Asiantuntijasta niin tiijä mutta kylätason kommentteja voi heitellä
1: Baselin poikien sarja on järkyn hintainen, on toki laadukas ja mukana tulee paljon rompetta. Toinen vaihtoehto on Rally Raid EVO2 Adventure sarja joka on vastaava mutta selkeästi edullisempi. Siinä on myös se hyvä puoli että jos haluaa pelkät lisätankit niin sekin onnistuu, 2x5L tankit on helppo kiinnittää/irroittaa huoltoa varten tai jos haluaa välillä ajaa sirommalla/kevyemmällä pyörällä.
RR tekee paljon kaikkea kivaa 690:een:
http://www.rally-raidproducts.co.uk...nduro/ktm-690-enduro-evo2-adventure-kit-white
2: Mitään varusteita ei ole pakko ostaa, aika moni ajaa ihan vakiona ja pyörä ei pakosti tarvitse mitään optio osia. Jokainen toki rakentaa pyöränsä omien perverssioiden ja käyttötarpeiden mukaan ja siinä 690 on esimerkillinen, varustetta on ihan älyttömästi ja samaa pyörää voi käyttää pohjana eri variaatioille varustusta muuntelemalla.
3: Onhan noilla porukat reissanneet, olen kuullut 1500-3500km reissuista ja kuulema onnistuu kun ottaa asenteen ettei 690 ole mikään iso bemari tms. Jos pyörään laittaa "rallivarustuksen" eli tankit/katteet sekä paremman jakkaran niin mikä ettei voisi vetää pitkääkin reissua. Mä en ole pitkiä reissuja tehnyt kun en niistä muutenkaan pidä, tylsistyn aika nopeasti suoralla tiellä ja pää alkaa pyörimään ja etsimään pienempiä latuja, niillä kyllä viihtyy vaikka kuinka ja kauan. Pisimmät päivälenkit mulla lienee jossain 350km paikkeilla, eikä ne ole pelkkää maantietä vaan myös pienempiä latuja. Motaria pystyy kyllä ajamaan mutta pyörän luonteesta johtuen mielummin ajelee pienempiä teitä joissa vauhdit pysyy pääsääntöisesti alle 100 lukemissa.
4: Sekarenkaista on yhtä monta mielipidettä kun on kertojaakin. Mä ajan paljon pikitietä mutta en halua tinkiä soratien ominaisuuksista ja parin kesän aikana on parikymmentä eri tyyppistä rengasta pyörinyt alla. Continental TKC on ihan kelvollinen rengas, kuten Metzeler Karoo, Misukan T65, Sava Rockrider jne. Mulla on vakiintunut TKC edessä ja Bridgestone TW302 takana ja se on hyvä yhdistelmä sekalaiseen ajoon, etusella ajaa kesän-pari ja takarenkaita vaihdellaan 2500-5000km välein riippuen miten paljon on hauskaa pidetty.
5: Kaikki muutokset ja viriosat mitä löytyy KTM listalta, säilyttää takuun, varsinkin jos ne on merkkihuollossa asennettu. Sama koskee polttoaineen syöttöä. Käytännössä porukat ite vaihtaa putken/ilmasuodattimen ja käy lataamassa uudet polttoainekartat huollossa, toiset taas tekee nekin ite Tune-Eculla. 2014 malliin tämä ei ole enään mahdollista vaan se pitää kartottaa huollossa. Käytännössä kun on tehty Evo-1 muutokset (ilmansuodatin/putki/softa) alkaa pyörä vasta toimimaan kuten kuuluu, kone herää näiden jälkeen henkiin jo alakierroksilla. Evo-2 (aiempien lisäksi nokka vaihdettu) en ole ajanut mutta kovasti on kehuttu nokan tuomaa lisätehoa, eikä kuitenkaan moottori mene hengettömäksi/kulmikkaaksi nokan vaihdon jälkeen.
Kuten jo mainitsin, pakollisia päivityksiä ei ole mutta... Yleisimmät päivitykset mitä porukat noihin tekee on johtosarjojen reititysten ja suojausten läpikäyminen, tehtaalla ei ole vieläkään opittu miten sähköt pitää vetää. jotkut laittelee parempaa bensansuodatinta, korkeampaa tankin korkin kaulusta, eturattaalle suoja ketjukatkoa varten ettei iske lohkoa rikki, jne.
Omaan pyörään on laitettu -35mm madaltavat jalkatapit, +45mm korotuspalat ohjaustankoon, alumiininen pojhapanssari, ilmansuodatin kansi avarrettu, samoin rakennettu äänenvaimentimeen sisäkalut uusiksi, huollossa ladattu Evo1 kartat, ite tehty 3-asentoinen karttakytkin (1-25kw, 2-n.35kw, 3-täysitehoinen) myös kaasun progressiota on muutettu sievemmäksi, myös SAS (saastehärpäke) on tukittu. Etukepit on shimmitetty uusiksi, alunperin aivan liian kova vaimennus, samalla alustaan tehty hienosäätöjä sieltä täältä. Kilpiteline on tietenkin tehty sirommaksi ja varmaan kaikenlaista muutakin jotka ei nyt tule mieleen.