• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennevakuutuslaki uudistuu, ratapäivät loppuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä on kyllä taas niin hyvä esimerkki siitä, miten normaali ihminen pystyisi tämänkin asian kirjoittamaan ihan järkevällä tavalla, mutta saatana että on joku ylikoulutettu idioottijuristi tai vastaava pukuhihhuli elämänvihollinen päästetty laatimaan teksti niin ettei saatana hommat lopu niiltä koulutetuilta kusipäiltä. Vittu että jurppii tommonen. Täällä Suomessa olis ihan oikeitakin töitä tekemättä, ja sitten tommosta touhua. KEle.
mad.gif
Luokitteletko itsesi normaaliksi?

Itse olen vain lukenut pessimististä "kaakattelua" aiheesta odottaen viisaamman ihmisen mielipidettä.

Jos normaali ihminen(maallikko) haluaa tehdä sähkötöitä tai suunnitella sähkönjakeluverkkoa niin eihän siinä hyvin käy. Vähän sama, kuin normaali ihminen ottaisi lain omiin käsiinsä ja eihän siinäkään hyvin käy. Normaali järjenjuoksulla omaava ihminen varmaankin osaa ajatella niin, että ammattimiehet tekee sen minkä on alaksi katsoneet. Se että jokin ammatti ei ole oikeaa työtä onkin sitten vain vähättelyä tai omahyväisyyttä.

Mielenkiintoinen nähdä miten moottoriliitto asiaan sitten ottaa kantaa, koska ne velvoittaa tätä liikennevakuutusta. Tuskin ottavat mitään kantaa tai keksivät pohjolan kanssa jonkun kivan +500e maksavan pakollisen vakuutuksen joka on turha.

Jos normaali ihminen(maallikko) haluaa tehdä sähkötöitä tai suunnitella sähkönjakeluverkkoa niin eihän siinä hyvin käy. Vähän sama, kuin normaali ihminen ottaisi lain omiin käsiinsä ja eihän siinäkään hyvin käy.
No just. Kyllä se vaan on niin, että ellei niinsanottu tavallinen ihminen pysty lakia ymmärtämään, mutta lakimies pystyy sieltä porsaanreiät tulkitsemaan ja tulkintansa perustelemaan, koska jossain toisaalla on käytäntö, joka perustuu lain tulkinnan päätökseen... mutta mutta..

Jossain on juu vikaa.

Epäilemättä minussa, mutta niinkauan kun henki pihisee, niin ihan kaikkea mä en purematta sulata.

Tässä on kyllä taas niin hyvä esimerkki siitä, miten normaali ihminen pystyisi tämänkin asian kirjoittamaan ihan järkevällä tavalla, mutta saatana että on joku ylikoulutettu idioottijuristi tai vastaava pukuhihhuli elämänvihollinen päästetty laatimaan teksti niin ettei saatana hommat lopu niiltä koulutetuilta kusipäiltä. Vittu että jurppii tommonen. Täällä Suomessa olis ihan oikeitakin töitä tekemättä, ja sitten tommosta touhua. KEle.
mad.gif
Onkohan Markku Paretskoi alkanut harrastamaan moottoripyöräilyä ja haikailee edesmenneen Pahkasika lehtensä sisällöntuotannon perään.

Paras vuodatus sitten työttömän kolttametsurin Esa "Chainsaw" Möttösen - joka opetti Homelitehippa nimistä leikkiä Eko Joosef nimiselle cityvihreälle.

Noei.. Mä olen hiukan paha suustani kun sille päälle satun, on juristit ja sen sellaiset ihan kivoja sitten kun niitä tarttee ja noin
blush.gif

Eikä varmaan nopita lakeja ole niin helppo kirjoittaa.
nixweiss.gif

Mutta silti sotii maalaisjärkeä vastaan!
033102ass_1_prv.gif

Eipä vakuutusyhtiökään tee asian käsittelyä välttämättä kovin selkeäksi. Itse laitoin viime kesänä pitkälleni Gotlannissa ja solari vaati tukirautaa. Mailinvaihdossa Pohjolan kanssa tuli mm. vähemmän tärkeän oloinen kysymys siitä, että oliko rata muulta liikenteeltä eristetty. Koska vauhtia lipatessa oli >150, mieli tulee tietty vastata että totta kai oli, enhän mä nyt muun liikenteen seassa kaahaa tollalailla. Kun kuitenkin näitä vakuutusketjuja ja varsinkin Jukan empaattisia kirjoituksia on tullut lueskeltua niin osasin vastata että ei ollut aukottomasti eristetty, vaan esim. avolouhokselta jollakin olisi halutessaan ollut mahdollisuus tulla radalle.

Vastaus oli ilmeisesti oikea kun kyselypommitus on loppunut ja laskut maksettu.

Mulla sattui kyllä olemaan kattava vapaa-ajan vakuutus samassa yhtiössä, mutta jos ois ollut pelkkä liikennevakuutus ja korvaus evätään väärän vastauksen takia, niin helisemässähän sitä olis ison yhtiön kanssa ollut. Nyt kait selvittely keskittyi vaan siihen että kummastako taskusta yhtiö kaivaa kuvetta.

Tekisi mieli kysyä että onkohan se todella tarkoituksenmukaista että jokaisen vahingon kärsineen tulee itse arvioida moottoriradalla sattuneessa vahingossa tämä lain mukainen eristämisasia - luulisi että kun asia on kerran ratkaistu niin se pätisi kaikissa vastaavissa tapauksissa.

^Tuntuu muutenkin olevan keskustelu vakuutusyhtiön kanssa kiinni aivan siitä kuka siellä toisessa päässä sattuu sillä kertaa olemaan. Nykyisin osa yhtiöistä mainostaa tätä että korvauspäätöksen voi saada vaikka heti puhelimessa niin siinä kysellään jotain asiakkaalta ja tehdään päätös sen mukaan.

Alla lisäkysymyksiä joita mulle on tehty vakuutusyhtiöstä, tosin enempi kaskovakuutukseen littyen (tosin kerran on samalla liikennevakuutustakin käytetty sairaalalaskun takia):
Mikä on vahvistettu vahinkopäivä? (ei hajuakaan miten se vahvistetaan)
Oliko rata suljettu? Vastasin tahallani, tietäen mitä sillä tarkoitettiin, että "ei, kyllä se oli auki kun olin siellä ajamassa" ja tuo riitti vastaukseksi
smile_org.gif

Onko sinun kaskovakuutus voimassa radalla? no eikö heidän se pitäisi tietää...

Radalla loukkaantuneen on varmaan tooosiii mukava odotella vuoteen 2020 KKO:n ratkaisua, että tuleeko sitä korvausta vai ei...
Tuohonkin joudun toteamaan, ettei tilanne tuolta osin ole nyt sen parempi. Yhtiöt kiistävät jo nykyisinkin korvausvastuunsa ja parhaillaan kahden jutun kanssa ollaan valitusrumbassa koska katsovat radan X olleen kyseisellä hetkellä riittävällä tavalla eristetyn vaikka faktat ovat selkeästi vastoin soveltamiskäytäntöä.
Aivan fantsua: jos asiat ovat nyt jo päin vittua, niin ei haittaa, vaikka ne ovat jatkossakin päin vittua...
smile_org.gif

Mua ei edelleenkään kiinnosta koko asia niin paljoa, että viitsisin lyödä lopputulemasta edes vetoa. Joten osta itse rengassarjasi, niin minäkin teen.

Kun kerran niin vaadit, niin harjaterästä: nyt kun laki avataan, niin eikö olisi ihan järkevää koettaa ratkaista tämä asia niin, että Pauline-tädin akateemisia pohdintoja eristämisvaatimuksen anatomiasta ei tarvittaisi lainkaan?

Kunpa juridiikka olisikin niin helppoa, että voitaisiin operoida niinkin yksiselitteisillä käsitteillä kuin yksi, kaksi ja kolme. Tässä ollaan kaukana siitä, pitäisi ensin määritellä, mitä on yksi ja mitä on kaksi.

^ mun mielestä on selvää, jos sanotaan että pitää olla muulta liikenteeltä eristetty. Sehän tarkoittaa sitä, että sinne rata-alueelle ei voi siis esim. mopopoika mistään metsän kautta tai aidanraosta livahtaa. Jos pystyy, niin ei se ole silloin liikenteeltä eristetty.
Karting-ratoja muuten löytyy sellaisia joissa tämä ehto minun mielestä täyttyy, mikroautoilla kun ei yleensä sitä liikennevakuutusta taida ollakaan...

^ mun mielestä on selvää, jos sanotaan että pitää olla muulta liikenteeltä eristetty. Sehän tarkoittaa sitä, että sinne rata-alueelle ei voi siis esim. mopopoika mistään metsän kautta tai aidanraosta livahtaa. Jos pystyy, niin ei se ole silloin liikenteeltä eristetty.
Karting-ratoja muuten löytyy sellaisia joissa tämä ehto minun mielestä täyttyy, mikroautoilla kun ei yleensä sitä liikennevakuutusta taida ollakaan...
No ei, ellei harrastaja- tai kisalisenssin vakuutusta, mutta mikroautoradalla voi kurvailla myös supermotovuorolla jamppoja motoilla joissa on rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus, myös maastoliikennevakuutuksena tunnettu.

Mielipidekysymys toi eristäminen pitkälti on, mutta ikävä kyllä, ei kovin suuressa määrin sun eikä mun mielipiteeseen liittyvä.

Kuten sanottu, "absoluuttinen" eristäminen lienee käytännössä mahdotonta. Eikä sellaista laissa tarkoitetakaan.

sanoi:
Anyway, jos täältä löytyy kiinnostusta auttaa otsikon asiassa, niin ihan selkokielinen konkreettinen esitys siitä, minkä tarkalleen ottaen pitää olla jatkossakin liikennevakuutuksen korvausvastuun piirissä, riittää hyvin. Juutanalta tuli aika hyviä suuntaviivoja, niistä on mun käsittääkseni hyvä aloittaa. En ole ratapäivien erityisasiantuntija, joten en osaa tarkemmin auttaa.

sanoi:
Uudelleen rautalangasta: tuolla esityksen perusteluissa on nimenomaan mainittu, että nykyistä eristämisvaatimuksen suppeaa tulkintaa on tarkoitettu laajennettavan. Samoin siellä on nimenomaan mainittu, että kerhojen eristetyillä alueilla järjestämät tapahtumat eivät jatkossa kuuluisi enää liikennevakuutuksen piiriin.

Tuli tavattua tuota luonnosta tarkemmin ihan paperilta ja valitettavasti pitkälti samaa mieltä kuin mcmies. Ja vaikka tuo eristysvaatimus "oljenkortena" jääkin niin eihän se ole silti mistää pois jos tuonne saisi jollain keinoin uitettua rataharjoittelua hyväksyvää tekstiä (vrt s. 37)?

sanoi:
Mielipidekysymys toi eristäminen pitkälti on, mutta ikävä kyllä, ei kovin suuressa määrin sun eikä mun mielipiteeseen liittyvä.

Kuten sanottu, "absoluuttinen" eristäminen lienee käytännössä mahdotonta. Eikä sellaista laissa tarkoitetakaan.

Niinpä. tuossa esimerkki... Luulis olevan radalla aitaa ja estettä ja järkkäreitäkin riittävällä tiheydellä?

Eipä siistiä, tästäkin saatiin kunnon foorumivääntö aikaan muutoksen vaikutuksista, juuri kun oltiin saatu jotain jyvää siihen mitä nyt tarttisi tehdä. Internet on jännä paikka!

mad.gif
Viitsisitkö esimerkin vuoksi nykäistä sellaiseen muotoon tuon lakiesityksen tai vaikka alkuun nyt edes yhden osion siitä (esim. eristämisvaatimuksen osuuden) sellaiseen järkevään muotoon joka a) avautuisi heti meille kaikille b) ei olisi millään muotoa tulkinnanvarainen? Hyvästä ehdotuksesta voin omalta puoleltani luvata vaikkapa ilmaisen ratapäivän ja jos onnistut vääntämään sellaisen, missä ei ole tulkinnanvaraa suuntaan tai toiseen vaan homma on erinomaisen simppeliä olematta kuitenkaan muotoa "korvaa aina kaiken/ei korvaa koskaan mitään", niin rengassarjan uskallan luvata kaupan päälle.

Pol Potilla oli hieno yhteiskuntakokeilu 70-luvun puolivälistä vuosikymmenen loppuun. Turhat koulutetu ihmiset kuoppaan ja jälkikasvunsakin pää edellä puuhun. Kyllä terve maalaisjärki paremmin rokkaa. Kuka mitään insinöörejä tarvitsee lujuuksia laskemaan tai juristeja normeja laatimaan, mutulla vaan. Orwelilla oli myös kiva aihetta hieman sivuava kirja ja ei siinä possutkaan tainneet lopulta onnistua
sad_orig.gif

T. Jukka

Mielenkiintoinen nähdä miten moottoriliitto asiaan sitten ottaa kantaa, koska ne velvoittaa tätä liikennevakuutusta.
Moottoriliitto nimenomaan EI velvoita liikennevakuutusta. En lähde spekuloimaan miksi ei, jokainen voi spekuloinnit hoitaa itse. Ohessa kuitenkin raakaa faktaa.

Lisenssi n. 500 euroa/vuosi, kertalisenssi 130 euroa/kilpailu. Liitto ottaa lisenssistä itselleen n. 25 %. Lisenssin hoitokulujen katto 8.500 euroa, pysyvän haitan (esim. pysyvä työkyvyttömyys ja neliraajahalvaus) osalta 30.000 (nämä ulkomuistista heitettynä)

Liikennevakuutuksen hinta 150 -> riippuen onko saanut ns. maastoliikennevakuutuksen vai käyttääkö katupyörän tariffeja.
Korvauskattoa ei käytännössä ole (en jaksa kaivella tarkkoja kattosummia, mutta puhutaan useista miljoonista euroista).
Liitto ei saa nypättyä liikennevakuutuksesta kymmenyksiä itselleen.

Voidaan siis miettiä kannattaako liiton olla sen kannalla, että liikennevakuutus olisi voimassa radalla vaiko ei? Hyvänä esimerkkinä liiton ajattelusta voitaneen ottaa tarkasteluun tuo ainoa mahdollinen ajankohta jolloin ajajatutkinnon olisi voinut suorittaa. Kas kummaa, liiton järjestämä maksullinen ajoleiri.

Jotenkin tulee mieleen toiminta jossain naapurimaassa ja sen tullissa ja nyt en viittaa länsinaapuriin.

Jukka

Kun kerran niin vaadit, niin harjaterästä: nyt kun laki avataan, niin eikö olisi ihan järkevää koettaa ratkaista tämä asia niin, että Pauline-tädin akateemisia pohdintoja eristämisvaatimuksen anatomiasta ei tarvittaisi lainkaan?
V: Ei olisi.

Perustelut. Jos ratkaistaisiin sillä tavalla, ettei ongelmaa tulisi, ratkaisu olisi joko muotoa a) liikennevahinko korvataan aina kun vahinko tapahtuu moottoriradalla b) liikennevahinkoa ei koskaan korvata kun vahinko tapahtuu moottoriradalla.

Mitäpä luulet kumpi vaihtoehto tässä kukkahattujen maassa olisi säätäjälle ja taustapiruille mieluisampi? Nykykäytäntö jossa radassa on reikä ja se reikä sopii myös porsaaseen, on parempi.

Valitettavien ulkomaillakin tapahtuneiden henkilövahinkojen osalta olen joutunut tutustumaan muiden maiden liikennevakuutuslainsäädäntöön ja lainvalintasääntöihin ja ikäväkseni joudun toteamaan, että joissakin rajaus on aika paljon ehdottomampi kuin Suomessa. Olen tosin valmis tinkimään liikennevakuutuksen korvaavuudesta jos Suomeen saadaan vastaavat turvallisuusvaatimukset ja viihtyvyyskertoimet omaavat radat kuin kyseisissä maissa. Mielellään myös vastaava ilmasto ja hameiden pituudet.

Jukka

Eipä vakuutusyhtiökään tee asian käsittelyä välttämättä kovin selkeäksi. Itse laitoin viime kesänä pitkälleni Gotlannissa ja solari vaati tukirautaa. Mailinvaihdossa Pohjolan kanssa tuli mm. vähemmän tärkeän oloinen kysymys siitä, että oliko rata muulta liikenteeltä eristetty. Koska vauhtia lipatessa oli >150, mieli tulee tietty vastata että totta kai oli, enhän mä nyt muun liikenteen seassa kaahaa tollalailla. Kun kuitenkin näitä vakuutusketjuja ja varsinkin Jukan empaattisia kirjoituksia on tullut lueskeltua niin osasin vastata että ei ollut aukottomasti eristetty, vaan esim. avolouhokselta jollakin olisi halutessaan ollut mahdollisuus tulla radalle.

Vastaus oli ilmeisesti oikea kun kyselypommitus on loppunut ja laskut maksettu.

Mulla sattui kyllä olemaan kattava vapaa-ajan vakuutus samassa yhtiössä, mutta jos ois ollut pelkkä liikennevakuutus ja korvaus evätään väärän vastauksen takia, niin helisemässähän sitä olis ison yhtiön kanssa ollut. Nyt kait selvittely keskittyi vaan siihen että kummastako taskusta yhtiö kaivaa kuvetta.

Tekisi mieli kysyä että onkohan se todella tarkoituksenmukaista että jokaisen vahingon kärsineen tulee itse arvioida moottoriradalla sattuneessa vahingossa tämä lain mukainen eristämisasia - luulisi että kun asia on kerran ratkaistu niin se pätisi kaikissa vastaavissa tapauksissa.
Hyvä, että ärsytyskynnys on ollut tässä tapauksessa sitä luokkaa, että tekstit on luettu kamman kanssa ja on sitten jotain jäänyt takaraivoonkin. Jos olisit vastannut, että alue oli liikenteeltä eristetty, yhtiö olisi evännyt korvauksen liikennevakuutuksen osalta. Myöhempi jatkovalitusprosessi olisi myös ollut haasteellisempi kun olisit joutunut muuttamaan lausuntoasi (oletuksella, että moinen jatkoprosessi olisi aktualisoitunut).

Yhtiöiden puolesta en lähde kommentoimaan, mutta valistunut arvaukseni, moisessa vuosikausia aikaa tappaneena, on se, että kannattaa kokeilla jos poka vaikka unohtaisikin vedota oikeaan vastaukseen, jolloin tarvitsee korvata vähemmän, talolle jää enemmän rahaa jne. En tosin tiedä miksi yksittäinen 1:llä alkavalla kk-palkalla duunia vääntävä korvauskäsittelijä noin ajattelisi, sillä ei ne firmalle jäävät rahat hänen kukkaroonsa kilahda. Kyllä ne loruvat osakkeenomistajille ja jos vähän löperömpi on omistajajoukko, niin vaikkapa pääjohtajan käytössä olevan Störswiikin tai muun kivan golf-kerhomajan uuteen jääkarhutaljaan.

Nimim. köyhä entinen pikkupäällikkö joka silmät suurena ihmetteli joskus muinoin astetta isompia viinikellareita ja ajanvietekartanoita ympäri maan. Ei ihan napeilla pelailtu niissä pajoissa, mutta tiedettiin kuitenkin pienistä virroista koostuvan suuren Puron (näin eläkevakuutusyhtiötäkin muistaen).

Valtaosa korvaushakemuksia täyttelevistä ihmisistä ei tiedä taikasanoja eikä oikeita muotoja ja kun ammattitaidottomankin juristin palkkio on vähintään väkijuomapullo, niin sitä mieluummin itse ne täyttelee ja siinä voi mennä sitten viisaskin vipuun, jopa diplomi-insinööri, mikä on kyllä erityisen kummallista se.

Jospa pilkille välillä. Nätti ilma. Huomenna viimeistään taas seuraamaan keskustelun etenemistä ja uusia käänteitä.

t. Jukka

V: Ei olisi.

Perustelut. Jos ratkaistaisiin sillä tavalla, ettei ongelmaa tulisi, ratkaisu olisi joko muotoa a) liikennevahinko korvataan aina kun vahinko tapahtuu moottoriradalla b) liikennevahinkoa ei koskaan korvata kun vahinko tapahtuu moottoriradalla.
Höpsis. Juridiikka on kaikkea muuta kuin mustavalkoista. Mä kun luulin, että Sulla olis enemmän luovaa mielikuvitusta...
wink.gif

Mut yhtä kaikki, mulle aivan sama. Älkää vaan tehkö asialle mitään...

Viitsisitkö esimerkin vuoksi nykäistä sellaiseen muotoon tuon lakiesityksen tai vaikka alkuun nyt edes yhden osion siitä (esim. eristämisvaatimuksen osuuden) sellaiseen järkevään muotoon joka a) avautuisi heti meille kaikille b) ei olisi millään muotoa tulkinnanvarainen?
Moottorirata on väliaikainen tai pysyvä ajoneuvolla ajamiseen tarkoitettu alue, jossa ei ole voimassa tieliikennelain mukaiset liikennesäännöt.

Moottoriradalla ei ole voimassa tieliikennelain mukainen liikennevakuutus jos radalla harjoitetaan ajosuoritteeseen perustuvaa paremmuusjärjestykseen asettamista.

Moottorirata tulee eristää siten, että ajosuoritteet voidaan keskeyttää ajosuoritteiden aikana ennen kuin moottoriradalle voidaan saapua moottoriradan ulkopuolelta.

biggrin.gif
^päen persiistä se varmaan on, mutta toin ainakin tajuaa jos osaa lukea ja on selvinny peruskoulusta!!!

Viitsisitkö esimerkin vuoksi nykäistä sellaiseen muotoon tuon lakiesityksen tai vaikka alkuun nyt edes yhden osion siitä (esim. eristämisvaatimuksen osuuden) sellaiseen järkevään muotoon joka a) avautuisi heti meille kaikille b) ei olisi millään muotoa tulkinnanvarainen?
Moottorirata on väliaikainen tai pysyvä ajoneuvolla ajamiseen tarkoitettu alue, jossa ei ole voimassa tieliikennelain mukaiset liikennesäännöt.

Moottoriradalla ei ole voimassa tieliikennelain mukainen liikennevakuutus jos radalla harjoitetaan ajosuoritteeseen perustuvaa paremmuusjärjestykseen asettamista.

Moottorirata tulee eristää siten, että ajosuoritteet voidaan keskeyttää ajosuoritteiden aikana ennen kuin moottoriradalle voidaan saapua moottoriradan ulkopuolelta.

biggrin.gif
^päen persiistä se varmaan on, mutta toin ainakin tajuaa jos osaa lukea ja on selvinny peruskoulusta!!!
No tohon viimeiseen se taas tökkää, kait???

Ainahan sitä voi ajaa jänö- tai hirvikolarin, tai törmätä juoppoon katselijaan

JÄNÖ

biggrin.gif
Ok. Tuo lakiehdotus kelpaisi minulle. Yksikään Suomessa oleva nykyinen moottorirata ei olisi moottorirata, koska niitä ei ole eristetty kolmannessa momentissa tarkoitetulla tavalla, joten liikennevakuutus olisi voimassa. Kiitos.

Jää myös hieman hämäräksi mitä tuo kolmas momentti ylipäätään tarkoittaa. Tarkoittaako se sitä, että ajo täytyy aina keskeyttää jos vaikkapa henkilö X saapuu varikolle pari tuntia muiden jälkeen vai tarkoittaako se sitä, ettei esimerkiksi varikolta (varikko ei ole sama asia kuin moottorirata) pääsisi radalle ilman, että ajosuoritteet keskeytetään? Olisiko tuollainen keskeyttäminen automaatio? Eli jos kesken kilpailun joutuu varikolle, niin muidenkin ajo keskeytyy automaattisesti?
Jos taas varikko lasketaan moottoriradaksi, niin tuleeko kaikkien radalla olevien ja myös varikolla mahdollisesti liikkuvien ajo keskeyttää ajoneuvon saapuessa sinne ja jos, niin kuinka se käytännössä toteutetaan? Pitäisikö kaikkiin ajoneuvoihin asentaa automaattinen sammutuslaitteisto, joka sammuttaa moottorin kun varikolle saapuu joku muu, kuten vaikkapa jalankulkija tai polkupyöräilijä? Kuinka siinä tapauksessa keskeytettäisiin vaikkapa moottorittomien ajoneuvojen (polkupyörä, reki ja hevonen, potkukelkka, rollaattori jne) ajosuoritteet radalla?

Kuka määrittelisi millaista aluetta aletaan kutsumaan moottoriradaksi? Olisiko muilla alueilla ajo kielletty ja mielellään myös täysin estetty kuin virallisilla teillä ja kaduilla ja moottoriradoilla vai kuinka ratkaistaisiin ongelma vakuutuksen voimassa olon suhteen alueilla jotka eivät olisi teitä, mutta eivät myösään moottoriratoja, esim. valmisteilla oleva moottorirata.

Mistä voi päätellä harjoitteleeko radalla ajava kuljettaja juuri tuollaiseen paremmuusjärjestykseen ajamista? Jos esim. treenamassa on BoTT-luokan kuski, jonka luokassa ei aja ketään muita kuskeja, niin tällöinhän hän ei voine ajaa tuollaista silmälläpitäen. Jos olen ajanut kilpaa edellisellä viikolla, mutta ilmoittanut .Orgin palstalla, että nyt sai kilpaileminen riittää, mutta menen kuitenkin ajamaan kilpapyörälläni, joka on samalla katulaillinen ja kilvellinen, radalle ns. omaa kovaa, niin onko kyseessä silloin momentin 2 tarkoittama tilanne vaiko ei ja jos on tai ei niin millä perustein?

Oman tulkintani mukaan 2 momentin kohta koskettaisi vain ja ainoastaan kilpailutilannetta ja silloinkin vain jos kyseeseen otettaisiin vain ajosuoritteen vaikutus. Jos esim. henkilö Y ajaa 50 hv pyörällä kovempaa kuin henkilö X 200 hv -pyörällään, niin kyseessä lienee ehkä ajosuoritteeseen perustuva tilanne, ellei henkilön Y pyörä ole ns. kisapyörä (125cc kilpuri) ja henkilön X pyörä ns. matkalehmä. Tällöin kyse olisi kaluston suorituskykyyn perustuvasta paremmuusjärjestykseen asettamisesta ja sen kai voi tehdä suoraan Biken tai MP-Maailman testienkin perusteella tai ABC:n liikennemyymälässä Esson baarin sijaan.

Laitoin näin alkuun nämä ensimmäiset epäloogisuudet mitä tuli mieleen. Loput sitten myöhemmin jahka olen saanut näihin tyhjentävät vastaukset ja perustelut miksi minä en merkonomipohjalta kyennyt ymmärtämään ja kykenisikö joku merkanttipohjalta ymmärtämään tai saati aivan ilman mitään koulutusta. Peruskoulusta olen selvinnyt läpi, mutta varmuuden vuoksi näytin tekstiä henkilölle joka ei ole peruskoulusta selvinnyt, koska kävi kansakoulun ja hänelle tuli myös hieman vaikeuksia ymmärtämisen suhteen. Olemmeko ainoita vai olisiko ollut mahdollista, että joku kolmaskaan ei olisi aivan tuota ymmärtänyt?

Mielestäni lääketiedettä voitaisiin myös vähän yksinkertaistaa. Aivan turhan kallista ja monimutkaista nykyisin. Jokainen voisi apteekista hakea itselleen sopivaksi katsomansa lääkkeet. Nettiin voitaisiin laittaa yleisin vikaluettelo ja sen perusteella sitten lääkkeet. Tulisi säästöjä eikä olisi niin monimutkaista. Jos koskee jalkaan, siihen pitää laittaa laastari. Simppeliä, nopeaa ja halpaa. Kieroilevat, vaikeaa kieltä ja terminologiaa käyttävät lääkärit tuottavampiin hommiin, kuten pilkkomaan halkoja tai rakentamaan moottoriratoja.

Toistaiseksi olen kuitenkin ihan tyytyväinen siihen, että hammaslääkärini on lukenut muutakin kuin Seiskaa ja että lentokapteenilla on muutakin sanottavaa kuin kysyä onko jollain tietoa onko tämä laite tankattu ja mistä tämä lähtee käyntiin. Toisaalta sellaisessa maailmassa jossa tee se itse -miehet rakentaisivat sillat ja tekisivät ohitusleikkaukset, elämä olisi paljon jännempää eikä rata-ajelua edes tarvittaisi tuottamaan harmaaseen arkeen ja pykäläviidakon plarailuun vaihtelua. En tosin tiedä miten saisin itselleni uusimman Seiskan jos se tee se itse -mies olisi saanut paperikoneet solmuun eikä auton tankkiin tungettu koivuhalko saisi ottomoottoria hyrräämään ja posteljooni jäisi taipaleelle.

Jukka

Back