• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Lapsen kuljetus mopolla ja moottoripyörällä ei enää sallittua!

wanico sanoi:
No niin minustakin.
Tuo uuden suomen "artikkeli" oli aivan turhaa provoilua ja klikkausten kerjäämistä.
Mä en ikinä alentuis tommoseen. :häähää:

Enää? Oliks tää lupaus? :)

Bleidissä muksun jalat on ylettäny 4-vuotiaasta tapeille ja vyöstä kiinni pitäen pysyny kuskissa kiinni. miksi pitäisi vielä enemmän varmistaa?

Viimeksi muokattu:
Calypso sanoi:
Bleidissä muksun jalat on ylettäny 4-vuotiaasta tapeille ja vyöstä kiinni pitäen pysyny kuskissa kiinni. miksi pitäisi vielä enemmän varmistaa?

Eiköhän tuossakin jo lainkirjain täyty, jos vyössä on kahvat joista lapsi saa kunnon otteen.

Extrana itellä oli tarhaan kuskatessakin tapana pitää myös takaboxi pyörässä kiinni ikäänkuin peräänajo airbägginä.

wanico sanoi:
Eiköhän tuossakin jo lainkirjain täyty, jos vyössä on kahvat joista lapsi saa kunnon otteen.

Extrana itellä oli tarhaan kuskatessakin tapana pitää myös takaboxi pyörässä kiinni ikäänkuin peräänajo airbägginä.

Luulen että lainsäätäjän tarkoituksena on ollut varmistaa että se on aina kuljettajan vika jos lapsimatkustaja ei pysy paikoillaan ja putoaa (,ja loukkaantuu) matkan aikana. Lisäksi poliisilla oikeus kirjoittaa aiheesta rangaistusvaatimus.

-J-

Sporteissa kannattaa sitoa joku putkikassi tai vastaava rapakaaren päälle, muuten mun mielestä kyydissä pysyy ihan hyvin, jos on jalkatapit ja kuski. Vaikka 5min välein käskee lapsen taputtaa selkään merkiksi, että hereillä ollaan.
Joskus 6 vuotiaana olin raivokkaasti alkanut mätkiä takapenkiltä selkämyksiin. Hätänä oli kuulemma liian hidas vauhti, josta jaksoin kiukutella aika pitkään. Hyvänä hämäyksenä meni aina jonkin aikaa pykälän tai pari liian pieni vaihde, kunnes jossain vaiheessa tajusin sen huijauksen.

Vaimo aikuis iällä on ollut on ollut aika haastava totuttaa kyytiin. Pitkiä lenkkejä on tullut ajettua taajamassa ihan luokkaa 50km/h, ennen kuin mentiin isolle tielle. Nätisti osaa olla, pelon voittaminen vaan vaati totuttelua jonkin aikaa.

Kypäräpuhelimet olen hyväksi havainnut lasten kanssa ajellessa. Voi välillä jutella ja varmistella että takana ollaan hereillä ja muutenkin kaikki hyvin.

Hyvin ne pysyy kyydissä kunhan kuskilla on järki kädessä. Ite olen kaikki kolme muksua vienyt eurooppaan asti reilun 10v:nä. Nuorin oli 11v tytär kun vein sen täältä Oulusta Prahaan ja tatravuoristoon parin viikon reissuun. Saksassa kun nopeus nousi reilusti yli 200km/h, alkoi tulla nyrkkiä selkään, eli ei ollut enää kivaa :). Hauskaa oli! Motskarina oli bemun K1200S tankki-, taka- ja sivulaukuilla varustettuna.

Omasta mielestäni erittäin hyvä asia. Moottoripyörä kun nyt on vain vaarallinen laite, oli sitten kuskina vaikka itse Rossi. Tai korjataan nyt sen verran, että itse moottoripyörä ei välttämättä ole vaarallinen vaan moottoripyörällä liikkuessa muu liikenne on vaarallinen.

Moni voi pitää kukkahattuna tässä kohtaa, mutta en vain näe mitään syytä ottaa pientä lasta moottoripyörän kyytiin. Niillä kenellä on "pakko" ottaa (vaikka mp olisi ainoa ajoneuvo) niin tämä varmasti on aika pieni ryhmä Suomessa.

Waltsu83 sanoi:
Omasta mielestäni erittäin hyvä asia. Moottoripyörä kun nyt on vain vaarallinen laite, oli sitten kuskina vaikka itse Rossi. Tai korjataan nyt sen verran, että itse moottoripyörä ei välttämättä ole vaarallinen vaan moottoripyörällä liikkuessa muu liikenne on vaarallinen.

Moni voi pitää kukkahattuna tässä kohtaa, mutta en vain näe mitään syytä ottaa pientä lasta moottoripyörän kyytiin. Niillä kenellä on "pakko" ottaa (vaikka mp olisi ainoa ajoneuvo) niin tämä varmasti on aika pieni ryhmä Suomessa.

Ja sama homma vaikkapa jääkiekon kanssa. Täysin turha vaarallinen ja väkivaltainen laji, eikä kenelläkään ole mikään pakko lapsia sinne kaukaloon laittaa toisiaan tönimään. Pitäisi kieltää kokonaan siinä missä moottoripyöräilykin lapsilta.

Tämä ei ole minukaan osalta mitään kukkahattu jeesustelua vaan ihan rehellistä ihmettelyä siitä, että miksi yleensäkään sallitaan mitkään vaaralliset harrastukset/elämäntyylit ja asetetaan vielä lapsetkin vaaraan.

Miun mielestä elämää ei kannata tuhlata mihinkään vaaralliseen tai kalliiseen.
Parempi elää pitkään ja nauttia täysin siemauksin ihanasta, rauhallisesta ja ennen kaikkea turvallisesta elämästä

No itsestäni tuli motoristi joka tapauksessa vaikka isä ei kyydittänyt minua metrinkään vertaa moottoripyörän selässä. Eikä ole edes omistanut pyörää elinaikanani. Varmaankin ihan hyvä, ettei kyydittänyt minua 70-80 luvun moottoripyörillä! :D

Isäukko osti minulle oman mopon 7 vuotiaana. Crossipelin, ei tieliikennenteeseen sopivan. Siitä sitten varusteet päälle ja crossiradalle ajamaan. Siellä sitten opeteltiin miltä kaatuminen tuntuu ja miten pyörää hallitaan. Tästä sitten nälkä kasvoi syödessään ja isompia pelejä alle. Sitten tuli mopot ja niillä täällä perämetsissä opeteltiin ajamaan ennen kuin keskustaan hyökättiin.

Ei siinä mitään vaikka mitä vaarallisia lajeja lapsi harrastaa, kunhan lapsi on niistä kiinnostunut ja harrastusympäristö tehdään lapselle mahdollisimman turvalliseksi. Yleinen tieliikenne ei ole turvallinen paikka ja siksi en millään ymmärrä, miksi se kakara pitää saada moottoripyörän kyytiin? Onko kyse isän egoilusta vai mistä onkaan kyse. Harvemmin mikään pakko ole! Jos ikinä lapsia siunaantuu niin yksikään kakara ei oman pyörääni kyytiin tule. Ei se että, olisin turvaton kuljettaja (en ole kertaakaan kaatunut elämäni aikana asfaltilla) vaan miksi turha ottaa riskiä? On EHKÄ eri asia kuljettaa muksua 40 km/h jossain peräteillä missä liikkuu 1-2 autoa tunnissa, mutta ottaa vaikka Helsinkiin kehille kyytiin. En ymmärrä...

Tässä on helppo kirjoittaa teoriaa kuinka kaikki on hyvin sujunut ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Entä jos se onnettumuus tapahtuu? Sinä selviät ilman ongelmia, mutta lapsi on vaikka halvaantunut onnettomuudessa. Sitä sattuu? Elämä on? Tämähän olisi voinut sattua vaikka siellä jalkapallokentällä?

Viimeksi muokattu:
Jep, kannattaa olla varuillaan ja tarkkailla myös ympäristöä.

Jokaisen (on sitten pieni tai iso ego)kansalaisvelvollisuus on puuttua mikäli lapset ovat vaarassa. Myös siellä futiskentällä.

Oli miten oli,kävin tänään ostamassa tytölle kypärän ensi kesää varten. Ketjussa puhutaan lasten kuljettamisesta,mun mielestä olennaista minkä ikäisestä lasta ja missä/millä kuljettaa. Jos pilkkua viilaa 17v on vielä lapsi vaikka saisikin pikku pyörällä ajaa itsekkin. :;): Tyttö(kesällä 8v) tulee joskus pääsemään kyydissä kouluun,kahville/jäätelölle yms. Kehälle tahi moottoritielle en todellakaan ole pikku kyytiläistä vielä ottamassa,kun on toisella kymmenellä arvioidaan tilanne uudestaan.

Waltsu83 sanoi:
On EHKÄ eri asia kuljettaa muksua 40 km/h jossain peräteillä missä liikkuu 1-2 autoa tunnissa, mutta ottaa vaikka Helsinkiin kehille kyytiin. En ymmärrä...

Kehillä on nyt turvallista ajaa kun niihin tuli ne ylinopeusvalvontakamerat! Hyvin uskaltaa ottaa lapsen kyytiin, poliisikin sanoi että liikenneturvallisuus on parantunut.

mart-t sanoi:
Kehillä on nyt turvallista ajaa kun niihin tuli ne ylinopeusvalvontakamerat! Hyvin uskaltaa ottaa lapsen kyytiin, poliisikin sanoi että liikenneturvallisuus on parantunut.

Joo eikä mitään voi sitäpaitsi muutenkaan tapahtua kunhan ei vain itse aja ylinopeutta.

ketju76 sanoi:
Tyttö(kesällä 8v) tulee joskus pääsemään kyydissä kouluun,kahville/jäätelölle yms. Kehälle tahi moottoritielle en todellakaan ole pikku kyytiläistä vielä ottamassa, kun on toisella kymmenellä arvioidaan tilanne uudestaan.
Tästä se meilläkin lähti, likka pääsi kyytiin jo tarhaikäisenä sen 200-300m mitä tuo tarhamatka silloin olikaan ja niistä se kärpäsen purema hällekin näköjään jäi, mallia varsin pysyvä :grin:

Waille sanoi:
Enää? Oliks tää lupaus? :)

No ihan 100% radiohiljaisuutta en tälle vuodelle uskalla luvata.
Mutta sanottakoon vaikka niin, että kirjoittelen max 10 % siitä mitä palstan rakastetuimmat überbesserwißerit.

Onhan sekin jo selkee parannus viime vuoteen. :)

Kohta kai alkaa tulla lakeja, joilla suojellaan ihmisiä suojelulta :D.
Tai ei tule.... Mutta tarttis kyllä tulla!

Kymmenen vuoden päästä pitää kai jo suorittaa joku lakisääteinen koulutusjakso
paskapökäleenkin puristamisesta pönttöön.... puhumattakaan kaikkien ko. toimintoon
liitettävien pakollisten, erilaisten lakisääteisten suunnitelmien laatimisen pakosta.

"Paskakortti" on tietysti uusittava kolmen vuoden välein kaksipäiväiseen koulutukseen osallistumalla
ja tasokoe suoritettava hyväksytysti :no:.
Vittumaisempi juttu jos tuossa kohtaa onkin "kakka kovana" :no:

On näihin ihmisen (pienenkin) suojeluun liittyviin asioihin vaikea suhtautua.....

Itse kun on saanut prätkäkyytiä jo faijan kasseissa, sitten mutsin mahassa ja sen jälkeen kääpiönä
ihan itse kyydissä istuen. Milloin edessä, milloin takana, milloin välissä..... ja herra siunaa....
vielä vaarinkin kyydissä :D.

OK! Voihan sitä sanoa, että kyyyllä sen huomaakin :grin:, mutta en kyllä tainnut kertaakaan kyydistä
pudota, eikä menty katolleenkaan.

HELVETIN HAUSKAA VAAN OLI :jippikaijee:.

Ei ehkä ihan yhtä hauskaa kun omilla janttereilla aikanaan.... oli vedellä PV-Yammulla paskarinkiä
ennen kuin ehti neljää täyttämään, ajosaappaiden varret haaruksissa asti ja kypärä hartioita leveämmällä:grin: :jippikaijee:

Ovat kyllä monta kertaa kiittäneet nykymenosta puhuttaessa siitä, että pidettiin kyllä huolta, mutta
ei suojeltu hengiltä.

Ei kait se ny ihan noinkaan mee.
Ei ne kaikki suojelulait nyt ihan tuulestakaan ole temmattu.
On meinaan liikenne kulttuuri ja ennenkaikkea liikennemäärät jonninverran muuttuneet viimeisien vuosikymmenien aikana. Toki kaikissa kulkuneuvoissa on tapahtunut kehitystä turvallisuusasioissa. Siltikin tuntuu että ihmisen tasolla kehitystä ei ole tapahtunut yhtäpaljon.
Kaikenmaailman luistonestot ja kaistavahdit aiheuttaa monille valheellista turvallisuuden tunnetta. Ajetaan motatilla 140 nopeutta sankassa lumisateessa ja luotetaan että kyllä tää mun uus audi/mersu/bimmeri/corolla pysyy lapasessa koska siinä on niimmaan hianot apujutskat.
Tilanne nopeudet kasvaa. Ajoneuvomäärät kasvaa liikenteessä kokoajan. Tilastollinen todennäköisyys kopsahduksella kasvaa siis myös. Se kuskin aiheuttama virhemarginaali ei muutu. Aina löytyy niitä jotka on nauttinu ennen autonrattiin nousemista muutakin kun kansallisluottamusta.

Sillonku ajeltiin iskän kasseissa mopon satulaa vasten, niin tampere hämeenlinna välillä ei välttämättä tullut ihan niin montaa autoa vastaan kun tänäpänä.

Maailma muuttuu, kyllä niitten säädösten/sääntöjenkin tarvii muuttua maailman mukana. Vaikka me selvittiin 70-luvun autoilusta, 70-luvun autoilla ilman turvavöitä ja kypäriä. Niin selvittäskö me enää niillä samoilla vehkeillä tämänpäivän liikenteessä näillä liikennemäärillä?

Back