• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mikä näitä ***** huoltomiehiä oikein vaivaa

Jep voishan tähän lisätä haettuani mopon talviteloilta huollettuna.. sain huomata jäähdytysnestesäiliön ylitäytön koneenlämmettyä ja nesteen valuvan pyynikin parkkipaikalle pysäytettyäni mopon....Komee lätäkkö

Mulla varmaan ennätys tähän öljyn ylilataukseen kun kömpijän oljyjä vaihdoin niin ei ollu kun 1,5l ylimäääräistä liikkeen jäljiltä 2:n litran öljytilavuudessa, kuin lie kampikammion loiskevoitelu toiminu vuoden. Älkää koskaan luottako liikkeen pyöriin ym, vaan tarkastakaa itse kaikki nesteet ym.
033102ass_1_prv.gif
sama juttu moottorikelkan kanssa. Oli ensimmäisessä huollossa niin sanotussa merkkiliikkeessä, kun tuli takas ja öljyä oli yli puolitoista litraa liikaa. Siinä sitten pillillä imeskelin puolentoistalitraa öljyä ja syljeskelin purkkiin.
mad.gif

Jaa että etsitte hyvää huoltoa:MP-Mesta Heikkinen Joensuu.Mulla hyvät kokemukset firman työstä.(olkaa onnelliset te jotka voitte ajaa,jalka paketissa toukokuun alusta asti.En ole ajanut metriäkään tälle kesälle)

Ite sain pyöräni juuri huollosta... Ei voi muuta ku kehua Viaberia helvetin hyvää palvelua ja työtä... Oli pyörä huollossa ja kokoputkisto säädettiin
smile_org.gif

Kouluarvosanoin 9,5 vain paikka on hieman hankalassa paikassa
biggrin.gif

Juuri yllä kuvatunlaisten asioiden vuoksi kaikki huollot tulee tehtyä itse. Ei ole liian hankalaa uuteenkaan pyörään. Kannattaa hankkia tehtaan huoltomanuaali. Tulee samalla tekniikkakin tutuksi.

Varmaan rahassakin säästi jonkin verran, kun tilasi alkuperäiset huolto-osat Jenkeistä ja teki itse työt.
Itse tehdyt työt nykyiseen pyörään:
4 x huolto
3 x renkaan vaihdot

Huoltokirjakin on leimoilla, kun tekee huoltotyöt varsinaisen kaupallisen huollon tiloissa ja valvonnassa.
Pyörällä ajettu nyt 37tkm. Kaikki huollot, renkaanvaihdot ja korjaukset tehty itse. Ei ongelmia. Yksi katteen kiinnityskynsi on katkennut omaa syytäni.

Pitkän pohdiskelun jälkeen vein sitten pyörän merkkiliikkeeseen takuukampanjana tehtävään kytkimen vaihtoon. En ensin meinannut viedä, mutta ajattelin pyörän seuraavaa omistajaa harmittavan, jos en ole teettänyt tätä tehtaan korjauskampanjaa.

Kytkinkotelon maalipinta vaurioitunut.
Runkoon tullut ns. ruhje ja maalivaurio kytkinkopan viereen. Koppa väännetty runkoa vasten irti.
Johdon pidike pois paikoiltaan.
Oikean sivukatteen yläkiinnikkeet eivät ole paikoillaan.
Oikean sivukatteen ylhäällä, takana oleva muovikiinnike katkennut.
Oikean sivukatteen yläpintaan syntynyt halkeama.
Oikean sivukatteen kytkinkopan viereisessä osassa naarmu.
Lisäksi uusi asennettu kytkin täristää liikkeelle lähdettäessä. Saa nähdä häviääkö kilometrien myötä.
Moottoripyörän sivussa oli myös öljypisaroita ja tiivistemassajäämiä kytkimen vaihdon jäljiltä. Tämä olisi voinut aiheuttaa ajovarusteiden likaantumisen.
Öljyntäyttöaukon korkki oli myös huomattavan löysällä. Kumitiiviste oli puristunut vain kevyesti. Korkki meni kiinni n. ¼ kierrosta.

Eli olen entistä vakuuttuneempi siitä, että huoltopaikkoja kannattaa kiertää kuin ruttoa. Sama juttu niin autossa kuin pyörässä.

Mp-huoltohommia (ja varmasti monien muidenkin laitteiden huoltoja) arvioidessa pitäisi muistaa yksi asia:

Ei voi yleistää.

Nimittäin on hyviä, ja on huonoja huoltoliikkeitä. Samoin on hyvin hanskaavia omatoimihuoltajia, ja on vähemmän hyviä. Ja sitten on vielä aivan kaikkea näiden ääripäiden väliltä.

Eli jos haluaa välttää turhat murheet, on syytä joko opetella hyväksi omatoimihuoltajaksi, taikka jollei aika ja kiinnostus riitä (ei ole loppupelissä mikään helppo homma, jonka oppii "heti"), niin sitten kannattaa etsiä sellainen huolto, jossa hommat toimii, ja maksaa heille hyvin suoritetusta työstä.

Itse ropasin ennen vaihtelevalla menestyksellä, mutta nyt olen ajapuutteen takia siirtynyt viime vuosina parin ns.luottohuoltajani asiakkaaksi. Ei ole harmittanut, koska osaavat nuo hommat ainakin minua paremmin, ja laitteet on pysyneet varsin kohtuullisin huoltokuluin erittäin hyvässä iskussa.

Kun haukutaan jostain huoltoliikkeestä saatua palvelua, mielestäni pitäisi olla pokkaa myös kertoa, mistä putiikista on kyse. Muuten se on pelkkää puskista huutelemista.

Bärräbemun kun ostin kesällä niin olivat vaihtaneet öljyt ja ylitäyttäneet...puolisen litraa sain laskea ulos.

Autobemu oli viime viikolla öljynvaihdossa, ja liikaa öljyä... kaksi kertaa sain käydä liikkeessä imettämässä liikoja pois.

Helpompaa kun vaihtaa vaan itse ja hommat tulee tehtyä laadukkaammin.  
062802moto_prv.gif

Eräs moottoripyörähuolto L......a
.
Ostin päristimeni kyseisestä paikasta ja kauppaan kuulu uudet kumit alle. No Yamaha kotiin ja ihmettelemään ketjujen kireyttä.No ketjut kireellä kuin viulun kieli ja takakumi puoli senttiä vinossa. Itse korjasin tilanteen ja v...tttu s..t naa puhelimella palautteeksi,vastaus suurinpiirtein voi voi.

Parin päivän kuluttua irtos eturatas(uudet ketjut ja rattaat)tuppinurin kiihdyttäessä,vaihtaessa kakkoselle,eli vauhtia oli aikalailla,eipä onneks syltännyt ketjuja.Pyörä tienposkesta liikkeen huoltoon liikkeen toimesta. Olivat unohtaneet lukkoprikan eturattaasta!

3 päivää myöhemmin sama juttu,eturatas irti. Prikka oli onneksi jäänyt rattaan koppaan vaseliiniin kiinni.Se perkele oli ite tehty peltilevy(valeeksi,etten huomaisi,ei kuulemma ollu silloin ollut just liikkeessä rykkösen omaa prikkaa,Yamahahuoltoon matkaa 500m).

Otin prikan itselle ja nyt panin eturattaan ite kiinni,on muuten nyt pysynyt.Exupin olivat liikkeessä vielä runnelleet hitsillä ja vasaralla toimimattomaksi,joten panetin uudet hilkkeet mukaan lukien uuden katin,jonka olivat saaneet hajalle Exuppia modatessaan.

Luulin suuren liikkeen pyörähuoltoa laadukkaaksi,mutta paskat.Kehtasivat vielä soittaa,osaanko neuvoa,miten exuppi säädetään
crazy.gif
Neuvoin kohteliaasti haistamaan v...un ,pistämään pyörän illaksi kuntoon jonka jälkeen vois vaikka panna lapun luukulle.

Mulle tokaisi huoltomies lyötyään 700e kassaan ja käden mun suuntaan että "hyvä että osaan ite huoltaa pärrät ettei tarvitse tälläisiä summia maksaa".

Siinä vaiheessa päätin että opettelen tekemään mahdollisimman paljon itse huoltoja autoon sekä pyörään.

Nykyään osaa jo sen verran että ihmettelee vaan miten noin yksinkertasista hommista vedetään tommosia summia...

Eli jos haluaa välttää turhat murheet, on syytä joko opetella hyväksi omatoimihuoltajaksi,
Sitten on iso joukko niitä immeisiä, jotka eivät koske pitkällä tikullakaan pyörään, missä ei ole aukotonta huoltokirjaa "ammattiliikkeen" leimoilla.
Niin on.

Itse lukemattomia kämmennyksiä ja töppejä tehtyäni olen vain tyytyväinen että jotain on joskus saanut tehtyä oikeinkin.

Jotta voimme yhä nauttia moottoripyöräharrastuksesta myös edullisin kuluin niin valitessamme, muistakaa lobbata katsastusta ja uusinta EU asetusta vastaan. Se on nimittäin karua luettavaa.

Mulle tokaisi huoltomies lyötyään 700e kassaan ja käden mun suuntaan että "hyvä että osaan ite huoltaa pärrät ettei tarvitse tälläisiä summia maksaa".

Siinä vaiheessa päätin että opettelen tekemään mahdollisimman paljon itse huoltoja autoon sekä pyörään.

Nykyään osaa jo sen verran että ihmettelee vaan miten noin yksinkertasista hommista vedetään tommosia summia...
Ne MP-liikkeet eivät valitettavasti pysy pystyssä pelkällä kahvin tarjoamisella, joten he jotka eivät osaa korjata, maksavat sen itsekorjaavankin osan viulut. Simppeliä matikkaa.

Kuten jokainen vähänkin ympärilleen vilkuileva voi huomata, ovat MP-liikkeet suomessa pieniä tai naurettavan pieniä yrityksiä. Pikaisen kehäpäätelmän tulos saattaa olla se ettei ala kuitenkaan ole aivan niin kannattava kuin joskus foorumeilta voi lukea. Meillä on valitettavasti pieni pyöräkanta pienessä maassa, jossa puolet vuodesta menee lumen parissa.

wink.gif

Älkääkä vetäkö poroja kärsään. Kaikille löytyy sopiva muoto itsetehdyn ja liikkeessä tehdyn huollon väliltä... valintoja valintoja  
smile_org.gif

.
Ostin päristimeni kyseisestä paikasta ja kauppaan kuulu uudet kumit alle. No Yamaha kotiin ja ihmettelemään ketjujen kireyttä.No ketjut kireellä kuin viulun kieli ja takakumi puoli senttiä vinossa. Itse korjasin tilanteen ja v...tttu  s..t  naa puhelimella palautteeksi,vastaus suurinpiirtein voi voi.

Parin päivän kuluttua irtos eturatas(uudet ketjut ja rattaat)tuppinurin kiihdyttäessä,vaihtaessa kakkoselle,eli vauhtia oli aikalailla,eipä onneks syltännyt ketjuja.Pyörä tienposkesta liikkeen huoltoon liikkeen toimesta. Olivat unohtaneet lukkoprikan eturattaasta!

3 päivää myöhemmin sama juttu,eturatas irti. Prikka oli onneksi jäänyt rattaan koppaan vaseliiniin kiinni.Se perkele oli ite tehty peltilevy(valeeksi,etten huomaisi,ei kuulemma ollu silloin ollut just liikkeessä rykkösen omaa prikkaa,Yamahahuoltoon matkaa 500m).

Otin prikan itselle ja nyt panin eturattaan ite kiinni,on muuten nyt pysynyt.Exupin olivat liikkeessä vielä runnelleet hitsillä ja vasaralla toimimattomaksi,joten panetin uudet hilkkeet mukaan lukien uuden katin,jonka olivat saaneet hajalle Exuppia modatessaan.

Luulin suuren liikkeen pyörähuoltoa laadukkaaksi,mutta paskat.Kehtasivat vielä soittaa,osaanko neuvoa,miten exuppi säädetään
crazy.gif
Neuvoin kohteliaasti haistamaan v...un ,pistämään pyörän illaksi kuntoon jonka jälkeen vois vaikka panna lapun luukulle.
Höhöhö, ei vittu. Toi on jo laadukkaampaa settiä kuin mitä minä kykenen kädettömänä koskaan aikaisemmin mopoa omistamattomana suoriutumaan. Nyt siis 4:ttä vuotta mopo omana, ja ainoana aseena service manuaali, ja kaikki häsläys ite tehtynä. Ainoat isommat mokat on pari päivää rataa taka-akselin mutteri sormikireydellä, ja etupamppujen öljy 5mm liian vähän ku piti olla 5mm enemmän ku default jotta keula ei pohjais niin helposti.
Niin ja porasinhan mä jarrusatuloiden pultteihin 6 reikää. Ts yks per kantti.  
buttrock.gif

Ruvetaan kaikki (ketä korjaamoja käyttää) suosimaan näitä pienempiä mp-korjaamoja Niistä kun vaan tuppaa monasti saamaan enempi rahoilleen vastinetta!!!
thumbs-up.gif

.
Ostin päristimeni kyseisestä paikasta ja kauppaan kuulu uudet kumit alle. No Yamaha kotiin ja ihmettelemään ketjujen kireyttä.No ketjut kireellä kuin viulun kieli ja takakumi puoli senttiä vinossa. Itse korjasin tilanteen ja v...tttu  s..t  naa puhelimella palautteeksi,vastaus suurinpiirtein voi voi.

crazy.gif
Nämä hommat teetin ainoastaan sen takia,että myyjällähän on vastuu myymästään laitteesta.Normaalista teen kyllä huollot venojen säätöä lukuunottamatta ite.

Ne MP-liikkeet eivät valitettavasti pysy pystyssä pelkällä kahvin tarjoamisella, joten he jotka eivät osaa korjata, maksavat sen itsekorjaavankin osan viulut. Simppeliä matikkaa.
Perusteluja tähän. Matematiikassa sen pystyy aina antamaan. Jos ei asia ole looginen yhtälö, niin se on yleensä sovittu asia. Näin matikassa. Miten joku muu voisi joutua "kärsimään" siitä, että osaavana kaverina suoriudun itse näistä sikakalliista huoltotöistä?

Back