• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia Scottoilerista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liljeqvist
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
käärmeen kieli pelaa mut tarkka säätää kohdilleen...eikä tarvi pitää rasvaria niin isolla...

... idea on pitää ketjun molemmat laidat öljyssä...
Tästä olen näin nyypiönä joskus vänkännyt pitkän linjan harrastajienkin kanssa.

Mielestäni voitelun ainoa motiivi on pitää ketjun reunan kumiosat "kuohkeina ja fresseinä", eli ketjun keskiosan rasvaamisessa ei ole mitään hyötyä tai järkeä. Nada.

Ketju hajoaa sitten kun sen sisäinen voitelu pettää, ja se pettää vasta kun gummit pettää, kutsutaan niitä sitten O tai X tai millä nimellä vaan.

Eriäviä mielipiteitä otetaan mielellään vastaan...
cool.gif

Dual Injector

Kannataako investoida?Utelias pirkanmaalta kysyy.
Noita on mennyt meiltä shopista melkein saman verran kuin Scottoiler settejäkin, eli idea on pitää ketjun molemmat laidat öljyssä, jolloin laite voitelee ketjun tasaisemmin ja sotkee vähemmän kuin yksi keskelle asennettu suutin. Mielestäni ihan järki peli.

t. Spagu
Kiitos tiedoista.
Täytyykin investoida tuollanen ja asennella se pimeenä talvi-iltana.

Dual Injector

Kannataako investoida?Utelias pirkanmaalta kysyy.
Noita on mennyt meiltä shopista melkein saman verran kuin Scottoiler settejäkin, eli idea on pitää ketjun molemmat laidat öljyssä, jolloin laite voitelee ketjun tasaisemmin ja sotkee vähemmän kuin yksi keskelle asennettu suutin. Mielestäni ihan järki peli.

t. Spagu
Kiitos tiedoista.
Täytyykin investoida tuollanen ja asennella se pimeenä talvi-iltana.
Voin vahvistaa. Dual Injector on ihan järkipeli ja sen asennuksen jälkeen käänsin syöttöä pienemmälle. Öljy kun jakaantuu tasaisesti ketjulle ja vähempikin riittää.

Mitä itse olen noita koittanut tutkia niin Pro:hon taidan kallistua. Scotinkin hinta taitaa kivuta aika lähelle samoihin jos ottaa lisävarusteena paremman nokan.
Pro-oiler, vakiona tuplanokka; 196e.
Scottoiler, lisättynä tuplanokalla; universal 164e/ touring 194e.

Ja kun ottaa huomioon pro-oilerin paljon paremman toiminnallisuuden, niin ei oo kyl mitään järkee ostaa scottoilerii.

Mitä itse olen noita koittanut tutkia niin Pro:hon taidan kallistua. Scotinkin hinta taitaa kivuta aika lähelle samoihin jos ottaa lisävarusteena paremman nokan.

Ja kun ottaa huomioon pro-oilerin paljon paremman toiminnallisuuden, niin ei oo kyl mitään järkee ostaa scottoilerii.

Näinpä

Mikä liike myy Pro-oileria suomessa?

Aika jänskän systeemin ovat keksineet, ja kiihtyvyysmittarin asteikkokin näyttää olevan 0-3G. Melekosta haepakkaa ovat poijjat ajaneet.
Mitenkähän tuo aistii eri ajonopeudet? Eli kasvaneen tai pienentyneen voitelutarpeen. Kaippa siin on joku algoritmi joka laskee sen kiihtyvyyksien perusteella?

Selkee parannus kyllä scottoilerin toimintaan, mutta vieläkin pro-oiler on edellä.

Aika jänskän systeemin ovat keksineet, ja kiihtyvyysmittarin asteikkokin näyttää olevan 0-3G. Melekosta haepakkaa ovat poijjat ajaneet.
Mitenkähän tuo aistii eri ajonopeudet? Eli kasvaneen tai pienentyneen voitelutarpeen. Kaippa siin on joku algoritmi joka laskee sen kiihtyvyyksien perusteella?

Selkee parannus kyllä scottoilerin toimintaan, mutta vieläkin pro-oiler on edellä.
Miltä osin Pro-Oiler on parempi? Laitetaan tehtaalle infoa, niin korjaavat homman.

Pakko kysyä, mikä Pro Oilerissa on paljon parempaa?

Kumpaankin laitetaan öljyä joka automaattisesti voitelee ketjun. Tokihan se voi olla hiukan älykkäämpi, mutta lopputuloksen kannalta siinä ei ole mitään oleellista eroa.

Asennus on molemmissa helppo ja niinpä voi lämpimästi suositella kumpaa tahansa.

t. Spagu

Kumpaankin laitetaan öljyä joka automaattisesti voitelee ketjun. Tokihan se voi olla hiukan älykkäämpi, mutta lopputuloksen kannalta siinä ei ole mitään oleellista eroa.
Scottoiler on on-off tyyppinen ketjunvoitelia.

Pro-oiler taas automaattisesti nopeuden mukaan säätyvä ketjunvoitelia.

Lopputuloksen kannalta siinä on oleellinen ero.
Ja varsinkin jos vehkeet ovat saman hintaiset, niin kannattaa ostaa se parempi, eli pro-oileri.

Ihan mielenkinnosta: Mikä on on-off tyyppinen voitelija? Rasvapurkki on semmonen minusta.

Mnusta automaattirasvarin ponitti on, ettei tartte rasvata käsin kesken reissun ja ketju kestää pidempään - helpottaa elämää. Muutama tippa öljyä takahammasrattaalle silloin tällöin riittää, että ketju pysyy kunnossa. Riittää että se menee toiselle reunalla, kyllä se sieltä leviää voitelun kannalta ihan riittävästi. Ei se ketjunrasvaus mitään rakettitiedettä ole, vaikka moni haluaa sen niin nähdäkki.

Toki jos eroja alkaa etsimään varmasti niitä löytyy, mutta ketjun voitelun kannalta niillä ei ole välttämättä mitään merkitystä.

Hyvän viestiketjun saa kyllä aikaan - ei sen puoleen.
biggrin.gif

Lopputuloksen kannalta oleellista on vain se että ketjuilla on öljyä ja mielellään oikean tyyppistä. Scottoiler on tutkinut tuota nopeuden mukaan säätyvää öljynsyöttöä vuosia ja ovat todenneet että se on jokseenkin merkityksetöntä ketjuille. Uusi eSystem säätää syöttöä nopeuden mukaan, mutta sen vaikutus syötössä on hyvin pieni.

Sen sijaan lämpötilalla on merkitystä öljyn viskositeetille ja 20 asteen lämpötilaeroilla on vaikutusta öljyn juoksevuuteen ja siten myös syöttöön. Esim. Italiassa mulla syötön asento on siinä 1-1.5, kun suomessa se on 3-4.

Samoin ajotavalla on merkitystä. Repivä ajotapa mutkatiellä vaatii enemmän voitelua kuin tasainen 80 km/h maantiellä - siksi G-anturit. Kiihtyvyysantureilla voidaan toki tunnistaa milloin pyörä on pysähtynyt ja voidaan katkaista öljyn syöttö mutta eipä tuo ole ollut ongelma tähänkään asti.

Ketjujen keston kannalta on kolme kriittistä kohtaa:
1. O-, X- tai Z-renkaiden ympäristö tulee olla öljytty ettei ruoste raiskaa rautaa niiden ympäriltä
2. Öljy estää UV-valoa kovettamasta em. renkaita
3. Hammasrattaan ja kerjurullan välissä on öljyä, joka kestää pintapaineita

Lopputuloksen kannalta oleellista on vain se että ketjuilla on öljyä ja mielellään oikean tyyppistä. Scottoiler on tutkinut tuota nopeuden mukaan säätyvää öljynsyöttöä vuosia ja ovat todenneet että se on jokseenkin merkityksetöntä ketjuille. Uusi eSystem säätää syöttöä nopeuden mukaan, mutta sen vaikutus syötössä on hyvin pieni.

Sen sijaan lämpötilalla on merkitystä öljyn viskositeetille ja 20 asteen lämpötilaeroilla on vaikutusta öljyn juoksevuuteen ja siten myös syöttöön. Esim. Italiassa mulla syötön asento on siinä 1-1.5, kun suomessa se on 3-4.

Samoin ajotavalla on merkitystä. Repivä ajotapa mutkatiellä vaatii enemmän voitelua kuin tasainen 80 km/h maantiellä - siksi G-anturit. Kiihtyvyysantureilla voidaan toki tunnistaa milloin pyörä on pysähtynyt ja voidaan katkaista öljyn syöttö mutta eipä tuo ole ollut ongelma tähänkään asti.
Voihan myyntimies asiat noinkin päin vääntää...

Jos nopeudella "ei ole merkitystä" niin miksi sitten tulevaan scottoileriin on nyt tehty repivän ajon tunnistus? Repivä ajohan on nimenomaan sitä että nopeus vaihtelee suuresti, ja sen mukaan vaihdellaan sitten öljyn syöttöä ketjuille.
Ominaisuus joka pro-oilerissa on jo pitkään ollut.

Ottakaa pro-oiler myyntivalikoimaanne, niin ei tarvitse yrittää puhua tuota scottoileria pilviin, vaan voitte hyvällä omallatunnolla myydä pro-oilereita.

Kun kerran tuo uusi scottoiler ottaa lämpötilan huomioon, ja säätää syöttöä sen mukaan, niin sehän myöskin tarkoittaa että on käytettävä tietyt viskositeettiominaisuudet omaavaa öljyä jotta systeemi toimisi niin kuin on suunniteltu.
Vai onko siinä jotain säädettäviä esiasetuksia (kuten pro-oilerissa on aina ollut) jolloin voi käyttää mitä öljyä huvittaa?
Vai onko manuaalinen säätö ainoa mahdollisuus (ominaisuus joka myöskin on aina löytynyt pro-oilerista)?

Ja pro-olierissahan on pumppu, joka huolehtii siitä öljyn pumppaamisesta ketjuille. Eli lämpötilalla tai viskositeetilla ei sinänsä ole suoranaista vaikutusta annosteltavan öljyn määrään.
Toisin kuin nykyisellä scottoilerilla jota joudut omien sanojesi mukaan säätämään lämpötilan mukaan aika paljonkin, kun kylmässä ilmassa öljy ei oikein ota valuakseen edes voitelunokalle asti, vaan jää himmailemaan putkiin.

Back