• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Melumittareita LP:n autoihin ja moottoripyöriin

TripleTwin sanoi:
Mitenkä poliisi mahtaa suhtautua säädettäviin vaimentimiin? Siis sellaisiin, joissa on joku säädettävä läppä. Niitähän on jo sähköllä toimivia ja vanhempia vaijerivetoisia. Mitataan varmaan auki -asennossa (jos poliisi sattuu systeemin huomaaman).

Eikös nuo ole yleensä suunniteltu juurikin pysymään kiinni noilla mittaus kierroksilla, siis jos alkuperäiset ovat.
Ei taida olla mittaus eikä vaimennin hyväksyttyjä jos aletaan läppiä availemaan väärillä kierroksilla.

muusi sanoi:
"Kyllä minä niin mieleni pahoitin ja verenpaineeni kohotin, olin grillaamassa ja tiellä ajoi moottoripyörä OHI"

Voi jeesus :right:

Vannetta vähän löysemmälle, tulee lisävuosia kummasti kun ei tartte kuolla täysin turhaan ohimosuonen puhkeamiseen, mmkay :thumbup:
Ajattelepa hommaa myös omaa napaasi pidemmälle:
Kuski ajaa vain yhtä pyörää kerrallaan, mutta se talo/mökki saattaa olla paikassa, josta niitä pyöriä voi mennä kesäiltana vaikka 50 ohi yhden tunnin aikana. Vaikka monissa pyöristä onkin kohtuulliset äänet ja monet ajavat sivistyneesti, niin montako "kyllä maailmaan ääntä mahtuu" tai "loud pipes save lives" -mopoa/kuskia pitää mennä illan aikana ohi, että homma alkaa kasvattamaan tattia otsaan?

Ja ei, ei minulla ole mökkiä tai taloa tuollaisen tien varressa, mutta yritän asennoitua sellaisten ihmisten asemaan. Heidän valitukset ovat taatusti olleet viemässä tätä melumittaushässäkän toteuttamista eteenpäin.

998sFE sanoi:
Tää on kyllä viihdyttävää luettavaa. Kymmeniä nyyttoneita putkella. Jne. sääli että tuollaisia moottorivelhoja ei ole ollut saatavana kun kilpamoottoripyöriä rakennetaan. Joudutaan tyytymään paljon pienempiin lukuihin vaikka moottoriin laitetaan isolla rahalla osaa. Paljonkohan noista saavutetuista nyyttoneista hukattaisiin asianmukaisella vaimennuksella?

Superbiken virittämisestä saa hiukan väärän kuvan, koska siinä putkisto on painoa lukuunottamatta jo valmiiksi hyvin suunniteltu. Painoon taas vaikuttavat vaimennuksen ohella lähinnä saastemääräykset ja hinta.

billy39 sanoi:
Aika pajalle hommattu tsekkaukseen.Käynti konttorilla ei tehny hullua hurskaammaksi sanoivat vaan että ei ole sellaista lakia mikä velvoittaisi heitä mittaamaan desibelejä ja siksi ei ole laitteitakaan että näin.

Paitsi että trafin ohje TRAFI/1122/03.04.03.03/2011 velvoittaa katsastustoimipaikoilta löytyvän välineet sekä ammattitaidon suorittaa melunmittaus moottoriajonauvoille joita heidän toimipisteellään voi katsastaa sekä rekisteröidä. Käytännössä melunmittaus pitäisi voida suorittaa kaikilla asemilla joissa voi moottoripyörään liittyvissä asioissa asioida.. Kannattaa pyytää kirjallisena tuo josseivat suostu mittaamaan mölyjä, tuosta sitten vaan trafiin kantelemaan jossei palvelua tule.. Ristiriidassahan tämä kovasti on ettei omatuntoaan ei pysty edes virallisessa katsastustoimipisteessä puhdistamaan tästä asiasta, mielivalta ja väärä mittaustapa saa "laillisenkin" pyörän ja käyttäjän kärähtämään helposti sitten tien päällä.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/cdf919b924425a2b6fb797f7a6a54aca/4741-Katsastustoimipaikan_laitevaatimukset.pdf

Viimeksi muokattu:
billy39 sanoi:
Aika pajalle hommattu tsekkaukseen.Käynti konttorilla ei tehny hullua hurskaammaksi sanoivat vaan että ei ole sellaista lakia mikä velvoittaisi heitä mittaamaan desibelejä ja siksi ei ole laitteitakaan että näin.

:thumbsup: Että semmonen asiantuntija sillä konttorilla....Trafin määräysten mukaan katsastusasemalla pitää olla tiettyjä välineitä ja yksi niistä on desibelimittari.

Tämän lapun täyttävät katsastusasemalla kun melut mittaavat -> Melunmittauspoytakirja.pdf (löytyy googlella)

villho sanoi:
Ajattelepa hommaa myös omaa napaasi pidemmälle:
Kuski ajaa vain yhtä pyörää kerrallaan, mutta se talo/mökki saattaa olla paikassa, josta niitä pyöriä voi mennä kesäiltana vaikka 50 ohi yhden tunnin aikana. Vaikka monissa pyöristä onkin kohtuulliset äänet ja monet ajavat sivistyneesti, niin montako "kyllä maailmaan ääntä mahtuu" tai "loud pipes save lives" -mopoa/kuskia pitää mennä illan aikana ohi, että homma alkaa kasvattamaan tattia otsaan?

Ja ei, ei minulla ole mökkiä tai taloa tuollaisen tien varressa, mutta yritän asennoitua sellaisten ihmisten asemaan. Heidän valitukset ovat taatusti olleet viemässä tätä melumittaushässäkän toteuttamista eteenpäin.

Eiköhän se ois suoni poksahtamassa ko. henkilöillä, vaikka ne 50 pyörää olis täysin vakioita.

998sFE sanoi:
Tää on kyllä viihdyttävää luettavaa. Kymmeniä nyyttoneita putkella. Jne. sääli että tuollaisia moottorivelhoja ei ole ollut saatavana kun kilpamoottoripyöriä rakennetaan. Joudutaan tyytymään paljon pienempiin lukuihin vaikka moottoriin laitetaan isolla rahalla osaa. Paljonkohan noista saavutetuista nyyttoneista hukattaisiin asianmukaisella vaimennuksella?

Jos Järkäleen postiin viittasit niin kannattaa huomioida että kyseessä lienee 2.3 litrainen motti, eli kyllä, kymmeniä nyyttoneita putkella.

Ompas tänne kusisen hankala laittaa kuvia näkyviin...

melunmittauspoytakirja.jpg

Suiza1400 sanoi:
Kyllä 1,4 litraisestakin saa 30 Nm lisää...

No niinpä, se on näissä suurikuutioisissa yleensä miedot viritysasteet joten pienillä muutoksilla saa huomattavia eroja. Ei kaikki täällä ole kilpapyöriä virittämässä.

Murina sanoi:
Ompas tänne kusisen hankala laittaa kuvia näkyviin...

melunmittauspoytakirja.jpg

Eli tuollainen jos löytyy hyväksyttynä niin luulisi olevan melkoisen kovaa tavaraa jos sakkoja ruvetaan tarjoilemaan tai kilpien irroitusta ehdottelemaan kadulla. Toki pitää huomioida ne villojen kulumiset sun muut mut luulisi ainakin rajatapauksissa painavan jos mittaajalla kaikki kotona.

nick-nack sanoi:
Jos Järkäleen postiin viittasit niin kannattaa huomioida että kyseessä lienee 2.3 litrainen motti, eli kyllä, kymmeniä nyyttoneita putkella.

No ei mun ollut tarkoitus keneenkään henkilöidä. OK, Rocketin kohdalla saattaa saadakkin tuon verran ulos. Tuskin kuitenkaan pelkillä ränneillä. Pienemmistä mosista jos alkaa tulla tuon verran enemmän, kannattaa alkaa epäilemään dynolappua, ellei mopo ollut alunperin kuristettu versio.

Kyllä, pidän tätä poliisien tapaa esimerkiksi tässä Seiskan uutisissa ihan naurettavana. Kehä 3sen melussa mitataan vakiomopoja. Jos olisi hitunenkaan valtaa vaikuttaa mihin mun veroeurot menee, inaakan ei menisi tälläiseen toimintaan.

Mutta kun otan pään pois pepusta ja katson missä maailmassa elän, olen aidosti valmis luopumaan koviata metelistä ja jatkamaan harrastamista vapaammin kuin tiukemmin säänneltynä. Yhtään ainoaa järkisyytä ei ole kovilla äänillä, nuo turvallisuusjutut kaikkein naurettavimpia. Kun radoilla Motoparkin ja Apparan lisäksi äänisääntely kasvaa, poistan turhan metelin myös siinä käytössä, luultavasti ajan yhtä kovaa ja nautin yhtä lailla.

Tilasin uudet killerit eilen Ducatiin, jos käyntilämmöt niillä pysyy kurissa, ajan killereillä jo tämänkin kesän vaikka Alastaroon, Botnialle ja Kemoraan ääntä mahtuukin. Kotarin mukana tuli Akran ränni, joka on laittamatta paikoilleen. Musta tule yhtään nopeampi Akran melulla. Siuntion crossrata taitaa olla seuraava joka menee näistä mun käyttämistä kiinni, Lohjalla siitä on lisäksi jonkin verran painetta. Molemmissa melun vuoksi. En ainakaan itse aio edesauttaa näiden harrastuspaikkojen sulkemista.

Edit: ja kadulla killerit kiinni tai vakiopönttö. Minua ei huvita edesauttaa katsastuspakkoa tai entistä tiukempaa valvontaa/lainsäädäntöä.

Viimeksi muokattu:
mikkokoo sanoi:
Eli tuollainen jos löytyy hyväksyttynä niin luulisi olevan melkoisen kovaa tavaraa jos sakkoja ruvetaan tarjoilemaan tai kilpien irroitusta ehdottelemaan kadulla. Toki pitää huomioida ne villojen kulumiset sun muut mut luulisi ainakin rajatapauksissa painavan jos mittaajalla kaikki kotona.

Johan jo lähtökohtaisesti jokainen on syyllinen, ellei hän omalla kustannuksellaan syyttömyyttään todista. :thumbup:

Villathan pitäisi aina silloin tällöin vaihtaa, mutta nykyään ovat suuressa viisaudessaan niitanneet putket kiinni niin, etteivät ne ole niin helposti purettavissa. Omissa laitteissa on tullut sellainen vaikutelma, että 3-5 dB voi vaikuttaa, mutta en ole tarkempaa tutkimusta tehnyt aiheesta.

Onkos ketään joutunut kilpien poistoon tänä keväänä? Montako päiväsakkoa melurikkeestä saa..? Kokeilin tossa killereitä omaan veturiin ja kylläpä meni äänet säälittäviksi :no: Ääntähän mä nimenomaan noilla mailoilla haen, sama mitä tehoja antaa! Fiilis ja jytke se on mulle se tärkein v2:lla ajellessa :D

Ensimmäisen sivun linkistä nappasin seuraavan tekstin:
"EY-tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003. Tämän jälkeen käyttöönotettuihin moottoripyöriin saa asentaa vain direktiivin vaatimukset täyttävän E-hyväksytyn pakoputkiston tai moottoripyörän valmistajan alkuperäisen pakoputkiston. EY-tyyppihyväksytyssä moottoripyörässä on ns. valmistajan kilpi, johon on merkitty valvonta-arvo (dB(A)) melulle."

Mun pyörän käyttöönottopäiväksi on rekisteriotteeseen merkitty 00.00.2003. Uskallanko mä tulkita niin että tuo 00.00. on aikaisempi ajankohta kuin 17.6...? Jolloin tyyppikilven pelottavan alhainen 80 dB ei olisikaan mun kohdalla ratkaiseva vaan vuosimallin mukainen 103 dB. :dunno:

Ihan sama minkä vuoden mopo sulla on. Jos se on tyypitetty (niinkuin sulla on kun on kilpi) niin sillä mennään, eli sillä pelottavan alhaisella 80db:llä.

muusi sanoi:
mporg:n kokoontumisajot 2014 :D

segway%20tour.jpg

born to be wild :WAZAAP:

No tuohan se vasta kansalaistottelemattomuutta onkin. Eikös nuo ole laittomia pelejä Suomessa, tai siis että ainoastaan suljetulla alueella saa noilla ajella?

:thumbup:

Murina sanoi:
Ihan sama minkä vuoden mopo sulla on. Jos se on tyypitetty (niinkuin sulla on kun on kilpi) niin sillä mennään, eli sillä pelottavan alhaisella 80db:llä.
Mahtaako asiaa auttaa se että se on joku USA-mallin kilpi eli siinä ei ole mitään mainintaa eu:sta tai ey:stä tai mikä onkaan... (Joo, mä elän toivossa edelleen.)

No usan tyypitys ei ole EY tyypitys joten silloin sun pyörää ei ole tyypitetty tänne. 2003 tuo tuli pakolliseksi joten jotain dokumentteja sulla sitten on pitänyt olla jotta oot sen saanut kilpiin, eiköhän niissä oo sitten vaatimuksetkin.

Mutta voi olla että tuo menee tuolla löysällä pykälällä sitten.

Back