• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Matkapyöräksi matkaenduro vai sport touring?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kari.k sanoi:
en ole tehnyt penkille mitää,mut ketkä on tehnyt tai ostanu esim. touratekin penkin,niin on kuulemma parempi kun orkkis.
en mä tosin muutenka ajais pitempää siivua kerralla. jossei kuseta ,niin sit ainakin pitää sauhut vetää.

AT on hiukan jämäkämpi kun transalppi. sekä kyllä siinä vääntävämpi kone vaikka ei tehoero suuri olekkaan.

Jämäkämpi se varmasti on, mutta samalla 20-30 kg painavampi. Ja itseäni lyhyenä kuskina (175) häiritsee myös tuo istuinkorkeus, joka on myös korkeampi kuin TA:ssa, mutta ero ei tosin taida olla iso (20 mm?).

Jonkun sivuston mukaan, noiden suortuskyvyssä ei ole eroa, kun AT:n isompi teho hukkuu sen painoon.

amaunu sanoi:
Samaa mieltä, ei sitä tehoa voi ja pääse käyttämään kuin nanosekunnin kerrallaan tavallisessa liikennöimisessä. Mutta kun sitä on reservissä se on kutsuttavissa käyttöön kahvalla. Silloin harvoin kun tarttee. Normi kulkuun riittää 15-30 hvn ulosotto koneesta vallan mainiosti.

Jos vertaa vaikka autoihin, niin 100 kg kuski 1200 kg autossa, jolla on sama suoritukyky kuon 200kg/60hv mopolla tarvitsee 260 hv moottorin. Omassa Toyotassani taitaa olla noin 130 heppaa, jolla pärjää varsin hyvin. :)

60hv/300kg = 260hv/1300kg.

Pohdittavana on vielä, että miksi minä, joka en ole kovin tehoista kiinnostunut, haluan kuitenkin ison moottorin. :right:

retrokawa sanoi:
Jämäkämpi se varmasti on, mutta samalla 20-30 kg painavampi. Ja itseäni lyhyenä kuskina (175) häiritsee myös tuo istuinkorkeus, joka on myös korkeampi kuin TA:ssa, mutta ero ei tosin taida olla iso (20 mm?).

Jonkun sivuston mukaan, noiden suortuskyvyssä ei ole eroa, kun AT:n isompi teho hukkuu sen painoon.

juu ei siinä paljon eroa ole,mut sit satasen jälkeen huomaa eron, kyl afrikkalainen lähtee paremmin.
mä oon ja 175 ja hyvin olen pärjännyt.ylettää jalat hyvin maahan. nyt mulla on talvimopona korotettu transalppi. just yltää varpaat maahan,mut kivempi vetää kurviin jalka suorana :grin:

täysillä en ole kummallakaan ajanu,mut 160 oli joskus motarilla vauhtia kolmen laukun kanssa. kovempaa en biliksen etukummilla uskaltanu.

retrokawa sanoi:
Jos vertaa vaikka autoihin, niin 100 kg kuski 1200 kg autossa, jolla on sama suoritukyky kuon 200kg/60hv mopolla tarvitsee 260 hv moottorin. Omassa Toyotassani taitaa olla noin 130 heppaa, jolla pärjää varsin hyvin. :)

60hv/300kg = 260hv/1300kg.

Pohdittavana on vielä, että miksi minä, joka en ole kovin tehoista kiinnostunut, haluan kuitenkin ison moottorin. :right:

Jaa-a. se kai sun pitää pähkiä ittenäs. Voihan se olla kuitenniin että jokainen joka aja moottoripyörällä halajaa voimaa ja sen kontrollia jos ei muuten niin tiedostamattomasti. Sellaista kontrollin tunnetta. Vaikka täytyy sanoa että todellista voimantunnetta pääsi tuossa kesällä kokeilemaan kun 23 vuoden tauon jälkeen kävin ratsastamassa ihka oikealla hevosella. Tai siis kun se voima ei ollut kontrollissa,, heh konilla kun on pikkasen kehittyneepi ecu ja voimanhallinta piirit ku hp4sessa,, se tuntui todelliselta.

https://lh6.googleusercontent.com/-...fk/7Xl3FsVEx0I/s640/2012-09-27%2018.09.24.jpg
siinä minun valinta on/off pyöräksi
moottoritie nopeudet kaksi päällä ovat tärkeysjärjestyksessä sijalla 4

reitinvalinnat kotimaassa pääosin
https://lh4.googleusercontent.com/-...9I/tKSJRZO3ZYU/s640/2012-10-13%2013.34.23.jpg
tuollaisia ja tällaisia
https://lh3.googleusercontent.com/-vjuraJ4zjCs/UNilwxUzoOI/AAAAAAAAA9Q/aCJm7wvVDic/s640/2012-10-13%252013.06.54.jpg
BMW 1200 GS:n jälkeen koeajoin kaikki uudet 1200 sarjan Gessun kilpailijat .
En tarvitse niin paljon tehoa ja ajoasennot muistuttavat jo liikaa ihan sporttipyöriä ,pl 1200 GSA
Kotaria ei ollut kokeilussa mukana .
Gessun jälkeen ainoa ero on ohittaminen yli satasen vauhdissa kun joutuu vaihtamaan vitoselle että lähtee .
Hmm, suuri vaiva todella :)-.
Noita kuvien reittejä Michelinin Pilot Routella vetelen . No viime kesänä joku liponen paikka tietty löytyi jostai savikosta ojan pohjalta ja sen vuoksi koitan ensikesänä Avonin Distanzioita .
Näppärä,kevyt ja taloudellinen matkantekokone .
Harmi kun ei uskallakkaan talviajoa harrastaa . Sanoivat maahantuojalla etteivät takaa sakoavatko tunnistimet pakkasella :dunno:

Viimeksi muokattu:
retrokawa sanoi:
Ilmeisesti sitten sallitaan myös hieman kliseinen vastaväite. Mulle ei ole kertaakaan 10 vuoden ajohistoriani aikana tullut tilannetta vastaan, jossa 50hv ei olisi riittänyt. Eli kyllä totuus tehon_tarpeesta_ on ihan joku muuin kuin tehontarve. :)

Siitä huolimatta kyllä sitä hieman enemmän saisi matkapyörässä olla, ja silloinkin lähinnä vain noita moottoriteitä varten. Tuolla 50hv:lla ei enää paljoa ohitella 120:n jälkeen.

Lisäys: Siis enemmän kuin tehonpuute minua on häirinnyt kateiden puute ja liian suuri paino. Tuo eka motarilla ja toka pöpelikössä. :)

Turha katellla niitä huipputehoja, kannattaa mieluummin vertailla pyörien vääntökäyriä ja niiden muotoja keskenään. Jos nyt ottaa esimerkiksi vanhemman sportti ysisatasen tai uudemman sportti seiskapätkän niin huipputehoissa ei ole juuri eroa, mutta ajaessa huomaa, että väännöt on kuin yö ja päivä:jpstyle:

Oula sanoi:
Harmi kun ei uskallakkaan talviajoa harrastaa . Sanoivat maahantuojalla etteivät takaa sakoavatko tunnistimet pakkasella :dunno:

Joku tälläinen, suunnattoman ärsyttävä trendi on menossa. Tekniikka karkaa ihmisen ymmärryksen ulottumattomiin ja kohta me olemme kaikki uusavuttomia härveleidemme kanssa. :pissed:

Samanlaisia teitä minä olen tuolla W650:lla kolunnut, ja ihmeen hyvin silläkin on pärjännyt. Niin joku aiemmin sanoi, niin asennehan se lopulta ratkaisee. Toisaalta kun pyörää ostaa, niin kannatahan siihen (ajatustyöhön) hieman satsata, että ostaa kerralla sopivan. :)

sky sanoi:
Turha katellla niitä huipputehoja, kannattaa mieluummin vertailla pyörien vääntökäyriä ja niiden muotoja keskenään.

Totta. Tuo autojuttu oli vaan esimerkki, että kyllä pienessäkin mopossa tehoja on, noin suhteessa muihin tielläliikkujiin.

Itseäni viehättää ehkä juuri siksi twinit, että niissä vääntö alkaa heti alhaalta ja normikäyttö onnistuu enemmän tai vähemmän pintakaasulla. Myös twinien vahva moottorijarrutus on leppoisa matka-ajo-ominaisuus. Tietysti jos kuutiota on riittävästi, niin meneehän silloinkin pintakaasulla. :)

retrokawa sanoi:
Joku tälläinen, suunnattoman ärsyttävä trendi on menossa. Tekniikka karkaa ihmisen ymmärryksen ulottumattomiin ja kohta me olemme kaikki uusavuttomia härveleidemme kanssa. :pissed:

Samanlaisia teitä minä olen tuolla W650:lla kolunnut, ja ihmeen hyvin silläkin on pärjännyt. Niin joku aiemmin sanoi, niin asennehan se lopulta ratkaisee. Toisaalta kun pyörää ostaa, niin kannatahan siihen (ajatustyöhön) hieman satsata, että ostaa kerralla sopivan. :)
kunhan nyt muuttokiireiltä kerkiän niin kokeilen alta kahdenkympin pakkasessa ,iliman muuta
räjähtäköön vaikka siihen sitten

retrokawa sanoi:
Totta. Tuo autojuttu oli vaan esimerkki, että kyllä pienessäkin mopossa tehoja on, noin suhteessa muihin tielläliikkujiin.

Itseäni viehättää ehkä juuri siksi twinit, että niissä vääntö alkaa heti alhaalta ja normikäyttö onnistuu enemmän tai vähemmän pintakaasulla. Myös twinien vahva moottorijarrutus on leppoisa matka-ajo-ominaisuus. Tietysti jos kuutiota on riittävästi, niin meneehän silloinkin pintakaasulla. :)

Itsellä on jäänyt noi twini kokeilut yhteen. Kyllä siinä tehot riitti hienosti täysperävaunun ohittamiseen, mutta kyllähän sitä vääntöä olis saanut olla enemmän... :)- Ehkä olisi auttanut jos olis ollut tuplamäärä kuutioita... Mitä isompi motti, niin sen enempi vääntöä ja se vääntöhän tekee pyörästä mukavan cruisailuvermeen.

Yleensä myös isompi pyörä on mukavampi cruisailla maantiellä, koska siinä on aina jämäkämpi runko. Sitten kun mennään sinne oikealle kuulalaakeritielle, niin kyllähän se sen mukavammin menee mitä kevyempi pyörä ja kaposemmat renkaat.

aiheesta renkaat vielä:

Itse en ole perehtynyt asiaan, mutta kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu jos tollasiin matkaenskoihin vaihtaa renkaan leveyttä, profiilia ja tyyppiä tarpeen mukaan. Meneekö pyörä silloin ihan holtittomaksi?

sky sanoi:
Itsellä on jäänyt noi twini kokeilut yhteen. Kyllä siinä tehot riitti hienosti täysperävaunun ohittamiseen, mutta kyllähän sitä vääntöä olis saanut olla enemmän...

aiheesta renkaat vielä:

Itse en ole perehtynyt asiaan, mutta kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu jos tollasiin matkaenskoihin vaihtaa renkaan leveyttä, profiilia ja tyyppiä tarpeen mukaan. Meneekö pyörä silloin ihan holtittomaksi?

Ei mene. tietysti ominaisuudet muuttuu. Isoon kotkaan maailmalla on laitettu 19/17 ja 17/17 yhistelmiä ja hyvin ovat toimineet.

http://www.woodyswheelworks.com/KTM950990NewWheels.html

19 tuumaista etusta tuumailin kotkaan mutta hintaluokka oli senverran korkea ja hakusessa paremmat jarrut että melkolailla sama vaihtaa pyörä. Nooh, 19 tuumanen SMTssä tekis siitä soratielle paremmin kelpaavan. Nyt KTMlläki on 19 tuumanen vanne isossa uudessa ADVssä,, eiköhän kohta joku maailmalla leivo senki smtteehen.

sky sanoi:

Ei ole kuin parit 21/18 vanteet, mutta tarpeen mukaan on noita renkaita tupattu vaihtamaan.
Tänä vuonna on menty suunnillee tällaisella haitarilla...

renkaat_2012.JPG

Eli on karkeampaa F.I.M rengasta, tuollaiset sileähköt touring enduro renkaat ja sitten vielä piikkikumit talveksi.
Hyvin toimii.

Kolmannet vanteet sais kyllä olla, joku 19/17 olisi varmaankin noille sileille aika hyvä...

sky sanoi:
Yleensä myös isompi pyörä on mukavampi cruisailla maantiellä, koska siinä on aina jämäkämpi runko. Sitten kun mennään sinne oikealle kuulalaakeritielle, niin kyllähän se sen mukavammin menee mitä kevyempi pyörä ja kaposemmat renkaat.

No, tämähän se juuri. Kun matkalla on niin autobaanaa kuin kinttupolkua, niin sitä tehdään joko hyvällä tai huonolla kompromissilla. :)

Tämä on ollut hyvä ketju ja alun epämääräiset ajatukseni ovat kirkastuneet huomattavasti. Helpoimmalla pärjään, kun luovun suosiolla tuosta tehosta ja katselen matkapyörässä vain matkaominaisuuksia, ja ostan sitten katupyörän erikseen, jos sellaista edes kaipaan. Pääosin pidän rauhallisesta maisemakruisailusta :orgmp: vaikka aika ajoin joku räyhägeeni nostaakin hieman päätään. :orgmp2:

Ts. jos tyydyn tuohon 50...60hv tehoon, niin valikoima laajenee huomattavasti "kevyiden" (= alle 200 kg) matkaenduroiden suuntaan. Ja kun hät'hätään ei tule mieleen yhtään tilannetta, jossa tuolla ei pärjäisi, mutta useampi, jossa 250 kg pyörä voisi olla hyvinkin hankala, niin taitaapa tällä kertaa keveys voittaa tehon, ja autobaanoille varataan hieman enemmän aikaa.

Seikkailu_R sanoi:
Ei ole kuin parit 21/18 vanteet, mutta tarpeen mukaan on noita renkaita tupattu vaihtamaan.
Tänä vuonna on menty suunnillee tällaisella haitarilla...

renkaat_2012.JPG

Eli on karkeampaa F.I.M rengasta, tuollaiset sileähköt touring enduro renkaat ja sitten vielä piikkikumit talveksi.
Hyvin toimii.

Kolmannet vanteet sais kyllä olla, joku 19/17 olisi varmaankin noille sileille aika hyvä...

Mites toi vannetyyppi vaikuttaa tohon ajettavuuteen (pinna vs alumiini)? Jos ois ihan rehelliset supermotorenkaat, niin silloin varmaan ois jäykkä alumiinivanne paikallaan? Tosin vietävän lujaa ne vetää radalla ohi vanhalla pinnavanteisilla augustallakin:WAZAAP:

Viimeksi muokattu:
sky sanoi:
Mites toi vannetyyppi vaikuttaa tohon ajettavuuteen (pinna vs alumiini)? Jos ois ihan rehelliset supermotorenkaat, niin silloin varmaan ois jäykkä alumiinivanne paikallaan? Tosin vietävän lujaa ne vetää radalla ohi vanhalla pinnavanteisilla agustallakin:WAZAAP:

Mahtaakohan jäykkyydessä olla merkittävää eroa, siis pyörissä missä moisen vaihdon voisi suorittaa?

Eipä ole mitään valituksia kuullut että esim. GS:n kohdalla meno muuttuisi valu/pinnavanteilla?
Kuitenkin sieltä tehokkaammasta, nopeammasta ja painavammasta päästä, siis matka-enduro luokassa.
Saatika sitten pienemmissä ja kevyemmissä vehkeissä.

Ja alumiiniahan nuo pinnavanteetkin suurimmaksi osaksi on, eli napa ja kehä, pinnat sentään terästä.

Onko sumo kisoissa säännöissä että pitää olla pinnavanteet?

Ne ovat nykyään tubelesejä nuo pinnavanteetkin, joten lienee ajettavuuden kannalta periaatteessa ihan sama, onko supermotossa pinna- vaiko valuvanne. Pinnavannetta käytetään offroad puolella käsittääkseni sen vuoksi, että sellainen ei, toisin kuin valuvanne, mene heti kappaleiksi, jos osuu johonkin tai jää kivenkoloon tms. Tuolla tavalla olen pähkäillyt, pitäneekö paikkansa.

Seikkailu_R sanoi:
Mahtaakohan jäykkyydessä olla merkittävää eroa, siis pyörissä missä moisen vaihdon voisi suorittaa?

Eipä ole mitään valituksia kuullut että esim. GS:n kohdalla meno muuttuisi valu/pinnavanteilla?
Kuitenkin sieltä tehokkaammasta, nopeammasta ja painavammasta päästä, siis matka-enduro luokassa.
Saatika sitten pienemmissä ja kevyemmissä vehkeissä.

Ja alumiiniahan nuo pinnavanteetkin suurimmaksi osaksi on, eli napa ja kehä, pinnat sentään terästä.

Onko sumo kisoissa säännöissä että pitää olla pinnavanteet?

Kyselen asiaa, kun itseäni kiinnostaa lähinnä kevyet ja tehokkaat pelit hurvitteluun ja vähintään siis kaksilla vanteilla:) Kesäksi nappulat ja supermotot ja talveksi tietysti piikit.

Eli kyseessä taitaneen olla enemmänkin tyylikysymys, että asfalttipeleissä on valuvanteet. Ensikesä mennään näillä näkymin kyykyllä, mutta sitten vois harkita pyörätyypin vaihtoa:)

Back