• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Letka-ajelujen ajonopeudet markkinoinnin mukaisiksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tonttuj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suzu-ukko sanoi:
Kuulostaa kyllä niin hauskalta touhulta että taidan joku kerta käydä testaamassa mitä se letkassa ajaminen oikein on.

Joillekin sopii, joillekin ei. Itse letkailin vajaat kymmenen vuotta sitten viitisen kertaa ennenkuin uskoin että se ei oikein ole mun juttu. En koko aikana ymmärtänyt tuota "hienojen teiden" syndroomaa, ei oikein maku sattunut yksiin ja oikeastaan kahvin jonottaminen pershieltä haisevien kavereiden seassa ei oikein ollut mun juttu sekään. Ajaminen sinällään oli mukavaa, tuttujakin tuli mutta jotenkin itse oon tottunut ajamaan ihan arvalla heittäen ja suunnittelemattomasti ennemmin, joskus suunnittelin ajavani 50 kilsaa mutta fiilispohjalla siitä tuli 400 kilsaa - ja päinvastoin :orgmp: ja joskus kupposen ääressä viihtyi sopivalla paikalla kolmekin tuntia, joskus minuutin

räme sanoi:
Kyllä se niin menee että
1. ripeämmät fiilistelijät eteen
2. risteykset merkataan
3. näköyhteys edelläajavaan ei välttämätöntä

Näin kun toimitaan niin letkailu palvelee kaikkia parhaiten.

Edellyttää mm., että ajolinjat tiedetään ja osataan ehdottomasti itse, niitä ei katsota kaverin perästä.

Ohittaminen on luonnollista osaamista ja pystytään tekemään heti, kun tilaisuus siihen tulee ja aika monta muutakin juttua.

HiTec sanoi:
Tiedä kuinka monta näitä sitten on jotka eivät olekaan tilanteesta enää selvinneet pelkällä kalsaripyykillä, saati paljonko on porukkaa jotka ovat pyykkihommiin joutuneet ja lopettaneet letka-ajonsa sitten siihen, kuten minä. Eli se pohjimmainen kyssäri tosiaan on, onko se jopa ihan haluttu tilanne? Karsitaan näin porukasta ne joilla kantti ei kestä, jotka haluavat noudattaa liikennesääntöjä edes nimellisesti ja näin päästäänkin sitten itse pitämään porukalla kivaa, vetämään mutkaa polvi maassa, leikkimään kuin radalla muka oltaisiin. Dunno :dunno:
Kiitettävän provosoivaan muotoon onnistuit kyllä mielipiteesi muotoilemaan. Paljon pisteitä ja papukaijamerkkejä siitä. :doh:

Mikäli viesti ei vielä ole välittynyt kunnolla, niin kyllähän letkoille keskimäärin nauttimaan lähdetään. Tämä onnistuu parhaiten kun on harjoitellut ensin ajotaitoja muualla ja tämän jälkeen valitsee letkan joka sopii vauhdilta ja kestoltaan omiin tarpeisiin.

HiTec sanoi:
Been there :no: Mutkaan mentiin selvästi kokeneemman perässä, mutta allekirjoittaneelta itseltään loppuikin kantti kesken mutkan => himmasin kaasulla => pyörä pyrki pystyyn => pyörän ajolinja muuttui asfalttikaarretta suoremmaksi => mutkan ulostulossa mentiin sitten asfaltin reunasepelit pölisten :blink:

Tuo oli elämäni eka & vika .ORG! letka-ajo = pidän huolen että vastaavaa tilannetta ei eteeni enää tule, eikä ole tullut kun tuostakin tapahtumasta on jo about 10v enkä tosiaan ole missään letkassa tuon jälkeen ikinä enää ajanut. Tiedä kuinka monta näitä sitten on jotka eivät olekaan tilanteesta enää selvinneet pelkällä kalsaripyykillä, saati paljonko on porukkaa jotka ovat pyykkihommiin joutuneet ja lopettaneet letka-ajonsa sitten siihen, kuten minä. Eli se pohjimmainen kyssäri tosiaan on, onko se jopa ihan haluttu tilanne? Karsitaan näin porukasta ne joilla kantti ei kestä, jotka haluavat noudattaa liikennesääntöjä edes nimellisesti ja näin päästäänkin sitten itse pitämään porukalla kivaa, vetämään mutkaa polvi maassa, leikkimään kuin radalla muka oltaisiin. Dunno :dunno:

No ei mitä, ei se minulta pois ole vaikka porukka letkoissa ajelisikin. Eikun bon voyage vaan heille :cruising:

T: Eräs lonely rider ja erittäin :) sellainen

Melko hauskoin sanakääntein saat tuomittua letka-ajelun vain sillä perusteella että omat taitosi ja oma osaamisesi ei riittänyt ajamiseen mutkaisella tiellä muun liikenteen mukana :thumbup:

Bone sanoi:
Jos tällä kohtaa harkintakyky pettää, se purkautuu usein syyksi jossain muualla.

Kuten sanoin, EKA kerta letkassa oli kyseessä ja sen myös tuolloin paikalla ollut porukka rekisteröi. Mutta kun ekakertalaiselle noita virhearviointeja kuitenkin varmasti tulee ja kukapa muukaan sitä kahvaa käänsi kuin allekirjoittanut itse. Vaan se puhumaton porukan muodostama "suoriutumisen" paine ja varsinkin ensikertalaiselle on niin kova, etten yhtään ihmettele että "meitä" olisi muitakin. Eli en siis syytä ketään yhtään mistään kuin korkeintaan itseäni, vaan herättelin ajatuksia miten sen letkan saa pysymään pienempänä ihan "luonnollisin" keinoin kun me räkänokat jätetään kokeilumme tuohon yhteen kertaan :paikallatuulee:

Kuten tätäkin topiccia tulee tavanneeksi, on noita letkaa ajavia aatoksia ihan yhtä monta kuin on niitä fillareitakin. Jotkut tykkää hieman hurjemmasta menosta, toisille letka ei vain ole SE juttu moottoripyöräilyssä. Itse varmaankin kuulun tähän jälkimmäiseen sakkiin, mutta olisiko minunkin ajatukseni toisenlaiset jos "perehdyttämiseni" letka-ajon salaisuuksiin olisi ollut miellyttävämpi kokemus. Ehkä, ehkä ei :dunno:

Ennen tuota letkaa kävin myös ekan & vikan kerran radalla kokeilemassa, tutustumassa hieman kovempaan mutka-ajoon. Tuolla oli selkeä kahtiajako kokeneisiin ja meihin märkäkorviin ja homma meni ihan nätisti. Tuosta itse ratatapahtumasta jäi erittäin hyvät fiilikset itsessäään, vaikkakin tuo kokeilu riitti että ehkä se rata ei ole se mun juttuni. Eli ei ne hyvätkään muistot itse tapahtumasta välttämättä muuta ajatuksia mikä moottoripyöräilyssä viehättää, mikä ei. Ne omat parhaat juttuni olenkin löytänyt pimeinä loppukesän öinä, hyvällä kelillä tyhjää maantietä vain oman fillarini ajovalon halkoessa säkkipimeää maisemaa. Eli siis hyvin, hyvin kaukana mistään porukka-tapahtumasta - jos ei noita jokasyksyisiä sarvipäiden tielle tunkemisia lasketa, mutta se onkin vain pieni lisäbonus tuohon pimeäajon loistavaan fiilikseen :cruising:

Tässä todistettiin toinen letka-(viesti)ketjujen vakiosyndrooma - jo hiipunut threadi herää välittömästi takajaloillaan kopistelevien letkakukkojen kiekumiseen, kun joku rassukka uskaltaa avautua jotain tyyliin "kävin kokeilee, mut pelotti ja meinasin pannuttaa" :p

Viimeksi muokattu:
räme sanoi:
Kyllä se niin menee että
1. ripeämmät fiilistelijät eteen
2. risteykset merkataan
3. näköyhteys edelläajavaan ei välttämätöntä

Näin kun toimitaan niin letkailu palvelee kaikkia parhaiten.

Motoristi1958 sanoi:
Edellyttää mm., että ajolinjat tiedetään ja osataan ehdottomasti itse, niitä ei katsota kaverin perästä.

Ohittaminen on luonnollista osaamista ja pystytään tekemään heti, kun tilaisuus siihen tulee ja aika monta muutakin juttua.

Kuka mitenkin mutta ite tottunut "lukemaan" maastoa enkä tuudittaudu edellä-ajavan ajolinjoihin.
Noita eri juttuja tulee koko ajan eteen ja siksi tuo kohta 3.

Moottoripyöräily on riskialtista puuhaa johon otettu tässäkin ketjussa kantaa, jokaisen syytä pohtia sitä tykönään missä raja omalla kohdalla kulkee eikä mennä lauman mukana sokeasti.
Oma fobia tiellä on kaikki irtonainen, ihan sama onko se sitten esim. hiekkaa tai traktori.

Oli aika jännää radalla, kun oli väärät paineet kuumenneessa takarenkaassa -> radan vika.
Avasin ohituksessa liikaa, keula heti pystyyn ja muija meinas tippua kyydistä -> muijan vika.
Vedin mutkan pitkäksi vastaantulijan kaistalle, koska tiellä oli hiekkaa -> hiekan vika.
Kaadoin pyörän paikaltaan, koska jalkatuki upposi hiekkaan -> hiekan vika taas.

Jännä miten paljon voi sattua, vaikka itse tekee kaiken ihan oikein.

Pakko ottaa itsekin osaa tähän keskusteluun. Aloittelevana motoristina Tampereen letkoihin liittyneenä en ole kokenut letkojen nopeutta ongelmaksi. Saan ajaa haluamaani nopeutta letkan peräpäässä kun kärkipää menee omaa vauhtiaan. Muutaman kerran on mutka mennyt vähän pitkäksi, mutta vielä on asfaltilla pysytty eikä se ole ollut veturin tai kenenkään muun kuin itseni vika.

Vaikka se edellä ajava joskus katoaa näkyvistä, niin uskoisin, että kaikilla on silti meidän letkoissa hauskaa. Itse ainakin osaan ottaa omasta ajamisestani vastuun, enkä tarvitse sitä edelläajavaa "kertomaan" kuinka kovaa siihen mutkaan voi ajaa. Edelläajava ajaa omien taitojensa ja halujensa mukaan eivätkä nämä välttämättä ole samat kuin minulla, joten kyllä se nopeus pitää itse osata määrittää. Jos ei pysty enää ajamaan omien taitojensa mukaisesti kun edelläajava katoaa näkyvistä, niin letka ei ole kyseiselle henkilölle oikea paikka.

Vaikka letkamme siis joskus venyy ja näköyhteydet katkeavat, niin viimeistään kahvitauolla ollaan taas yhdessä. Näin jokainen taitoihin tai haluihin katsomatta pystyy nauttimaan samasta letkasta (kuulostaapa likaiselta). En kaipaa letkoilta sitä, että koko matka ajetaan tiiviissä ryhmässä. Kokemusta ei nyt kuitenkaan kovin paljon näistä letkoista ole, mutta tähän asti olen nauttinut niistä aivan kybällä!

Taajuus sanoi:
Tässä todistettiin toinen letka-(viesti)ketjujen vakiosyndrooma - jo hiipunut threadi herää välittömästi takajaloillaan kopistelevien letkakukkojen kiekumiseen, kun joku rassukka uskaltaa avautua jotain tyyliin "kävin kokeilee, mut pelotti ja meinasin pannuttaa" :p

No mut hei :D....

Ehkä on liioiteltua väittää, että kaikki asiat selviää puhumalla....
mutta kyllä niistä silloin moni pääsee ainakin "hieman jyvälle".

Tämänkin kierroksen erinomaista antia on selkeästi tuon "jokaisen oman vastuunoton"
selkeä huomiointi. (yksi letka-ajon onnistumisen perustekijöistä)
Letka ajo on aina enemmän tai vähemmän joukkuelaji ihan siinä kuin lätkä tai pallopelit.
Harvemmin ykkösketju yksinään tuottaa juhlittavan lopputuloksen jos muut vaan
sooloilee omiaan.... omiaan vastaan :;):.

Telos sanoi:
enkä tarvitse sitä edelläajavaa "kertomaan" kuinka kovaa siihen mutkaan voi ajaa.

Erinomainen "knoppi" !

Ei-ei-ei ja ei !!!

Sen edellä vetävän... ihan sama millä ja monellako pyörällä vetää..... todellinen
funktion sen perässähiihtäjän ajon "helpottamiseksi" on..... ?

Aivan.... Toimia "aurana" jonka edesottamuksista nähdään "liiallisessakin tilannenopeudessa"
ikäänkuin nurkan taakse..... mennään siis "kaverin luotolla" itse kovempaa kuin ehkä omin päin
edetessä tuntuisi "viisaalta".

Tätä kautta myös tuo "nopeimmat kärkeen" järjestys tuottaa letkaan.... Aukesko? :thumbup:

No, on ehkä väärin sanoa, ettei edellä ajava "kerro" millään tapaa kuinka kovaa johonkin
voi vetää.... käytännössä tämä juttu on kuitenkin hyvin marginaalisessa asemassa.

Letka-ajon dynamiikka ja sen itsekseen miettiminen.... vaikka yön tunteina.... ei ole
mikään huono juttu.

Toisaalta.... se on sitten ihan eri juttu, onko letkailu ylipäänsä se "oma juttu".
Toisaalta.... tämä asia ei poikkea mistään muustakaan asiasta....
Mitä paremmin ymmärtää miten joku "toimii".... sen paremmin siitä voi nauttia..... housut jalassakin :;):

Bone sanoi:
Ehkä on liioiteltua väittää, että kaikki asiat selviää puhumalla....
mutta kyllä niistä silloin moni pääsee ainakin "hieman jyvälle".
Tämänkin kierroksen erinomaista antia on selkeästi tuon "jokaisen oman vastuunoton"
selkeä huomiointi. (yksi letka-ajon onnistumisen perustekijöistä)

Parhaiten pääsee jyvälle kun käy kokeilemassa. Mä suosittelisin ensin hesan hitaisiin, jos oli kivaa, jatkaa TouRinkiin. Jos ei vieläkään ole jännääkakkaa käynyt dainesessa, niin ei kun PK-letkaan. Jos siellä pääsee elementtiinsä, niin onneksi olkoon, olet synnynnäinen katuratakuski :jpstyle:

Mä en muuten usko edes tuohon ryhmäpaineeseen mokien aiheuttajana. Kyllä siellä korostetaan vetureiden ja kokeneempien letkailijoiden taholta runsaasti sitä että valitsee ajopaikkansa letkassa oikein ja jättäydy taaemmas jos ei tahti sovi. Sen sijaan sopivassa tilanteessa se ajamisen hurmos voi ylittää omat realistiset ajotaidot.

Jos lähtöpaikalta jo 10 kilsan jälkeen ahdistaa, varmasti tulee kurvattua vaivihkaa ABCille ja jätettyä leikki sikseen. Mutta kun sata kilsaa on veivattu ja homma alkaa olla aika kivaa, letka näyttää räyheeltä ja edellä oleva viskoo pyöräänsä komeasti mutkiin... Oho, oma kantti ei riittänytkään kanttaamaan ihan samaan tapaan. Sitten se pusikko kutsuu ja selitellään ojan pohjalta luut keräiltyä kaikenlaista huonoista ajolinjoista, hiekkaan, häikäisevään aurinkoon, jne diipadaapa.

Bone sanoi:
Sen edellä vetävän... ihan sama millä ja monellako pyörällä vetää..... todellinen
funktion sen perässähiihtäjän ajon "helpottamiseksi" on..... ?

Aivan.... Toimia "aurana" jonka edesottamuksista nähdään "liiallisessakin tilannenopeudessa"
ikäänkuin nurkan taakse..... mennään siis "kaverin luotolla" itse kovempaa kuin ehkä omin päin
edetessä tuntuisi "viisaalta".

Pitäähän sitä itsekin osallistua tähän ketjuun...

Yhden touringin käyneenä pakko sanoa, että edellä ajava tosiaan avitti mutkaan loistavasti. Rytmi oli saman tyylinen meillä ja tämän vuoksi mutkiin osasi/uskalsi tulla eri asenteella, näköyhteys katosi välillä hetkeksi, mutta palasi taas muutaman mutkan jälkeen. Olihan se kivaa kun oli ns. oma veturi matkalla mukana. Uskallan siksi väittää paikkani olleen minulle täydellinen. :grin: :cruising:

Voisko joku vielä avata että mitä nämä letkojen "koodit" sitte tarkoittavat. Kun välillä näkee letkailmotuksia joissa sanotaan että "vauhti on PK-, tai Hesan hitaat, tai vähän alle Tourinki" jne. PK ei taida kuitenkaan tarkoittaa päiväkahvittelijoita... tai -kaljottelijoita?

Keisuke sanoi:
Voisko joku vielä avata että mitä nämä letkojen "koodit" sitte tarkoittavat. Kun välillä näkee letkailmotuksia joissa sanotaan että "vauhti on PK-, tai Hesan hitaat, tai vähän alle Tourinki" jne. PK ei taida kuitenkaan tarkoittaa päiväkahvittelijoita... tai -kaljottelijoita?

PK = pääkaupunki
hesan hitaat = tikkari + 20
Tourinki = rytmi noin reilu Hesan hitaat, pidempiä ja haastavampia lenkkejä, joskus myös pikkupala hiekkaa.

Taajuus sanoi:

Nii, tai sit nää ketjut herää henkiin foorumivässyköiden toimesta jotka ovat olleet siellä letkassa, pannuttaneet, päättäneet että ne letka-ajot eivät ole itseään varten, myöhemmin syksyllä päättäneet että letkat ovat saatanasta. Ja siinähän riittää jeesusteltavaa sitte koko vuodeks :bye:

-Anu- sanoi:
Nii, tai sit nää ketjut herää henkiin foorumivässyköiden toimesta jotka ovat olleet siellä letkassa, pannuttaneet, päättäneet että ne letka-ajot eivät ole itseään varten, myöhemmin syksyllä päättäneet että letkat ovat saatanasta. Ja siinähän riittää jeesusteltavaa sitte koko vuodeks :bye:

No voi olla. Mutta jos tuolta jostain rivien välistä jotain osoittavaa sormea paistoi, niin A) allekirjoittanut kävi letkailemassa vielä ojanpohjajumppailujen jälkeenkin (muistathan Anu, kun itsekin olit apuna karistamassa sitä apinaa niskastani) ja ennenkaikkea tärkeimpänä B) mun mielestä letkat eivät ole saatanasta :cruising:

Mitä parhainta foorumiviihdettähän tämän kaltaiset threadit on. Hihittelen vaan itsekseni sille innolle millä letkoja hyökätään puolustamaan, jos kritiikki millään muotoa nousee yli muminan. Ymmärrän toki, oma lapsi on aina rakas.

Taajuus sanoi:
No voi olla. Mutta jos tuolta jostain rivien välistä jotain osoittavaa sormea paistoi, niin A) allekirjoittanut kävi letkailemassa vielä ojanpohjajumppailujen jälkeenkin (muistathan Anu, kun itsekin olit apuna karistamassa sitä apinaa niskastani) ja ennenkaikkea tärkeimpänä B) mun mielestä letkat eivät ole saatanasta :cruising:

Mitä parhainta foorumiviihdettähän tämän kaltaiset threadit on. Hihittelen vaan itsekseni sille innolle millä letkoja hyökätään puolustamaan, jos kritiikki millään muotoa nousee yli muminan. Ymmärrän toki, oma lapsi on aina rakas.

Ei siinä ollu osoittavaa sormea vaan totesin että on myös olemassa joukko nimelta "foorumivässykät", vrt. sun keksimä "letkakukkoilijat". Se on ihan yhtä suuri, ellei isompi, joukko... Mä hihittelen näille ketjuille myös, mutta vielä enempi mä itken niiden foorumivässyttelijöiden psta kun tuntuu että ne on hylänny ajamisen kokonaan (myös yksin) mutta sitten foorumilla keulitaan kilpaa. Ymmärrän toki.

-Anu- sanoi:

Meinaatko -Anu- vielä jatkaa "hitaita" kaiken jupinan, jeesustelun ja nillityksen jälkeenkin? En oo vielä kertaakaan ehtinyt yhteenkään letkaan mukaan, joten toivon niin.

Onko joskus ollut jotain rookie-letkojakin? Onko tulossa lisää? Yksin ajellessa oma vauhti on yleesä jotain tikkari +20, joten kumpi olisi parempi?

Ja sitten kun oon päässyt mukaan eikä ollutkaan mun juttu, niin tulen tänne jupisemaan niin maan perhanasti. :grin:

-Anu- sanoi:
Ei siinä ollu osoittavaa sormea vaan totesin että on myös olemassa joukko nimelta "foorumivässykät", vrt. sun keksimä "letkakukkoilijat". Se on ihan yhtä suuri, ellei isompi, joukko... Mä hihittelen näille ketjuille myös, mutta vielä enempi mä itken niiden foorumivässyttelijöiden psta kun tuntuu että ne on hylänny ajamisen kokonaan (myös yksin) mutta sitten foorumilla keulitaan kilpaa. Ymmärrän toki.

Mä veikkaan että näihin ketjuihin kirjoittelee myös iso joukko niitä joita letkailu kiinnostaisi, mutta ei oikein uskalla, kun ei tiedä mitä on odotettavissa. Mikä sekin on sääli.

Onneksi noita letkoja nykyään on useampia, eri marssivauhdilla ja moneen makuun. Tyvestä puuhun ja silleen.

Back