• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

Tuota, semmonen huomio näistä "välimallin" jopoista. Eli 2003 ja vanhemmat.
Jos tyyppihyväksyntäkenttä on otteessa tyhjä mutta rungossa e-kilpi, missä dB lukema.
Tyyppikilpi irti ja piiloon, niin mellakkaa saa olla 103dB.
Jos katsotaan kilven mukaan niin esim. CBR600F4 kilvessä 91(+5).

Niin, eli vanhemmissa (-00) mopoissa ei tarvii olla e-hyväksyntää? (Niin olen tämän ymmärtänyt, mutta kun täällä tuntuu olevan asiasta enemmän tietäneitä, niin voisi torppaa mun luulot, jos oon väärässä..)

Itel slipari, mis lukee "racing only" mut äänet on silti maltilliset, joten ei pitäisi olla ongelmia (meinasin lähtee ahvenistollekin sillä yrittämään), koska kyseessä vuoden 2000 vekotin?

Elmeri H. sanoi:
Aika vähän kysellään nykyään ohjeita Akran pöntön lyhentämiseen.. :D

Suomalaiset on koulittu niin nöyriksi, vähän kun pelottelee, niin mökäpöntöt lentää tallinnurkkaan ennen kuin ehtii kissaa sanoa:D

panman sanoi:
Moottoripyöriä on jotain 200.000 kipaletta. Katsastus voisi maksaa 50,-
Vuosittaiset kustannukset 10.000.000 euroa, jotta muutamalla on ilo fiilistellä äänien kanssa.
Tätäkö me haluamme?
Pidetään pärrät kunnossa ja laillisina, se meidän kaikkien etu.:thumbup:

Eikö suomessa ole eniten ulkomaalais omistuksessa olevia katsastusasemia, silloin nuo rahat menee ulkomaille.
Itsekkin olen tuota katsastusta vastaan, koska tuntuu hölmoltä mennä leimalla uudella pyörällä, katsastuksen tietäen.....Ei ei tuu leimaa, tuossa on sitä ja tätä. Uskoisin vasta noin 10 v päästä, siitä kun pyörä on ostettu.
Sitten noin 250.000 pyörää leimataan noin 5-8kk aikana vuodessa :grin::grin::grin:

Eilen mittasin -08 Z1000 mökät yoshimuran usa-pöntöillä ja mittari näytti 95db@5000rpm. Tyyppikilvessä 91db eli varsin maltillisesti ääntä lähtee omasta ilman killereitäkin. Killereillä mittasin 92db eli en aio laittaa niitä paikoilleen. Toivotaan etteivät rupea e-hyväksyntöjä syynäämään slipareista. Mittarina töistä lainattu ja kaksi viikkoa sitten kalibroitu Larson Davis SoundTrack LxT2.

PoS sanoi:
No mutta tällainenhan johtuu lehdistön lähdekritiikin puuttumisesta. Nielevät poliisin ja TraFin propagandan koukkuineen, siimoineen, vapoineen ja kalastajineen päivineen.
Ei se mistään lähdekritiikistä johdu, vaan asenteesta. Nykyisellä asuinalueella naapurina on erään suurlevikkisen lehden toimittaja, joka ensitöikseen alkoi avautumaan nähdessään mun pyörän: "Ai sullakin on tuommoinen saastuttava mölytoosa, me ollaan näistä toimituksessa puhuttu." Kerroin pyöräni olevan alkuperäisessä kuosissa eli ns. tehtaan paketissa, niin sitten alkoi avautuminen liikennekäyttäytymisestäni näkemättä ajamistani, joten ne on ne asenteet! :rant: Sama heppu pitää mua mielenvikaisena terroristina, koska harrastan ammuntaa :rant:

Vauhtihiiri sanoi:
Ei se mistään lähdekritiikistä johdu, vaan asenteesta. Nykyisellä asuinalueella naapurina on erään suurlevikkisen lehden toimittaja, joka ensitöikseen alkoi avautumaan nähdessään mun pyörän: "Ai sullakin on tuommoinen saastuttava mölytoosa, me ollaan näistä toimituksessa puhuttu." Kerroin pyöräni olevan alkuperäisessä kuosissa eli ns. tehtaan paketissa, niin sitten alkoi avautuminen liikennekäyttäytymisestäni näkemättä ajamistani, joten ne on ne asenteet! :rant: Sama heppu pitää mua mielenvikaisena terroristina, koska harrastan ammuntaa :rant:

Ja erityisen hankalan tästä tekee jos tällaisilla ihmisillä on varsin suuren painoarvon omaava kanava - painettu lehti- oman mielipiteen julkituomiseksi. Vaikkeivat suoraan voisikaan paasata niin, kuten ennenkin todettu, niin jutun voi faktoja vääristelemättäkin kirjoittaa monella tapaa - kuten tämä 30% pyöristä liian äänekkäitä-tosin unohdin mainita että tää mittaus on tehty kohdennettuun porukkaan (kuten olen ymmärtäny)....

Tällaisillä mielipiteillä varustetuista ihmisistä olen aikain saatossa huomannut sen että
1) järkiperusteluja varten heillä on täydellinen suodatin tai sit suora putki korvasta korvaan.
2) suvaitsevaisuus on täysin vieras käsite - jos he eivät näe jostain suoraa hyötyä tai iloa itselleen se on täysin hyödytöntä hölmöjen hommaa ja se pitäisi kieltää heti.

Viimeksi muokattu:
Toisaalta kun mä pistän poliisisetien päät sekaisin selittämällä noita tyypityksiä ja päivämääriä niin ehkä ne ei jaksa kuunnella tyttöstä sen enempää ja päästää mun löysien pykälien turvin menemään. :grin:
Itse itseäni lainaten... Jututin yhtä mukavaa mp-poliisisetää ja setä oli sitä mieltä että mun pyörää koskee vuosimallin mukainen 103 dB. :) Se tuumasi että koska sitä EU-tyyppihyväksyntää ei ole ja tyyppikilpikin on vaan US-mallia, asia on hyvinkin yksiselitteinen. Eli kiitos vaan poliisille joka uhrasi osan ruokataukoaan mun kanssa höpöttämiselle. :grin:

Vauhtihiiri sanoi:

Julkisen sanan neuvostolle laitat asianmukaisen kantelun perusteluineen jne. niin hiljenee vähäksi aikaa, mikäli siis alkaa printtimediassa olemaan asennevikaista soopaa.

Silver Bride sanoi:
Itse itseäni lainaten... Jututin yhtä mukavaa mp-poliisisetää ja setä oli sitä mieltä että mun pyörää koskee vuosimallin mukainen 103 dB. :) Se tuumasi että koska sitä EU-tyyppihyväksyntää ei ole ja tyyppikilpikin on vaan US-mallia, asia on hyvinkin yksiselitteinen. Eli kiitos vaan poliisille joka uhrasi osan ruokataukoaan mun kanssa höpöttämiselle. :grin:

Suorempaa putkea Buluun siis :)

mikkokoo sanoi:
Suorempaa putkea Buluun siis :)
E-hyväksymätön Remuksen pönttö saa pysyä paikallaan ja edelleen ilman db-killereitä. :p (Tosin myönnettäköön etten hetkeäkään edes harkinnut pöntön vaihtoa alkuperäiseen ainakaan vapaaehtoisesti.) Nätti murina saa siis onneksi jatkua.

Äkkiä sen pöntön vihtas,mutta kun pitäis vaihta koko helahoito:jpstyle: ei millään viittis.
Työmalla vähän putkenpätkää j muuta ja vot äänet hävis:p

Jep, ei pysty stressaamaan. Itse asiassa odottelen että joku haluaa eroon Jardinen "Rumble"-putkista, aion nimittäin napata sellaiset nyt halvalla käytettynä. Joku myi kerran sellaiset, kun parempi puolisko ei voinut olla enää kyydissä. Ne meni silloin samantien mun nenän edestä. Ihme vaan että kukaan ei halua luopua niistä. Tai siis eihän se ihme ole, ne kuulostaa todella hyvälle. Mutta odotellaan.

panman sanoi:
Moottoripyöriä on jotain 200.000 kipaletta. Katsastus voisi maksaa 50,-
Vuosittaiset kustannukset 10.000.000 euroa, jotta muutamalla on ilo fiilistellä äänien kanssa.
Tätäkö me haluamme?
Pidetään pärrät kunnossa ja laillisina, se meidän kaikkien etu.:thumbup:

Mitenkä ajattelit varmistaa "laillisen" melutason?

Kertokaapas viisaammat, että kun puhutaan pyörässä olevasta "tyyppihyväksyntäkilvestä" vaimikäseoli, niin puhutaanko jostakin moottorin kyljessä olevasta lätkästä? Ja joka mahdollisesti kertoo paljonko ko mallin pyörä saa tuottaa melua?

Kävin tsiikaileen omaa 954RR Firebladea (vm. 2003) ja löyty mooottorista kyllä jotain merkintöjä, mutta ei mitään hajua katsonko oikeasta paikasta: merkinnät oli SC50E-2111239 ja putki on E-hyväksytty ja siinä e9 89/235*1022.

Pehri sanoi:
Kertokaapas viisaammat, että kun puhutaan pyörässä olevasta "tyyppihyväksyntäkilvestä" vaimikäseoli, niin puhutaanko jostakin moottorin kyljessä olevasta lätkästä? Ja joka mahdollisesti kertoo paljonko ko mallin pyörä saa tuottaa melua?

Kävin tsiikaileen omaa 954RR Firebladea (vm. 2003) ja löyty mooottorista kyllä jotain merkintöjä, mutta ei mitään hajua katsonko oikeasta paikasta: merkinnät oli SC50E-2111239 ja putki on E-hyväksytty ja siinä e9 89/235*1022.

Peltilätkä on yleensä rungon etuosan kyljessä, siis siinä mistä menee ohjausakseli läpi. Teksti pitäisi olla tyyppiä "95 dB 5800 rpm" tai jotain tuota muistuttavaa. Kilpi taisi tulla pakolliseksi vasta joskus kesällä 2003, joten 2003 rekisteröityjä ja varsinkin 2003 vuosimalleja voi olla liikenteessä ilman e-hyväksyntävaatimusta (muistitietoa; tarkista jos jaksat).

hei tuli viimekesänä hommattua kawasaki zzr 600 vm 96 ensipyöräksi ja nyt huomasin/tajusin :grin: että minulla on laiton putki laser deeptone jossa lukee raceonly mistä saisin e hyväksytyn äänen vaimentimen ku ei jaksais leikkiä tuolla tienpäällä virkavallan kanssa että lähteekö ne kilvet vai ei. ps olen aloiteleva motoristi joten olen hieman pihalla:right:kiitos jo etukäteen

Pehri sanoi:

Vilaseppa onko rek otteessa tämä tyyppihyväksyntä kenttä täytetty!

japitsu sanoi:
hei tuli viimekesänä hommattua kawasaki zzr 600 vm 96 ensipyöräksi ja nyt huomasin/tajusin :grin: että minulla on laiton putki laser deeptone jossa lukee raceonly mistä saisin e hyväksytyn äänen vaimentimen ku ei jaksais leikkiä tuolla tienpäällä virkavallan kanssa että lähteekö ne kilvet vai ei. ps olen aloiteleva motoristi joten olen hieman pihalla:right:kiitos jo etukäteen

Eikös sun mopo ole riittävän vanha, että riittä kun käyt konttorilla muutoskatsastamassa sen (jos vaan on riittävän hiljainen).

Back