En nyt jaksa tähän hätään etsiä vastaavia tilastoja Kemoran osalta, mutta muistaakseni kierrosennätykset siellä ropisivat taannoin rajusti uuden pinnotteen myötä?
Muistanko oikein?
Siitä saisi hieman vertailupohjaa tuohon radan osuuteen vrt kalusto.
Koska tuo uus pinnoitus tehtiin?
Kausien 2004 ja 2005 välissä, jolloin myös kierrosajat parani luokkaa 2-3sek.
Muistaakseni motopark ja kemoran nykyinen (pidempi) rata on tehty kutakuinkin samoihin aikoihin, oliskohan ollut kemora 1987 ja motopark 1989, tämä tosin ainoastaan muistikuva...
Motoparkin "varttimaili-rata" taisi tosin myös valmistua 1987, mutta muistaakseni varsinainen moottorirata tehtiin pari-kolme vuotta myöhemmin.
Jos hatara muistinini kerrankin pitäisi paikkaansa, niin olin 1989 katsomassa ekan rr-kisani Motoparkissa. Siellä voitti Suzukilla semmoinen kaveri kuin Vartiainen. Etunimeä en muista, mutta luokka oli joku 750. Minun muistin mukaan Motoparkin rata ei ollut vielä valmis tällaisenaan kuin se on nyt. Tosin tässä taas huomaa kuinka pirusti aikaa on mennyt noista ajoista... No kipinä lajiin syttyi silloin
.
Toinen juttu on noi pyörien kehitys. Motoparkin radan pinta on nykyään niin röykkyinen, että olisi kyllä mielenkiintoista tietää miten ne 20 vuotta vanhat pyörät selviäisivät nyt. Kyllä minä luulen, että eroa tulisi sekunteja. Se on kuitenkin varmaa, että kyllä Tatu, Wehnä & kumpp. ajaa osaavat. Ja onhan Erkka itsekin ajanut tuon tekemänsä kierrosennätyksen jälkeen eikä ole pystynyt sitä rikkkomaan, eikö? Ja älköön kukaan luulko ettenkö osaisi arvostaa Erkan ajotaitoja. Mä katson noita A:ssa ajavia kaikkia kuskeja ylöspäin
Mielenkiintoinen vertailukohta on viikonloppuna Philip Islandilla ajetun Superbiken kisan kierrosajat. Tänä vuonna jäivät yli sekunnin Corserin kaksi vuotta sitten ajetusta kierrosennätyksestä. Mistä sekin sitten johtuu, mutta Corserin oma kommentti ennen kisaa oli, että rata muuttuu vain kuoppaisemmaksi joka vuosi. Olisiko siinä syy? Olisiko sama tekijä meidänkin radoilla jarruttamassa kierrosaikojen kehitystä?