• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

matala ja kevyt pyörä joka ei olisi sysiruma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dosifei
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näkemyksiä on erilaisia ja eteenpäin pääsee useammallakin tavalla.

Itse olen sitä mieltä että oppiminen on helpompaa, nopeampaa ja täysvaltaisempaa kun kalusto on kunnossa. Tässä tapauksessa siis suosittelen pyörää jossa jalkasi yltävät kunnolla maahan. Sitten myöhemmin kun olet sinut matalan pyörän kanssa voit kokeilla uudestaan korkeampaa jos haluat.

Jos taas väkisin jäät puristamaan liian korkean pyörän kanssa "kun kaikki sanoo niin" voi koko pyöräily ruveta maistumaan p**kalta ja mahdollisesti pyörän manuaalikäsittely jää loppuiäksesi pakolliseksi pahaksi jonka kanssa sitten jotenkuten opettelet tulemaan toimeen.

Pyöräilystä voi ihan oikeasti nauttia, sopiva pyörä vaan alle :)

TIJ sanoi:
kaatuneen pyörän nosto ylos ei sekään ole voima- vaan tekniikkalaji

http://www.youtube.com/watch?v=84YfDGKA4Og

Näin on. Tosin ko. videolla näytetty tapa ei esim. minulla toimi, sillä olen liian lyhytkätinen ulottuakseni (ainakaan omassa Mörössäni) mihinkään hyvään nostokohtaan noin (kokeiltu on). Joten se oma itselle paras tekniikka löytyy vain kokeilemalla ja oppimalla omat ja pyöränsä ulottuvuudet.

Niin ja ketjun aloittajalle: jos se miehen kommentointi ja besserwisseröinti käy harmittamaan, niin lähde jossain muussa porukassa harjoittelemaan. Esim. allekirjoittaneen kanssa voi joskus tehdä treffit vaikka Vermon parkkipaikalle, jossa on tilaa treenata käsittelyä. Kyllä se harjoittelemalla lähtee onnistumaan :) .

Kawan ZXR 400 on sellanen peli joka menis varmaan aika hyvin kyseisiin kriteereihin, joku voi pitää vähän turhan ysärinä ulkonäön puolesta mutta itseeni kyllä iskee yhä :polonen:
Tosin painon puolesta taitaa moni nykyaikainen 600cc olla jo sirompi...mutta matala tuon ainakin pitäisi olla jos ei muuta :p
Esim. http://www.nettimoto.com/kawasaki/zxr/1674928

Edelleen, ei se matalampi pyörä auta yhtään siihen että ajaa sen sellaiseen paikkaan että se pitää taluttaa pois ja pelkää että se kaatuu...

Kyllä mä sanoisin että ei muuta kuin treenausta. Kyllä se itseäkin pelotti alkuun että miten pyörän hallitsee hitaassa nopeudessa ja kuinka sitä liikuttelee ilman moottorin voimaa. Mutta tuo kyllä kehittyy yllättävän nopsaan kun rohkenee treenailla. Itse olen 170cm ja silkkaa nörtti energiaa joten lihaksia ei ole koskaan ollut.

Jos ensimmäinen "kaato" pelottaa niin sitä voi treenailla nurtsilla. Itse oman pyörän kanssa treenailin nostoa nurtsilta (kaatumaraudat). Pyörään saa joko raa'alla voimalla tempastua ylös tai sitten tekniikalla jossa etupyörää kääntämällä "kammetaan" pyörä nätisti ylös. Ihan kiva taito sekin osata vaikka, koskaan ei toivo että pyörä kyljelleen kellahtaa. Omani painaa noin 250kg ja helpohkosti nousee ylös kun tekniikka hallussa.

EDIT: Tässä ainakin yksi helppo tekniikka. Hyvä katsoa ja odotolle ekaa katooa: :D http://www.youtube.com/watch?v=gnu6YxMJIhU

Viimeksi muokattu:
ER-5 tai ER-6? Jälkimmäisellä tuli kortti ajettua ja tuntui helpolta käsitellä. Vitonen varmaan vielä helpompi :)

Ankka sanoi:
ER-5 tai ER-6? Jälkimmäisellä tuli kortti ajettua ja tuntui helpolta käsitellä. Vitonen varmaan vielä helpompi :)

Meillä rouvalle tuli ER-6f, kai se siitä on tykännyt. Selvästi pienemmän tuntuinen ja kokoinen, kun bemarin F800.

Ihan pientä ja kevyttä pyörää kai ei olekaan, jos ei sitten sitä kevaria hanki.

Nysse sanoi:
Laukkuraudat helpottaa oleellisesti pyörän työntelyä, kun saadaan tukevat kädensijat jotka ovat sopivalla etäisyydellä toisistaan.

Paitsi että pyörää kuuluisi siirrellä molemmat käden tangossa. Tämä siksi että etujarrulla hallitaan pyörän liikkumista. Lisäksi molemmat kädet tangossa tukipisteet ovat leveällä suunnassa mihin pyörä hyvin suurella todennäköisyydellä kaatuisi (keulimaan en vielä työntäessä ole saanut :grin:)

ja mistäpä ei löytyisi youtubesta opetusvideota

Henkar sanoi:
Paitsi että pyörää kuuluisi siirrellä molemmat käden tangossa. Tämä siksi että etujarrulla hallitaan pyörän liikkumista. Lisäksi molemmat kädet tangossa tukipisteet ovat leveällä suunnassa mihin pyörä hyvin suurella todennäköisyydellä kaatuisi (keulimaan en vielä työntäessä ole saanut :grin:)

Pyöräkohtaiset erot ovat merkittävät. Kyykkymallista, jossa stongat ovat alhaalla ja kapealla on huomattavasti hankalampi siirrellä esimerkin mukaisesti, kuin jos stongat ovat leveällä ja ylhäällä. Lisäksi kuskin pituudella on merkitystä.

Mites Kawan Ninja 300 tai Hondan CBR250R? Ovat ainakin kevyitä. Vähän kun vielä madaltaa :) Tai miksei KTM 390 Dukekin menisi jos saa jostain matalamman satulan. :) Teho riittää kyllä noissakin normaaliin ja tarvittaessa myös normaalia ripeämpään liikkumiseen.

ER6 täällä jo mainittukin ja toinen vastaava olisi suzuki sv 650, siinäkään ei oo rivinelosta joten on kapeampi ja sitä kautta mielestäni helpompi hallita. Mutta jos haluaa kevyen pyörän vaihtoehtona voisi olla KTM Duke 390. Josta saa varmasti tarpeeksi matalan, jos ei valmiiksi jo ole. Ulkonäkö taas niin makuasia, että siihen huono ottaa kantaa.

Yammun MT-07 tuli heti ekana mieleen. Ei ees mikään mahdottoman hintainen uutena.

e: märkäpainokin vaan 179 kg (ABS kanssa sit vähän enemmän)

Muutaman vuoden kokemuksella voin kyllä suositella SV:tä :jippikaijee: Tällänen persjalkanen tunari selviää mainiosti sen kanssa peruselämää, paino jää 200 kiloon ja ulkonäköä voi muutella mielensä mukaiseksi enkä mä sillä oo jäänyt jalkoihinkaan. Tuolla mimmikeskustelussa on kuvia mun minin muutoksesta (joka on kyllä aavistuksen kesken vielä kun etsinnässä on mieleinen valomaski...). Treeniä ja kilometrejä vaan, niillä se suttaantuu!

Henkar sanoi:
Paitsi että pyörää kuuluisi siirrellä molemmat käden tangossa.
Itellä pätkänä (165 cm) ei onnistu peruuttaminen hiekalla pieneenkään ylämäkeen vaikka Brevassa on varsin matala istuinkorkeus, oisko 79 cm. Helpoin tapa siirrellä mopoa on pitää toisella kädellä stongasta ja toisella kyytiläisen kahvasta ja työntää reilusti taaksepäin. Jos mahdollista olen pitänyt sivujalan alhaalla, mutta joskus (usein) siitä on vaan haittaa... Kunhan se pyörä nojaa hieman itseenpäin niin pysyy hyvin hanskassa + kaatumista voi ehkä vähän hidastaa jos lipsahtaa :grin:

Kerran kun kaadat sen paikoiltaan niin huomaat että ei siihen kuole :;): Täällä oli jossain oikein ketju tuosta paikallaan kaatamisesta, sitä kun vähän lueskelee niin huomaa että sellasta sattuu, kokeneillekin.

Cobretti sanoi:
Näkemyksiä on erilaisia ja eteenpäin pääsee useammallakin tavalla.

Itse olen sitä mieltä että oppiminen on helpompaa, nopeampaa ja täysvaltaisempaa kun kalusto on kunnossa. Tässä tapauksessa siis suosittelen pyörää jossa jalkasi yltävät kunnolla maahan. Sitten myöhemmin kun olet sinut matalan pyörän kanssa voit kokeilla uudestaan korkeampaa jos haluat.

Jos taas väkisin jäät puristamaan liian korkean pyörän kanssa "kun kaikki sanoo niin" voi koko pyöräily ruveta maistumaan p**kalta ja mahdollisesti pyörän manuaalikäsittely jää loppuiäksesi pakolliseksi pahaksi jonka kanssa sitten jotenkuten opettelet tulemaan toimeen.

Pyöräilystä voi ihan oikeasti nauttia, sopiva pyörä vaan alle :)

Tätä juuri ajattelin, että jos hommaan sellasen pyörän mikä vois olla helpompi käsitellä niin ehkä se harjoittelu vois olla mielekkäämpää. Nyt on asiasta tullu itselle jo niin paljon negaatioita, että tosi vaikee suhtautua harjotteluun innokkaasti.
Täytyy käydä koekäsittelemässä vaihtoehtoja ja sit miettiä rauhassa mikä olis oikee suunta. Jos näyttää, että kaikki pyörät on yhtä hankalan tuntusia, nii sit vaan harjoittelen tolla mikä jo on... Iiks!

Noi videot on ollu ihan loistavia! En oo ees ajatellu, että youtubesta löytyis vastaus näihinkin murheisiin! :D Tankotanssitekniikoita oon youtubesta kyllä ettiny, mutta en oo tajunnu etsiä moottoripyörän käsittelyvinkkejä.
Ihana internet! :D

Jos kerran tolle linjalle lähet, mee ensin kokeilemaan Triumphin Street Tripleä. Siinä vasta näppärä talutettava :D Bike Teamilla on kaikkien mallien koetalutuspäivät tänään ja huomenna.

Back