• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

KTM lc4 690 Supermoto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kamikaze
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvää keskustelua tästä pyörästä. Muutama kysymys omistajille: Itse olen koeajanut 690 supermoton kahdesti ja pidin paljon! Nämä vain askarruttavat:

1. Miten toimii hieman pidemmässä työmatka-ajossa ( esim. 30 km sivu motarilla n.120 km/h, 2 kertaa päiväs )? Onko koneen tärinä häiritsevä, puutuuko persus, väsyttääkö pysty ajo-asento?

2. Onko kevyt hallita kapeilla sorateillä ja sopiiko pienille kinttupoluille? Eli onko liikaa painoa keskiverto enduro-ajoon?

3. Onko kokemuksia koneen kestosta/ tyyppivioista? Mulla tulee tollaset 7-8000 km kesässä täyteen ja pyörän pitäis olla suht. luotettava.

4. Mitä maksaa endurovanteet+ renkaat?

5. Meinaakos joku ajaa tällä piikkirenkailla talvellakin
omg.gif
?

...olis kans kiva kuulla kokemuksia täysin erilaisista pyöristä supermotoon vaihtaneilta. Itellä alla vajaa 1000 cm3 ja 130 hp, joten (hieman) laiskaltahan toi kotari tuntui, mutta näppärä käsiteltävyys ja keveys kyl hymyilyttää vieläkin. Myös noi maasto-ominaisuudet kiinnostaa.
Tässä vain omia mielipiteitäni, takana n. 1000km (kaksi vuorokautta):

1. Menee mukavasti matka-ajossa. Ittellä tommonen 20km suuntaansa motaria duunimatkalla. Mielestäni jopa parempi tuulenohjaus kun vanhassa pyörässäni (kawa z750). Pysty ajoasento ei väsytä, päinvastoin, kädet ei väsy niinku kyykkyasennossa. Penkki on mun mielestä yllättävän hyvä SM penkiksi. Sunnuntaina 270km Raumalta kotiin, käytännössä motaria ja tylsää maantietä. Ei ainakaan sillä matkalla perse puutunut yhtään, päinvastoin kun mennessä vanhalla. Kotarilla myynnissä myös pehmeempi geelipenkki(150 e). Kone tärisee eniten alle 3000 rpm, ei mua ainakaan häiritse motarinopeuksissa. Supermoton kuuluukin hieman täristä, tässä pyörässä se on tosi sivistynyttä. Mulla on vielä -1 piikki edessä, eikä silti ongelmia 120 km/h motarilla.

2. Melko vähän kerinny viel kokeilemaan, mutta sen vähän kokemuksella voin sanoa että toimii!! Ajettavuus ja pito katurenkailla(ottaen huomioon, että on siis asfaltille tarkoitetut) hyvä. Kiva ja varman oloinen viedä sladissa. Kauko varmaan osaa kertoa enemmän, kun pääsääntöisesti soralla ajaa.

3. Koneen kestosta varmaan vielä aika vähän kokemuksia, koska niin uus malli, että kellään tuskin mitään hirmulukemia vielä taulussa. Ulkomaisilla foorumeilla on valiteltu, että välivapaita tulee liikaa. Ittellä ei oo kummemmin tää vaivannu. Öljyt vaikuttaa kuitenki aika paljon tohon. Mulla tulee joku 12-15 tonnia kesässä, eikä epäilyttäny ostaa. Kyseessä on kuitenki kotari

buttrock.gif

4. Ei mitään hajua.

5. Ei, vaan samalla kuviolla kesät/talvet. Pikkusen jännitystä elämään.

Oma vanha pyörä siis oli z750. Tyypiltään siis ihan erilainen. Zeta oli enemmän kireä ja hiukan kierroskone, kun tässä taas veto alkaa kivasti alempaa. Zetassa oli niin totaallisen paska alusta, että aina oli epävarma olo kun kurveissa mentiin kovempaa. Tällä on niin orgastista ajaa mutkapätkää, kun kurveihin voi antaa mennä ihan niin kovaa kun kantti riittää kallistaa. Väitän että mutkasella tiellä tää jättää monet kyykyt jalkoihin. Suosittelen harkitsemaan myös Prestige mallia. Alusta paremmin säädettävissä ja muutenkin, onhan se paremman näkönen
inlove.gif

Vaihdoin siis -1 piikkiä eteen ja nyt kierrosalueet vastaa huomattavasti paremmin mun ajotapaa. Vielä kun saan Akrat kiinni ja uuden softan, ni johan paukkuu.

En voi kun suositella ja kannustaa ostamaan. Ylivoimasesti hauskin pyörä, millä oon koskaan ajanu. Ainoastaan Superduke pääsee melkein samoihin.

Muutama linkki, jossa poikii keskustelua em. pyörästä, jos lontoo taittuu
KTM forum

Adventurerider

Meijän pitäis Marshalin kanssa ruveta kotarin mannekiineiks tms, kun tuntuu molemmat olevan niin tohkeissaan tosta pyörästä.
tounge.gif

Pitäs melkein päästä yhessä ajeleen joskus.

Ok, voin myöntää tässä senkin, että olen rakastunut mootoripyörään.
inlove.gif

Mulla oli keväällä suunnitelmissa hankkia tuo 690 Prestige, mutta pitkän toimitusaika ennusteen takia päädyin 950SM:ään. Jälkikäteen kävin koeajamassa tuon 690:n (karvalakki mallin) ja voin sanoa että ei harmita yhtään että päädyin tuohon isoveljeen. Eihän tuolla 950:llä mihinkään kinttupolulle viitsi lähteä, on se sen verran painava, mutta kyllä se hiekkatiellä menee tosi hienosti vaikka renkaina on ollut slicksiä ja muita vanhoja ratarenkaita. Tosi monikäyttöinen mopo joka ei vierasta sen kummemmin asfallitirataa kuin matka-ajoakaan. Suosittelen kaikille 690:stä kiinostuneille myös tuota ison SM:n koeajoa.

Väkästelin tänään Akrat kiinni...OI LUOJA!!! On niin infernaalit jytinät, että oksat pois. Mun mielestä Superduken äänet Akroilla ei oo lähellekkään tämän tasoista. Olin 200% yllättyny, enkä osannu odottaa tollasia paineita kyllä ollenkaan.
062802jumpie_prv.gif
Softan saan vasta ens viikolla, joten siihen saakka paukutellaan sitte orkkisseoksilla.

Huomenna ois sitte edessä ilmaboxin porailu ja kuraläpän teko huggeriin.

Nyt ku se kilpiteline vaan tulis sieltä Englannista, ni alkais olee suht hyvässä kuosissa toi pyörä...toistaseks
033102bebe_1_prv.gif

Mulla oli keväällä suunnitelmissa hankkia tuo 690 Prestige, mutta pitkän toimitusaika ennusteen takia päädyin 950SM:ään. Jälkikäteen kävin koeajamassa tuon 690:n (karvalakki mallin) ja voin sanoa että ei harmita yhtään että päädyin tuohon isoveljeen. Eihän tuolla 950:llä mihinkään kinttupolulle viitsi lähteä, on se sen verran painava, mutta kyllä se hiekkatiellä menee tosi hienosti vaikka renkaina on ollut slicksiä ja muita vanhoja ratarenkaita. Tosi monikäyttöinen mopo joka ei vierasta sen kummemmin asfallitirataa kuin matka-ajoakaan. Suosittelen kaikille 690:stä kiinostuneille myös tuota ison SM:n koeajoa.
Tuli tuossa alku kesästä ajettua molemmat supermotot, 690 ja 950 ja kyllä jälkimmäinen kiinnostaisi lähinnä moottorin puolesta ja siihenhän saa takalaukunkin. Toisaalta V2:lle taitaa soppa maistua kuten Super Dukellekin, testeissä ovat raportoineet jopa ~9 litran kulutuksia, kaippa niillä maantiellä kuitenkin sen pari sataa kilsaa ajelee tankillisella? 950/990 lienee taipumusta myös öljynkulutukselle? Koeajossa ollut 950 Super Enduro R näytti puskevan öljyä ulkoa päinkin, liekö saanut sitten kunnolla lämää. No nämä taitavat olla pikku seikkoja, jos pyörästä muuten tykkää eikä tarvi jatkuvasti miettiä vaihtoa
wink.gif
.

Sen verran täytyy ainakin odotella, että saavat ruiskun 950:seenkin, mielellään koko Super Duken motin kun laittaisivat.

Tuli tuossa alku kesästä ajettua molemmat supermotot, 690 ja 950 ja kyllä jälkimmäinen kiinnostaisi lähinnä moottorin puolesta ja siihenhän saa takalaukunkin. Toisaalta V2:lle taitaa soppa maistua kuten Super Dukellekin, testeissä ovat raportoineet jopa ~9 litran kulutuksia, kaippa niillä maantiellä kuitenkin sen pari sataa kilsaa ajelee tankillisella? 950/990 lienee taipumusta myös öljynkulutukselle? Koeajossa ollut 950 Super Enduro R näytti puskevan öljyä ulkoa päinkin, liekö saanut sitten kunnolla lämää. No nämä taitavat olla pikku seikkoja, jos pyörästä muuten tykkää eikä tarvi jatkuvasti miettiä vaihtoa
wink.gif
.

Sen verran täytyy ainakin odotella, että saavat ruiskun 950:seenkin, mielellään koko Super Duken motin kun laittaisivat.
Joo se voi olla toi 950 parempi valinta, jos valintakriteerinä on se, saako supermotoon takalaukun
crazy.gif

vitsi vitsi
033102beer_1_prv.gif

Toisaalta V2:lle taitaa soppa maistua kuten Super Dukellekin, testeissä ovat raportoineet jopa ~9 litran kulutuksia, kaippa niillä maantiellä kuitenkin sen pari sataa kilsaa ajelee tankillisella? 950/990 lienee taipumusta myös öljynkulutukselle?
Mulla menee superendurossa yleensä n. 6,5L/100km bensaa ja öljynkulutusta on vähän mutta se on niin vähän etten osaa sanoa paljonko. Viime öljynvaihdon jälkeen olen ajanut 2500km. Silloin tuli pantua vähän liikaa ja ehkä siksi ei ole tarvinnut lisätä.

wink.gif
.

Joo se voi olla toi 950 parempi valinta, jos valintakriteerinä on se, saako supermotoon takalaukun
crazy.gif

vitsi vitsi
033102beer_1_prv.gif

Joo, ymmärrän kyllä tuon kommentin
033102ass_1_prv.gif
. Käytännön miehenä vaan kyllästyttää tavaroiden kiinnitys kuminauhoilla ja narulla
crazy.gif
, taidan olla enemmän matkamotoristi kuitenkin...tarakka pitää saada kiinni...

drzjar1,

eipä tuo kuulosta ollenkaan pahalta...

wink.gif
.

crazy.gif

vitsi vitsi
033102beer_1_prv.gif

Joo, ymmärrän kyllä tuon kommentin
033102ass_1_prv.gif
. Käytännön miehenä vaan kyllästyttää tavaroiden kiinnitys kuminauhoilla ja narulla
crazy.gif
, taidan olla enemmän matkamotoristi kuitenkin...tarakka pitää saada kiinni...

drzjar1,

eipä tuo kuulosta ollenkaan pahalta...
Juu, leikilläänhän mä. Kyllä mullakin oli laukkuja ikävä ku kesäällä z 750 kwaakulla paineltiin pitkin eurooppaa. Tossa 690 ainakin toi penkki on aika pitkä, joten siihen saa aika kivasti pitemmänki putkikassin ongelmitta kirrattua. En oo tarkemmin kattonu millanen penkki 950:ssä on. Luulis siihenki mahtuvan.

Kyllä tuohon 690:eenkin näyttäisi olevan takalaukku tarjolla, ei mikään kovin iso mutta kuitenkin. Löytyy DirtBikeBookista

TuneBoy näyttää kaikin puolin fiksulta ohjelmalta mutta jos en ihan väärin tulkitse mukana tulleita ohjeita jne. niin toimiakseen tässä 690:ssä pitäisi saada jostakin ns. perus "Tune", jotta pyörän ECU ja ohjelmisto osaisivat keskustella keskenään. Koska sen jälkeen kun sain ohjelman rekisteröityä (hain siis ECU:n sarjanumeron SuperDuken Tunella) ohjelma ei suostu muodostamaan yhteyttä ECU:un...ilmeisesti siksi, että Tune ei vastaa ECU:n tyyppiä. Eipä siis auta muu kuin odotella, että saavat TuneBoyn toimistolla tehtyä 690:een oman Tunen....prkl.

Ajattelin Tunea odotellessa vaihtaa vihdoin ja viimein eteen yhden piikin pienemmän rattaan ja tilasin samalla paremmin virtaavan ilmanputsarin...onpahan jotain tekemistä kun ei vielä säätöhommiin pääse
tounge.gif

Prestige pajalle, ukko lekuriin. Päjäytin sitte tänään Kottaraisen katolleen. Ukko muuten kunnossa, mutta oikea jalka sai melkoisesti kipeetä. Nilkka pyörähti x määrän ja alkaa muistuttamaan jenkkifutista ja polvi melkein saman näkönen. Muuten ei mitään vammoja. Jännä juttu, että olin just tulossa ostamasta uusia "kunnon" ajohousuja suojilla ja sitte sattuu ne lipat. En oo koko kesänä pitäny mitään muuta ku kangasmaastohousuja. Heh, nyt oli onni myötä, nimittäin suojat pelasti kyllä toisen jalan.

Pyörä ei varsinaisesti törmänny mihinkään, vaan ainoastaan iskeytyi kyljelleen ja liukui asfalttia pitkin. Stonga, peilit, etujarrukenkä, etuhaarukan pultti, vaihdevipu, vasen sivukate, vasen vilkku ja keulamaski meni paskaks.

Eilen asennettuihin Akroihin ei tullu naarmuakaan
062802jumpie_prv.gif

Ainoastaan se lämpösuojus otti kovasti kipeetä, mutta sehän on vaan peltiä.

Nyt ootellaan että ukko tulee kuntoon ja että saan pyörän pajalta. Varmaan tollanen pari viikkoa siihen menee. Nyt voiki rauhassa keskittyä johonkin muuhun, kuten
033102beer_1_prv.gif

Et sellasta
veryangry.gif

Prestige pajalle, ukko lekuriin. Päjäytin sitte tänään Kottaraisen katolleen. Ukko muuten kunnossa, mutta oikea jalka sai melkoisesti kipeetä. Nilkka pyörähti x määrän ja alkaa muistuttamaan jenkkifutista ja polvi melkein saman näkönen. Muuten ei mitään vammoja. Jännä juttu, että olin just tulossa ostamasta uusia "kunnon" ajohousuja suojilla ja sitte sattuu ne lipat. En oo koko kesänä pitäny mitään muuta ku kangasmaastohousuja. Heh, nyt oli onni myötä, nimittäin suojat pelasti kyllä toisen jalan.

Pyörä ei varsinaisesti törmänny mihinkään, vaan ainoastaan iskeytyi kyljelleen ja liukui asfalttia pitkin. Stonga, peilit, etujarrukenkä, etuhaarukan pultti, vaihdevipu, vasen sivukate, vasen vilkku ja keulamaski meni paskaks.

Eilen asennettuihin Akroihin ei tullu naarmuakaan
062802jumpie_prv.gif

Ainoastaan se lämpösuojus otti kovasti kipeetä, mutta sehän on vaan peltiä.

Nyt ootellaan että ukko tulee kuntoon ja että saan pyörän pajalta. Varmaan tollanen pari viikkoa siihen menee. Nyt voiki rauhassa keskittyä johonkin muuhun, kuten
033102beer_1_prv.gif

Et sellasta
veryangry.gif
Hyvä ettei käynyt pahemmin! Pikaista paranemista ja nauti nyt sillä välin siitä
033102beer_1_prv.gif
smile_org.gif

No huh!
Kävipä sit Marshalille se mitä vaimo pelkää mulle tapahtuvan.
Tai no oikeesti se pelkää, et mää tapan ihteni ton pyörän kanssa..
tounge.gif

Onneks ei käyny pahemmin. Vittumaisia on kyllä tommoset jalkatouhut. Varusteet on kyllä hyvä olla kohillaan.

Ompahan nyt kaks tän foorumin uusinta 690 käyny kylellään...
ghostface.gif

No niin, ilmoittaudun joukkoonne arvoisaan uudella 690 prestigellä
062802jumpie_prv.gif

Kilometrejä alla vasta 150, mutta jo näin vähällä kokemuksella (vrt.kilonen kyykky) se on todella hieno laite viedä mutkiin, menee just sinne minne käskee ja vauhtia voi olla reilusti. Soralla on kyllä himpun liukasta orgis kumeilla mutta sitäkin hauskempaa...

Saas nähä koska sit mulla napsahtaa, niinkuin näillä kahdella herralla kop kop....
crazy.gif

No niin, ilmoittaudun joukkoonne arvoisaan uudella 690 prestigellä  
062802jumpie_prv.gif

Kilometrejä alla vasta 150, mutta jo näin vähällä kokemuksella (vrt.kilonen kyykky) se on todella hieno laite viedä mutkiin, menee just sinne minne käskee ja vauhtia voi olla reilusti. Soralla on kyllä himpun liukasta orgis kumeilla mutta sitäkin hauskempaa...

Saas nähä koska sit mulla napsahtaa, niinkuin näillä kahdella herralla kop kop....    
crazy.gif
Onnittelut hyvästä pyörävalinnasta.
Yritä pitää pyörä edes suurinpiirtein pystyssä.  
wink.gif

Pitäis tänään varmaan käyä ajamassa joku vähän pisempi lenkki mopolla. Sit varmaan voi jo sanoo jotain tosta putsarinboksimodauksesta noin niinku perstuntumalta.
Kävin tässä yks ilta ajamassa sateen jälkeen pikku lenkin isolla hiekkatiellä. Oli vaan niin helvetin liukasta, että oli täys työ pitää pyörä tiellä, ei siis paljoo pystyny sanomaan, että oliko ihmeemmin erilainen ku ennen modausta. Siis suuntaan tai toiseen.
Vaikka sen voin sanoa, että kyllä se silti potki kunnolla perseelle!  
buttrock.gif

Tervetuloa SamSam joukkoon tummaan. Kyllä se ois sunki kipattava nyt vaikka ihan näytöstyyliin, ni sitte pitäis saada enää Fazer78 käymään katollaan. Saatais pikkusen kato yhteenkuuluvaisuudentunnetta topicciin
biggrin.gif

Ei vaan, ittellä alkaa nyt pienimuotoinen kuntoutus jalassa, mutta onneks kyseessä on oikea jalka. Joten kun takajarrua ei muutenkaan tarvii, niin pääsee ajoon heti kun vaan pyörä tulee pajalta. Pitää maanantaina tilata vahinkotarkastaja kattomaan toi pyörä ja sitte ne saa vasta Racing bikessa alotettua rempan. Onko kellään kokemuksia kuinka KTM:llä on yleensä toiminut tois osien saatavuus? Luulisin että niiltä melko hyvin osia saa. Onneks en kipannu Kawaani, koska Sumekolta osian saanti voi kestää tuskasen kauan.

Nyt ei auta ku ootella ja toivo nopeaa korjausta.

Että harmittaa
baaa.gif

Jos en ole väärin käsittänyt/ymmärtänyt niin kotarin varaosat tilataan suoraan tehtaalta.
Mitään välikäsiä ei suomessa ole ennen myyjää.
Setä tiskillä katsoo koneelta saatavuuden ja samalla tilaa osat.

Mitä olen tuota omaani korjaillut niin osat on tulleet suunnilleen viikossa.
Joskus vähän alle, joskus vähän yli.

Täältä voi ihmetellä osanumeroita yms.

Perkele ku tulee vettä niinkuin jonkun perseestä, enkä pääse kokeilemaan muutoksia, mitä tein jousitukseen....

Ootkos kauko vielä ehtinyt kokeilemaan kunnolla sitä tekemääsi ilmaboxi modausta, et oliko vaikutusta ?

Luulen, että ajelen sisään eka, ennen kuin alkaa muutostyö sorvi pyöriä.... Mutta katotaan nyt
tounge.gif

Perkele ku tulee vettä niinkuin jonkun perseestä, enkä pääse kokeilemaan muutoksia, mitä tein  jousitukseen....

Ootkos kauko vielä ehtinyt kokeilemaan kunnolla sitä tekemääsi ilmaboxi modausta, et oliko vaikutusta ?  

Luulen, että ajelen sisään eka, ennen kuin alkaa muutostyö sorvi pyöriä.... Mutta katotaan nyt    
tounge.gif
No juu, eilen ajelin reilu 200km lenkin jossa mukana oli myös 12km puuduttava asvaltti siirtymä..
tounge.gif

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, etten nyt hirveesti mitään eroo huomannu. Ei se nyt ainakaan huonommaksi ole mennyt.
Vähän huono, kun olen kuitenkin tällänen "sunnuntaiajelia" enkä mikään virittäjävelho joka huomaa pienimmänkin muutoksen pyörässä.
blush.gif

Takarengas on kyllä jo ihan loppu.
Kovasti olen yrittänyt noita ulkolaisiakin foorumeja lueskella josko jollakin olisi kokemuksia noista Dunlopin Mutanteista.
Ja onhan niitä löytynyt, en vaan nyt oikein osaa päättää, et kumpaan pitäis kallistua. Siis Pirelli mt60 vai toi Mutantti.
Yhäkin Pirellin kuvio näyttäis mun tarpeisiin paremmalta, kun Mutantti taas on enempi kuin sadekelinrengas.
nixweiss.gif

Pirelli kestää varmaan 3000 km hyvänä. Mutantti ei varmaan lähelläkään sitä jos on sade rengas.

Back