• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä pyörävalintaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
http://www.youtube.com/watch?v=-Zv3Sacl7JQ

Oikeat ABSijarrut vaan alle, muut pyörän ominaisuudet onkin jokaisen yksilöllisesti kokemia luonne/tunnejuttuja.
HEH,ei viddu
biggrin.gif

Joo ehdottomasti oikeat absit vaan alle jos on niin kädetön ettei osaa muuta kun lukkojarrutusta joka tilanteessa
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Niin ja muista delvacit kans
wink.gif

Niin yksi tärkeä juttu matkapyörässä on, että siinä on keppiveto, varma ja huoltovapaa pitkillä reisuilla.

Jos pyörässä on keskiseisontajalka, niin ei ketjun rasvaus ole kovin vaikeaa. Pyörä jalalle, kone käyntiin, ykkönen silmään ja rasvaa ketjuun.

Jos pyörässä on keskiseisontajalka, niin ei ketjun rasvaus ole kovin vaikeaa. Pyörä jalalle, kone käyntiin, ykkönen silmään ja rasvaa ketjuun.
Eläminen vaan noin yleensä on vaikeaailman sormia. Turvallisempaa on pyörittää takarengasta kädellä, tietty jos on laiska tai ei ole voimaa, niin mikäs siinä sitten.. Olikos se nyt keväällä vai koska kun yhdeltä täälläkin jäi sormet takarattaan ja ketjun väliin "ykkösellä pyörittämällä". Löysien ketjujen ansiosta yks sormi vaan tais katketa lopullisesti, jos oikein muistan.

Ja kuten aina, niin nämä sormen menettäjät on kokeineita motoristeja ja ruuvaaji jotka tietää ja osaa hommat. Mut sit tulikin vaan oho.

Pyörä jalalle, kone käyntiin, ykkönen silmään ja rasvaa ketjuun.
EI näin.

Kaivakaas joku viitseliäämpi linkki siihen threadiin, missä eräällä poloisella oli nakit ihan muussina, kun takertuivat ketjun ja rattaan väliin. Kuvat oli aika rujoja.

Siis muutoin ihan kuvaamallasi tavalla, mutta moottori sammuksissa, ja takarengasta käsin pyörittäen. Vaikeaa se ei ole tälleenkään.

Siis muutoin ihan kuvaamallasi tavalla, mutta moottori sammuksissa, ja takarengasta käsin pyörittäen. Vaikeaa se ei ole tälleenkään.
Koomista! Jokustakin prätkää on nostettu keskituelle ja pyöritetty ketjua 1. vaihteella, rasvaten. Kun ketjuun painepullosta ruiskii, on saavutus saada sinne sormetkin väliin. Toki se käy käsin pyörääkin pyörittämällä. Se vaan kysyy hiukan enemmän viitseliäisyyttä.

Keppipyöräkin oli mukava.

Tossa ketjun rasvauksessa olen nähnyt villinpiäkin variaatioita. Jalkakytkin on kytketty veks ja takapyörä nostetaan kallistamallasen varaan ja vielä suihkitaan 1. vaihteella pyörivään ketjuun. Sitten on lisäksi ne puupalikat siihen takapyörän haarukan alle jne. Esittäjillä on ollu kaikki sormet tallella. Esimerkki ei ole saanut minua matkimaan.

Koomista! Jokustakin prätkää on nostettu keskituelle ja pyöritetty ketjua 1. vaihteella, rasvaten. Kun ketjuun painepullosta ruiskii, on saavutus saada sinne sormetkin väliin. Toki se käy käsin pyörääkin pyörittämällä. Se vaan kysyy hiukan enemmän viitseliäisyyttä.
Eihän se käsi normaalitilanteessa sinne varmaan eksykään mutta ainakin itse olen väsyneenä ja ajatuksissani tehnyt hölmömpiäkin hommia - lyönyt kirveellä käteeni kun klapi alkoi kaatumaan kun löin. Ja toisella kädellä nappasin kaatuvasta klapista kiinni. Joo ja jokunen sata mottia on tullut pilkottua kirveellä puita.

varmaan siinä vaiheessa jo vähemmän koomista, kun nakeistasi puuttuu paloja.

Mutta ainahan osa porukasta haluaa ehdottomasti kokeilla ihan itse, mitä tapahtuu. Joten siitä vaan, niin kauan kun ne on omat lapasenne siellä välissä.

Monikohan sirkkelimies on eräänä työpäivänä vaan tuuminut, että perkale kun noita sormia on niin paljon, ja hei tänäänpä muuten voisinkin lähteä kotiin muutamaa sellaista köyhempänä.

Sehän tässä justiin onkin, että jokainen joka on sormensa menettänyt mopon ketjuihin, on ollut sitä mieltä että ne sormet ei voi sinne mennä jos niitä ei sinne laita. Ei sitten millään, ja silti meni.

Kiitos kaikille jo etukäteen!!!!
Tässä nyt vaikuttaa vähän että ollaan katalogikaupoilla.

Ajattelitko huoltaa pyörän itse, vai huoltaako sen liike?

Aiotko ajaa muualla, kuin kestopäällysteellä?

Suurin osa kyytiläisen kanssa?

Suomen tiestöstä on leijonaosa huonokuntoista kestopäällystettä, soraa tai hiekkaa. Jos ajattelit ajella porukassa, niin kannattaa ottaa huomioon, että vaikka ittellä olis ajoneuvossa kykyä näille pätkille, niin on porukkaa, joka toteaa jo ennen starttia, että "soralle ei sitte mennä".

Ja se ketinginrasvaus nyt on kynnyskysymys vain mielikuvituksissa ja märissä unissa. Ei nykyaikaisia ketjuja oikeasti tartte edes rasvata jos ei jaksa ja se rasvaaminen nyt on yhtä kova homma kuin tankkaaminen. Vitjat voi myös tien päällä vaihtaa, mutta rupiappa pelaamaan kardaanin kanssa tien poskessa.

Budjetilla kun oot liikkeellä, niin yritä keksiä nyt minkälaisen pyörän haluat. Jos tarkotuksena on ajella lähinnä auringonpaisteella ja viikonloppuisin cafe racingia, pari reissua kesässä, niin sillon se on helppo lähtiä tuonne katumatkapyörän suuntaan. Kaikkeen muuhun hommaan ehottomasti joku isommista matkaenskoista. Sitte käyt jossai tyypittämässä. Se mitä täällä puntaroidaan oikeasti sulaa sitten siinä vaiheessa olemattomiin kun pääsee näkemään niitä pyöriä. Siinä unelmalaitteessa voi olla joku rasittava ominaisuus, joka rupiaa sitten tympimään.

Niin ja lepposassa ajelussa ja reissaamisessa sen pyörän suorituskyvyllä ei niinkään ole väliä. Nykysillä tehoilla nuo laiskemmatkin kamppeet kulukee helposti hengenlähtönopeuksia. Onhan se mukava kiihdytellä, mutta täsä maassa mennään maksimissa 120 lätkillä. Senkö pitää mielessä niin pärjää komiasti.

Ja se ketinginrasvaus nyt on kynnyskysymys vain mielikuvituksissa ja märissä unissa. Ei nykyaikaisia ketjuja oikeasti tartte edes rasvata jos ei jaksa ja se rasvaaminen nyt on yhtä kova homma kuin tankkaaminen. Vitjat voi myös tien päällä vaihtaa, mutta rupiappa pelaamaan kardaanin kanssa tien poskessa.
Totta, sekä kettingissä että kardaanissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Tämä tuntuu jostain ihmeen syystä olevan myös ns.suuria tunteita herättävä aihe, jolloin on viisainta perustaa valintansa omiin kokemuksiin, eikä toisten mielipiteisiin.

Tämä tuntuu jostain ihmeen syystä olevan myös ns.suuria tunteita herättävä aihe, jolloin on viisainta perustaa valintansa omiin kokemuksiin, eikä toisten mielipiteisiin.
Kyllä se muutaman kerran kesässä vituttaa rasvailla ketjuja.....joko helteessä lenkin jälkeen kun alkaa hikoamaan kun sika tai sitten vesisateessa kun menee vesi niskaan. Het ottaisin kardaanin noina hetkinä, muuten ketju on OK
062802moto_prv.gif

Jos nyt aloittaisin ajamisen ja tietäisin näin paljon eri pyöristä, niin valintani olisi juuri tämä. Siis oma subjektiivinen näkemykseni ehdottomasti lienee ehkäpä juuri tämä !
Eikun siis ihan aikuisten oikeesti justiinsakin tämä !!!
062802moto_prv.gif
Elikä valinta olisi painava kardaanivetoinen möhkäle jonka hinnassa on noin 5000 € ilmaa? Niin ja sitten siihen pitäisi ostaa niitä varusteitakin.

Aikuisten oikiasti se GS Adve puhuttelee vaan osaa porukasta. Myyhän se kuin saippua. Henkilökohtaisesti ja suoraan sanottuna se on vaan aivan liian kallis, etten ole edes viitsinyt käydä kokeilemassa. Rumahan se on kuin helvetti myöskin, mutta sillä nyt ei sinällään ole hirviästi mun kirjoissa väliä ollut.

Budjetilla kun aloittaja on liikkeellä, niin ei sen gessun tarvitse ihan viimeisintä sukupolvea olla. Edeltäjänsäkin ovat ihan päteviä pyöriä, ja varmasti piisaa miehelle joka on vähäisellä kokemuksella liikenteessä. Ei sitä osaa kaivata sähkösäätöistä pleksiä, luistonestoa ja abseja jos ei sellaisia koskaan ole kokeillut. Plussana vanhemmissa elektroniikkaa on vähemmän, joten kynnys ropata pyörää itse on alhaisempi.

Ketjuista puhuminen menee nyt vähän ohi aiheesta, mutta pakko hiukan ihmetellä tuota rasvauspelkoa ja kaikenmaailman automaattirasvaajia. Tietysti jotkut painaa sen 1000km ja ylikin päivässä, mutta ei niitä tyyppejä nyt ihan kauheasti luulisi olevan. Yhden reissun kokonaismatka kunnon matkailussa tietysti myös venyy äkkiä useammalle tonnille.

Siltikin ihmettelen. Onko se rasvaus oikeasti niin iso asia? Itse olen aivan käsi kaikessa rassailussa, enkä siitä yleensä edes niin tykkää. Ketjun rasvaus kuitenkin on niin pieni ja nopea toimenpide, etten ole asiaan yhtään huomiota kiinnittänyt. Pyörä keskituelle, öljykannu toiseen käteen ja toisella pyörittelee takapyörää. Homma on ohi muutamassa minuutissa. Pitemmällä reissulla luulisi hoituvan tankkauksien yhteydessä. (itse pysyn erossa tuosta vedolla öljyämisestä)

Ja eikait niitä ketjuja tartte jokaisen pikkulenkin jälkeen rasvata. Oman pyörän huoltomanuaali puhuu 800km:sta ja luulisi sekä ketjujen, että öljyjen kehittyneen vuodesta -92.

En nyt lähde väittelemään siitä, kumpi veto on parempi, kun itse vasta harrastuksen aloittanut ja kokemusta vain ketjuista. Varmaan riippuu niin käyttäjästä, pyörästä ja monesta muusta asiasta. Mutta ei se rasvaus nyt voi se merkittävä tekijä noiden välillä olla.

Se mitä itse ajelin ketjuvedolla, niin ihan ok paitsi silloin kun ajoi jonkin matkaa pölyistä hiekkatietä. Ketjut piti jonkin ajan päästä aivan tolkutonta kirskuntaa ja lisäksi öljyn ja hiekan sekainen möhnä täytti eturattaan kotelon. Ei siihen pelkkä rasvaus auttanut, vaan totaalipuhdistus.

Nykyisellä keppivedolla satunnaiset poikkeamiset hiekalla eivät aiheuta mitään toimia.

Mutta molemmissa on puolensa ja päätös kannattaa tehdä ihan itse.

Vaikka koko juttu ketjun rasvauksen vaaroista on off topic, sen verran lisäisin, että ne nakit on todella vaarassa, jos puhdistettaessa käytetään tota "veto päällä" moodia. Sitäkin ole nähnyt ja yhden kerran siihen itsekin sortunut, vaan se loppu äkkiä.

Back