• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kokemuksia Scottoilerista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja liljeqvist
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Silloin kun ketju on öljytty se kestää pidempään kuin kuivana. O-renkaat saa voitelua ja rauta ei ole rautaa (ketju ja ratas) vasten vaan välissä on öljykalvo. Öljyn laadulla ei katuajossa ole juuri merkitystä. Jos öljyä on liikaa se sotkee hieman, mutta samalla ketu pysyy puhtaana, kun lika poistuu öljyn mukana keskipakovoiman vaikutuksesta.

Mikä liike myy Pro-oileria suomessa?
Netistä tuo tilataan niin kuin muutkin tuotteet...
http://www.pro-oiler.com/shop.htm
Kyllä kyllä. Mutta suomesta tilatessa ei tarvita Visa tai MasterCardia tai PayPalia.

Itellä on pankkikortti vailla mitään lisähärpäkkeitä koska periaatteesta en maksa pankille kuukausimaksua jostain luottokortista jota en tarvitse, nyhtävät jo muutenkin palvelumaksua.

Kyllä kyllä. Mutta suomesta tilatessa ei tarvita Visa tai MasterCardia tai PayPalia.

Itellä on pankkikortti vailla mitään lisähärpäkkeitä koska periaatteesta en maksa pankille kuukausimaksua jostain luottokortista jota en tarvitse, nyhtävät jo muutenkin palvelumaksua.
Osaatko tehdä eu tilisiirron?
Vai estääkö jokin periaate senkin?
bawling.gif

Mikä liike myy Pro-oileria suomessa?
Netistä tuo tilataan niin kuin muutkin tuotteet...
http://www.pro-oiler.com/shop.htm

Nordealla on "maksuton" Master, ja Visa muuttuu maksuttomaksi ens vuonna.

Minullakaan ei ollut luottokorttia. Sitten kun kävin kanadassa "2 päivän työkeikalla", joka venyi 2 viikon keikaksi, niin totesin ett kyl se Visa vois olla ihan ok, vaikka maksaakin; muistaakseni vuosimaksu on 1% luottolimitistä?

Osaatko tehdä eu tilisiirron?
Vai estääkö jokin periaate senkin?
bawling.gif
Juu renkaat olen tilisiirtona maksanut saksasta tilatuista renkaista.
Niin että mikä putiikki myy Pro-oileria jossa maksaminen onnistuu tilisiirtona?

Juu renkaat olen tilisiirtona maksanut saksasta tilatuista renkaista.
Niin että mikä putiikki myy Pro-oileria jossa maksaminen onnistuu tilisiirtona?
Myynti sähköpostilla Belgiasta valmistajalta.
http://www.pro-oiler.com/
info@pro-oiler.com

Pablo vastailee hyvin sähköpostiin ja palvelu on ollut ensiluokkaista.
Minäkin olen tilannut tuolta pari kertaa ja maksanut tilisiirtona.
Itsekkin hommasin pakon edessä Visan aivan hiljattain.

EDIT: http://www.pienkonehuolto.urli.net/ mainostaa myyvänsä tuota Suomessa.

Pro-oilerista voidaan jatkaa täällä koska tämä ketju on pyhitetty skottilaiselle ja on jo myyntimesten valtaama.  
biggrin.gif

Olen kolme noita asentanut ja autan mielelläni kaikissa laitteeseen liittyvissä ongelmissa.

Mitä itse olen noita koittanut tutkia niin Pro:hon taidan kallistua. Scotinkin hinta taitaa kivuta aika lähelle samoihin jos ottaa lisävarusteena paremman nokan.
Pro-oiler, vakiona tuplanokka; 196e.
Scottoiler, lisättynä tuplanokalla; universal 164e/ touring 194e.

Ja kun ottaa huomioon pro-oilerin paljon paremman toiminnallisuuden, niin ei oo kyl mitään järkee ostaa scottoilerii.
Pakko kysyä, mikä Pro Oilerissa on paljon parempaa?

Kumpaankin laitetaan öljyä joka automaattisesti voitelee ketjun. Tokihan se voi olla hiukan älykkäämpi, mutta lopputuloksen kannalta siinä ei ole mitään oleellista eroa.
Scottoiler on on-off tyyppinen ketjunvoitelia.

Pro-oiler taas automaattisesti nopeuden mukaan säätyvä ketjunvoitelia.
Lopputuloksen kannalta oleellista on vain se että ketjuilla on öljyä ja mielellään oikean tyyppistä. Scottoiler on tutkinut tuota nopeuden mukaan säätyvää öljynsyöttöä vuosia ja ovat todenneet että se on jokseenkin merkityksetöntä ketjuille. Uusi eSystem säätää syöttöä nopeuden mukaan, mutta sen vaikutus syötössä on hyvin pieni.

Sen sijaan lämpötilalla on merkitystä öljyn viskositeetille ja 20 asteen lämpötilaeroilla on vaikutusta öljyn juoksevuuteen ja siten myös syöttöön. Esim. Italiassa mulla syötön asento on siinä 1-1.5, kun suomessa se on 3-4.

Samoin ajotavalla on merkitystä. Repivä ajotapa mutkatiellä vaatii enemmän voitelua kuin tasainen 80 km/h maantiellä - siksi G-anturit. Kiihtyvyysantureilla voidaan toki tunnistaa milloin pyörä on pysähtynyt ja voidaan katkaista öljyn syöttö mutta eipä tuo ole ollut ongelma tähänkään asti.
Jos nopeudella "ei ole merkitystä" niin miksi sitten tulevaan scottoileriin on nyt tehty repivän ajon tunnistus? Repivä ajohan on nimenomaan sitä että nopeus vaihtelee suuresti, ja sen mukaan vaihdellaan sitten öljyn syöttöä ketjuille.
Ominaisuus joka pro-oilerissa on jo pitkään ollut.

Kun kerran tuo uusi scottoiler ottaa lämpötilan huomioon, ja säätää syöttöä sen mukaan, niin sehän myöskin tarkoittaa että on käytettävä tietyt viskositeettiominaisuudet omaavaa öljyä jotta systeemi toimisi niin kuin on suunniteltu.
Vai onko siinä jotain säädettäviä esiasetuksia (kuten pro-oilerissa on aina ollut) jolloin voi käyttää mitä öljyä huvittaa?
Vai onko manuaalinen säätö ainoa mahdollisuus (ominaisuus joka myöskin on aina löytynyt pro-oilerista)?

Ja pro-olierissahan on pumppu, joka huolehtii siitä öljyn pumppaamisesta ketjuille. Eli lämpötilalla tai viskositeetilla ei sinänsä ole suoranaista vaikutusta annosteltavan öljyn määrään.
Toisin kuin nykyisellä scottoilerilla jota joudut omien sanojesi mukaan säätämään lämpötilan mukaan aika paljonkin, kun kylmässä ilmassa öljy ei oikein ota valuakseen edes voitelunokalle asti, vaan jää himmailemaan putkiin.
Itse asiassa, jos ollaan tarkkoja niin Pro-Oiler ei työnnä yhtään enempää öljyä nopeuden noustessa. Siinähän on vain laskuri, joka ynnäilee pulsseja ja kun riittävä määrä pulsseja on mittarissa niin pumpataan tippa ketjuille. Eli on aivan sama ajatko 100 km matkan 40 km/h tai 200 km/h, niin sama määrä öljyä tulee ketjuille. Voit toki korjata, jos olen väärässä.

Sen sijaan uusi Scottoiler eSystem syöttää öljyä pääasiassa kiihtyvyyden, eli ketjuihin/rattaihin kohdistuvan kuormituksen mukaan. Esim. kaupungissa kruisaillessa ketjut ei tarvitse juurikaan öljyä ja syöttö voi olla minimissään, kun taas siellä jatkuvasti tuppi nurin vedoissa öljyn tarve on jo huomattavasti suurempaa. Samoin kovissa nopeuksissa annetaan öljyä suhteessa enemmän kuin pienissä nopeuksissa - tosin sen merkitys kokonaisuuteen on vähäistä, kuten aikaisemmin kirjoitin. Kumpaakaa ominaisuutta ei tiettävästi Pro-Oilerissa ole...

Kolmantena on perinteinen Scottoiler, jonka säätö tapahtuu käytännössä keskimääräisen ajosuoritteen mukaan, eli asetetaan säätöruuvi asentoon, jossa ketjulla on keskimäärin sopivasti öljyä ja annetaan olla siinä. Jos sitten olosuhteet muuttuu niin lisätään/vähennetään syöttöä pykälällä. Useimmat meistä ei taida ensimmäisen säätöjen jälkeen laitteeseen koskea... Minä olen säätänyt lähinnä sateella ja etelän lämpöön ajettaessa, eli elämästä on nyt taitanut kulua yhteensä jopa 30 sekuntia Scottoilerin säätelyyn...paljonkos sinulla on mennyt Pro-Oilerin säätelyyn?

Scottissa voit käyttää ihan mitä öljyä tahansa - tosin suosittelen jotain sitkostettua öljytuotetta, koska ne ovat; halpoja ja saa matketista, öljyn kulutus on pienempää ja ne ei sotki juuri ollenkaan - muutama pisku vanteella per 1000 km. Ja jos uhraa yhden peräöljy purkin verran rahaa Scottoiliin vuodessa, niin nekin piskut lähtee pois painepesurilla ja sillä purkilla keskiverto motoristi ajaa kesän tai kaksi...

-Jussi

ÖÖÖ jos ajat 200km nopeuksilla 40km/h tai 200km/h menee matkaan eri aika, eikö? Ja pumpattu öljymäärä on sama kummasakin tapauksessa, niinkö? Eli äkkiä miettien sitä pumppaillaan 200km/h tapauksessa hiukkasen nopeampaan kuin 40km/h tapauksessa?

Mitenkäs jos kiihdyttelee nätisi ja ajelee reippaita kyytejä, mitenkäs silloin tiputellaan e-skotilla?

Itse haluaisin laitteen jonka tuuppaamaa öljyn määrää voi vaihdella näppärästi tangosta sateen ja mutapätkien mukaisesti. Varmaan tulee ajeltua myös pakkasilla, silloin vähän epäilyttää noi vapaasti tiputtelevat. Saa nähdä mikä tulee hankittua.

Itse asiassa, jos ollaan tarkkoja niin Pro-Oiler ei työnnä yhtään enempää öljyä nopeuden noustessa. Siinähän on vain laskuri, joka ynnäilee pulsseja ja kun riittävä määrä pulsseja on mittarissa niin pumpataan tippa ketjuille. Eli on aivan sama ajatko 100 km matkan 40 km/h tai 200 km/h, niin sama määrä öljyä tulee ketjuille. Voit toki korjata, jos olen väärässä.

Sen sijaan uusi Scottoiler eSystem syöttää öljyä pääasiassa kiihtyvyyden, eli ketjuihin/rattaihin kohdistuvan kuormituksen mukaan. Esim. kaupungissa kruisaillessa ketjut ei tarvitse juurikaan öljyä ja syöttö voi olla minimissään, kun taas siellä jatkuvasti tuppi nurin vedoissa öljyn tarve on jo huomattavasti suurempaa. Samoin kovissa nopeuksissa annetaan öljyä suhteessa enemmän kuin pienissä nopeuksissa - tosin sen merkitys kokonaisuuteen on vähäistä, kuten aikaisemmin kirjoitin. Kumpaakaa ominaisuutta ei tiettävästi Pro-Oilerissa ole...

Kolmantena on perinteinen Scottoiler, jonka säätö tapahtuu käytännössä keskimääräisen ajosuoritteen mukaan, eli asetetaan säätöruuvi asentoon, jossa ketjulla on keskimäärin sopivasti öljyä ja annetaan olla siinä. Jos sitten olosuhteet muuttuu niin lisätään/vähennetään syöttöä pykälällä. Useimmat meistä ei taida ensimmäisen säätöjen jälkeen laitteeseen koskea... Minä olen säätänyt lähinnä sateella ja etelän lämpöön ajettaessa, eli elämästä on nyt taitanut kulua yhteensä jopa 30 sekuntia Scottoilerin säätelyyn...paljonkos sinulla on mennyt Pro-Oilerin säätelyyn?

Scottissa voit käyttää ihan mitä öljyä tahansa - tosin suosittelen jotain sitkostettua öljytuotetta, koska ne ovat; halpoja ja saa matketista, öljyn kulutus on pienempää ja ne ei sotki juuri ollenkaan - muutama pisku vanteella per 1000 km. Ja jos uhraa yhden peräöljy purkin verran rahaa Scottoiliin vuodessa, niin nekin piskut lähtee pois painepesurilla ja sillä purkilla keskiverto motoristi ajaa kesän tai kaksi...
Toki jos pelkkiä kilometrejä tuijotetaan, nopeudesta välittämättä, niin toki myyntimies voi asian noinkin ilmaista.

Sitten kuitenkin myyntimies käyttää päinvastaista argumenttia heti seuraavassa kappaleessa.
Juurikin tuo "kaupungissa kruisaillessa ketjut ei tarvitse juurikaan öljyä ja syöttö voi olla minimissään, kun taas siellä jatkuvasti tuppi nurin vedoissa öljyn tarve on jo huomattavasti suurempaa" -ominaisuus on pro-oilerista aina löytynyt.

Tänä kesänä olen tainnut pro-oilerin + ja - nappeja painella yhteensä 2 sekunttia. Viime kaudella tuli ajettua muutaman kerran sateessakin, ja silloin säätämiseen meni sekuntti per sadeajokerta. Eli elämästäni on mennyt noin 12 sekunttia pro-oilerin säätelyyn.
Lämpötilan vaiheluhan ei pro-oilerin toimintaan vaikuta kuten scottoilerissa.

Mitenkäs käy scott-oilerille nollakelissä sitkostetun öljyn kanssa? Toimiiko?

Toki jos pelkkiä kilometrejä tuijotetaan, nopeudesta välittämättä, niin toki myyntimies voi asian noinkin ilmaista.
Myyntimies kysyy että montako prosenttia enemmän sitä öljyä kuluu Pro-Oilerissa 100 km:n paluumatkalla matkalla jos ajaa menessä 80 km/h ja takasin tullessa 160 km/h?
sanoi:
Mitenkäs käy scott-oilerille nollakelissä sitkostetun öljyn kanssa? Toimiiko?
Sitkostettu teräketjuöljy toimii aina -35 asteeseen asti, katos kun sen teräketjun pitää pyöriä talvellakin...

Jotain pro-oiler topiccia lueskelin ja puhuivat alipaineletkuista, joissa mulla ainakin jonninmoinen ylipaine, mutta ilmeisesti puhuivat jostain muusta mallista..

Jotain pro-oiler topiccia lueskelin ja puhuivat alipaineletkuista, joissa mulla ainakin jonninmoinen ylipaine, mutta ilmeisesti puhuivat jostain muusta mallista..
Tuota alipainettahan tarvitaan vain Scotissa, joten puhaltimella varustetulle mopolle valinta tietty on Pro-Oiler, joka säätelee öljynsyöttöä ajetun matkan (ja nopeuden/ajotavan) perusteella.

Mulla olis uusi ja käyttämätön Scottoilerin vSystem myynnissä. Paketin aukaisin ja ihmettelin kilkkeitä, mut ei mulla SV:ssä ole enää missään tilaa systeemille hälyttimien sun muiden härpäkkeiden seassa
nixweiss.gif
Laittakaa yv:tä jos on kiinnostusta
biggrin.gif

Back