No, jokainen ajelkoon millä haluaa. Minä ainakin jatkan matkaani valmistajan suositteleman öljyn kanssa.
Eiköhän se valmistaja suosittele se putiikin öljyjä jolta saa parhaat provikat tai muuta "voitelua".
Tohdin olla tuosta eri mieltä. Tehtaat testaavat öljyjä, mutteivät toki läheskään kaikkia. Testaussuo olisi loputon, kun jokainen voiteluainevalmistaja tuo jatkuvasti jotakin uutta markkinoille. Ja laitevalmistajien
a) resurssit ovat rajalliset
b) mielenkiinto testata kaikkea mahdollista
lisää vain kustannuksia muttei tuo rahaa pyörän valmistajalle.
Eli tehtaat testaavat muutaman merkkituotteen, valitsevat sen perusteella kumppanin, jonka kanssa tuotteita kehitellään edelleen ja testataan molempien osapuolien toimesta. Näin tuotekehityksessä päästään kohdentamaan resursit juuri kyseiseen asiaan kaiken karvaisten delvakkien testaamisen asemasta.
Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö muut öljymerkit toimi kyseisessä laitteessa. Voivat toimia jopa paremmin kuin valmistajan suosittelema öljy, ainakin joissakin olosuhteissa. Mutta mikä niistä on se toimiva juuri sinun käyttöolosuhteissasi? Ehkä se on jollekkin (CAD?) juuri se Delvac.
Valmistajan intressi on tehdä luotettavia, kestäviä ja toimivia laitteita kaikissa normaalisti odotettavissa olevissa olosuhteissa. Voiteluaine on merkittävä osa tätä kokonaisuutta.
Kun vielä muistetaan, että eri pyörissä on erilaisia rakenteita/ominaisuuksia, joiden voiteluun öljyä tarvitaan ja jotka vaativat öljyltä erilaisia ominaisuuksia niin jo tämän vuoksi eri pyörät toimivat parhaiten eri öljyillä. Kun lisätään soppaan vielä ympäristöolosuhteet, esim. ulkolämpötila, saadaan aina vain muuttajia lisää.
Kaiken tämän testaaminen yhden öljyn kanssa on kohtuullisen merkittävä jobi, myös rahallisesti. Veikkaan, että 100.000 Euroa palaa helposti testauksiin yhden pyörätyypin osalta. Eikä varmaan riitä lähellekään. Mitä tehdas hyötyisi siitä, että se testaisi ja löytäisi vaikkapa viisi toimivaa öljymerkkiä? Rahaa palaisi testaukseen moninkertainen määrä, ehkä 400.000-500.000 Euroa. Paljonko tämä toisi rahaa pyörävalmistajan kassaan? No ei yhtään mitään. Rahaa vain palaisi. Kun se testaa tuotteen yhden valitsemansa öljymerkin kanssa, se pystyy myös neuvottelemaan parhaan hankintahinnan kyseiselle merkille. Ja tämä näkyy taas lopputuotteen hinnoittelussa.
Tunnustan, etten ole itse mineraaliöljyillä ajanut pariin kymmeneen vuoteen. Enkä ole tehtaan suosituksia juuri katsellut ölyä vaihtaessani vaan olen mielestäni pannut parasta mitä voi laittaa. Mopot kun ovat olleet aika matalaviritteisiä ja rauhallisessa ajossa. Eikä tuo kuivakytkin ole mitään vaatimuksia öljyille asettanut. Tuo viimeisin moponi on kuitenkin sen verran tehokas ja kiertävä peli, ettei sen kanssa tarvitse kyllä itse lähteä öljyjä testaamaan. Etenkään sitä, että millä öljyllä kytkin alkaa luistamaan. Siksi panen siihen tehtaan suosituksen mukaiset öljyt, vaikka mineraaliöljyä suosittelevatkin.
t. Repa