanut pyörät itse.
Huoltomiesten suurin joukko osaa varmasti asiansa kunhan heille annetaan
riittävästi aikaa korjauksiin.

Kasoku kirjoitti täyttä asiaa.Olen kyllä ollut tietoinen kiireestä
huolloissa ja siksi olenkin huoltanut pyörät itse.
Huoltomiesten suurin joukko osaa varmasti asiansa kunhan heille annetaan
riittävästi aikaa korjauksiin.
Ehkäpä tuossa on sitä täyttä asiaakin, mutta tuolla "asenteella" taitaa olla ihan yhtä kusessa aika monella muullakin alalla... Ei pelkästään isolla korjaamolla pahojen tiskimiesten kyykytettävänä.

Joskus kauan sitten kun tienasin vielä leipäni moottoripyörillä ja mietittiin huollon työjärjestelyjä niin toimivimmaksi tavaksi osoittautui hyvin pian tapa jossa huoltomies ottaa hommansa sisään ja ajoittaa työnsä sen oman kokemuksensa mukaan joka hänellä on.Siellähän se parhaiten tiedetään kauanko jonkun homman tekeminen vie aikaa ja onko suma kasautunut vai ei.Sama toimintatapa näkyy olevan esim. RM Heinolla Eerolan Jukalla joka hoitaa Ducatien huollot Tampereella ja näyttäisi myös toimivan.Ja ne kerrat kun olen siellä käynyt homma on hoitunut moitteetta.Työt on oikeasti tehty eikä ole mitään mokelluksia tullut.Kovalla rahalla tietty,mutta en ole kysellyt mitä maksaa jos homma on ollut tehtävä.
Eikä Jukka ole ainoa jota voi sanoa ammattilaiseksi,onhan niitä toki muitakin joihin voi luottaa. On toki nähty myös joskus oikeasti huonoakin työtä. Kyllä se paha kello edelleen kuuluu paljon kauemmaksi kuin hyvä.
Mutta kun löytää hyvän paikan niin kannattaa kyllä hankkiutua vakiasiakkaaksi.On rauhallisempi olo kun ei tarvi miettiä mitä on tehty ja kuinka.

Back