• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kumpi syyllinen? perään ajaja vai edellä ajanut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppa85
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne kuvaus:
Jos liikenneympyrässä edellä ajava kuljetta lipsauttaa autonsa poikittain ajokaistalle ja takaa tuleva kuljettaja ei saa autoa pysähtymään liukkaasta kelistä johtuen, vaan törmää ajokaistalla poikittain olevan auton kylkeen, niin kumpi on korvausvelvollinen?

Yleensähän peräänajanut autoilia on aina syyllinen, mutta nyt puhutaan kaupunkissa liikenneympyrässä tapahtunutta tilannetta. Edellä ajanut siis MENETTI autonsa hallinnan, jonka seurauksena auto poikittain ajokaistalle muiden eteen.

Kokemuksia/ mielipiteitä?

Sanoisin, että jos poliisi kutsutaan paikalle, molemmat saavat sakot. Yleisesti ottaen takana olija oli liian lähellä kun ei kyennyt pysähtymään eli maksaa törmäyksen. Molemmilla siis liian suuri tilannenopeus suhteessa keliin/taitoihin.

Kaikki viulut menevät takaa tulevan kuljettajan piikkiin.
On ennalta arvattavissa että kiertoliittymässä edellä ajava ajoneuvo saattaa joutua pysähtymään, ja takaa tulevan on sovitettava ajonopeutensa ja etäisyytensä edellä ajavaan sellaiseksi että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ympyrässä.

On ennalta arvattavissa että kiertoliittymässä edellä ajava ajoneuvo saattaa joutua pysähtymään
Kyllä tässä olen samaa mieltä. Mutta tässä tilanteessa, edellä ajanut kuljettaja menetti autonsa hallinan (suuri nopeus, kokemattomuus yms yms..syitä voi olla). Eli, eihän nyt aivan "syyttömäksi" voi sanoa kuljettajaa joka veivaa autonsa kaistalle poikittain talvikelissä.

On ennalta arvattavissa että kiertoliittymässä edellä ajava ajoneuvo saattaa joutua pysähtymään
Kyllä tässä olen samaa mieltä. Mutta tässä tilanteessa, edellä ajanut kuljettaja menetti autonsa hallinan (suuri nopeus, kokemattomuus yms yms..syitä voi olla). Eli, eihän nyt aivan "syyttömäksi" voi sanoa kuljettajaa joka veivaa autonsa kaistalle poikittain talvikelissä.
Kysyttiin korvausvelvollisuudesta. Ei syyllisyydestä. Ovat kaksi aivan eri asiaa.
Korvausvelvollisuus yhteentörmäyksen osalta menee takaa ajavan piikkiin.

Kysyttiin korvausvelvollisuudesta. Ei syyllisyydestä. Ovat kaksi aivan eri asiaa.
Ahaa.. Hyvä pointti.

Ahaa.. Hyvä pointti.
Turvaväli!

Kyl takana tullut maksaa, vaikka edellä ajanut olisikin kämmännyt.

Ei liikenneympyrässä mitään turvavälejä voi pitää. Sinne ängetään autonmittaiseen rakoon heti kun vaan pääsee. Kyllä tuossa sössijä on autonsa hallinnan menettänyt ja oikeudenmukaista olisi, että maksaa kanssa viulut.

Ei liikenneympyrässä mitään turvavälejä voi pitää. Sinne ängetään autonmittaiseen rakoon heti kun vaan pääsee. Kyllä tuossa sössijä on autonsa hallinnan menettänyt ja oikeudenmukaista olisi, että maksaa kanssa viulut.
oikeudenmukaisuuden kanssa näillä mitään tekemistä...
Takana tullut maksaa
nixweiss.gif

Miksi kiertoliittymässä pitäisi pysähtyä? En muista ikinä pysähtyneeni liikenneympyrässä.
Minä olen todella usein pysähtynyt kiertoliittymässä suojatien eteen.
Ja sen takana tulevan auton on osattava varautua siihen, että edellä ajava voi joutua pysähtymään ympyrästä poistuessaan väistääkseen kevyttä liikennettä. Ja samoin sen takana ajava jne jne... Miten voi pitää paikkansa, ettei joku ole kertaakaan tällaiseen tilanteeseen joutunut?

Ahaa.. Hyvä pointti.
Turvaväli!

Kyl takana tullut maksaa, vaikka edellä ajanut olisikin kämmännyt.
Pidä turvaväli niin et mahdu ikinä ympyrään
smile_org.gif
Takana tuleva on korvausvelvollinen, molemmat saa sakon liikenteen vaarantamisesta

Miksi kiertoliittymässä pitäisi pysähtyä? En muista ikinä pysähtyneeni liikenneympyrässä.
Minä olen todella usein pysähtynyt kiertoliittymässä suojatien eteen.
Ja sen takana tulevan auton on osattava varautua siihen, että edellä ajava voi joutua pysähtymään ympyrästä poistuessaan väistääkseen kevyttä liikennettä. Ja samoin sen takana ajava jne jne... Miten voi pitää paikkansa, ettei joku ole kertaakaan tällaiseen tilanteeseen joutunut?
Moni suomalainen kuski ei tunnu tietävän että suojatiellä liikkujilla on etu"kävely"oikeus.

Miten voi pitää paikkansa, ettei joku ole kertaakaan tällaiseen tilanteeseen joutunut?
Hän ei ole koskaan ajanut jonossa kiertoliittymässä, koska yksin ajaessa olet jo poistunut ympyrämuodosta. Tämä siksi, että suojatie sijaitsee noin 5m päästä ympyrästä suoralla tieosuudella ei ympyrässä...juma...ta oli hyvä teoria.

Tilannenopeus sovitetaan niin että voidaan pysähtyä 'ennalta arvattavissa' tilanteissa.
T: Päässyt perille 'turvavälistä' huolimatta.

Tuossa asiaa koskevat pykälät:

"10 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys

Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään"

"23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa."

Back