Terve!
Olen tässä vähän funtsinut, koko tämän ketjun ajan tätä kypärähommaa ja olen oikeastaan yahaman kanssa aika samaa mieltä. Ymmärrän kyllä täysin hänen pointtinsa, hänen ensimmäisestä viestistäkin, mutta pohtinut olen silti..
Katsokaas olen jo pitkään puhunut esim. siitä, notta mielestäni talvirenkaat ovat liian hyviä nykyään. Perustan väittämäni siihen, että kun itse sladittelen paskoilla talvirenkailla, niin en yksinkertaisesti pysty ajamaan liukkailla lujaa.
Heti aamulla kun lähden, niin datsunini saattaa olla ensimmäisessä sladissaan jo kuudenkympinvauhdeissa, hiekkatielläni, joten huomaan, että on tosiaan liukasta ja ajan tarkasti.
Myöskin semmoinen pointti, että paskoilla talvirenkailla sitä autoani ei yksinkertaisesti pidä tiellä edes Sebastian Lööbbi, sitten kahdeksankympin vauhdissa, joten kun se menee mettään, tai törmää toiseen yhtä paskoilla renkailla ajavaan autoon, niin nopeudet ovat niin pieniä, että henkilövahinkojen riskit ovat paljon pienemmät.
Peltiähän rutisee enemmän, mutta onhan se parempi, kuin jos autoni kaikki elektroniikka ja renkaat sallivat meitille sen yli satasen nopeuden, ennen kuin mennään yllättäen mettään, tai törmätään toiseen, yhtä hyvään autoon.
Tulee ruumiita enemmän, kun jengi kyllä ajaa sitten kovempaa, jos kerran tuntuu siltä, että renkaat/elektroniikka kyllä sallii vauhdin..
Niin ja neljästäkympistä sladiin joutuminen autolla on kyllä helpompi homma korjata, kuin kahdeksan kympin vauhdista tuleva hallinnan menetys..
Niin takaisin näihin kypäriin ja motskarilla ajoon.
Ajatusleikkini on semmoinen, että kielletään ehdottomasti kypärän käyttö uusilta motoristeilta, ensimmäisen ajokauden ajaksi?
Elikkäs käännetään hommat täysin päälaelleen.
Mopolla pitää käyttää, mutta kevarista lähtien ensimmäinen ajokausi on pakko ajaa ilman kypärää ja poliisi sakottaisi niitä, ketkä kypärän päähänsä laittaisivat.
Suljetulla radalla, ensimmäisen ajokauden aikana olisi taasen pakko käyttää kypärää.
Minkäköhänlaisia motskareita jengi tällöin ostelisi ekoiksi pyörikseen?
Isoilla pyörillä olisi sama homma, riippumatta siitä, onko ajanut kevaria aikoinaan vaiko eikö.
En tiedä ja tämähän vain on ajatusleikkiä, mutta sillä kenties saattaisi olla yllättävänkin positiivisia vaikutuksia motskarionnettomuuksiin, jos ensimmäisellä ajokaudella olisi kiellettyä käyttää kypärää?
Mitäs työ funtsitte tämmöisestä?