• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä pyörävalintaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
matkapyörää ja matkapyörää,,,on ollut bemaria, guzzia, fj jammua, kaikki täysissä reissukilkkeissä olleita. Puimurissa puutui sormet, Guzzissa kipeytyi polvet, oli pikkasen ahdas, FJ:ssä samoin+ne saamarin ketjut! Nyt ei ole kauhee kiirus enää taivalta tehdä, ja istutaan kuin nojatuolissa, orkkispleksin kun repi Willestä irti, ja tilasin jenkeistä ns. batwing katteen, tuosta tuli "matkapyöristä" paras minkä olen omistanut, olkoonkin vaikka sitten custom tai cruiseri.
smile_org.gif

Siis muutoin ihan kuvaamallasi tavalla, mutta moottori sammuksissa, ja takarengasta käsin pyörittäen. Vaikeaa se ei ole tälleenkään.
Koomista! Jokustakin prätkää on nostettu keskituelle ja pyöritetty ketjua 1. vaihteella, rasvaten. Kun ketjuun painepullosta ruiskii, on saavutus saada sinne sormetkin väliin. Toki se käy käsin pyörääkin pyörittämällä. Se vaan kysyy hiukan enemmän viitseliäisyyttä.
Kyllä se nyt on ehkä hivenen hätävarjelun liioittelua että öljyämistä ei saisi suorittaa koneen pyörittämään ketjuun, pyörän ollessa pukilla/keskijalalla.. Rättien yms. puhdistusvälineiden sarhaaminen sinne väliin on sitten eriasia..

Tottakai se käsivoimin pyöritys on turvallisempi keino, aivan kuin portaiden käyttö hissin sijaan.. Vaakakupissa vaan painaa se seikka ainakin itsellä aika paljon, että koneen pyörittämään ketjuun saa rasvan verraten todella tasaisesti ja koko ketju on rasvassa takuulla vähemmällä rasvalla..
smile_org.gif

Kyllä se nyt on ehkä hivenen hätävarjelun liioittelua että öljyämistä ei saisi suorittaa koneen pyörittämään ketjuun, pyörän ollessa pukilla/keskijalalla..
No ei kyse olekaan siitä, etteikö saisi näin tehdä. Saahan ne omat nakkinsa nimittäin työntää vaikka sirkkeliin, jos se tuntuu fiksulta ratkaisulta.

Toisille suositteleminen on se, missä kohti kannattaa hetki harkita
smile_org.gif

^ ,,,eikös täällä joku tyttörukka muutama aika sitten sormensa jauhanut murekkeeksi ketjuja rasvaillessaan koneen pyörittäessä takapyörää vaihde päällä? Muistaakseni oli aika karmasevia kuviakin.  
omg.gif

Tää nyt menee kyllä pikkasen off topic.
wink.gif

Niin yksi tärkeä juttu matkapyörässä on, että siinä on keppiveto, varma ja huoltovapaa pitkillä reisuilla.
+1

Näin se vaan on, eikä muuksi muutu. Ja nimenomaan, kun puhutaan matkapyörästä. Viimeiset 160 tkm keppivetoisilla, eikä taatusti tule ketjuvetoista matkapyörää minulle ikinä.
Netin Absoluuttisia Totuuksia ©, osa 862578967 – huom. kuitenkin pätee vain kyseisen kirjoittajan tapauksessa.....

Henkkoht olen sitä mieltä, että lyhyillä ja keskipitkillä reissuilla on oikeastaan aivan se ja sama, millä ne työtahdit siirretään takarenkaalle.
Mutta sitten jos mennään jonnekin oikein pitkälle, toisille mantereille (lue: huoltoverkoston ulkopuolelle) niin itse lähdenkin mieluummin ketjuvetoisella. Silloin ei ainakaan
matkanteko katkea jonnekin keskelle ei mitään toisiovedon takia. Myös kuluminen on koko ajan havaittavissa. Ketjurasvarin kanssa huollontarvekin on tosiasiassa varsin vähäinen, vaikka kardaaneihinsa rakastuneet yrittääkin muuta väittää.

Eipä silti, olen kardaanipyöriä omistanut, ja voisinpa moisille retkille lähteä kyllä myös keppivetoisella.... kuitenkin vain sillä ehdolla, että on SATAPROSENTTISEN varmaa, ettei kardaani tule poikimaan kertaakaan koko sen reissun aikana.
Toistaiseksi en ole onnistunut vakuuttamaan itseäni siitä, että tuo %-luku on 100. Murphyn lain mukaisestihan huono tuuri nimittäin iskee aina juuri silloin, kun ei pitäisi. Ketjuvetoisen kanssa pystyn ihan ongelmitta kuljettamaan mukana kokonaisen varasetin, ja tarvittaessa vaikka vaihtamaan kaikki sen osat jossain keskellä preeriaa (vaikkakin tähän tekniikkaan liittyvät ongelmat ovat äärimmäisen harvinaisia, ja liittyvät yleensä huonoon huoltamiseen). Mutta yrittäkääpäs tuota samaa kardaanin kanssa.

(Ei herneitä nenuun, tämäkin vain eräs mielipide muiden joukossa).

Mua kyllä stressaa nuo ketjut. Mulla on toi elämäni eka setti (Reginan) nyt 17 000 ajettu ja päälisin puolin se näyttää olevan ihan käsittääkseni oletetun näkönen, kulumista näkyy eikä takarattaan piikit ole enää ihan symmetriset. En tiedä onko sitten eturatas huonommassa kunnossa. Mutta hemmetti se tuntuma, jos jää ketjut kuiviksi niin semmoinen präksiminen ja rytääminen kuuluu ja tuntuu. Miettii vaan että jos hiekkatiellä käy niin sitten on ketjut täysin hiekassa ja kuivilla ketjuilla ei oikein voi ajaa. Ja mun mielestä noi ei nyt ole vielä vaihtokuntoisen näköiset laisin.

Jotenkin kyllä tuntuu, että noi ketjut ei ollu ihan entisensä sen jälkeen kun kokeeksi ostin Motonetistä Motox ketjuöljyä. Tota saa laittaa koko ajan verrattuna CRC:n ketjusparayhyn.

Mutta siis jotenkin TUNNE on se että varsinkin maalaishiekkatiesuhautteluihin haluais keppivetosen just että ei tarttis huolehtia ketjujen hiekkakäsittelystä. Tai sitten en vaan anna tarpaaksi hanaa ja mietin liikaa
tounge.gif

"Ketjuvälitteisen pyörän saa paremmin keulimaan kun vaihtaa rattaita tiuhempiin. Kardaaneja saa yhdenlaisia joten kardaanipyörää ei saa keulimaan.

Kettingillä voi hakata mummoja heiveröisempikin huumehörhö. Kardaanilla koputteluun tarvitaan Toni Halme.

Ketjuremonttia varten voi pitää reissuilla taskussa ylimääräistä ketjulukko. Koitapa laittaa goretexin rintataskuun varakardaani.
"

........
biggrin.gif

(ja muuten totta tuo välitysten vaihdon helppous ketjuvetoisessa).

^
smile_org.gif
Mutta vakavammin puhuen mulle riittää se, ettei tartte hinkata takavannetta hammasharjalla ja liuottimilla, eikä yrittää poistaa lähtemättömiä rasvatahroja omasta, tai matkustajan ajokamppeiden selkämyksestä. Ei leikkiä automaattirasvarien kanssa, ei kuljettaa ketjurasvoja mukana, eikä miettiä kiristyksen tarvetta. Kun kardaaniin olen tottunut, niin tuskin edes muistaisin rasvata ketjuja.
Ja että varaketjut ja rattaat mukana, ei kai oikeasti kukaan sentään.. Paitsi, jos matka suuntautuu jonnekin Uralin taakse..  
tounge.gif

Joskus nähtyä, toki harvinaista: Kun ketjut katkeaa, ne voi aiheuttaaa totaalisen täystuhon.

^ ,,,eikös täällä joku tyttörukka muutama aika sitten sormensa jauhanut murekkeeksi ketjuja rasvaillessaan koneen pyörittäessä takapyörää vaihde päällä? Muistaakseni oli aika karmasevia kuviakin.  
omg.gif
Ei, kun se tyttörukka otti rätin käteensä ja alkoi puhdistaa ketjua em. menetelmällä ja sitten meni kätönen rikki.

Jos laskee 30 sentin päästä spraypullosta öljyä ketjuun, on aika vaikea kesksiä, miten se ketju sen käden haukkaa. Mutta saahan sitä ihminen toki olla varovainen.

Jos laskee 30 sentin päästä spraypullosta öljyä ketjuun, on aika vaikea kesksiä, miten se ketju sen käden haukkaa.
Sinulla lienee sitten hyvin tarkasti ruiskuttava ketjuspraypullo, sekä myös ERITTÄIN vakaa käsi, jos saat 30 cm etäisyydeltä kaikki rasvat osumaan ketjun sisäpuolelle. Sinne ne pitää saada menemään, jos meinaa pitää ketjut hyvässä rasvassa ja takarenkaan siistinä.

Riskienarvioinnissa tärkeää on muistaa paitsi todennäköisyys, myös seuraukset, jotka riskin realisoituessaan synnyttää. Eli tässä tapauksessa, vaikka todennäköisyys onkin pieni, niin jälki saattaa äkkiä olla hyvinkin ilkeää. Mikä on myös todistettu liiankin monta kertaa.

Eli siltä pohjalta päätöksiä, ja sitten käsineen sinne ketjujen kanssa touhuilemaan.... paitsi tietysti kardaanin nimeen vannovat. Hehän voivat puolestani vaikka polvistua suukottelemaan sitä kardaaniaan tallin hämärässä.....
tounge.gif

Jos laskee 30 sentin päästä spraypullosta öljyä ketjuun, on aika vaikea kesksiä, miten se ketju sen käden haukkaa. Mutta saahan sitä ihminen toki olla varovainen.
Jos sanoisin, ettei ole sellaista pyörivää laitetta keksitty jonka kanssa ei pitäisi olla varovainen - varmaan liioittelisin.
Mutta kun vahinko kerran sattuu, niin usein on myöhäistä katua.

Mulla oli joskus 25 v sitten tuuria.. Pellinpalaa poratessani jäin ison 3-vaihe pylväsporakoneen pyörivään karaan haalarinhihasta kiinni ja sitte miestä vietiin. Yksi silmänräpäys, niin tuhoutui haalarit, villapusero ja aluspaita.
Uskomatonta, mutta siinä vaiheessa porakone pysähtyi, koska ainakin yksi sulake paloi. Selvisi jälkeenpäin, että kone oli - luojan kiitos - 3 x 10 A sulakkeiden takana, vaikka olisi pitänyt olla 16 A. Jos taulussa olisi ollut oikeankokoiset sulakkeet, tai välitykset pykälän hitaammalla, niin mahtaisinko tätä kirjoitella.. Ainoat vammat olivat vasen käsi olkapäätä myöten sinisenä, mutta ei ensimmäistäkään luuta poikki.

Sormiani olen joskus nuorena ketjuja putsatessa loukannut minäkin. Ei tosin mitään isompaa, mutta muistanpahan kuitenkin. Ihan todellinen vaara siinä on olemassa, vallankin sellaisella joka ei ihan tarkkaan tiedä ja ymmärrä mitä tekee. Vaaraa ei kannata pätkääkään vähätellä.

Näitä esimerkkejä vaarallisista pikkujutuista on vaikka kuinka paljon. Vaikkapa osien peseminen bensalla. Kun vahinko sattuu ja jos siitä selviät, niin takaan ettet ikinä edes kuvittele peseväsi mitään bensalla. Jos kuvittelet - niin näet painajaisia  
kynttila.gif

Kone sammuksiin, kypärä päässä (pyörän tuuppaaminen keskiseisontatuelle eli liikuttaminen voidaan katsoa mp:n kuljettamiseksi?), mp tosiaan keskiseisontatuelle (löytyy jokaisesta asiallisesta mp:stä) huomioliivit päällä ettei jää esim. junan alle rasvaillessaan, turvahanskat kädessä, spraypurkkiin erikoispitkä pilli Touratechilta.. Abseista ei varmaan tässä asiassa ole hyötyä, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole. Safety first! Pyörän manuaalista löytynee myös valmistajan suosittelema rasvamerkki, ja kyllä valmistaja sen paremmin tietää kuin orgin tietotoimisto. Tarkemmin ajatellen, parasta suorittaa ketjujen rasvaus merkkihuollossa, jokainen tee-se-itse-mies ei kuitenkaan siitä selviydy, vaikka osa hoitaisikin homman asiallisesti.

Mene oikotietä onneen
Montako vuotta, ja minkälaisia pyöriä kilometreineen kokeilit ennen onnesi löytöä?
535 Virago tuli käyettynä ostettua '94 ja kilsoja kerty sellaset 15k km vuodessa. Parissa vuodessa pyörä kävi pieneksi, joten 1400 Intruderin hommasin uutena. Sillä mökkireissut ja pitkiäkin matkoja 15-25k km vuositahtiin. Ekan BMW K1200RS pyörän päälle kävin muistaakseni 2000 keväällä ja toisen samanmoisen lähes ajamattoman hankin '05. Ajeleminen senkun kiihtyi ja retket piteni.
Vuonna '07 piti päästä hiekalle, kun asfalttiteillä sakkokertymä pisti budjetin pakkaselle. Seka-ajoa hiekalla ja asfaltilla R1200GS pyörällä siitä asti - olin onneni löytänyt !!!
062802moto_prv.gif

Kone sammuksiin, kypärä päässä (pyörän tuuppaaminen keskiseisontatuelle eli liikuttaminen voidaan katsoa mp:n kuljettamiseksi?), mp tosiaan keskiseisontatuelle (löytyy jokaisesta asiallisesta mp:stä) huomioliivit päällä ettei jää esim. junan alle rasvaillessaan, turvahanskat kädessä, spraypurkkiin erikoispitkä pilli Touratechilta.. Abseista ei varmaan tässä asiassa ole hyötyä, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole. Safety first! Pyörän manuaalista löytynee myös valmistajan suosittelema rasvamerkki, ja kyllä valmistaja sen paremmin tietää kuin orgin tietotoimisto. Tarkemmin ajatellen, parasta suorittaa ketjujen rasvaus merkkihuollossa, jokainen tee-se-itse-mies ei kuitenkaan siitä selviydy, vaikka osa hoitaisikin homman asiallisesti.
Niinpä, netissähän kaikki asiat on aina joko tai.

Tässä pointtina oli vain, että pyöritä takarengasta käsin, älä koneen avulla. Ja osa porukasta tietysti kuuluu tähän ´uittu mua ette käy neuvomaan´-koulukuntaan, joten he sitten kokeilevat nämä asiat itsenäisesti.

^
smile_org.gif
Mutta vakavammin puhuen mulle riittää se, ettei tartte hinkata takavannetta hammasharjalla ja liuottimilla, eikä yrittää poistaa lähtemättömiä rasvatahroja omasta, tai matkustajan ajokamppeiden selkämyksestä. Ei leikkiä automaattirasvarien kanssa, ei kuljettaa ketjurasvoja mukana, eikä miettiä kiristyksen tarvetta. Kun kardaaniin olen tottunut, niin tuskin edes muistaisin rasvata ketjuja.
Ja että varaketjut ja rattaat mukana, ei kai oikeasti kukaan sentään.. Paitsi, jos matka suuntautuu jonnekin Uralin taakse..  
tounge.gif

Joskus nähtyä, toki harvinaista: Kun ketjut katkeaa, ne voi aiheuttaaa totaalisen täystuhon.
Oli mulla kerran ketjutkin mukana eikä vaan niittilukkoja,silloin kävi ehkä mäihä kun oli kiire treffipaikalle misä kaverit odottelivat niin tuli vahingossa ajettua motaria pitkin,vauhti 130-140 seisten tapeilta ja 2 sekuntia sen jälkeen kun istahdin niin ketjut katkes.
Motarin rampilla niitä sitten korjailin http://ktm.kicks-ass.org/kuvat/2007_10_26_Pystymetta_2007/index.html
Mäihä sillä ettei jumittanut takarattaaseen mun ihan hetkellisesti,eikä se ketju rikkonut mitään eturattaan puolellakaan.
Ketjut olin meinannut vaihtaa aikaisemmin mutta kun en ehtinyt niin ajattelin et vaihdan sitten pystiksel jos on tarve,tarve tuli paljon aikaisemmin
biggrin.gif

Back