• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kuinka moni käyttää RE85 moottoripolttoainetta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motomatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JM_78 sanoi:
Ne laihat alueet lakkaa tuntumasta, kun viinalla se suostuu vetämään huomattavasti hoikemmalla sopalla nykimättä.

Jep, tyhmä boksi ja aiempi kommenttisi seoksista teki sen että tuota tulosta uskalsi ihan odottaa.

Huomasin tosta eFlexappista suuttimien kolmipykäläisen nopeuden valinnan joka näytti olevan mediumilla, nopeallahan sais aukioloaikaa vieläkin lisää pois jos sen säätö onnistuu, mutta aika riskaabelia kikkailua taitaa olla. Pitää perehtyä siihenkin paremmin.

Aika usein noiden ruiskujen suuttimet on laskettu silleen tiukalle, että ihan vaan jo pelkällä viinalla ajo saa duty cyclen tappiin, näin ainakin autoissa. Itsellä efexfuel boksit ovat poikkeuksetta antaneet vikakoodia tapissa olevasta duty cyclestä, ellei oo vähintäänkin nostanut hieman bensapainetta. Voi olla että tuossa motskaritapauksessakin käy niin, jos sen potikan kääntää tappiin. Sit harvoin noissa teho noudee vaikka sitä soppaa kaatais sinne enemmänkin. Oman kokemuksen perusteella vetää kyllä hyvin Lambda 1 sopalla. Omassa autossa säädin targetiksi Lambda 1 ihan jonnekin 0.2 bar ylipaineeseen asti. Se tykkäs siitä kovasti ja vastasi kaasun oikein ärhäkästi. Siinä mielessä nää tehtaan hoikalle säätämät mopot voi tosiaan piristyä hyvinkin tuolla polttoaineen vaihdolla. Toinen syy voi löytyä nakutuksen tunnistuksesta. Ei tarvitse ottaa ennakkoa pois, kun se vehje ei vaan naulaa. IAT/sytkä korjausta vois ottaa myös pois paljonkin, mutta siihen on hankalampi päästä käsiksi.

Viimeksi muokattu:
Vedin rikkaimmalla kartalla muutaman täyskaasukiihdytyksen rajoittimelle ja sovelluksen mukaan suuttimien käyttöaste ei juuri yli 80 % mennyt. Eli suuttimet riittää. Vastaavasti laihimmalla kartalla ja suuttimien nopeus pienimmällä asetuksella ei tullut mitään tuntuvia ongelmia laihasta seoksesta.

Eipähän tossa, kovaa ajoo ja samalla tulee kulutusseurantaa. Talveksi pitää varmaan vetää tankki tyhjäksi tai ainakaan etanolia sinne ei uskalla jättää.

Riumppiin laitoin isommat suuttimet ja sitten säätöä TuneEculla. Vakiopumpun tuotto riittänyt, teho kokolailla samoissa, kun ennakkoa en uskaltanut ihan tolkuttomasti lisätä. Pöydällä olevassa pannussa, joka toivottavasti tulee talven aikana tehonlähteeksi, onkin sitten lisää ruttuja ja sieltä haetaan ripeämpää kipitystä.

Uudet suuttimet laitoin kiihdytyssuppiloiden päälle ja vanhat suuttimet sai jäädä kanteen kiinni.

Pakokaasu ainakin haisee ihan erilaiselta bensaan verrattuna.

niin kauan kun mahd. hyvää soppaa saa- tankkaan sitä.
hätätapauksessa sitten alan väänteleen ruuveja korvikkeille. En syö myöskään vanikkaa.
eli 98:ia tai v-poweria, ja virossa E0 eli etanolitonta soppaa. sitä saa joiltain asemilta.

Pelkästään jo se, että vaatteet ei haise pakokaasulta on jo kiva juttu. Tuo oma ilmajäähy varmasti tykkäis myös, mut en lähde siihen ennen kuin olen saanut käsiini hiiliku tai alutankin. Mietin, et jos olis hapottanut tankin ja vetänyt sealerit sinne, mut tuskin kukaan osaa edes sanoa, sulaako se pinnote viinan kans. Tuolla peltisessä on jo pari ruostetäplää pohjassa ja niitä tulis takuulla lisää viinalla. Mä oon seisottanut viinat tankissa, mut oon kyl kaadellut sekaan Redlinen Si Alcoholia. oon kuullu tarinoita jumiin menneistä suuttimista yms. mut omalle kohdalle ei oo osunut.

Mulla on joka syksy suunnitelmana vaihtaa bensat tankkiin ajokauden päätteeksi ja melkein joka vuosi se on kuitenkin jäänyt tekemättä... Aika monta vuotta on mennyt ilman ongelmia (oliskohan 6-7 kautta), mutta kerran oli yhden suuttimen tuotosta hukassa 20-30% talven jäljiltä. Pääsin sitten tekemään vähän koneremppaa tuon takia. Ja kun polttoainesysteemiä aukoo, niin huomaa kyllä, että sellaista jauhomaista hapettumaa tai jotain muuta kiteytynyttä moskaa kertyy sinne tänne. Eli bensan vaihtaminen sisään talvisäilön ajaksi on kyllä ihan suositeltava idea.

juu tuo pitää kyllä kutinsa. en sitte tiedä, miten se redlinen kama on asiaan vaiuttanut, luultavasti ei ainakaan tee pahaa. Ihan pelkkää viinaa mulla ei oo ollu tankissa talven yli, koska siellä on ollu toi voiteluaine seassa. Mun vehkeistä moniokaan ei oo ollu flexifueleita, vaan ajo on sitten ollu pelkällä viinalla. Tota oon muutenki ostellu tyyliin kerran kuussa tankkiin noihin viinalaitteisiin. Mulle se viinalla ajo ei oo ikinä liittynyt säästämiseen, vaan lähinnä puhtaisiin palotiloihin.

https://www.motonet.fi/tuote/red-line-si-alcohol-e85-bensiinin-lisaaine-355ml?product=60-8030

Itse siirryin hiljakkoin käyttämään RE85 moottoripolttoainetta moottoripyörässä. Vaati toki hieman säätöä mutta iloisesti tuntuu menevän.
Kiinnostaa nähdä mitä se tekee moottorille ja muille komponenteille kun E10:kin tuntuu olevan myrkkyä joillekin pyörän omistajille.
Pyörä on Moto Guzzi California 850 T3 IE vm -82.

Kuinka moni muu on siirtynyt käyttämään viinaa?
Litrahinta on noin 1,24€.

mm

Miksi pitää ajaa RE85:llä, jos pyörää/si ole siihen suunniteltu?, onko aina sana suomalainen syy: halvempi polttoaineen HINTA/100KM, kannattaisko lopettaa koko pyöräily, jos ei ole varaa ostaa oikeata polttoainetta, kyllä "naarattaapi" mokomakin säästäminen, mites ne kaikki moottorin osat, kestääkö?.
No suomalainen perussynti: JAA . . AI HALAVALLA, NO OSTAN!!
Jep, että näin. . .:no: kilometrejä kesässä vaikka 5000 tai 10 000 onko ISO kustannus ajaa pyörälle luokitetulla polttoaineella?, mitä sanoo suomiskotit??

Naku1400 sanoi:
Miksi pitää ajaa RE85:llä, jos pyörää/si ole siihen suunniteltu?, onko aina sana suomalainen syy: halvempi polttoaineen HINTA/100KM, kannattaisko lopettaa koko pyöräily, jos ei ole varaa ostaa oikeata polttoainetta, kyllä "naarattaapi" mokomakin säästäminen, mites ne kaikki moottorin osat, kestääkö?.
Jep, että näin. . .:no: kilometrejä kesässä vaikka 5000 tai 10 000 onko ISO kustannus ajaa pyörälle luokitetulla polttoaineella?, mitä sanoo suomiskotit??

Ratapyörä toimii ainakin hienosti, vaikka puristuksia on sen 15:1 ja lämmöt ei tiukassakaan revityksessä nouse yli 80 asteen. Hintahan on ihan se ja sama.

Mua houkuttaisi tällä hetkellä eniten Itävallan 990 valjastaa flexifueliksi...

Tää etenee ja SMT tulisi ilmeisesti huomenna, eFlexfuel-boksia käytin loppukauden Versyksessä ja siinähän ei ollu niin mitään ongelmaa tai negatiivista sanottavaa. Suuttimien liittimet noissa taitaa olla eri mutta äkkiäkös sitä liittimet vaihtaa, ellei sitten Step onetech myy edukkaasti uutta johtosarjaa. Kotarissa on muovitankki niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Ja juu, säästö ei kyllä oo tässä se motivaattori mutta eipä kai siitä vähän halvemmasta kilometrihinnasta haittaakaan ole :D

Re: Kuinka moni käyttää RE85 moottoripolttoainetta?

Naku1400 sanoi:
Et ehkä kaveria tunne, mutta motomatti ei ole ihan tavallinen ruuvaaja.
Tämä kaveri osoittaa hieman erilaista kiinnostusta moottoripyöriä kohtaan, ja uskon että ei kyse ole suoraan rahasta, vaikkakin sen polttoaineen hinnan mainitsikin.

Ei se aineen halpuus ole syy vaihtaa RE85 bensaan vaan parempi hyötysuhde korkeaviritteisessä moottorissa. Puhtaampi palaminen, moottorin puhdistuminen, nakutuksen poistuminen, lämpökuorman pieneneminen. Haittapuolena kulutuksen kasvu ja toimintamatkan lyheneminen.

Naku1400 sanoi:

Just näin. Ihan väärin harrastettu. :thumbup:

Minulla on Saab 95 Biopower vuosimallia 08 eli tehdastekoinen etanolikärry. Löytyy myös alkuperäinen valmistekortti. Siinä lukee ihan Ruotsin kielellä 150 hk 95E käytössä ja 180 hk RE85 käytössä. Tehon ja väännön kyllä huomaa RE85 polttoaineella ajaessa. Sitten muutama mutta.
Saabissa on turbo vakiona ja etanoliohjelma säätää syöttöä joka mahdollistaa tehon noston.
Öljyt ja tulpat pitää vaihtaa useammin.
Taajamassa kulutus n. 12 litraa ja maantiellä 9 eli n.20-30 prosenttia enemmän kuin 95E käytössä.
Olen omistanut auton 12 vuotta todennut säästön minimaaliseksi koska etanolin hinta nykyään suht kova.
Ja tosiaankin jos motossa ei ole turboa ja kunnon flexfuel ohjelmaa niin....

Se ei aina kaipaa edes turboa, että veto paranee. Näitä on tullut itse testasttua sekä turboilla, että ilman. Esimerkiksi BMW:n N52 koneesta saa merkittävästi enemmöän lyöntiä E85 ohjelmalla. Aika monesta koneesta, jossa on mahdolisuus ajoittaa nokkien asentoa ja nostoa käytännössä portaattomasti, saadaan kaiveltua todella mukavasti lisää lyöntiä. Nykykoneissa on monesti vielä aika korkea puristussuhde, mikä vain parantaa asiaa. On toki myös niitä, jotka eivät näin reagoi. Kyllä mä ton ducatin testaan seuraavaksi, mut en aio tehdä sitä "piggypack" boksilla, vaan ihan ohjelman muutoksella. Noi saabin ja volvon flexit on ohjemoitu todella konservatiivisesti. Potentiaalia olis oikeesti vaikka mihin, mut tehdas on jättänyt varmaan 60% hyödyntämättä :D. Ahdetuissa se pakokaasun lisääntynyt volyymi vielä parantaa hyötysuhdetta aika mukavasti. Ducatin kohdalla ehkä eniten kiinnostaa se palolämpötilojen lasku sekä myös se, ettei ajokamat haise kitkerältä pakokaasulta. Plussaa myös nakuriskin merkittävästä pienentymisestä, puhtaammista palotiloista ja ehkä ihan viimeisenä se "säästö", joka ei kyllä pelaa minkäänlaista roolia tässä harrastuksessa.

Viimeksi muokattu:
Naku1400 sanoi:

Jopas oli kirjoitus. Pitkään mietin, etten vastaisi mitään, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Itselläni oli kaksi pääsyytä E85-muutossarjan asennuttamiseen. Suurempi oli yksinkertaisesti mielenkiinto. On kiva tutkia uusia asioita ja jakaa omia kokemuksia muille. Ei tässäkään ryhmässä vaikuttanut ennen itseäni olevan ketään, joka moisen olisi menopeliinsä laittanut. Pienempi oli se, että olen aina potenut huonoa omaatuntoa saastuttamisesta, kun mopoiluni kuitenkin on täysin huvittelua. Tiedän kyllä, ettei se päästöjäni nollaa, mutta edes vähentää. Eikä tarvitse alkaa nyt paasata mistään Yhdysvalloista, Kiinasta, Intiasta jne. suurista saastuttajista. Maailmanpolitiikkaan en pysty vaikuttamaan millään tavalla, omiin tekemisiini voin.

Sen verran osaan myös matematiikkaa, etten missään vaiheessa haihatellut asennuksen maksavan itseään takaisin. Toiveissa oli, että polttoainekuluissa olisi päässyt edes tasoihin ysiviitosen kanssa, mikä ei sitten kolmanneksella kasvaneen kulutuksen ja pienen hintaeron takia toteutunutkaan. Loppukesän bensiinin halpojen hintojen vuoksi ei kovin montaa tankillista etanolia tullut otettuakaan. Mutta pakko noin ylipäätään ihmetellä, että mitä kumman väärää siinä muka olisi, jos jossain asiassa yrittää säästää. En millään voi ymmärtää moista asennetta.

Syyskuussa muuten kyllä tuli ensimmäinen mahdollisesti etanolista johtuva ongelma. Olin reissussa Tanskassa ja kävin Tirpitz-bunkkerimuseossa. (Varsin suositeltava paikka muuten.) Yrittäessäni käynnistää startti vain inahti ja hyytyi siihen. Polttoainepumppu jatkoi kyllä jonkun aikaa surisemistaan. Olin tietysti, että mitä ihmettä, että ei kai akku ole voinut jotenkin tyhjentyä niiden kahden ja puolen tunnin aikana, jotka museossa vietin. Yritin työntää käyntiin, mutta ei siitä mitään tullut. Pieni paniikki alkoi jo nousta, että "Eieiei! Et tee tätä nyt mulle!" Mutta kone oli työntämisestä liikahtanut sentään sen verran, että starttimoottori heräsi taas eloon. Muutaman yrityksen jälkeen lähti tulille, mutta kymmenkunta sekuntia kävi todella huonosti. Olivat kyllä pitkiä sekunteja, kun samalla rukoilin, ettei vain enää sammuisi! Sen jälkeen käynti tasaantui normaaliksi, mutta hurja bensanhaju jäi paikalle.

Siitähän kyllä varoiteltiin, että etanoli voisi liuottaa koneesta irti karstaa tai muita epäpuhtauksia, jotka saattavat aiheuttaa käyntihäiriöitä. Tuossa vaiheessa tosin oli menossa toinen tankkaus putkeen ihan tavallista ysiviitosta, kun ei E85:ttä missään ollut edes saatavilla. Sen jälkeen ei koko loppuajokautena mitään ongelmia ollut, ja elättelen toiveita, että polttoainejärjestelmässä olisi vain ollut jotain sinne kuulumatonta, joka sitten onneksi meni läpi. Hieman tässä kyllä hermostuttaa, että miten mahtaa toimia tulevana kesänä. Ennen talvetusta kyllä luonnollisesti otin pari viimeistä tankkausta ysikasia.

Hyvin vahva veikkaus bensapumpulle. starttiin viinat ei vaikuta, mut jos käy huonosti, niin siihen voi olla syitä... Jos lähti bensalla toimimaan, se on melko varmasti menossa... Toinen mahdollisuus on tankin sisällä olevat muoviosat, esim pumpun teline. Jos ne ovat vääränlaista muovia, ne alkavat sulamaan. ensin kaikkiin muoviosiin tulee semmonen tahmea ja liimamainen pinta ja sitten se paska jysähtää kii mm. pumpun imusihtiin ja huonolla tuurilla tukkii sen tai sitten varsinaisen isomman suodattimen. Sieltä koneen sisältä voi liueta kakkaa, jos sitä on sinne kertynyt, mutta tuon kaliiperin käyntiongelmat tuskin johtuu siitä. Yleensä motskareiden koneet on vielä niin siistejä sisäpuolelta, että ei sieltä mitään suuria paskoja irtoa. Ihan eri juttu joku longlife huolloilla 150tkm ajettu käyttövessa. Semmosesta voi saada vaikka öljypumpun imusihdin tukkoon. Mulla on takana muistaakseni kolme tai neljä viinalla hajonnutta pumppua. Yksikään ei oo menny pimeäksi laakista ja kaikki ne jollain lailla parani, kun tankkasi tankin täyteen bensaa.

Viimeksi muokattu:
Back