• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nitrous sanoi:
Uudella pinnalla pystyy kolmosen ajaa sen verran kovempaa, että kannattaa käyttää leveemmälti rataa kolmosen sisään menossa. Kakkonen about keskelle rataa ulos.
Aa... onko se kallistus loiventunu? Ennenhä se vietti pikkasen ulospäin.

Kai tää keskiryhmän keskusteluun kuuluu.

Nettivideoista saa toki jotain kuvaa ja välillä hyödyllisikiäkin vinkkejä. Mikään ei silti voita käytännön opetusta ja harjoittelua. Mulla lähti pari viikkoa sitten Alastarossa 5,6 sek Tumpin vetämällä AT4:lla (nojoo, kertoo kuskistakin jotain :D). Mut nyt on lisäksi keinot olemassa seuraavaan saman kokoiseen pudotukseen eli voin lämpimästi suositella. Noin pienellä rahalla saa samanlaista vastinetta mistään :thumbup:

KawaJava sanoi:
Onks tossa mun ylempänä olevassa videossa 3:30 jälkeen sinne päinkään toi kakkonen?
Aiemmin saa avata kaasun. Tuut melkoisen sisämutkasta ulos T2:sta... Keskeltä rataa saa tulla ulos ja silti ehdit niin halutessas sinne oikeaan reunaan.

mollila sanoi:
Kai tää keskiryhmän keskusteluun kuuluu.

Nettivideoista saa toki jotain kuvaa ja välillä hyödyllisikiäkin vinkkejä. Mikään ei silti voita käytännön opetusta ja harjoittelua. Mulla lähti pari viikkoa sitten Alastarossa 5,6 sek Tumpin vetämällä AT4:lla (nojoo, kertoo kuskistakin jotain :D). Mut nyt on lisäksi keinot olemassa seuraavaan saman kokoiseen pudotukseen eli voin lämpimästi suositella. Noin pienellä rahalla saa samanlaista vastinetta mistään :thumbup:

Täytyy ehdottomasti hyödyntää, kun tollasia järjestetään. Menee vaan väkisin ensi kaudelle mun kohdalla.

mollila sanoi:
Mulla lähti pari viikkoa sitten Alastarossa 5,6 sek Tumpin vetämällä AT4:lla (nojoo, kertoo kuskistakin jotain :D). Mut nyt on lisäksi keinot olemassa seuraavaan saman kokoiseen pudotukseen
Tähän lausuntoon sellainen muistisääntö että saman gainin aikaansaaminen vaatii 2x effortin kuin se edellinen vastaava gain.

Eli suomeksi : 1:40 ---> 1:35 vaatii vaikkapa 50 kierrosta
ni seuraava 5 sekuntia eli 1:35 ---> 1:30 vaatii 100 kierrosta
ja 1:30 ---> 1:25 vaatii 200 kierrosta

JA EI EI JA EI!! TUO EI OLE MIKÄÄN ABSOLUUTTINEN LUKU!
Vaan tarkoitan että mikä ikinä onkaan se kierrosmäärä minkä joku tarvitsi gainiin X niin sama määrä gainia siitä eteenpäin vaatii 2x panostuksen.

mollila sanoi:
Mulla lähti pari viikkoa sitten Alastarossa 5,6 sek Tumpin vetämällä AT4:lla (nojoo, kertoo kuskistakin jotain :D). Mut nyt on lisäksi keinot olemassa seuraavaan saman kokoiseen pudotukseen eli voin lämpimästi suositella.

Olit kyllä loistava esimerkki siitä, kuinka koulutus ja kurssilainen kohtaavat. Periaatteessa sulla oli paketti kasassa ja osaaminen olemassa, mutta ei oikein hajua miten sitä ajamista toteutetaan. Tais olla vissiin ekan tai tokan setin jälkeen, kun sanoin, että sun kierrosajasta saa helposti 5s pois, kun maltat tänään kuunnella ja keskittyä ajamiseen. Eikä se tapahdu riskitasoa nostamalla, vaan pikemminkin laskemalla 😁

Varmaankin eniten noissa koulutuksissa ratkaisee asenne, se että on valmis ottamaan ohjeita vastaan ja osaa luopua tietyistä vanhoista tottumuksista. Siinä mielessä keskiryhmän nopeamman pään kuskit ovat otollista maaperää, että tämmöistä kehitystä on mahdollista tapahtua yhden rataviikonlopun aikana 😊

PrivateeR sanoi:
Itse vastaisin tuohon että kyllä, kannattaa uhrata vauhdit T2:sta mutta ei niin paljoa että pääset T3 ulkoreunaan koska häviät turhaan aikaa pyrkimällä sinne ihan oikealle.... Keskeltä T2 exitiä T3 keskeltä entryyn on ainakin oma muistisääntöni tossa kompleksissa, toki ei täysin kirjaimellisesti. Jos sieltä T2 tykittää täysiä pihalle käyttäen koko radan, ni T3 entry menee täysin vituilleen, ja jos T3 väkisin haluaa sinne oikeaan reunaan entryyn, ni todnäk T2 exit vauhdit on niin kuraa että aika paloi siihen.

Tämä on vähän semmoinen kuski pyörä kohtainen kysymys kai. Mä ajan 2 niin hiljaa että saan suoran avauksen 2 ja 3 väliin. 3 sisään meno ihan sinne oikeaan reunaan. Tuo kohta on semmoinen että se kannattaa kysyä herra kellolta. Mulle se on aina neuvonut noin. Nopeiten pääsee 1:stä palmasiin.

marko.fzs sanoi:
Tämä on vähän semmoinen kuski pyörä kohtainen kysymys kai. Mä ajan 2 niin hiljaa että saan suoran avauksen 2 ja 3 väliin. 3 sisään meno ihan sinne oikeaan reunaan. Tuo kohta on semmoinen että se kannattaa kysyä herra kellolta. Mulle se on aina neuvonut noin. Nopeiten pääsee 1:stä palmasiin.
Itselläni on 2 referenssiä tuohon mutkaan. Toinen on Superbike kilparenkailla ja toinen on Hayabusa kakspäällä katurenkailla. Kummallekin tuo mun mainitsema tapa antoi parhaan sektoriajan.

Tosin nyt Nitrous sanoi että uudella pinnoitteella kolmosessa voittaa ku hakee ulkoa, joten nyky pinnoitteella en pysty sanomaan ku en oo siihen koskenut enkä tule pystymään tänä vuonna

PrivateeR sanoi:
Itselläni on 2 referenssiä tuohon mutkaan. Toinen on Superbike kilparenkailla ja toinen on Hayabusa kakspäällä katurenkailla. Kummallekin tuo mun mainitsema tapa antoi parhaan sektoriajan.

Tosin nyt Nitrous sanoi että uudella pinnoitteella kolmosessa voittaa ku hakee ulkoa, joten nyky pinnoitteella en pysty sanomaan ku en oo siihen koskenut enkä tule pystymään tänä vuonna

Katoppa joskus tuo sektori niin että alkaa 1 apeksista ja loppuu palmasin apeksiin. Ja sitten kokeilet kumpaakin tyyliä. Mä voittaisin vielä enemmän aikaa jos en mummoilis tuota nopeaa oikeaa. Mut vanha ja väsynyt niin ei uskalla.

LM sanoi:
Olisiko arvon raadilla antaa jotain kehittävää palautetta ajostani:

Miks ihmeessä sä et vaihda vaihteita?

Ajoasento ja liikkuminen pyörän päällä on vauhtiin nähden tosi hyvää. Ajolinja himpan hassu muutamassa paikassa ja avaukset sekä jarrut aika pehmosia. Eväät tossa olis aika reiluunkin vauhdin kasvattamiseen.

Kannattaa ihan ensimmäiseksi oppia pois kaasun avaamisesta pyörä kallellaan, ennen kuin pyörä on mutkassa kääntynyt kohti sitä suuntaa mihin olet menossa. Esimerkkinä ekan kierroksen kahvilan mutka.

Jo tuolla vauhdilla on riski kaadosta olemassa, pikkusen kun vauhti nousee, niin alat olla jonon kärjessä kun kaatoja tarjoillaan.

Tumppi sanoi:
Kannattaa ihan ensimmäiseksi oppia pois kaasun avaamisesta pyörä kallellaan, ennen kuin pyörä on mutkassa kääntynyt kohti sitä suuntaa mihin olet menossa. Esimerkkinä ekan kierroksen kahvilan mutka.

Jo tuolla vauhdilla on riski kaadosta olemassa, pikkusen kun vauhti nousee, niin alat olla jonon kärjessä kun kaatoja tarjoillaan.

Tälle komppia. Pitää vaan malttaa sen kaasun kanssa vaikka kuinka tekisi mieli jo avata. Kemoran päivillä se nyt viimeinkin alkoi omaan kaaliin upota. Kiitos vielä kouluttajille ja foorumilaisille opastuksesta ja neuvoista.

t. nimim. kokemusta on (ja molemmille kyljille...)

Kiitos palautteista Nitrous, Tumppi ja IlluH!

Yritän ottaa vaihteita mukaan peliin, käytännössä varmaan ensin pykälää isommalle ennen molempia vauhtimutkia.

Eli avausta myöhemmäksi, mutta kovemmaksi, ja tiukemmat jarrut.

LM sanoi:
Kiitos palautteista Nitrous, Tumppi ja IlluH!

Yritän ottaa vaihteita mukaan peliin, käytännössä varmaan ensin pykälää isommalle ennen molempia vauhtimutkia.

Eli avausta myöhemmäksi, mutta kovemmaksi, ja tiukemmat jarrut.

Jarruja ei kannata lähteä kiristämään ennen kuin mutkanopeus alkaa olemaan oikeella tontilla. Ja avausta ei kannata koventaa ennen kuin olet varma, että saat pidettyä pyörän linjalla. Vasta kun linja on ok, kannattaa panostaa kovuuteen.

LM sanoi:
Eli avausta myöhemmäksi, mutta kovemmaksi
Jos avaat apeksista, ja huomaat että avasit liian aikaisin, niin yllätys yllätys, liian aikainen apeksi, eli väärä ajolinja. Korjaa ajolinja (myöhäisempi taitto ja sen seurauksena myöhäisempi apeksi), niin avauskohtakin siirtyy sen mukana (myöhäisemmäksi). Eli jos ajolinja on oikea, niin avauskin lähtee oikeasta paikasta automaattisesti.
Ja lineaarinen avaus, ei kovempi. Se vauhti ei oo siinä avauksessa ja kaasun vääntämisessä, vaan ajolinjassa (varsinkin jarrumerkin ja apeksin välisessä ajolinjassa).

Re: Keskiryhmän kuskit

Täällä toinen 636 kuski ja ensimmäistä kesää ratoja kierrän. Nöyränä kaipaan vinkkejä kun tuntuu kehitys jumahtaneen, vikmeisiltä kolmelta päivältä oma paras 1.36 alastarolla ja ohessa viimeiseltä päivältä kuvaa. Ensimmäiset pari kierrosta renkaiden lämmittelyä.

Omille virheille kun helposti muuttuu sokeaksi olisi hienoa jos joku osaisi kertoa mihin kannattaa keskittyä vauhdin kasvattamiseksi turvallisesti.

https://youtu.be/tJtKpddV5k8

Kiitos palautteista Nitrous ja Scuuba!

Eli ajolinjan treenaus jatkuu ja taittopaikkoja siirretään sen perusteella mistä apeksi edellisellä kierroksella löytyi.

Jarrutuksia ei lähdetä tiukentamaan, ja kaasunkäyttö menee erityistarkkailuun että pysyy kiinni kunnes mopo osoittaa sopivaan suuntaan.

Lisäksi pyritään käyttämään vaihteita niin ettei huudateta rajoittajaa vasten.

Back