• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Esso.k sanoi:
sanovat et tuo on vaarallinen rata mitä ne vaaranpaikat tuolla on?
Ei toi oo vaarallista nähnykää toi rata jos Ahvenistoon vertaa. Se mikä tekee tosta radasta vaarallisen on se kun siellä lähdetään tuuppaamaan oikeesti kovaa, eli siin vaihees ku vauhtimutkasta tullaan ulos 200+ lasissa, ja kun shikaanista tuupataan kaasu levällään ulos.... niissä jos käy jotain feelua ni sit todennäköisesti sattuu ja pahasti.

Mutta jos ny joku hitaassa ryhmässä onnistuu toopeilemaan itsensä pihalle ylityöntämällä noissa em. mutkissa ni ruusun lupaan lähettää sairaalaan...

Eli sama suomeksi : Ei ole vaarallista nähnykää mitä turva-alueisiin tulee kun hitaassa ryhmässä ajetaan, kun vain pitää sen järjen edes suunnilleen matkassa. Vaarallisimmat mutkat tosiaan shikaani + vauhtivasuri jos ny pitää jokin mainita.

Esso.k sanoi:
mut jos olis jotaki ohjeita taivideoita mitä kattoo niin kyllä kelpais
Mulla ois se video missä mä ajan ne mun ekat 4 kierrosta mutta siinä videolla on niin monen mutkan linjat päi hittoa että en tiiä kehtaanko sitä linkata "katso tästä" materiaaliksi :D

Esso.k sanoi:
ni joo mietin ku tuolla kuitenkin hitaakki runnoo jarrua hullukiilto silmissä nii eikö ne lue foorumia vai meinaako et he on niin pröö ettei nuot neuvot koske heitä?

Ihan hyvä, että runnovat jarrua. Ei sinne mutkaan pidä mennä yhtään nopeammin kuin mitä pää kestää. Lisäksi osa porukasta on radalla vain fiilistelemässä suorilla ja jos he sen tekevät oikeassa ryhmässä niin hyvä homma. Miksi se olisi yhtään sen huonompi tapa harrastaa rata-ajoa kuin kierrosajan jahtaaminen?

Soikkeli sanoi:
Minä olen ajatellut asiaa niin että apex= se kohta mutkaa jossa käydään radan sisäreunassa kiinni. Itse käytän mutkan keskikohta termiä siitä kohdasta mihin saakka kallistetaan lisää ja mennään jarrulla. Siitä eteenpäin sitten mopoa pystyyn ja rullaa auki.

Siten esim. tupla apexilla ajettava mutka on ainakin tällaiselle tollolle hiukan helpompi selventää. Että mihin jarrutellaan ja missä se ajolinja taas kulkee.

Kaikki ei asiaa samallalailla ajattele mutta ei se mitään.
Heitetäänkö sekaan vielä ns myöhänen apeksi, joka sekin on usein kanttareessa kiinni?
Eli mikäs siinä vaiheessa on sitten se varsinainen apeksi?

20190803_202831.jpg20190803_202812.jpg

Michelin Power RS takanen näytti 3.8. Alastaron jälkeen tuolta 636:lla. Kylmäpaine oli varikolla ennen ajoa 1,9 bar, lämppäreitä ei ole kun tulin ajamalla paikalle.

Kovemman seoksen laidassa näkyy sitä toivottua appelsiinipintaa. Pehmeämmän seoksen pinnasta en itse osaa tulkita, että onko se sen näköistä kuin sen pitäisi vai ei? Edellisellä asfaltilla en sitä tuollaiseksi saanut, mutta vauhtikin oli silloin hieman hitaampi.

Ihan keskeltä kulunut maantiellä melkein loppuun. Mikähän takanen olisi hyvä seuraavaksi?

Kierrosajat olivat viimeksi luokkaa 1:41 ja tavoite on toki että kehittyy. Eniten tulee käytyä Alastarolla, mutta siirtymät ovat vielä toistaiseksi ajamalla.

LM sanoi:
Ihan keskeltä kulunut maantiellä melkein loppuun. Mikähän takanen olisi hyvä seuraavaksi?

Miksi tuo sama Michelin ei kelpaisi? Ei tuo minusta mitenkään pahalta näyttänyt.
GP503 myi noita varsin hyvään hintaan ainakin keväällä.

Pirellin Rosso Corsa II taitaa olla aika lähelle vastaava.

No sinänsä kyllä samakin kelpaa, en vain oikein osaa tulkita tuota pintaa itse tuolta reunan läheltä missä on kaikkea muhjua

LM sanoi:
No sinänsä kyllä samakin kelpaa, en vain oikein osaa tulkita tuota pintaa itse tuolta reunan läheltä missä on kaikkea muhjua

Jos nuo makkarat lähtee pyyhkimällä helposti pois, se saattaisi viitata liian alhaiseen rungon lämpötilaan tuon pehmeän reunaseoksen osalta.
Edit: oikea reuna näyttäisi saaneen vähän paremmin lämpöä ja selittynee mutkien määrän ja luonteen erolla vas/oik.

Tiesittekö muuten että suoran apexi on aina suoran puolessa välissä.

LM sanoi:

Johonkin sen renkaasta irtoavan kuminkin pitää mennä ja normaalistihan se menee renkaan sivuseinän ja kulutuspinnan kulmaan palloiksi ja lentelee siitä sitten tangentin suuntaan. Jos kallistusvaroja jää käyttämättä niin sitten sitä kumia on leveämmällä alueella. Noiden kuvien perusteella näyttää rengas muuten ihan ok:lta, mutta ehkä vähän on saattanut olla liikaa painetta -> pinta karvan sulaa -> enempi tota kumimujua renkaan pinnassa.

LM sanoi:
Otan uuden samanlaisen ja kokeilen pudottaa painetta.

Minulla repeili tuo RS takana ja todennäköisesti liian paineen takia. Ajoin samoilla 1,9 barin suosituspaineilla kuin sinäkin. En uskaltanut tiputtaa painetta tarpeeksi ja se koitui lopulta renkaan tuhoksi. Muistelen (!) että olisin tiputtanut 1,8 barin luokille, joka ei riittänyt. Tämä siis Ahvenistolla. Alastarolla toimi hyvin, vaikka luultavasti sielläkin olisi voinut vähän tiputtaa painetta tuosta 1,9 barista. Muuten ei ole pahaa sanottavaa renkaasta. Toimii noilla kierrosajoillasi mainiosti, lämpenee nopeasti ja sai kantata reunaan asti ilman lipsumisia.

Sama liiallisen paineen ongelma oli tällä hetkellä alla olevassa GP Racerin takarenkaassakin. Tällä kertaa riitti kantti tiputtaa painetta useamman kerran kun samalla seurasi miten rengas reagoi. Ilman Nitrouksen apua tuskin olisi tullut tälläkään kertaa tiputettua tarpeeksi alas.

Ihan mukava näytöskierros ku pääsin nopean ryhmän rajasta 6 sekunnin päähän katunakeilla bussilla. Ois menny vielä reilua sekuntia lujempaa mutta tuli 2 heppua tielle.

Jokohan sit ens kesänä pääsis siihen AT3 kun piti alkukesästä luopua kalustotappioden vuoksi.
Teemu oli sitä mieltä että AT4 olis sopivampi mut Alastaron 1.38-1.40 vähän mietityttää AT4 suhteen, siitä on kuitenkin pitkä matka vielä 1.30 aikoihin. Botnia meni yllättävänkin hyvin n. 2.03 neulansilmän ja kikkamutkien mummoiluista huolimatta ja ohan tostakin vielä matkaa siihen 1.55 aikaan.
Mitäs mieltä tosta muut?

jarhe sanoi:
Jokohan sit ens kesänä pääsis siihen AT3 kun piti alkukesästä luopua kalustotappioden vuoksi.
Teemu oli sitä mieltä että AT4 olis sopivampi mut Alastaron 1.38-1.40 vähän mietityttää AT4 suhteen, siitä on kuitenkin pitkä matka vielä 1.30 aikoihin. Botnia meni yllättävänkin hyvin n. 2.03 neulansilmän ja kikkamutkien mummoiluista huolimatta ja ohan tostakin vielä matkaa siihen 1.55 aikaan.
Mitäs mieltä tosta muut?
Enpä osaa tuohon sanoa mitään ku en ole virallinen kouluttaja ni en tunne tuota rakennetta niin hyvin.

jarhe sanoi:
No saadaan tähän varmaan "virallinenkin" vastaus jossain kohtaa :)

En ole kertaakaan kuullut palautteissa että olisi ollut turha reissu ATIII. Yleensä vauhti on hallittavampaa kun ihan ne perus asiat on hanskassa.

marko.fzs sanoi:
En ole kertaakaan kuullut palautteissa että olisi ollut turha reissu ATIII. Yleensä vauhti on hallittavampaa kun ihan ne perus asiat on hanskassa.

Hyvä, tähän suuntaan itsekin olin kallistumassa :thumbup:

Nyt kaipaisin viime tingan vinkkejä oman ajon kehitykseen tulevalle Alastaron viikonlopulle.
Pyöränä siis vähän päivitelty Monster 695, eli ton kovempaa se ei kiihdy, joten jostain muualta pitäs taikoa sekunteja.
Alla olevasta videosta poiketen ajan nyt keskinopeessa jottei ruuhkat sekoita omaa ajoa ( 1-2 puhdasta kierrosta per setti),
ja voisi saada tehokkaampaa treeniä.
Puhtaiden kierrosten ajat olleet kohtuullisen ruuhkaisessa keskihitaassa 1.41-1.43.
Ajo tuntuu kohtuullisen rennolta, poislukien paskan kropan käytön oikealle kääntyvissä mutkissa.

Aiemmin sain jo Scuubalta pari hyvää perusjuttua kaasun käyttöön liittyen:
"Kolmosessa, palmasissa, lemminkäisessä: Odota puol sekkaa lisää ett mopo ehtii kääntyy ja vasta sit kaasulle.
Kikkamutkan ylämäessä hellitä kaasua ihan hetkeksi, sen verran että mopo kääntyy sinne oikeeseen reunaan. Älä aja kaasulla sen mäen yli."

Renkaina Rosso Corsa 2:set, joten niiden puolesta ei oo hätää (kylmäpaineet oli viimeksi E: 2,2 T: 2,0 bar.)

Tuossa videossa omatekele gps-mokkula vittuilee ilmeisesti BT:n suhteen ja data on kamalaa katsottavaa.
Tälle reissulle tulee sentään kunnollinen mokkula.

Kerberos sanoi:
Nyt kaipaisin viime tingan vinkkejä oman ajon kehitykseen tulevalle Alastaron viikonlopulle.
Pyöränä siis vähän päivitelty Monster 695, eli ton kovempaa se ei kiihdy, joten jostain muualta pitäs taikoa sekunteja.
Alla olevasta videosta poiketen ajan nyt keskinopeessa jottei ruuhkat sekoita omaa ajoa ( 1-2 puhdasta kierrosta per setti),
ja voisi saada tehokkaampaa treeniä.
Puhtaiden kierrosten ajat olleet kohtuullisen ruuhkaisessa keskihitaassa 1.41-1.43.
Ajo tuntuu kohtuullisen rennolta, poislukien paskan kropan käytön oikealle kääntyvissä mutkissa.[/video]

Todennäköisesti jo siitä että pääsee ajamaan omaa lujaa tippuu sekunteja. Mun mielestä noi linjat on niin hyvät ettei jää jäljelle kuin ajaa mutkat lujempaa, kuinka paljon jää sun itses arvioitavaksi. Porukkalla on varmasti intoa enemmän kuin tarpeeksi Orgin viimeisillä päivillä joten varmasti sattuu ja tapahtuu.

Back