• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

KTM 690 SMC

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No köh, mä en taas millään tourinkirenkaalla viitseisi hiekalle mennä...:)-

Toi yhdistelmä millä mä ajan, on hyvä myös pikitiellä. Mutkapikeä kun ajaa niin välillä unohtaa että alla on nappulat, pystyy aika surutta viemään pyörää mutkaan. Mulla oli myös supermotot pyörässä joten vertailupohjaa on useamman mutkatien verran:;):

Tourinki ruisailussa taas ei slikseihin huomaa muuta eroa että on vähän äänekkäämmät, mutta ei tää muutenkaan mikään hiljainen pyörä ole, varsinkaan jos on Evo-1 kitti kiinni.

Rupulikumit on sitten asia erikseen, ne on aika karmeet ajaa pikitiellä eikä kaikki ole kelvollisia ajettavia edes sorateillä. Mettäpoluilla ja maastossa ne on parhaimmillaan joten oikeat renkaat oikean käyttöön.

Eipä näitä juttuja kannata kovin vakavasti ottaa, jokaisella on omat mieltymykset ja näkemykset. Rivien välistä jos saa poimittua itelle hyödyllisen tiedon niin hyvä homma.

Juu kovasti vain suodatusta, niin sieltä voi omia preferointeja ottaa.

Meilläpäin on metsäteitä, polkuja ja hiekkateitä ajeltu ihan pilot powereilla ja ainut toivoton paikka on ollut suo, jossa sliksi ei työnnä. Samoin käyttäytyy märkä ruoho ja sammal. Pehmeässä hiekassa ei ole mukavaa, mutta jos ei mäkiä tule, niin voi sitä ajaa. Siis totta kai eteneminen on hitaampaa ja esim kosteita kohtia pitää oppia varomaan. Paljon paremmin kämmejä kuvioitu rengas sallii. Sotkussakin on jotain pitoa ja erityisesti sivuttaispito on parempi myös soralla.

Sama tilanne on minusta päinvastoin asfaltilla. Sopivasti valittu sliksi pitää hyvin märälläkin asfaltilla ja sallii enemmän. Kestää edessä 10tkm ja takanakin hienosti. Toimii takuulla paremmin radalla eikä värise yhtään maantiellä. Ne rupelit ja semirupelit, millä minä olen ajanut antavat kaikki jotain värinää tiestä. Siis Heidenau k73, Avon Distanzia, Pirelli MT60rs, Mitas c21 (no daa :grin: ) ja Goldentyre GT200. Katukumeilla oma kuusysikymppini ei värise tietyillä kierrosalueilla lainkaan.

Minulla logiikka siis näiden käsitysten vuoksi menee niin, että laitan rupeleiksi ihan crossipään rengasta ja kadulle niin tahmeaa katusliksiä kuin löytyy ja viitsii vaihtaa. Varmaan Mitaksen C21:n kaveriksi tulee enskoihin Unicross taakse ja motoille laitan Pilot powerien jälkeen Conti SM:t.

Eivät ole samat. Muoto kyllä sama, mutta noissa on yllättävän isoja eroja. Sellaisia, että onko se käytettävä peili vai ei. Mahtoi olla XT:ssä hetken tuollaiset Ebay-linkin peilit ja niissä oli muovinen "peililasi". Vääristymät rasittavat ja naarmuuntui puhdistettaessa. Bilteman peilit ovat varsin lujat ja tukevat. Peili on lasia ja ainut tapa vahingossa rikkoa nuo on ylikiristää kiinnike. Ei tietenkään suomikatteinen alvillinen peili kivijalkakaupasta ole halvin.

Sovittelin omaan jamppiin noita, eikä sitten millään istunu tankoon.
Nämät tuli hankittua, on pienet ja näkee "kivasti" kainaloiden alta.:)
8d2c3.jpg

Pavel Pude sanoi:
Sovittelin omaan jamppiin noita, eikä sitten millään istunu tankoon.
Joo siinä on tuossa mielessä ikävän iso tankki. Tankoon kyllä sopii alapuolelle, mutta ottaa ohjatessa kiinni tankin muoveihin. 690:sissä ei ole sitä ongelmaa...

Tuota herää kysymys, mulla on poliisi sanonut että noi on laittomat, mutta tuolla puolella olevasta peilistä saa näkymän paremmaksi, kuin yläpuolella.

Husky510 sanoi:
Tuota herää kysymys, mulla on poliisi sanonut että noi on laittomat, mutta tuolla puolella olevasta peilistä saa näkymän paremmaksi, kuin yläpuolella.

Itsellä poliisit pysäytti loppukesästä ja kysyi vaan että: "näkeekö noista mitään?" Silloin oli vielä käännetty noi peilit tangon suuntaisesti ja toisiaan päin..
itse kyllä käänsin peilit myöhemmin alaspäin, että näkee ja mielestä toimii paremmin kuin vakiopeilit. Eikä nuo ole tiellä metsäreissuille.

Nämä lienee taas niitä makukysymyksiä, muutamaa pyörää olen ajanut missä on peilit alapuolella ja en pitänyt niistä. Kyllä niillä jotenkin erottaa onko siellä takana jotain mutta ei niillä pysty lukemaan liikennettä ja takana tapahtuvia asioita kun tangon yläpuolisilla peileillä. Mä ajan aika paljon peilien kanssa ja niiden avulla pyrin tiedostamaan pyörän ympärillä seikkailevat autot, tangon aluspeileillä tämä ei onnistu yhtä laajakulmaisesti ja ajaminen menee pään pyörittelyksi.

Enduron vakiopeilit on karmeen näköiset "ampiaisen sarvet" ja tärisee kovemmissa vauhdeissa ettei niistä saa kunnolla selvää, mutta taajamassa toimii mainiosti. Pojan pyörässä on nämä peilit, http://www.ktmtwins.com/ktm-690-950-990-1190-folding-mirror ja mulla on samat peilit mutta hieman modattuna, suomessa noi maksaa 23€/kpl. Noisen kanssa näkee hyvin taakse ja kun poistuu hallitusti mettään niin ne on helppo kipata ohjaustankoa vasten, krossiradalla ne taas on ruuvattava pois.

Mielummin kyllä ajaisin ilman yläpuolisia peilejä mutta vielä ei ole tullut vastaan alapeilejä joilla oikeasti pärjäisi taajama/kaupunkiliikenteessä niin ettei päätä tarvii pyöritellä tämän tästä. Ehkä taakse näkeminen on mulle siksi tärkeetä kun pidän jokaista autoa vaaratekijänä ja haluan tarkkaan tietää kuka törttö on milloin missäkin:D

Kaksi ekaa pyörää oli sellaisia, ettei niistä oikein nähnyt mitään taaksepäin. Kai siinä tottui. Nykyään riittää yleisnäkymän tiedostus ja siihen nuo laajakulmabiltemat on hyvät. Ajaa riittävän kovaa, niin ei sieltä kukaan päälle tule. Pysähtyessä toinen silmä peileihin.

mjtee sanoi:
Ajaa riittävän kovaa, niin ei sieltä kukaan päälle tule.

Mutkumutku... emmää osaa...:D:grin:

Ne pyörät mitä olen kokeillut, ei tainnut olla B-raudan peileillä varustettuja vaan oli muovirunkoisia. Ei siinä konkurssiin mene jos noita kokeilisi, myy jollekkin mopojonnelle jos ei miellytä. Vaikka nyt on taitettavat peilit niin nopeilla mettäteillä niitä ei aina muista kipata ja sitten saa käydä kaupassa ostoksilla, parin peilin varret poikki viime kesänä kun peili osui tielle roikkuvaan puskaan nopealla osuudella.

Eipä kyllä haittaa miltä ne peilit näyttää, pääasia että näkee niistä ja ei tärisi paljoa. No pitää kokeilla jossain vaiheessa, tangon alapuoli peilejä.....

Back