• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

LED valot - asennus, virrankulutus ja laillisuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei kaikille, ensimmäinen postaus .orgilla aloittelevalta motoristilta.

Rakentelen itselleni ensimmäistä moottoripyörää ja tarkoitus olisi saada se ensi kesäksi ajoon. Kortti täytyy ajaa alkukesästä ensin. Pyörä on vm. -86 Honda XBR 500cc single. Projektilokia olen pitänyt brittiläisellä Thumper Club -sivustolla ja jos jotain kiinnostaa lukea, loki löytyy täältä.

Tavoitteena on siis café racer inspiroitu kahdenistuttava nakupyörä ja nyt kun olen pikkuhiljaa vaiheessa, jossa sähköjen suunnittelu on ajankohtaista, tulin kyselemään apuja täältä ideoideni laillisuudesta Suomessa. Lisäksi tässä treadissa kyselen varmastikin asennukseen ja laitevalintaan liittyviä kysymyksiä.

Pyörään on suunniteltu:
- LED taka/jarru/rekisterikilven valo
- LED vilkut joka kulmaan
- HID tai Xenon ajovalo (H4)
- LED parkkivalo
- LED mittariston merkki- ja taustavalot

Syy tähän on akun koon minimointi ja LED-valojen pitkä elinikä, reaktioaika ja luotettavuus. Pyörässä ei tule enää olemaan sähköstarttia, ainoastaan kickstart. Olen jo päättänyt että pieni akku kuitenkin tulee pyörään, koska kondensaattorin "lataaminen" ennen jokaista starttia kävisi varmasti hermoille myöhemmin.

Sen verran tiedän, että E-hyväksyttyjä LED-vilkkuja ja takavaloja on myynnissä ja että mittarivaloista ei taideta E-hyväksyntää vaatia, mutta miten on parkkivalon laita? Alkuperäisenä ideana on rakentaa itse LED-parkkivalo alkuperäiseen umpioon mutta onko tuo kuinka laillista?

Miksiköhän minä en ole löytänyt tuota taulukkoa, vaikka olenkin yrittänyt AKE:n sivuja kollata.. Mutta jos tuossa on siis ajantasaista tietoa, nuo helpottavat elämää kummasti (esim. olin tähän asti luullut että kaikissa pyörissä täytyy olla kaksi taustapeiliä, vaan tuon mukaan yksi riittää, vaikkakin sen täytyisi olla aika iso).

Ongelmana on nyt tuon parkin kanssa se, että vaikka pyörä on vuosimallia 1986 (tarkistettu runkonumerosta), on maahantuonnin yhteydessä jotenkin mokattu ja laitettu rekisteriotteeseen vuosimalliksi 1990. Tämä tarkoittaa sitä (jos osaan lukea tuota taulukkoa oikein) että ko. pyörä vaatisi siis R50 E-säännön mukaisen Etuvalaisimen (=parkkivalo?), joten DIY lediä sinne ei voi tunkea.

EDIT: ...toisaalta, jos kerran UMPIO on E-hyväksytty, ja parkkipolttimo on sen sisällä, varmaankin riittää jos parkkipolttimon valoteho on E-säännön R50 mukainen [Front position lamp min 4cd - max 100cd]

Rakenna valmiiksi ja katsasta. Valmiiseen pyörään laitat sitten ledivalon. Ei poliiseja kiinnosta minkänäköisiä/kuuloisia vehkeitä ne on jos nätisti ajelee. Caféracerin kanssa varmaan vielä nätimmin.
tounge.gif

Joo, en usko että mitään ongelmia tulee, kun ei periaatteessa tarvitse viedä konttorille ollenkaan, kun pyörä on kilvissä ja seisonnassa.

Ihan mielenkiinnosta vain ajattelin, että JOS poliisi tai muut haluavat tarkemmin syynätä, olisi kaikki laillisia asennuksia.

Missähän on myytävänä ns.xenonlook parkkipolttimoita,
jossain kuvissa olen nähnyt,taitavat olla mallia led.

Missähän on myytävänä ns.xenonlook parkkipolttimoita,
jossain kuvissa olen nähnyt,taitavat olla mallia led.
Hankin kans auton etupäähän osram cool blue halogen, piti olla lähelle xenonin värilämpöä.
biggrin.gif

Mutta no olihan se lähempänä xenonia kuin tavallinen 5w lamppu, paketissakin sanottiin 2x pidempi käyttöikä
033102ass_1_prv.gif

Ne kestivät puolet vähemmän mitä normaali 5w, no sain kuitenkin osramilta uudet tilalle
062802jumpie_prv.gif
ja sama juttu niiden kanssa...
Mutta jos haluat oikeesti xenonin väriset parkkipolttimot, niin taitaa mennä tosiaan tonne ledi osastolle ja niistä ei ole sitten mikään ns. laillinen...
nixweiss.gif

Syy tähän on akun koon minimointi ja LED-valojen pitkä elinikä, reaktioaika ja luotettavuus. Pyörässä ei tule enää olemaan sähköstarttia, ainoastaan kickstart. Olen jo päättänyt että pieni akku kuitenkin tulee pyörään, koska kondensaattorin "lataaminen" ennen jokaista starttia kävisi varmasti hermoille myöhemmin.
Mitähän kondensaattoria oikein latailisit..? Alla Motopediasta lainattua akku-puola sytytyksen periaatetta.

Akkua tarvitset pakosti, ellet sitten magneettosytytystä rakenna. Ja tarvitset silti, sillä parkkien täytyy palaa myös moottori sammuksissa.
Käy siihen pienikin akku, vaikka alkuperäiset valot säilyttäisit. Isompaa virtakapasiteettia tarvitsee vain startti, joten jos sen poistat, niin vaikka alle 4 Ah riittää. Alkuperäiset valot toimivat pienelläkin akulla ihan samoin kuin nykyään, laturi niille virran antaa..

"Energia sytytystulppaan saadaan sytytyspuolasta, joka on rakenteeltaan muuntaja. Sen ensiökäämin ylle kytketään lyhyeksi ajaksi akun jännite (akku-puola -sytytysjärjestelmässä) tai magneeton generoima jännite (magneetto-puola -sytytysjärjestelmässä)."

"Ensiöjännitteen nopeasti romahtaessa sytytyspuolan toisiokäämiin indusoituu korkeajännite, joka johdetaan sytytystulppaan. Kun korkeajännite ylittää sytytystulpan läpilyöntijännitteen, sytytyspuolaan varastoitunut energia purkautuu kipinänä."

Takavalo/jarruvalo polttimosta (5/21W)  kärähtää takavalon hehkulanka suunnilleen kerran ajokaudessa. Tuon ainoan takavalon pimetessä tulee sitten tietämättään ajettua ilman takavaloa aina jonkin aikaa. Onneksi ajokaudella on yleensä valoisaa.

Tekisi mieli laittaa takavaloksi LED-valo. Mallikohtaisia kokonaisia e-hyväksyttyja takavaloja saa maailmalta nettikaupoista. Hinta postituskuluineen nousee vaan vähän turhan suureksi, ja ulkomaisesta nettikaupasta tuntematonta merkkiä olevan tavaran ostaminen on vähän sellaista "ostaa sikaa säkissä" -touhua. Onko jollain kokemuksia esim. tuollaisen kaupasta: www.riffgmbh.com/shop tai sen myymistä LED-takavaloista?

Kokeilun vuoksi olen ostanut pari hehkulankapolttimon tilalle laitettavaa LED lamppua, joista kumpaakaan en ole itselleni käyttöön kelpuuttanut.

1) Bilteman halpis, kuvassa oikealla:
+ rakenne vaikuttaa tukevalta
- olematon valoteho
- valo ei suuntaudu ollenkaan valaisimen heijastimelle, josta syystä valaisimessa näkyy vain keskellä pieni himmeä valopiste
- varsinkin jarruvaloksi täysin riittämätön

2) Motonetistä vähän kalliimpi, kuvassa vasemmalla:
+ takavalon valoteho vaikuttaa silmämääräisesti riittävältä
+ valo jakautuu tasaisesti koko valaisimen pinnalle
- jarruvalon valoteho on liian pieni verrattuna takavalon valotehoon; takavalon palaessa jarruvalon syttyminen ei erotu riittävästi
- valon väri valaisimen punaisen muovin läpi on haaleampi kuin hehkulankapolttimon kanssa
- rakenne vaikuttaa vähän epäilyttävältä, kestääkö tärinää
-  pakkauksessa: "ei tieliikennekäyttöön"

Onko joku löytänyt toimivan vastaavan lampun?

ledit.JPG

Tänä keväänä olen joutunut niin monta kertaa kotiloiden yliajoyrityksen kohteeksi että laitoin itelle Led päivälisävalot kysyin tuota asiaa yheltä autopartiolta ja yheltä mopopoliisilta. Vastauksena oli että saa palaa yht'aikaa ajovalon kanssa.Moottoripyöräpoliisi lisäsi vielä että hänen mielestään on vaan aina parempi mitä paremmin pyörä ylipäätään liikenteessä näkyy.

Nuo mun valot on e leimattu btw.

-k-
singledero.gif

Tänä keväänä olen joutunut niin monta kertaa kotiloiden yliajoyrityksen kohteeksi että laitoin itelle Led päivälisävalot kysyin tuota asiaa yheltä autopartiolta ja yheltä mopopoliisilta. Vastauksena oli että saa palaa yht'aikaa ajovalon kanssa.Moottoripyöräpoliisi lisäsi vielä että hänen mielestään on vaan aina parempi mitä paremmin pyörä ylipäätään liikenteessä näkyy.

Nuo mun valot on e leimattu btw.

-k-
singledero.gif
Hyvin on poliisit perillä säädöksistä tai sitten määräyksiin on tullut poikkeuksia äskettäin:

sanoi:
1.Moottoripyörään saa asentaa enintään kaksi autorekisterikeskuksen hyväksymää tai E-säännön n:o 87 tai vastaavan myöhemmän E-säännön mukaisesti hyväksyttyä mallia olevaa huomiovalaisinta vähintään 0,25 m ja enintään lähivalon korkeudelle ja vähintään 0,10 m etäisyydelle toisistaan. Huomiovalo on kytkettävä siten, ettei se, kaukovalovilkkua lukuun ottamatta, voi toimia samanaikaisesti ajo- eikä etusumuvalon kanssa.

lähde: finlex

Mietin tuota päivävalojen asennusta mutta vaihdettuani tupla h4:siin + xx% osramit totesin että pelkät led valot näkyisivät huonommin.
Muistelen kyllä jo viime vuonna nähneeni sinivuokkojen fjr:ssä led päivävaloja jotka palaa samanaikaisesti lähivalojen kanssa mutta eikä poliisin tekniikkakeskus ei vaan ole osannut kytkeä niitä oikein
smile_org.gif

Sopiskohan tähän topikkiin nykästä kysymystä.

Heräteostoksena tilasin "ku halavalla sai" eteen tämmöset ja taakse tämmöset ledi vilkut tuohon minun K2 gixxuun.

Ei tullut paketeissa mukana minkäänlaista tietoa virran tarpeesta eikä oikeastaan yhtään mitään muutakaan infoa. Ei myöskään valmistajan sivuilta löydy tietoja ja sähköpostiin ei näytä tulevan vastausta.

Pikasesti yhtä takavilkkua koitin kytkeä ja käytin vilkkua päällä niin nopeastihan se vilkutteli. Muut kolme vilkkua oli siis paikallaan testin aikana. Miten olis paras tapa ottaa selvää, että minkä kokosta vastusta tuohon tarvisi tilata/kytkeä, että sais vilkkumisen normaaliin tahtiin?

Tässä keskustelussa on sekoitettu toisiinsa vanhat huomiovalot ja nykyiset päiväajovalot. Nämä nykyiset led-valot ovat poikkeuksetta päiväajovaloja ja ne eivät saa palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa. Tämä asia on niin selvästi sanottu 19.02.2010 päivätyssä päiväajovaloja käsittelevässä direktiivissä (E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.52/Rev.2/Amend.2), että ei voi kuin hämmästellä, jos poliisit tien päällä eivät ole asiasta informoituja.
Järkikin tuon sanoo. Jos kyseessä on kunnolliset päiväajovalot, ne häikäisevät pimeällä törkeän paljon etenkin märällä kelillä. Markettien halpisledsarjat ovat sitten asia erikseen, ei voi kuin hämmästellä, millä konstilla moiset tuikut ovat DRL-hyväksynnän saaneet.

KD4K0863.jpg

Tässä keskustelussa on sekoitettu toisiinsa vanhat huomiovalot ja nykyiset päiväajovalot. Nämä nykyiset led-valot ovat poikkeuksetta päiväajovaloja ja ne eivät saa palaa samaan aikaan ajovalojen kanssa. Tämä asia on niin selvästi sanottu 19.02.2010 päivätyssä päiväajovaloja käsittelevässä direktiivissä (E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505 } Rev.1/Add.52/Rev.2/Amend.2), että ei voi kuin hämmästellä, jos poliisit tien päällä eivät ole asiasta informoituja.
  Järkikin tuon sanoo. Jos kyseessä on kunnolliset päiväajovalot, ne häikäisevät pimeällä törkeän paljon etenkin märällä kelillä. Markettien halpisledsarjat ovat sitten asia erikseen, ei voi kuin hämmästellä, millä konstilla moiset tuikut ovat DRL-hyväksynnän saaneet.
Saa palaa lähi- ja kaukovalojen kanssa, mikäli LED-valoista löytyy tarvittavat hyväksynnät.

Tässä lisää tietoa.

Oma etuvalo, eli siis parkkivalo tällöin poistettava käytöstä.

Saa palaa lähi- ja kaukovalojen kanssa, mikäli LED-valoista löytyy tarvittavat hyväksynnät.
Älä tee asioita monimutkaisemmiksi kuin ne ovat. "Huomiovalaisimien tulee syttyä automaattisesti käynnistyksen yhteydessä, eivätkä ne saa palaa samanaikaisesti sumuvalojen tai lähivalojen kanssa. "
Noinhan tuossa postaamassasi AKE:n ohjeessa selvästi sanotaan.
Vaihtoehto, missä nuo valot saavat palaa samaan aikaan lähivalojen kanssa tarkoittaa valoja, jotka himmenevät "parkeiksi" ajovalojen sytyttyä. Omassa pyörässäni tällainen automatiikka on, mutta onko yhdessäkään noista halpisvaloista?

Back