• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Liikennekäytöstäpoisto helpottuu 16.11.2015

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja calle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
W-P sanoi:
Onko ollut puhetta tms. siitä, että korjausten hinta saattaa olla huomattavasti korkeampi silloin, kun korjaamo tietää laskun menevän vakuutusyhtiön maksettavaksi verrattuna yksityisen henkilön omasta pussista, jonka siis täytyy olla se "oikea hinta"?
Näin ollen maksaako vakuutuksenottajat korjaamoiden katteita vakuutusmaksuissaan ikäänkuin kusetettuina?

Siihen aikaan kun olen ollut kuvioissa mukana vak.yhtiöille oli joku sovittu tuntihinta millä työt tehtiin, kuitenkin hyvin lähellä normaaliveloitusta. En tiedä yhtään millainen systeemi on nyt.

Lainaa Shoeiman kirjoitti Katso viesti

Kysyin myös Pohjolasta. Vuodenaikahinnoitelulla liikennevakuutus itsellä maksaa 6€/kk talvikuukausina. Osakasko olisi kannattanut pitää varkauden yms. varalta joka tapauksessa. En jaksanut katkaista muutaman euron takia.

Eli jos ajokaudella tulee seisokki niin sitten liikennekäytöstä poistolla voi olla rahallistakin merkitystä. Ilmeisesti ajokausihinnoittelulla on tämä porsaanreikä tukittu vakuutusyhtiöissä jo aikoja sitten, eikä homma paljoa vaikuta todelliseen vuosimaksuun.
Eli siis pohjolaan ne talvipyörät sitten
Paitsi jos ajokaudella tulee seisakki niin Liikenteestä poisto ei katkaise vakuutusmaksua. Sillon on katkastava vakuutus kokonaan jos haluaa että vakuutuksesta ei tule maksuja. Huono puoli jos aina katkaisee vakuutuksen on se, että ei saa samaan hintaan mikä oli ennen jos tulee indeksikorotuksia.

Ite ehdin ottaa ennen 16.11 seisonta-ajallisen mistä ei mene Trafi maksua kun ilmoittaa pois ajosta eli Liikennevakuutuksen osalta 0€ kun pois ajosta. Tosin seki varmaan muuttuu ens vakuutuskaudella et pakotetaan ilmottamaan Trafin kautta mistä menee se 4€ per suunta eli yht. 8€ kun tulee pois otto ja palautus ajoon. Ei tietoa...vain oletusta.

Mielenkiintosta nähdä miten kehittyy tuotteet vakuutusyhtiöiden kannalta...

peruskallio sanoi:
Ei piisaa enää 4€, hinnat tuplaantuivat samalla kun systeemiä muutenkin mulkattiin. 8€ per suunta nykyään.

Netin kautta tai vakuutusyhtiön omien sivujen kautta Liikenteestä poisto yht. 8€ eli 4€ per suunta. Saattaa velottaa sen koko summa pois laittaessa?

Trafin sivuilla oli ainakin että Liikenteestä poisto 8€ ja käyttöönotto 0€.

Oikeassa olet...Liikenteestä poisto maksaa tuota tulkiten 8€!:)

JarLai sanoi:
Paitsi jos ajokaudella tulee seisakki niin Liikenteestä poisto ei katkaise vakuutusmaksua. Sillon on katkastava vakuutus kokonaan jos haluaa että vakuutuksesta ei tule maksuja. Huono puoli jos aina katkaisee vakuutuksen on se, että ei saa samaan hintaan mikä oli ennen jos tulee indeksikorotuksia.

Ite ehdin ottaa ennen 16.11 seisonta-ajallisen mistä ei mene Trafi maksua kun ilmoittaa pois ajosta eli Liikennevakuutuksen osalta 0€ kun pois ajosta. Tosin seki varmaan muuttuu ens vakuutuskaudella et pakotetaan ilmottamaan Trafin kautta mistä menee se 4€ per suunta eli yht. 8€ kun tulee pois otto ja palautus ajoon. Ei tietoa...vain oletusta.

Mielenkiintosta nähdä miten kehittyy tuotteet vakuutusyhtiöiden kannalta...

Ja tuossakin on vielä moottoripyörän osalta se että täytyy olla vähintään 30 päivää seisonnassa että saa hyvitystä vakuutusmaksussa. Autossa taas saa hyvitystä seisonta-ajalta vaikka olis lyhempikin aika.

shyhander sanoi:
Niinpä juu.. Mutta jos joku nyt haluaa keventää, rakentaa ja virittää mopon, niin ollaanko miten harmaalla alueella korvaustilanteessa jos mällin aiheuttanut pyörä pyörä ei ole lähelläkään tieliikennekelpoisuutta ja on silti katupyörän liikennevakuutuksessa… :dunno:

Ei pitäs olla mitään merkitystä liikennevakuutuksen korvaavuuteen.

Parempi vaan jättää se kasko ottamatta. Pelkkää kustetusta ne on aina. Ilman kaskoa liikenteeseen ja sitte vaan yksinkertaisesti maksaa jos jotain sattuu. Itse mennyt nyt 2 kesää/alusta asti ilman mitään kaskoa ja säästöä kertynyt noin 2000€. Jos joskus pyörän kippaan niin itse ostan uudet katteet tai sitten teen alumiinitölkkejä koko laitteesta. Jos jotain korjataan, minä kilpailutan korjaamot ja hinnat.

Kaskovakuutuksella tapahtuu "yksi kolari viidessä vuodessa" hinnoista päätellen.

Olen myös kuullut niin monta surkeaa tarinaa vakuutusyhtiöiden toiminnasta että parempi olla antamatta niille euroakaan niin eipä tarvitse riidellä ja jäädä ilman korvauksia jos jotain erikoista sattuu. Niistä ehdoista löytyy niin monta tulkinnanvaraista pykälää vakuutusyhtiön niin katsoessa että parempi olla lähtemättä mukaan siihen leikkiin. Vakuutusyhtiöt takovat vuosittain kymmeniä miljoonia voittoa. Mistähän se on peräisin...

Liikennevakuutus on pakollinen. Siitä maksan kun pyörää käytän. Nyt se on katki ja maksaa 0€/kk kunnes toisin vakuutusyhtiölle ilmoitan.

Suosittelen ylläolevaa myös muille.

woke sanoi:
Ja tuossakin on vielä moottoripyörän osalta se että täytyy olla vähintään 30 päivää seisonnassa että saa hyvitystä vakuutusmaksussa. Autossa taas saa hyvitystä seisonta-ajalta vaikka olis lyhempikin aika.

Ja tämäkään ei pidä enää paikkaansa, ei ainakaan kaikissa vakuutusyhtiöissä. Minulle IF:n virkailija ilmoitti, sitä kysyessäni, että heidän seisonta-ajallinen vakuutuksensa on päivähinnoiteltu. Ts. vuoden jokainen päivä on saman hintainen vuodenajasta riippumatta, tässä tapauksessa siis noin 2,20€/vrk (lähtöbonuksilla 3,28€/vrk) ja vakuutusta maksetaan niiltä päiviltä jolloin moottoripyörä on liikenteessä eikä seisonta-ajan pituutta ole määritelty. Se voi olla päivä, viikko, kuukausi tai vaikka viisi vuotta. Hyvinkin kätevää niille, kovasta päivähinnasta huolimatta, jotka ajavat vähän ja satunnaisesti. Tämä tietenkin siinä tapauksessa että annettu tieto pitää paikkansa, henkilökohtaisesti en tule testaamaan sitä vielä aikoihin.

Patukka sanoi:
Ja tämäkään ei pidä enää paikkaansa, ei ainakaan kaikissa vakuutusyhtiöissä. Minulle IF:n virkailija ilmoitti, sitä kysyessäni, että heidän seisonta-ajallinen vakuutuksensa on päivähinnoiteltu. Ts. vuoden jokainen päivä on saman hintainen vuodenajasta riippumatta, tässä tapauksessa siis noin 2,20€/vrk (lähtöbonuksilla 3,28€/vrk) ja vakuutusta maksetaan niiltä päiviltä jolloin moottoripyörä on liikenteessä eikä seisonta-ajan pituutta ole määritelty. Se voi olla päivä, viikko, kuukausi tai vaikka viisi vuotta. Hyvinkin kätevää niille, kovasta päivähinnasta huolimatta, jotka ajavat vähän ja satunnaisesti. Tämä tietenkin siinä tapauksessa että annettu tieto pitää paikkansa, henkilökohtaisesti en tule testaamaan sitä vielä aikoihin.
Nyt on IF virkailija puhunut niitänäitä. Seisonta-ajallisessa vakuutuksessa pitää pyörä seistä vähintään 30pv putkeen, että se hyvitetään hinnassa. Se on totta, että voi seistä vaikka 5v. sitä ei ole määritetty.

Niinpäin onnistuu, että ajat keväällä vaikka yhden päivän ja takaisin seisontaan esim. 2kk. Maksu tulee yhdestä päivästä tuoilloin.

Jos ajat viikon ja laitat seisontaan kahdeksi viikoksi sekin onnistuu kyllä, mutta maksut juoksee kokoajan, koska se 30pv seisonta-aika ei täyty.

Olen pari pärrävakuutusta myynyt...siitä tieto!:D

Parempi vaan jättää se kasko ottamatta. Pelkkää kustetusta ne on aina. Ilman kaskoa liikenteeseen ja sitte vaan yksinkertaisesti maksaa jos jotain sattuu. Itse mennyt nyt 2 kesää/alusta asti ilman mitään kaskoa ja säästöä kertynyt noin 2000€. Jos joskus pyörän kippaan niin itse ostan uudet katteet tai sitten teen alumiinitölkkejä koko laitteesta. Jos jotain korjataan, minä kilpailutan korjaamot ja hinnat.

Kaskovakuutuksella tapahtuu "yksi kolari viidessä vuodessa" hinnoista päätellen.
Tuo on sitä kuuluisaa riskien hallintaa!:)

Itse ajanut autolla 16v enkä ikinä tarvinnut Kaskovakuutusta. Kuitenkin maksanut Kaskoista melkein tuon koko 16v....en edes viitsi ajatella paljonko menettänyt!:)

Eri asia jossain 20 000€ prätkässä, siinä en itse uskaltaisi ajaa ilman, mutta nämä ovat valintoja. Jos pyörän kippaa lunastukseen niin yleensä pienin huoli siinä vaiheessa on se pyörä.

JarLai sanoi:
Nyt on IF virkailija puhunut niitänäitä. Seisonta-ajallisessa vakuutuksessa pitää pyörä seistä vähintään 30pv putkeen, että se hyvitetään hinnassa. Se on totta, että voi seistä vaikka 5v. sitä ei ole määritetty.

Niinpäin onnistuu, että ajat keväällä vaikka yhden päivän ja takaisin seisontaan esim. 2kk. Maksu tulee yhdestä päivästä tuoilloin.

Jos ajat viikon ja laitat seisontaan kahdeksi viikoksi sekin onnistuu kyllä, mutta maksut juoksee kokoajan, koska se 30pv seisonta-aika ei täyty.

Olen pari pärrävakuutusta myynyt...siitä tieto!:D

Noniin, tässä tämä taas nähdään, vakuutusyhtiöiden henkilökuntakin on tilanteesta ulkona kuin lintulauta. Tarkoittaa siis sitä että jokainen tieto tai lupaus jostakin käytännöstä on pyydettävä kirjallisena. Ja allekirjoituksella varustettuna.

Sama kun savolaisten kanssa, varmista aina seitsemän kertaa etkä siltikään voi olla varma!:)

Asiakaspalvelijat ei välttämättä ihan kaikkea tiedä, mutta pitäshän toi olla ihan peruskauraa kyllä tietää siellä.

Eniten asiakaspalvelijoissa jurppii se kun ne ei voi myöntää tietämättömyyttään. Vakuutusyhtiöt ja verottaja on sellaisia instansseja joiden kanssa olisin ollut jo useamman kerran kusessa jos olisin vaan uskonut mitä puhelimessa sanotaan ilman lisäselvityksiä. Nykyinen henk.koht. vakuutusasiahenkilö on siitä hyvä että se ihan reilusti sanoo ettei tiedä ja palaa asiaan tarkistettuaan kuinka homma menee. Silti pitää käydä puhelinkeskustelun perusteella allekirjoitettavaksi tulevat laput luupin kanssa läpi.

JarLai sanoi:
Tuo on sitä kuuluisaa riskien hallintaa!:)

Itse ajanut autolla 16v enkä ikinä tarvinnut Kaskovakuutusta. Kuitenkin maksanut Kaskoista melkein tuon koko 16v....en edes viitsi ajatella paljonko menettänyt!:)

Eri asia jossain 20 000€ prätkässä, siinä en itse uskaltaisi ajaa ilman, mutta nämä ovat valintoja. Jos pyörän kippaa lunastukseen niin yleensä pienin huoli siinä vaiheessa on se pyörä.

Ilman kaskoa mennään täälläkin, siinä vaiheessa kun kävi tulemaan useampi mopo niin loppu maksaminen. Harvoin täystuho tulee mopoon, ja muutaman kesän kaskorahoilla tekee jo aika paljon remonttia itse. osakaskon kyllä pitänyt, en saisi muuten öitä nukuttua varastamista pelätessä. Autosta en kyllä ole ottanut pois, varmaan siinä on sitten sitä riskinhallintaa :)

Itekkään en ole katsonut kaskoa tarpeelliseksi ihan jo siitäkin syystä että mahdollisessa korvaustilanteessa katsoo vakuutusyhtiö kylmästi listan mukaan mikä on pyörän arvo käsittääkseni huomoiomatta lainkaan sen rakenteluun käytettyä summaa joka lienee karkeasti pyörän korvausarvo ainakin toiseen kertaan joten katsoisin maksavani tyhjästä.

compinho sanoi:
Eniten asiakaspalvelijoissa jurppii se kun ne ei voi myöntää tietämättömyyttään. Vakuutusyhtiöt ja verottaja on sellaisia instansseja joiden kanssa olisin ollut jo useamman kerran kusessa jos olisin vaan uskonut mitä puhelimessa sanotaan ilman lisäselvityksiä. Nykyinen henk.koht. vakuutusasiahenkilö on siitä hyvä että se ihan reilusti sanoo ettei tiedä ja palaa asiaan tarkistettuaan kuinka homma menee. Silti pitää käydä puhelinkeskustelun perusteella allekirjoitettavaksi tulevat laput luupin kanssa läpi.

Saman huomannu noiden vakuutusmyyjien kanssa. Muutaman kanssa esim. käyny aika pitkän keskustelun aiheesta liikennevakuutuksen vs. tapaturmavakuutuksen korvaavuus liikenneonnettomuudessa moottoriradalla. Yks jopa suuttu mulle ihan tosissaan kun ei uskonu olevansa väärässä.

Siis jos poistan pyörän liikennekäytöstä, liikennevakuutus katkeaa heti vai pitääkö se käydä irtisanomassa yhtiössä?

Jonezi sanoi:
Siis jos poistan pyörän liikennekäytöstä, liikennevakuutus katkeaa heti vai pitääkö se käydä irtisanomassa yhtiössä?

Katkeaa heti. Päivittyy myös vakuutuksen tietoihin verkkopalveluissa jossain vaiheessa. (ainakin if:llä)

Jonezi sanoi:

Riippuu vakuutuksesta, ympärivuotisen vakuutuksen maksuvelvollisuus ei, yleensä, pääty liikennekäytöstä poistoon. Seisonta-ajallinen vakuutus päättyy, ehkä, mutta vakuutusmaksupalautus voi olla, vuodenajasta riippuen, mitättömän pieni. Eikä tieto trafin järjestelmästä välttämättä välity vakuutusyhtiöön tai jos välittyy sitä ei huomioida.

Tämä asia on niin levällään että keskustelupalstoilta on vaikeaa, ellei mahdotonta, saada sellaista tietoa joka olisi oikeaa kaikissa tapauksissa. Ainoa paikka joka voi juuri käsillä olevasta asiasta jotain, suurin piirtein luotettavaa tietoa, kertoa on oma vakuutusyhtiö. Jos sekään...

Viimeksi muokattu:
Soittelin popvakuutukseen mistä sain parhaan tarjouksen toho Rutaleeseen.

Kannattavinta on että seisottaa sitä liikenne + osakaskolla, ja sitten kun ottaa ajoon niin muuttaa täyskaskoksi.:right:

Back