• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä näitä ***** huoltomiehiä oikein vaivaa

Jep... Noissa isoissa liikeissä ja merkkihuolloissa asentajat pannaan tekemään liukuhihnatyötä huoltojen suhteen. Annetaan vaan tehtaan ohjeaika huollon suorittamiseen. Jos siinä alkaa vähänkään jokin vastustamaan niin aikataulu menee päin vitt.... Ja seuraava huolto painaa jo päälle. Esim. joku kawan ekahuolto. Eihän se ole kuin öljyn vaihto ja vähän muttereiden kiristelyä... Paskat ....ne tulikuumat pakosarjan pultit on löysällä(kaikissa). Joistakin malleista pura katteet... Aikaa on kuitenkin vain se tunti. Tai joku työtää siihen pöydälle tulikuuman äfjiiärrän 40tkm. huoltoon. Pura puoli pyörää venttilien tarkistukseen....  Nyt en enää muista kuinka kauan siihen huoltoon sai mennä,mutta sen muistan ,että aina se huolto venyi. Siihen vielä asiakas sanoo,että vaihda samalla renkaat... Millä vitun ajalla.... Seuraavaa taas jo työnnetään halliin. Ei se asiakkaan syy ole vaan huollon vastaanoton ,joka minun näitä hommia tehdessä toimi varaosatiskillä. Siellä katsottiin vaan ,että huoltomiehellä on tuossa ja tuossa huoltojen välissä puoli tuntia aikaa ja buukattiin sekin jollakin renkaan vaihdolla... Ei käyty kysymässä ,että onko edellinen huolto jo tehty. Ja sitten vielä kun huollettavana oli neljää eri merkkistä pyörää ja niiden kymmenet eri mallit. Kyllä siinä piti joka välissä kun huolloilta ehti mennä huolto- ja korjausoppaista opiskelemaan seuraavan huollettavan pyörän täyttötilavuuksia ja huoltokohteita joihin erityisesti täytyy perehtyä.  Sitten kun sattuu yhtenä merkkinä olemaan ameriikan pyörä niin siivoat millikoon työkalut pöydältä ja alat metsästämään ne tuumaset tilalle... Taas lisää kiirettä.(tottakai työpistekin piti huoltojen välillä laittaa järjestykseen puhumattakaan siitä ,että viet edellisestä huollosta jääneet öljyt ja suodattimet ja mahd. käytetyt renkaat kierrätykseen...) . Mä kuvittelin oman harrastuksen myötä löytäneeni unelma duunin,mutta karvaasti petyin. Eihän kesäaikana ehtinyt itse edes omaa pyörää rakentelemaan sati sitten vielä siitä nauttimaan... Siksipä nautin nykyään kuoppien kaivelusta duunissa ja ajelen ja huoltelen omaa prätkää, enkä tasantarkkaan enää koskekaan muiden pyöriin huolto tai korjaus mielessä... Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään. Joskus olosuhteiden pakosta tapahtuu virheitä. Ei suinkaan asiakkaan kuulu kuitenkaan niistä maksaa... Sen takia itsekin olen yhdenmiehen firmojen kannalla,mutta niitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ehkä paras olisi ,että asiakaskin ymmärtäisi sen ,että huoltoja voisi tehdä ympäri vuoden ja isot huollot ja korjaukset tehtäisiin talvikaudella. Sitäpaitsi mun mielestä moottoripyöräilyyn kuuluu itse tehdä ketjujen rasvaukset, ilmanpaineiden tarkastukset, pulttien kiristely,mahdollisesti tulppien vaihto....Se kuuluu harrastukseen,että itsekin pitää osata huolehtia jonkin verran rakkaasta pärrästä.Varsinkin jos baarissa kehuu harrastavansa moottoripyöräilyä... Eri juttu on sitten nämä moottoripyörällä ajelijat... (tumpeloita)
biggrin.gif
Hyvä kirjoitus ja varmasti asia on juuri niinkuin kirjoitit.(hyvin kirjoitettu). Esim. Juuri kesällä toi sesonki kun on, niin ei varmaan yhteenkään (sairauslomaan) varaa huoltoliikkeissä, jos näin käy niin kiire vaan lisääntyy ja huolellisuus kärsii.Omasssa tarinassani jäi eniten ihmetyttämään se ettei, pyöräni huoltajasta saatu selvyyttä. Itse mainitsin korjaajan (Suvivirreksi) kun ei löytynyt asentajaa jolta olisi voinut kysellä noista ns. "huoltotöistä". No onneksi huollatan moottoripyöräni juuri yhden miehen firmassa. Näin asionti todella hyvää ja selko tehdyistä töistä. Itsellä kun ei taitoja kuin lähinnä noihin tarkastuksiin paitsi hiukka sähkö/virtapiireihin korjaus/vaihto asioissa.

Jep... Noissa isoissa liikeissä ja merkkihuolloissa asentajat pannaan tekemään liukuhihnatyötä huoltojen suhteen. Annetaan vaan tehtaan ohjeaika huollon suorittamiseen. Jos siinä alkaa vähänkään jokin vastustamaan niin aikataulu menee päin vitt.... Ja seuraava huolto painaa jo päälle. Esim. joku kawan ekahuolto. Eihän se ole kuin öljyn vaihto ja vähän muttereiden kiristelyä... Paskat ....ne tulikuumat pakosarjan pultit on löysällä(kaikissa). Joistakin malleista pura katteet... Aikaa on kuitenkin vain se tunti. Tai joku työtää siihen pöydälle tulikuuman äfjiiärrän 40tkm. huoltoon. Pura puoli pyörää venttilien tarkistukseen....  Nyt en enää muista kuinka kauan siihen huoltoon sai mennä,mutta sen muistan ,että aina se huolto venyi. Siihen vielä asiakas sanoo,että vaihda samalla renkaat... Millä vitun ajalla.... Seuraavaa taas jo työnnetään halliin. Ei se asiakkaan syy ole vaan huollon vastaanoton ,joka minun näitä hommia tehdessä toimi varaosatiskillä. Siellä katsottiin vaan ,että huoltomiehellä on tuossa ja tuossa huoltojen välissä puoli tuntia aikaa ja buukattiin sekin jollakin renkaan vaihdolla... Ei käyty kysymässä ,että onko edellinen huolto jo tehty. Ja sitten vielä kun huollettavana oli neljää eri merkkistä pyörää ja niiden kymmenet eri mallit. Kyllä siinä piti joka välissä kun huolloilta ehti mennä huolto- ja korjausoppaista opiskelemaan seuraavan huollettavan pyörän täyttötilavuuksia ja huoltokohteita joihin erityisesti täytyy perehtyä.  Sitten kun sattuu yhtenä merkkinä olemaan ameriikan pyörä niin siivoat millikoon työkalut pöydältä ja alat metsästämään ne tuumaset tilalle... Taas lisää kiirettä.(tottakai työpistekin piti huoltojen välillä laittaa järjestykseen puhumattakaan siitä ,että viet edellisestä huollosta jääneet öljyt ja suodattimet ja mahd. käytetyt renkaat kierrätykseen...) . Mä kuvittelin oman harrastuksen myötä löytäneeni unelma duunin,mutta karvaasti petyin. Eihän kesäaikana ehtinyt itse edes omaa pyörää rakentelemaan sati sitten vielä siitä nauttimaan... Siksipä nautin nykyään kuoppien kaivelusta duunissa ja ajelen ja huoltelen omaa prätkää, enkä tasantarkkaan enää koskekaan muiden pyöriin huolto tai korjaus mielessä... Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään. Joskus olosuhteiden pakosta tapahtuu virheitä. Ei suinkaan asiakkaan kuulu kuitenkaan niistä maksaa... Sen takia itsekin olen yhdenmiehen firmojen kannalla,mutta niitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Ehkä paras olisi ,että asiakaskin ymmärtäisi sen ,että huoltoja voisi tehdä ympäri vuoden ja isot huollot ja korjaukset tehtäisiin talvikaudella. Sitäpaitsi mun mielestä moottoripyöräilyyn kuuluu itse tehdä ketjujen rasvaukset, ilmanpaineiden tarkastukset, pulttien kiristely,mahdollisesti tulppien vaihto....Se kuuluu harrastukseen,että itsekin pitää osata huolehtia jonkin verran rakkaasta pärrästä.Varsinkin jos baarissa kehuu harrastavansa moottoripyöräilyä... Eri juttu on sitten nämä moottoripyörällä ajelijat... (tumpeloita)
biggrin.gif
Hyvä kirjoitus ja varmasti asia on juuri niinkuin kirjoitit.(hyvin kirjoitettu). Esim. Juuri kesällä toi sesonki kun on, niin ei varmaan yhteenkään (sairauslomaan) varaa huoltoliikkeissä, jos näin käy niin kiire vaan lisääntyy ja huolellisuus kärsii.Omasssa tarinassani jäi eniten ihmetyttämään se ettei, pyöräni huoltajasta saatu selvyyttä. Itse mainitsin korjaajan (Suvivirreksi) kun ei löytynyt asentajaa jolta olisi voinut kysellä noista ns. "huoltotöistä". No onneksi huollatan moottoripyöräni juuri yhden miehen firmassa. Näin asionti todella hyvää ja selko tehdyistä töistä. Itsellä kun ei taitoja kuin lähinnä noihin tarkastuksiin paitsi hiukka sähkö/virtapiireihin korjaus/vaihto asioissa.
Ei tuo kirjoitus pahasti heitä autopuolen meiningistä.
Ensin päivä ylibuukataan 110%. Päivän aikana hoidetaan puolenkymmentä asiakasta lennosta ja samaan aikaan 1/3 varatuista hommista venyy ja paukkuu.
Jos joku on äkillisellä sairauslomalla, niin sitten ei oteta niin paljoa asiakkaita lennosta, mutta muut hommat hoidetaan. Ehkä seuraavan päivän hommia siirretään.
kuukausipalaverissa isot pomot soittaa suuta, kun odotusaika on 5% luokkaa (10 asentajan korjaamossa se on 75 tuntia/kk) ja veloitus laahaa 5% budjetoidusta. palaverin sanoma on: Lisää töitä ja rahat pois.
Siinä mitataan hallityönjohtajan moraali, asiakaspalvelu ja venyminen. Saattaa olla, että asentajalle käydään sanomassa pari kertaa päivässä, että peli läjään ja pihalle. Seuraava pitäisi olla valmis puolen tunnin päästä.

:jippikaijee:Jaulis on tavallaan oikeassa... Kusessa ollaan nykyisessä työssäkin... Nykyään seisoo nuita sora-autoja koneen vieressä jonossa niinku taxeja tolpalla... Kiirettä pitää.En tiedä mitä sitä tekis ettei tulis paineita. Asenteesta se on varmaan eniten kiinni.
Kun vaan yrittää tehdä sen oman hommansa siten,että muutkin olis siihen tyytyväisiä. Sit välissä se ajatus harhailee ja tulee tehtyä virheitä... Pitänee vissiin seuraavaksi yrittää vaikka runoilijan hommia.... Kirjoittaminen on vielä vähän vierasta ,mutta viinin lipitys sujuu.
biggrin.gif
. Kyllä tunnen isoitakin puljuista kavereita jotka paneutuu töihinsä aivan 100%:lla . (niillä ei ole omaa elämää ollenkaan).
En kuitenkaan usko ,että yksikään asentaja on niissä töissä vaan sen takia ettei niillä mitään muuta tekemistä olisi. Aika moni ajautuu alalle oman harrastuksen vuoksi,eli asenne pitäisi olla kohdillaan. Nythän viime vuosina on vasta moottoripyöräilyn kasvun myötä alettu oikeasti kouluttamaan mekaanikkoja. Ennen koulutettiin pienkoneasentajaksi joita nämä prätkät ei oikeastaan ole. (ei ainakaan mun pyörää saa rinnastaa ruohonleikkuriin eikä moottorisahaan...) No. Korjaamot kuitenkin tahtoo toimia vielä enemmän kausiluonteisesti,eli asentajaa ei välttämättä tarvita edes ympärivuotisena duunarina. Motivoivaa... Mun työpaikassa oltiin sen verran onnekkaassa asemassa,että siellä talvikaudella töitä teettivät moottorikelkat ja mönkijät. Pääosa asentajista oli ympärivuotisia työntekijöitä. Kesäksi sitten tuli apupoikia jotka (toivottavasti) olivat kiinnostuneita alasta...

Toki asiakas on aina oikeassa.. Virheitä ei saisi tapahtua... Pari vuotta kun niitä töitä tein niin varmaan muutama sata pyörää ja mopoa käsieni kautta kulki. Kyllä niihin muutama kämmi mahtui ja parina viikonloppuna surkuttelinkin asiakkaan kohtaloa baaritiskillä.... Puun ja kuoren välissä. Pomot vaatii tulosta ja asiakkaat laatua. Molemmat on oikeassa. Varaosien saatavuuskin painoi päälle. Hyllyssä ei voi pitää kaikkea. Joskus purettiin paketista uusista pyöristä joitain osia ,että saatiin asiakas nauttimaan suomen lyhyestä kesästä. Ehkä siinä kohtaa iso liike ajaa yksittäisen huoltofirman edelle.... Ei sitäkään kuitenkaan voi loputtomiin jatkaa. Kyllä ne takapihalla paketissa olevat pyörätkin on myytäviksi tarkoitettu eikä varaosiksi.

:jippikaijee:Jaulis on tavallaan oikeassa... Kusessa ollaan nykyisessä työssäkin... Nykyään seisoo nuita sora-autoja koneen vieressä jonossa niinku taxeja tolpalla... Kiirettä pitää.En tiedä mitä sitä tekis ettei tulis paineita. Asenteesta se on varmaan eniten kiinni.
Kun vaan yrittää tehdä sen oman hommansa siten,että muutkin olis siihen tyytyväisiä. Sit välissä se ajatus harhailee ja tulee tehtyä virheitä... Pitänee vissiin seuraavaksi yrittää vaikka runoilijan hommia.... Kirjoittaminen on vielä vähän vierasta ,mutta viinin lipitys sujuu.
biggrin.gif
. Kyllä tunnen isoitakin puljuista kavereita jotka paneutuu töihinsä aivan 100%:lla . (niillä ei ole omaa elämää ollenkaan).
En kuitenkaan usko ,että yksikään asentaja on niissä töissä vaan sen takia ettei niillä mitään muuta tekemistä olisi. Aika moni ajautuu alalle oman harrastuksen vuoksi,eli asenne pitäisi olla kohdillaan. Nythän viime vuosina on vasta moottoripyöräilyn kasvun myötä alettu oikeasti kouluttamaan mekaanikkoja. Ennen koulutettiin pienkoneasentajaksi joita nämä prätkät ei oikeastaan ole. (ei ainakaan mun pyörää saa rinnastaa ruohonleikkuriin eikä moottorisahaan...) No. Korjaamot kuitenkin tahtoo toimia vielä enemmän kausiluonteisesti,eli asentajaa ei välttämättä tarvita edes ympärivuotisena duunarina. Motivoivaa... Mun työpaikassa oltiin sen verran onnekkaassa asemassa,että siellä talvikaudella töitä teettivät moottorikelkat ja mönkijät. Pääosa asentajista oli ympärivuotisia työntekijöitä. Kesäksi sitten tuli apupoikia jotka (toivottavasti) olivat kiinnostuneita alasta...
Samoilla linjoilla me kyllä ollaan. Se on juurikin haastavaa, että saa hommat hoidettua kunnolla, samalla kun ylhäältä yritetään puskea vain lisää.

Vaatii melkoisesti asennetta huoltomieheltä jotta pystyy tekemään aina hommansa kunnolla (virheitä sattuu silti aina, jokaiselle). Vastuu tehdystä työstä pitää asentajan kuitenkin itse pystyä kantamaan, oli painostus työnjohdolta tai työn kesto ja ohjearvot sille ihan mitä vaan. Jos tuntuu ettei työtänsä voi tehdä kunnolla liiallisen paineen takia, on katsottava ensimmäisenä peiliin. Sen jälkeen haukuttava muut.  
biggrin.gif

Eikä todellakaan ole pelkästään mopo/autokorjaamoiden ongelma.

Nimenomaan tämä koskee myös muita aloja ja ammatteja. Paremman puoliskon kautta olen tutustunut nuihin hätäkeskuksiin ja niiden paineisiin. Lehdissä vain kirjoitellaan niiden tekemistä virheistä ,mutta ei siitä ,että kuinka monta ihmishenkeä pelastetaan päivystäjien tekemien ratkaisujen pohjilta. Joku Holmlundi vaan yrittää vieläkin selittää ,ettei jollakin paikallistuntemuksella ole mitään väliä ja tekee siitäkin työstä liukuhihnatyötä.Lisää paineita duunarille ,jotka muutenkin ovat kusessa sen työnsä kanssa.... Sen työn jonka ne on joskus tunteneet tärkeäksi.... Vähennetään vaan porukkaa ja tehdään ihmishenkien pelastamisesta liukuhihnatyötä... Voi VITTU... No mentiin nyt asiasta ohi... Tämä on prätkä foorumi ja täällä keskustellaan siitä,että mikä vittu nuita asentajia vaivaa..

Ei hätiä mitiä.... katsos.... sama juttu se on joka noita kaikkia
vaivaa... oli asenne kuinka hyvä ja tanakka tahansa
biggrin.gif
.

biggrin.gif
Mikään ope ole, mutta tuollaista täysin jäsentelemätöntä tekstiä ei lue pirukaan..

Siinähän on ihan selvästi kirjaimia peräkkäin ja niistä muodostuu suomenkielisiä sanoja.... Mikäs siinä on niin vaikeaa?
confused_orig.gif
?
(vaivieläjäsentelemään)

biggrin.gif
Mikään ope ole, mutta tuollaista täysin jäsentelemätöntä tekstiä ei lue pirukaan..
Huoltomies sai samanlaiset korjaus/huolto-ohjeet, ja sekaisinhan se siinä meni.

Huhujen mukaan huoltomies eksyi kotimatkalla. Eipä ole mies poloa vieläkään löytynyt.
bawling.gif

Kaksi vaimoa ja 29 lasta jäi kaipaamaan.

Kaadoin joskus pyörän syksyllä. Katetta ja kaikkee tingentangelia meni tottakai säpäleiks.

Pyörä liikkeeseen korjauksiin vahinkotarkastajan kautta. Kesti syksystä kevääseen korjaukset. Nouto keväällä ja ajoon. Noutaessa erikseen kysyin että onko keula tarkastettu ja suora? "On juu tsekattu ja on suora"

Muutama vuosi menee ajellessa. Pyörä samaan liikkeeseen isompaan huoltoon. Puhelin soi huollosta päivää myöhemmin kun pärrä on huoltoon viety. Sama huoltomies joka kolarikorjas muutama vuosi sitten soittaa:

"Huonoja uutisia, tiesitkös että sun keula on ihan kiero? Huomasin tossa kun etupumput otin pois ja öljyjä vaihtelin. Uudet olis sen bauttiarallaa 300e kpl"

Vähän aikaa muisteltiin historiaa ja enhän mä sit niitä ite maksanu
biggrin.gif

Ei tuo kirjoitus pahasti heitä autopuolen meiningistä.
Ensin päivä ylibuukataan 110%. Päivän aikana hoidetaan puolenkymmentä asiakasta lennosta ja samaan aikaan 1/3 varatuista hommista venyy ja paukkuu.
Jos joku on äkillisellä sairauslomalla, niin sitten ei oteta niin paljoa asiakkaita lennosta, mutta muut hommat hoidetaan. Ehkä seuraavan päivän hommia siirretään.
kuukausipalaverissa isot pomot soittaa suuta, kun odotusaika on 5% luokkaa (10 asentajan korjaamossa se on 75 tuntia/kk) ja veloitus laahaa 5% budjetoidusta. palaverin sanoma on: Lisää töitä ja rahat pois.
Siinä mitataan hallityönjohtajan moraali, asiakaspalvelu ja venyminen. Saattaa olla, että asentajalle käydään sanomassa pari kertaa päivässä, että peli läjään ja pihalle. Seuraava pitäisi olla valmis puolen tunnin päästä.
Palatakseni takasin aiheeseen on se aika röyhkiää meininkiä, kun huoltofirmassa on merkin valokyltit katolla eikä ole toimenpiteistä päätellen edes luettu huollettavan pyörän manuaalia ja kyseessä ei todellakaan ollut mikään koneremontti vaan ihan normaali huolto jonka jokainen lukutaitoinen osaa tehdä. Eikä se ole huoltomiehen vika vaan firman, jos vaan istutaan tiskin takana tyhjässä myymälässä mainospikee päällä eikä vaadita huoltoporukalta mitään merkkiin ja sen malleihin liittyvää osaamista tai kouluteta heitä asian tiimoilta. Oikeasti mitä helvettiä jos firman työkaluihinkin on stanssattu pyörän merkki ja sitten ei tiedetä ihan perus perus faktoja vehkeestä, kuten miten mitataan öljymäärä tai miten pyörää ylipäätään käsitellään.

Viisastuin kerrasta ja nyt tehdään kaikki hommat itse, tai ainakin ne, jotka liike voi ryssiä siten, että pyörälle koituu vahinkoa. Onneksi pyörän kanssa ei oikeastaan tarvitse mitään erikoisvehkeitä ja nekin voi helposti valmistaa itse tai ostaa halvalla romukaupoista. Huoltojen hinnalla saa luvalla ryssiä monta hommaa itse eikä se harmita pätkääkään, kun on oma vika.

Suomi on varmaan ainoa maa, missä auton vieminen huoltoon ottaa päähän jokaista asiakasta. Mitä lukee ulkolaisia foorumeita, niin esmes jenkeissä porukka vie laitteitaan ihan mielellään huoltoon, kun saa mistä maksaa eikä jokainen homma mene aivan tappeluksi.

Teetetyt remontit jotka ovat menneet kuten pitääkin voi laskia ainakin omalla kohdallani yhden käden sormilla. Auton kanssa kun on välillä pakko käyttää huoltopalveluita.

Itse olen huomannut, että pienemmissä puljuissa pelaa toi huoltojen tekeminen...Merkkiliikkeissä otetaan rahat vaan pois ja saa itse tehdä jälkikäteen korjailuja tai koko huollon..
Enää en merkkihuoltoja käytä.

biggrin.gif
kaverin volvoon oli eilen merkkihuollossa asennettu vipperi ilmansuodattimeen ja polttoainesuodin väärille jengoille...
biggrin.gif

ei oikein kulkenut...
thumbs-up.gif

toisella käynnillä sitten jo tuli paremmaksi
bowdown.gif

odottais vähän parempaa laatua 90€/tunti
confused_orig.gif

Anteeksi purkautuminen ,mutta kun aina se surkesti palkattu asentaja saa lokaa niskaan. Ei kaikki ole tumpeloita omasta syystään.
Asiaa. Autopuolella huolto&varaosapalvelut ovat käsittääseni 15% liikevaihdosta. korjatkaa jotka tietävät paremmin. joka tapauksessa mitään kauheita rahoja sieltä mp-huollostakaan ei oo jaossa. miksi kuormittaa huoltoa liikaa -yli rajojen tai kykyjen -ja tinkiä palvelun tasosta? tuolla mun aiemmin mainitsemalla yksityisyrittäjällä on aina pitkä huoltojono. ei mua haittaa. mulla oo koskaan hengenhätä pyörän huollon kanssa. mieluummin varaan ajan vaikka 2 kuukautta aiemmin ja nautin hyvästä palvelusta. en minä auton huoltoaikaakaan saa viikon varoitusajalla vaikka kuinka pitäisin meteliä.

autojen parissa olen pannut merkille sen että itse tuote on usein se suurin syyllinen huonoon huoltopalveluun. onhan se selvä että jos monimutkaisia ja kalliita korjauksia on päivästä toiseen jonossa niin jossain välissä se kamelin selkeä alkaa natisemaan. kerran oli japinaa ja huolto ukkeli sanoi että he eivät ole tätä värkkiä rakentaneet, koettavat vaan pitää sen liikkeellä. silloin ei naurattanut yhtään mutta itse asiassa se oli hyvin sanottu

autojen parissa olen pannut merkille sen että itse tuote on usein se suurin syyllinen huonoon huoltopalveluun. onhan se selvä että jos monimutkaisia ja kalliita korjauksia on päivästä toiseen jonossa niin jossain välissä se kamelin selkeä alkaa natisemaan. kerran oli japinaa ja huolto ukkeli sanoi että he eivät ole tätä värkkiä rakentaneet, koettavat vaan pitää sen liikkeellä. silloin ei naurattanut yhtään mutta itse asiassa se oli hyvin sanottu
Tuossa on yhtälö ratkaistavaksi.
Asentajien pitäisi hallita uusimmat mallit ennen kuin niitä on edes nähnyt.
uuden mallin erikoistyökalut pitäisi olla korjaamossa ennen kuin malli tulee markkinoille.
Päivityssoftat pitäisi olla saatavilla ennen kuin malli tulee markkinoille.
Valmistajalla pitäisi olla maailmanlaajuinen vikatietopankki pystyssä ennen kuin malli tulee markkinoille.
Missään tapauksessa tuntiveloitus ei saa nousta ja palvelun pitää parantua.

Normaalielämässä tämä kestää 1-3 vuotta. Autoalalla sanotaan uuden mallin tullessa markkinoille, että eihän sitä edellistäkään opittu vielä korjaamaan.

Tuo sanonat "ei olla tehty, mutta yritetään saada kulkemaan" pitää hyvin paikkaansa.
Eräskin uusi vähäpäästöinen diesel-käyttöinen automalli sytyttää moottorin merkkivaloa pakkasella. Vikana on, että kaasuläppä jumittuu hetkeksi jäätymisen takia.
Korjausohje on maskipeitto. Eletään kuitenkin vuotta 2010. Maskipeittoja laiteltiin 60-luvulla, kun autoissa ei välttämättä ollut kunnolla toimivaa termostaattia.
Asiakkaat on tyytyväisiä, kun merkkivalo palaa aina silloin tällöin ja pitää tulla korjaamolle pitkänkin matkan päästä. Korjaamo on tyytyväinen, kun mitään ei saa veloitettua, kun autossa on takuu, eli asiakas ei maksa. Takuukorvausta ei saa, kun ei ole mitään korjattu ! ! !
Lopputuloksena on pettynyt asiakas ja uskonsa autotehtaisiin menettänyt korjaamon henkilökunta.
Tätäkö ne autonvalmistajat haluaa? ? ?
Meni vähän ohi, mutta menkööt aamun kunniaksi.

^
Onneksi ei ole varaa ostaa uusia mopoja
biggrin.gif

Nyt alla sellainen rimpula, että voi melkein Esson kahvilasta hakea jonkun Rauskin korjaamaan, jos ei itse pysty...

Korjausohje on maskipeitto. Eletään kuitenkin vuotta 2010. Maskipeittoja laiteltiin 60-luvulla, kun autoissa ei välttämättä ollut kunnolla toimivaa termostaattia.
Kyllähän maskinpeitot on käytössä monissa dieseleissä, ellei asiaa sitten ole hoidettu automaattisesti toimivalla maskinpeitolla, niinkuin eräässä baijerilaisessa automerkissä. Ei riitä hukkalämpö suomalaisilla nopeusrajoituksilla...

Back