• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

matala ja kevyt pyörä joka ei olisi sysiruma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dosifei
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
10337751_725434537495302_4735424543156618154_n.jpg

Laittaa tuollaiset jatkot jalkoihin niin yltää jalat maahan :grin:

Oon 153cm pitkä ja ajan 600 gixxerillä. Varpaan kärjet yltää maahan jos moleemat jalat laskee "maahan". Yleensä lasken vaan oikean jalan päkiön ja siirtymällä muutaman sentin oikealle saa koko jalan maahan :grin: Tasasella pystyy siirtymään "yhellä jalalla" mutta jos on vähän epätasainen asfaltti niin siirrän suosiolla työntämällä. Kallistan pyörää aaviatuksen vasemmalle joilloin lantio tukee pyörää :) En mitenkään riemusta kilju jos tulee ylämäki. Ylämäet + liikennevalot on vähän hankalia tällä yhdistelmällä. Pitää vaan ennakoida ja hidas ajoa harrastaa.

nikita sanoi:
En mitenkään riemusta kilju jos tulee ylämäki. Ylämäet + liikennevalot on vähän hankalia tällä yhdistelmällä. Pitää vaan ennakoida ja hidas ajoa harrastaa.

Etujarrulla pitää kevyesti pyörän paikoillaan ylämäessä niin ei tarvitse jaloilla pitää. 1 tai 2 sormea jarrukahvalla ja loput kaasussa. Kannattaa opetella mäkilähdöt etujarrun ja kaasun yhteistoimintana. Loppujen lopuksi tosi helppoa ja sitä jarrua ei tosiaan tarvitse painaa kuin kevyesti sormella niin se pyörä pysyy paikoillaan.

TA sanoi:
Etujarrulla pitää kevyesti pyörän paikoillaan ylämäessä niin ei tarvitse jaloilla pitää. 1 tai 2 sormea jarrukahvalla ja loput kaasussa. Kannattaa opetella mäkilähdöt etujarrun ja kaasun yhteistoimintana. Loppujen lopuksi tosi helppoa ja sitä jarrua ei tosiaan tarvitse painaa kuin kevyesti sormella niin se pyörä pysyy paikoillaan.

Itsehän teen mäkilähdön useimmiten kuvailemallasi tavalla, mutta muistan vuodelta -96 autokoulusta, että siellä opetettiin tuo mäkilähtö takajarrulla. Ykkönen pesään valoissa, vasen jalka maahan ja oikeella jalalla takajarru pohjaan ja tuosta sitten liikkeelle. Voi tuntua vähän hassulta jos on tottunut laskemaan esim. oikean jalan maahan. Minusta tuo on silti jyrkässä mäessä edelleen toimiva konsti.

Lihasrelaksantti sanoi:
Itsehän teen mäkilähdön useimmiten kuvailemallasi tavalla, mutta muistan vuodelta -96 autokoulusta, että siellä opetettiin tuo mäkilähtö takajarrulla. Ykkönen pesään valoissa, vasen jalka maahan ja oikeella jalalla takajarru pohjaan ja tuosta sitten liikkeelle. Voi tuntua vähän hassulta jos on tottunut laskemaan esim. oikean jalan maahan. Minusta tuo on silti jyrkässä mäessä edelleen toimiva konsti.

Ite käytän molempia, milloin milläki fiiliksellä. :) Joskus oon jopa niin hurja et painan kumpaaki jarrua! :D

nikita sanoi:
Ehkä se pitäis uskaltaa vaan pysähtyä niihin ylämäkiin :grin:

Liikennevalot on paljon helpompi kuin ilman liikennevaloja, mietipä :) Ei tartte itte tehdä mitään! Jossain tasa-arvoisessa tai kolmioristeyksessä sun pitää itse arpoa sopiva väli ja sitten vielä samalla kun katsot ajatus tarkkana sitä muuta liikennettä, niin sun pitää hanskata ja kahvata se liikkeellelähtä. Valoissa vaan odottelet ja lähdet sitten kun valot antaa tilaa. Voit keskittyä siihen liikkeellelähtöön. Ja se liikkeellelähtökin on ihan helppo, nimittäin kun sisäistää ettei itse tartte siinäkään tehdä mitään :) Mopolla voit opetella laittamaan kaasun aluksi 3500 kierrokseen ja sitten vaan alat luistattamaan kytkintä piiiiiiiitkääään ja hitaaasti (!!! varo, nopea kytkimen nosto voi saada aikaan ikävän hyppäyksen) kunnes ollaan liiikkeellä. Kone ei huuda tuossa vielä liikaa ja vääntöä pitäisi olla tarpeeksi kaikkiin mäkilähtöihin – niin, eli noin iisiä, mopo sitten tekee kaiken muun rasittavan ja vaikean homman, eli kiskoo sinut ja mopon sieltä mäestä ylös samalla kun voit itse hymyillä ja todeta miten kivaa konevoima on :)

Motoristi1958 sanoi:
Pyöräkohtaiset erot ovat merkittävät. Kyykkymallista, jossa stongat ovat alhaalla ja kapealla on huomattavasti hankalampi siirrellä esimerkin mukaisesti, kuin jos stongat ovat leveällä ja ylhäällä. Lisäksi kuskin pituudella on merkitystä.

Itse kun olen 183 niin harvemmin pyörää talutan sivusta kun mielestäni niin paljon helpompi liikutella satulasta, lyhyellä ihmisellä tietysti tilanne toinen. Pesupaikalla ollut muutamia läheltä piti tilanteita kun ei ole märkään satulaan viitsinyt istua ja siirrellyt sivusta pestyä pärrää pois toisten tieltä. Tulkitaanko tuo kyydistä siirtely muuten ajamiseksi jos moottori ei käynnissä ?

Skenaario: Ohi ajava poliisipartio peruu murtokeikan ja kurwaa paikalle renkaat ulvoen, järkyttyneenä näkemästään ilman kypärää ajosta. :kääk:

Sippe sanoi:
Tulkitaanko tuo kyydistä siirtely muuten ajamiseksi jos moottori ei käynnissä ?

Skenaario: Ohi ajava poliisipartio peruu murtokeikan ja kurwaa paikalle renkaat ulvoen, järkyttyneenä näkemästään ilman kypärää ajosta. :kääk:

Kyllä tulkitaan. Esimerkkinä tyyppi joka siirtää pyörää istumalla satulassa parimetriä alamäkeen päissään ottaa tuomion rattijuopumuksesta.

nikita sanoi:
Oon 153cm pitkä ja ajan 600 gixxerillä. Varpaan kärjet yltää maahan jos moleemat jalat laskee "maahan". Yleensä lasken vaan oikean jalan päkiön ja siirtymällä muutaman sentin oikealle saa koko jalan maahan :grin: Tasasella pystyy siirtymään "yhellä jalalla" mutta jos on vähän epätasainen asfaltti niin siirrän suosiolla työntämällä. Kallistan pyörää aaviatuksen vasemmalle joilloin lantio tukee pyörää :) En mitenkään riemusta kilju jos tulee ylämäki. Ylämäet + liikennevalot on vähän hankalia tällä yhdistelmällä. Pitää vaan ennakoida ja hidas ajoa harrastaa.

Tää on kans tuttu ongelma. Oon yrittänyt sitä pari sormea jarrulla-taktiikkaa mutta oon itselleni todennu paremmaks lähteä jalkajarrun avulla.
Autokoulussa ei tullu kertaakaan tilannetta, että olis pitäny pysähtyä mäkeen ku aina selvis hidas ajolla joten ekaa kertaa törmäsin tähän ongelmaan ihan keskenäni. Pulssi oli varmaan tuplat siitä mitä yleensä, mutta selvisin! :D

Niin ja kun joku tuolla noita korkoja mainosti nii oon miettiny sitäkin, mutta en oo löytäny korollisia ajosaappaita. Ihan jotku perus korkkarit tuskin olis kovin turvalliset. :D

Voin lohduttaa vaikka nyt 35 vuotta kaksipyöräisten kanssa niin kyllä se tuppaa vieläkin keikahtaa nurin varsinki kun loivaan mäkeen huolimattomasti pysähtyy, ja vielä noin 150 silmäpariaseuraa vierestä no vähän se miestä syö ja tässä iässä voi syyttää vaikka nivustyrää kuin noin pääsi käymään:p.

Dosifei sanoi:
Niin ja kun joku tuolla noita korkoja mainosti nii oon miettiny sitäkin, mutta en oo löytäny korollisia ajosaappaita. Ihan jotku perus korkkarit tuskin olis kovin turvalliset. :D

Muistaakseni joku lyhyt amerniikan mimmi kehui Icon Bombshell boottejaan.
Tosin en tiedä tehdäänkö niitä enää.

Back