• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kolmin kertainen ylinopeus, seuraamus?

waiski_ sanoi:
Ole mies ja kärsi ajokielto ja sakot.
60kmh alueelle on tarkoitus. Itsekin sanoit että oli risteyksiä alueella. Täyttä idiotismia kaahata tuollaisessa paikassa.

Motarilla mun mielestä sais painaa vaikka 300 jos pääsee. Siellä teloo todennäköisesti vain itsensä.

Jep. Ja jos haluaa olla oikein kunnon mies niin laittaa vielä melonin hanuriin ja maksaa sakot hymyssä suin.

Synnin voi sovittaa ajamalla 100 km alinopeutta. Paitsi tietenkin ohituspaikoissa joissa kiihdyttämällä varjellaan muita tielläliikkujia lankeamasta ylinopeuden syntiin.

Kortti on hyllyllä kumminki vähintään siihen, kunnes käräjäoikeus siit päätöksen tekee, ihan ajo-oikeuden menetyksen pituudesta/lyhyydestä riippumatta.

Tää menee vissiin Länsiuudenmaan käräjäoikeuteen, ja ku käräjille on useamman kuukauden jonot, niin korttia on turha odotella takas vähän aikaan... :sad3:

Siitäkin syystä saattaa kannattaa se kirjallinen käsittely, ku ne menee yleensä käsittelyyn vähän nopeammin...

Ainoa moottoripyörän takavarikko mistä olen kuullut oli se Madkuusaa keissi. Ja silloin perustelu oli kai videointi kun epäilivät että video tehtiin myyntitarkoitukseen. Silloinkin oikeus palautti pyörän omistajalleen.

TA sanoi:
Saako poliisi takavarikoida kameran? Jotenkin luulen että ei saa. Tietysti saavat sen vastaanottaa jos sen niille antaa. Itseään vastaan kun ei tarvitse todistaa.

Ihan vitun helposti saa takavarikoida kyrpäkameran, kun epäillään siitä löytyvän todistusmateriaalia rikkomuksesta.

Bolt sanoi:
Ainoa moottoripyörän takavarikko mistä olen kuullut oli se Madkuusaa keissi. Ja silloin perustelu oli kai videointi kun epäilivät että video tehtiin myyntitarkoitukseen. Silloinkin oikeus palautti pyörän omistajalleen.

Myös pyörän voi takavarikoida rikoksentekovälineenä, mikäli on aiheellistä epäillä rikoksen uusiutuvan kyseisellä välineellä.

Itsen asiassa jokan ikisen vähänkin tehokkaamman moottorin pyörän voisi takavarikoda, koska niillä ei ole tarkoituskaan ajella säädettyjä paskarajoituksia noudatellen.

TA sanoi:
Saako poliisi takavarikoida kameran? Jotenkin luulen että ei saa. Tietysti saavat sen vastaanottaa jos sen niille antaa. Itseään vastaan kun ei tarvitse todistaa.

Todisteena rikosasiassa saa ottaa haltuun, sitten vain siirtää data poliisin haltuun ja palauttaa kamera kun kerta tarve takavarikolle on päättynyt.

waiski_ sanoi:
Ole mies ja kärsi ajokielto ja sakot.
60kmh alueelle on tarkoitus. Itsekin sanoit että oli risteyksiä alueella. Täyttä idiotismia kaahata tuollaisessa paikassa.

Motarilla mun mielestä sais painaa vaikka 300 jos pääsee. Siellä teloo todennäköisesti vain itsensä.
Olen ihan samaa mieltä. Ei todelakaan ole poliisilta kiusantekoa valvoa tuollaista ylinopeutta. Jos sitä joku sivutieltä alle ajaa, niin satavarmasti myös itselle tulee iäisyyskutsu.. On jopa ennakkotapaus, jossa kuudenkympin alueella autoilija ajoi tällaisen moottoripyöräkaaharin eteen ja mopoilija kuoli. Oikeudessa autoilija ei saanut tuomiota liikenteen vaarantaimesta ja kuolemantuottamuksesta, ei hän mitenkään voinut enneakoida, että mutkan takaa tuli moottoripyörä yli kaksinkertaisella nopeudella, siis se ei edes ollut näköpiirissä, kun hän tuli tielle.
Tuomio ja ajokielto tulee riipaisemaan, mutta toivottavasti myös vaikuttaa tervehdyttävästi ajajan asenteesen.

battaglin sanoi:
Olen ihan samaa mieltä. Ei todelakaan ole poliisilta kiusantekoa valvoa tuollaista ylinopeutta. Jos sitä joku sivutieltä alle ajaa, niin satavarmasti myös itselle tulee iäisyyskutsu.. On jopa ennakkotapaus, jossa kuudenkympin alueella autoilija ajoi tällaisen moottoripyöräkaaharin eteen ja mopoilija kuoli. Oikeudessa autoilija ei saanut tuomiota liikenteen vaarantaimesta ja kuolemantuottamuksesta, ei hän mitenkään voinut enneakoida, että mutkan takaa tuli moottoripyörä yli kaksinkertaisella nopeudella, siis se ei edes ollut näköpiirissä, kun hän tuli tielle.
Tuomio ja ajokielto tulee riipaisemaan, mutta toivottavasti myös vaikuttaa tervehdyttävästi ajajan asenteesen.
No, edellisestä ajokiellosta alle vuosi ja niitäkin on ollut ilmeisesti useampia. Erityisestävä vaikutus ei siis oikein ole vielä tehnyt tehtäväänsä. Valtion kassa kiittää tosin siitä, että toisten oppimiskäyrä on selkeästi hitaampi kun toisten. Jos tuo peuranpelottelu on paras meriselitys tähän hätään, en ehkä menisi käräjille kokeilemaan onneani.

Enkä kyllä tajua miten 189/60 kääntyy joidenkin mielessä ilkeiden poliisien salaliitoksi viatonta kansalaista vastaan. Kikkelis kokkelis, onneksi se oli poliisi joka pysäytti eikä se pihatien liittymästä tielle tulevan auton keula tai se peura.

itse kun pidin kypäräkameraa niin jotenkin se laittoi aina ajamaan sääntäjen puitteissa, koska aina oli mielessä että siinä on kaikki nauhalla.

Ei liity tuo Aamulehden uutinen tähän tapaukseen, joku suhaillu kolmostiellä tässä Tampereen eteläpuolella autolla tuon 180km/h.

jaket sanoi:
itse kun pidin kypäräkameraa niin jotenkin se laittoi aina ajamaan sääntäjen puitteissa, koska aina oli mielessä että siinä on kaikki nauhalla.

Näin itselläkin. Tosin kamera on autossa, mutta tosiaan ei huvita saada hölmöilyjä nauhalle. Muksutkin tietävät :grin:

Tämä mainitsemani tapaus, jossa autoilija ajoi kaaharin eteen taajamalaueella, moottoripyöräilijä menehyi, autoilijalle ei seuraamuksia. Tietoni perustuu Tekniikan maailma-lehdessä olleeseen aritkkeliin, jossa käsiteltiin tapausta ja siitä seuranneen oikeuskäsittelyn tulosta, siis ei mikään hevosmiesten tietotoimiston tuote.
Kyllä osalla motoristeja vaan on määrtynlainen asennevamma näiden törkeiden ylinopeuksien suhteen. Ei siinä mitään jos oma henki menee, se on oma valinta, mutta sivullisia käy sääliksi. Ei todellakaan ole mukavaa, jos kolarissa toinen kuolee, vaikka itsessä ei syytä olisikaan.

Tän aamun Hesarissa oli uutisoitu parikin ylinopeutta, oli vaan paljon lievempiä kuin tämä, hyvä jos edes kaksinkertaisia. Nämä oikeasti kovien jätkien vedot ilmeisesti uutisoidaan vain jossain alan erikoisjulkaisuissa...

-jp-

Back