• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mielipiteitä BMW-matka pyöristä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja olppe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lääkärin mielestä tämän piti olla mahdotonta.
Tuo selittää kaiken(pyörä valinnan),joten en ala väitteleen mopoista enempää  
thumbs-up.gif
tsemppiä reissuun  
biggrin.gif
Annas kun mä arvaan... Et ole GS-Advea ikinä kokeillutkaan (ja tuskin mitään muutakaan isoa modernia matka-allroadia)?

Olis tuolla bemarilla sitten vielä tuo RT, siinä olisi pyörää jostain LT:n(ei kokemusta) ja GS:n( oli 1100 ja paraikaa 1200) väliltä. Ajoin kolme mukavaa kautta 1100 RT:llä, siinä on oikein hyvin suojaava kate sähkösäätöinen pleksi ja on matkapyöräksi varsin notkea mutkatielläkin. Suurin miinus tulee rajoittuneisuudesta sorateillä, rengaskoko ja yläkanttiin nouseva paino tekee sorasurautteluista vähemmän houkuttelevaa hommaa.

Isoa oikeeta matkaa en ole tälle kesälle tehnyt, enkä kyllä aiemminkaan. kymmenien vuosien jälkeen kun hurahdin tähän touhuun, joten opetellaan. Silleen en pysty arvioimaan mihinkään muuhun pyörään omaa Ksatku Reisen Sporttiani.

Yhden kalareissun kuitenkin tein broidin kesäpaikkaan heinäkuussa. Yhtä soittoo tahkosin mennentullen. Kait sitä matkanteoksi vois kutsua. Menomatkalle kertyi mittaa 704 kilsaa, parisataa paikallisia kauppareissuja, ja saderintamia kiertäen paluumatkalla naatiskelin 922 km.

Olin varautunut pitämään lepotaukoja tarpeellisen määrän, mutta siihen ei tankkausta ja kahvikupillista kauempaa ollut tarvetta. Perse ei puutunut, plexi toimi jopa niin, ettei sateella kastunut kuin pääasiassa selkäpuoli.

Joten -84 pyöräksi uskomaton rakkine tää Ksatku. Jumalattomat sivutuulen puuskat hiukka haittas kun mettäsaarekkeesta puhkas aukiolle. Mutta onnistuneella tuulilasin valinnalla ei ongelmia, vaikka jalkatapit tuntui välillä lähes tietä raapivan 'vaakalennossa'.
crazy.gif

Kuinkahan hyviä ne oikein hyvät matkapyörät sit onkaan. Ite tykkään kun kahvaa kiertää ei ohituksissa nokka tuhise ja kampe on kuin kiskoilla. Lievä etupaino käsillä jos liian takana istuu, mutta täällä mainittuja tärinöitä ei mulla tuntunut, uusitussa stagassa kyllä kunnon värinänvaimentimet, jotka ehkä auttaa asiaa.

Nii ja ite ainakin tykkään karskista ja kulmikkaasta koneen äänestä joka kyllä häipyy kun visiirin läppää kiinni. Muutenkin pidän miehekkään roheesta tatsista myös pyörähommissa, sen olen huomannut tässä harjoitellessani.
idea3.gif

Olis tuolla bemarilla sitten vielä tuo RT, siinä olisi pyörää jostain LT:n(ei kokemusta) ja GS:n( oli 1100 ja paraikaa 1200) väliltä.  
RT on myös oikein kiinostava laite. Taitaa olla aika suosittu peli nykyjäänkin. juttelin yhden myyjän kanssa aiheesta joka muuten sanoi että, ajele mahdollisimman monella pyörällä ja kysele kaikilta kokemuksia. RT saattaisi tulla myös kysymykseen. kertokaapa kokemuksia kaks päälläajamisesta.
vielä kommentoisin tuota pleksin takana pyörteilyä.
eli tarkoitukseni ei ollut morkata LT:tä tai mitään muutakaan pyörää. yritän vaan karsia turhia koeajoja pois.  
withstupid.gif

koska tiedän että se on sama asia varusteiden kanssa, jos esim: kyprä ei ole kunnollinen ja visiirit paukkuu tai saappaat on pienet niin siitä hommasta ei vaan tuu mitään kiitos porukoille asiallisesta palautteesta.

Pyörteilystä sen verran et viime syksynä ja keväänä ajelin LT:llä,pirullinen niskaan veto alkuperäisellä korkealla pleksillä,vaihto CB:n klasiin,auttoi hieman muttei ainakaan mulla merkittävästi
lookaround_orig.gif

Nyt panilla muutaman satkun ajaneena huomaan melkoisen eron,oli lasi sitte ylhäällä tahi alhaalla ei minkäänlaista pyörteilyä eikä niskaan puhallusta,potta sama molemmilla ajaessa.
Muutenkin meikän roppa on paljon paremmassa suojassa nilkkoja myöten kuin LT:ssä,emäntä myös totesi saman omalta kohdaltaan
idea3.gif

Ei sillä että LT huono olis mut tuo pani passaapi mulle paremmin
cool.gif

Isoa oikeeta matkaa en ole tälle kesälle tehnyt, enkä kyllä aiemminkaan. kymmenien vuosien jälkeen kun hurahdin tähän touhuun, joten opetellaan. Silleen en pysty arvioimaan mihinkään muuhun pyörään omaa Ksatku Reisen Sporttiani.

Yhden kalareissun kuitenkin tein broidin kesäpaikkaan heinäkuussa. Yhtä soittoo tahkosin mennentullen. Kait sitä matkanteoksi vois kutsua. Menomatkalle kertyi mittaa 704 kilsaa, parisataa paikallisia kauppareissuja, ja saderintamia kiertäen paluumatkalla naatiskelin 922 km.

Olin varautunut pitämään lepotaukoja tarpeellisen määrän, mutta siihen ei tankkausta ja kahvikupillista kauempaa ollut tarvetta. Perse ei puutunut, plexi toimi jopa niin, ettei sateella kastunut kuin pääasiassa selkäpuoli.

Joten -84 pyöräksi uskomaton rakkine tää Ksatku. Jumalattomat sivutuulen puuskat hiukka haittas kun mettäsaarekkeesta puhkas aukiolle. Mutta onnistuneella tuulilasin valinnalla ei ongelmia, vaikka jalkatapit tuntui välillä lähes tietä raapivan 'vaakalennossa'.  
crazy.gif

Kuinkahan hyviä ne oikein hyvät matkapyörät sit onkaan. Ite tykkään kun kahvaa kiertää ei ohituksissa nokka tuhise ja kampe on kuin kiskoilla. Lievä etupaino käsillä jos liian takana istuu, mutta täällä mainittuja tärinöitä ei mulla tuntunut, uusitussa stagassa kyllä kunnon värinänvaimentimet, jotka ehkä auttaa asiaa.

Nii ja ite ainakin tykkään karskista ja kulmikkaasta koneen äänestä joka kyllä häipyy kun visiirin läppää kiinni. Muutenkin pidän miehekkään roheesta tatsista myös pyörähommissa, sen olen huomannut tässä harjoitellessani.
idea3.gif
Näin on. Ei mitään lisättävää.
bowdown.gif

Olis tuolla bemarilla sitten vielä tuo RT, siinä olisi pyörää jostain LT:n(ei kokemusta) ja GS:n( oli 1100 ja paraikaa 1200) väliltä.
RT on myös oikein kiinostava laite. Taitaa olla aika suosittu peli nykyjäänkin. juttelin yhden myyjän kanssa aiheesta joka muuten sanoi että, ajele mahdollisimman monella pyörällä ja kysele kaikilta kokemuksia. RT saattaisi tulla myös kysymykseen. kertokaapa kokemuksia kaks päälläajamisesta.
vielä kommentoisin tuota pleksin takana pyörteilyä.
eli tarkoitukseni ei ollut morkata LT:tä tai mitään muutakaan pyörää. yritän vaan karsia turhia koeajoja pois.
withstupid.gif

koska tiedän että se on sama asia varusteiden kanssa, jos esim: kyprä ei ole kunnollinen ja visiirit paukkuu tai saappaat on pienet niin siitä hommasta ei vaan tuu mitään kiitos porukoille asiallisesta palautteesta.
Oleellinen on tainnut tulla jo näissä viesteissä. Jokaisella on oma maku ja omat halut. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Eli jokaisessa pyörässä on hyviä puolia ja taitaapi niitä huonompiakin puolia jokaisesta löytyä.

Itse olen ajellut monenlaisia mopoja, nyt on menossa 33 kausi. Ajan pääasiassa matkaa ja Suomessa, jolloin suuret tehot, huikea kiihtyvyys ja suuri huippunopeus eivät ole pääasia vaan mukava rento matkustaminen, riittävästi alavääntöä ja riittävän pitkät tankkausvälit. Mutta silti on aina tullut mietittyä, josko vaihtaisi toisenlaiseen. Ja kun on vaihtanut, niin vuoden parin päästä ollaan taas samassa tilantessa. Ruoho kun on siellä aidan takana vihreämpää. Ja näinhän se tulee aina olemaan.

Eli funtsi itse ensin mihin tarkoitukseen haluat pyörän: pitkään matkaan? Sorateille? Ulkomaille? Saksan baanoille? Yksin vai kaksin? Minkä verran tarvitset tavaraa matkaan mukaan ym. ym. Noilla perusteilla pääsee hieman filtteröimään koeajoja pois, mutta taittuu se pitkäkin matka ihan mukavasti niin LT:n kuin GS:n selässä vaikka ovat ihan erilaiset pyörät. Ja varmasti monen muun merkin ja pyörän kanssa yhtälailla. Makuasioita.

t. Repa

Omakohtaista kokemusta sekä GS:stä että nyt kolmelta kesältä R 1200 RT:stä. Ajan varmastikin 80% kaikesta ajosta kaksi päällä - mm kaksi SS1000:a -, joten väittäisin RT:n toimivan ihan mainiosti kaksi päällä. Reissaan kotimaassa ja joka kesä on tullut ajettua myös lenkki Euroopassa 5000 - 8000 km. Metrejä on nyt 47 000. Matkamukava menopeli, joka on hauska ja yllättävän kiva myös mutkateillä.

Nyt jos pyörän päivitys olisi ajankohtainen, miettisin RT:lle vaihtoehtona GS:ää. Matkamukavuudessa jotakin menettää, mutta tilalle tulee myös paljon hauskaa hiekkateillä. Vanha suola janottaa....

-hessu-

Onhan vielä K1200S-vaihtoehto!

(FJR kokemuksesi perusteella väittäisin, että se on Yamahatermein saksalaisittain paritettu FJR ja R1). Älkää nyt kuitenkaan Yamahan omistajat hermostuko tai naurako...

Se on palvellut minua tämän kauden toukokuun loppupuoliskolta oikein hyvin. 14tkm tullut ajettua, ja kokemukset ovat miltei ainoastaan hyviä. Korjaan erinomaisia! Hotellimajoituksia käyttäen originaaleilla sivulaukuilla ja tankkilaukulla saa tavarat hyvin matkaan. Matkustajakin on tyytyväisempi nykyään kuin FZ1SA:n kyydissä.

Noin omista ajokokemuksista. Se sopii miltei jokapaikkaan, oikein elävästi tulee mieleen kun tankkasin Siilinjärvellä ja ajelin Lahteen pysähtymättä. Ei tuntunut missään kohdassa pahalta. Mutkateillä peli on vielä nautinnollisempi.

Mielestäni em. tyyppisessä matka-sportissa on moottoripyörä parhaimmillaan. Katteiden ja kassien lisääminen vie sitä vain kohti autoa...

Ps. Kaveri vaihtoi Adventureen. Totesi vaihdon syyksi, että K1200S on parhaimmillaan vasta 140kmh jälkeen. Mielestäni sillä voi toki ajaa hiljempaakin.

Onhan vielä K1200S-vaihtoehto!

(FJR kokemuksesi perusteella väittäisin, että se on Yamahatermein saksalaisittain paritettu FJR ja R1). Älkää nyt kuitenkaan Yamahan omistajat hermostuko tai naurako...

Se on palvellut minua tämän kauden toukokuun loppupuoliskolta oikein hyvin. 14tkm tullut ajettua, ja kokemukset ovat miltei ainoastaan hyviä. Korjaan erinomaisia! Hotellimajoituksia käyttäen originaaleilla sivulaukuilla ja tankkilaukulla saa tavarat hyvin matkaan. Matkustajakin on tyytyväisempi nykyään kuin FZ1SA:n kyydissä.

Noin omista ajokokemuksista. Se sopii miltei jokapaikkaan, oikein elävästi tulee mieleen kun tankkasin Siilinjärvellä ja ajelin Lahteen pysähtymättä. Ei tuntunut missään kohdassa pahalta. Mutkateillä peli on vielä nautinnollisempi.

Mielestäni em. tyyppisessä matka-sportissa on moottoripyörä parhaimmillaan. Katteiden ja kassien lisääminen vie sitä vain kohti autoa...

Ps. Kaveri vaihtoi Adventureen. Totesi vaihdon syyksi, että K1200S on parhaimmillaan vasta 140kmh jälkeen. Mielestäni sillä voi toki ajaa hiljempaakin.
Minulla on vaimo ollut KS:säni kyydissä kahdesti. Ja vielä samalla kertaa. Ensimmäisen ja viimeisen. Tulee kyllä LT:n kyytiin koska vaan. On tainnut tottua vaan liian hyvälle.
smile_org.gif

Omasta mielestäni tuo KS on parhaimmillaan 170 km/h:n jälkeen, vaikka onkin upea ajettava alhaisemmissakin nopeuksissa. Se on suunnitelty Saksan baanoille, ei Suomen nopeusrajoituksille. Kyllä silläkin matkaa mainiosti tekee. Tankkausvälit ovat vain turhan lyhyet matkapyöräksi.

t. Repa

Lääkärin mielestä tämän piti olla mahdotonta.
Tuo selittää kaiken(pyörä valinnan),joten en ala väitteleen mopoista enempää  
thumbs-up.gif
tsemppiä reissuun  
biggrin.gif
Annas kun mä arvaan... Et ole GS-Advea ikinä kokeillutkaan (ja tuskin mitään muutakaan isoa modernia matka-allroadia)?
Arvasit aivan oikein
bowdown.gif
,eikä ajatuksenani ei ollutkaan mollata noita maailman-matkaaja pyöriä tai kuskeja
062802moto_prv.gif

Vaan todeta,että nuo samat reitit (ei aavikko tai Afrikan läpiajo) joita normi motoristi vetää,voi ajaa täysin huoletta muillakin peleillä,kuin Gessulla tai muilla "supermatkapyörillä".

Varmaan tuo on seuraava askel,kun lompakko ja aika antaa siihen mahdollisuuden
biggrin.gif
,tai lompakostahan se vain on kiinni,kun aikaa voi ostaa jos rahaa on
033102beer_1_prv.gif

Heh Repa!

Kannattaisi laittaa muija johonkin koirakoulu-tyyppiseen juttuun... Laitat sen ajamaan vaikka fillarilla samat matkat kun ajat MP:llä. Sen jälkeen maistuu vaikka piikki-enduron kyyti.

Pidemmällä tähtäimellä moinen malli johtaa siihen, että Vaimosi valitsee sinun sijastasi "Teidän" moottoripyörän. Sen jälkeen taipumus päätöksentekoon eskaloituu kaikkiin "perheen" asioihin. Kele! Nyt ryhtiliike pikaisesti.

Ps. Purkaukseni oli täysin aiheeton, mikäli olet itse aidosti sitä mieltä, että olet itse valinnut haluamasi moottoripyörän.

Terve Kunkku, ajelin kaverin kanssa niitä sun viime kevään Albaani sun muita reittejä... samat maat kun sulla lisättynä kymmenellä, välillä osuttiin vahingossa jopa samoihin hotelleihin... Jälkeenpäin luettiin sun juttua lehdestä. Meillä oli mun Bemarin GT ja kaverilla Triumph Rocket. Sulle Adventure oli oikea valinta - me emme olisi vaihtaneet omiamme mistään hinnasta vaikka kiertelimme pitkin kinttupolkuja. Asenne ratkaisee. Näillä mennään.

Heh Repa!

Kannattaisi laittaa muija johonkin koirakoulu-tyyppiseen juttuun... Laitat sen ajamaan vaikka fillarilla samat matkat kun ajat MP:llä. Sen jälkeen maistuu vaikka piikki-enduron kyyti.

Pidemmällä tähtäimellä moinen malli johtaa siihen, että Vaimosi valitsee sinun sijastasi "Teidän" moottoripyörän. Sen jälkeen taipumus päätöksentekoon eskaloituu kaikkiin "perheen" asioihin. Kele! Nyt ryhtiliike pikaisesti.

Ps. Purkaukseni oli täysin aiheeton, mikäli olet itse aidosti sitä mieltä, että olet itse valinnut haluamasi moottoripyörän.
Nojuu, tuntematta Repaa tai hänen vaimoaan sen tarkemmin (toki Repan kanssa pikaisesti tapasimme BMWKLTIBMIJOF:issa Himoksella) arvaan, että heillä on käynyt samanlainen "vahinko" kuin meidänkin perheessä.

Jos nimittäin kyytiläinen ei ole mikään intohimoinen motoristi tai masokisti itse, niin korkeallapa on kynnys vaihtaa LT:n takapenkkiä johonkin vähemmän lokoisaan. Menepäs itse istumaan kolmeksi tunniksi jollekin lintulaudalle tuulen ja melun armoille kun kuski on itse ihan fiilareissaan mutta sinä et niinkään...
Mieluummin siellä vaikka kuuntelee iPodista musaa tai äänikirjoja tai soittelee kännykällä ystävilleen / lapsille / sukulaisille tms. jos ei kuskin kanssa halua jostain syystä tarinoida ja panee penkin / puvunlämmittimet sopivalle säädölle jne...
wink.gif

Niin se vaan on kuten lontoonkielinen viisaus sanoo:  "when mom is happy everybody is happy"

t. pozo

062802moto_prv.gif

Pozo on jo aivan aiwopesty...

Siinä ei auta enää ryhtiliikkeetkään!

Takaisin ystävällismieliseen tuiluun. Kyllä se vaan on niin, että moottoripyöräkokemuksia voi olla useita erilaisia. En pysty vakuuttamaan (edes yrittämään) Teitä siitä, että oma MP:ni olisi absoluuttisesti paras. Hyvä, että pystyn perustelemaan sen kuitenkin itselleni, että se on edes subjektiivisesti paras.

Sama homma toimii käänteisesti, ette Te minuakaan onnistu vakuuttamaan omienne paremmuudesta. Matkustamista on monenlaista, MP:ssä se matkustaminen on usein pääasia. Ehkä tosiharrastajan erottaa siitä? Väkisin mukaan kaapatut ovat kiinnostuneempia kaikesta sekundääritoiminnasta ja perilläolosta.

Onko mukavuudella kulminaatiopistettä? On! Silloin kun sataa ja pitää kuljettaa tavaraa matkustan autolla PALJON mukavammin.

Ps. Otankin meidän koirakoulussa sellaisen linjan, että yksinajaminen on eniten viihteellistä. Siitähän seuraa, että Rva opettelee ajamaan ja ajaa kohta omaa pyörää.

Heh Repa!

No jätetään noi koirakoulut. Ei ole enää tällä kokemuksella tarpeen.

Vaimo tulee kyytiin silloin tällöin ja tykkää leppoisasta matkustamisesta. LT tarjoaa sitä parhaimmillaan. Istuipa tuo Winginkin kyydissä ihan tyytyväisenä ennen LT:hen vaihtoa. Ja aika monella "lintulaudalla" Pozoa lainatakseni.

Kun haluan ajaa matkaa yksin ja ripeästi, ajan KS:llä. Kun lähden reissuun tavaroiden kanssa, LT on matkajuhtana. Usein vielä peräkärryn kanssa.

Pyöriä nyt vaan sattuu olemaan tallissa neljä ja jokaisella on meidän perheessä oma kannattajakuntantansa:

Vanhempi poika tykkää kustomista ja Shadow on hänen mieleinen lelu, nuorempi poika tulee mielellään ässän kyytiin ja tytär ja vaimo LT:n kyytiin. Eli meidänkin perheessä ollaan montaa mieltä siitä, mikä on kiva juttu pyöräillessä.

Siis aiempaa toistaen: personallinen asia joka tapauksessa. Ja jos valinta tuntuu väärältä, ainahan pyörän voi vahtaa.

t. Repa

Pozo on jo aivan aiwopesty...

Siinä ei auta enää ryhtiliikkeetkään!

Takaisin ystävällismieliseen tuiluun. Kyllä se vaan on niin, että moottoripyöräkokemuksia voi olla useita erilaisia. En pysty vakuuttamaan (edes yrittämään) Teitä siitä, että oma MP:ni olisi absoluuttisesti paras. Hyvä, että pystyn perustelemaan sen kuitenkin itselleni, että se on edes subjektiivisesti paras.

Sama homma toimii käänteisesti, ette Te minuakaan onnistu vakuuttamaan omienne paremmuudesta. Matkustamista on monenlaista, MP:ssä se matkustaminen on usein pääasia. Ehkä tosiharrastajan erottaa siitä? Väkisin mukaan kaapatut ovat kiinnostuneempia kaikesta sekundääritoiminnasta ja perilläolosta.

Onko mukavuudella kulminaatiopistettä? On! Silloin kun sataa ja pitää kuljettaa tavaraa matkustan autolla PALJON mukavammin.

Ps. Otankin meidän koirakoulussa sellaisen linjan, että yksinajaminen on eniten viihteellistä. Siitähän seuraa, että Rva opettelee ajamaan ja ajaa kohta omaa pyörää.
Jou..aiwopesty tai ei, mutta oikeassa olet, että turha sitä on toisia yrittää käännyttää oman valintansa taakse. Jokainen tekee valintansa omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan.
Itsellä kesti 18 vuotta saada vaimokulta vakuuttuneeksi siitä, että isi ylipäänsä saa ostaa perheeseen moottoripyörän ja hinta siitä oli verinen...lavatanssikursseja epämääräisiksi vuosiksi eteenpäin!
biggrin.gif
biggrin.gif

Yhtä kaikki, iloinen olen siitä, että aiemmin moottoripyöräilyyn täysin välinpitämättömästi tai pelokkaasti suhtautunut ihminen on kuitenkin suostunut istumaan kyytiini jopa tuntikausiksi yhtäsoittoa. Ja kyllä matkanteko silloinkin voi ihan viihteellistä olla, tulee jutelluksi kaiken maailman asioita siinä samalla.
Sekin on tullut jo aikaa sitten selväksi, että meidän "koirakoulusta" ei enempiä soolomotoristeja valmistu eli minä ajan työreissuni mopolla ja vaimokulta sitten muutaman kerran kesässä jollain reissulla kyydissä. Ja silloin kyydin pitää olla mukavinta mitä kahdella pyörällä on tarjolla...
wink.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

aika munatonta hommaa jos takapenkiltä valitaan millä pyörällä ajetaan
biggrin.gif

tulee mieleen erään hd jannun lausahdus ku hieman kauhistelin hänen repsikan jakkaraa, et eihän tosa istu itse pääjehukaa kovin pitkään?

...semmonen ois tarkotuskin....
buttrock.gif

Jotkut ottaa toiset ihmiset huomioon, jotkut eivät. Joillakin moottoripyöräily on tosiaan pariskunnan yhteinen harrastus!

Aatteleppa ite, omalle kohalles!
sport05.gif

niin..yhteinen ja takapenkkiläinen määrää millä,ajetaan
cool.gif

toki pitäähän sitä siippakin ottaa huomioon, mutta jos ajatellaan et kuski tykkäis ässästä,pyörä jossa ajoasento varmasti yksi parhaista niin kyllä siellä takaritsillä viihtyy varppina jos hommasta tykkää...sama pätee kyllä tohon kessuunki...ei asia jos homman edellytys, että olot ei saa paljoa poiketa kotosoffaan niin siinä tapauksessa pakko niellä omat mieltymykset.ainakin kuskin.

Back