• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kesäkuussa lähtijät; minne olette menossa? Norja vai Eurooppa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Weeble sanoi:
Pyörä kuljetusliikkeen kyytiin, lento pelipaikoille ja ajelee himaan.

Varmasti ihan hyvä vaihtoehto, mut ei mulle; koska tykkään myös siitä ajovaiheesta. Ja Euroopassa
on sen verta laaja tieverkosto ettei paljoa vaivaa tarvi nähä niin pääsee melko eri reittiä takas kiertämättä välttämättä montakaan sataa kilsaa.

Pari vuotta sitten toukokuun loppupuolella Alpeilla käydessä osa solateistä oli vielä suljettuna. Vaan on sitä keskikesälläkin räntää joskus niskaansa saanut. Tuuristahan se osin on kiinni, minkälaiset kelit sattuvat reissuun. Siksipä ei ole kovin sitovaa reittisuunnitelmaa tullut tehtyäkään.
Mitä tulee tuohon läpiajoon, kai se käytettävissä oleva aika on ratkaiseva. Itsekin siihen ratkaisuun muutaman kerran päätyneenä, eikä se silti estä nauttimasta matkasta. Vaan paljon mielenkiintoista löytyy Alppien yläpuoleltakin, eivät ne mutkatiet ainoa autuus ole.

Kesäkuun alussa kannattaa jättää Sveitsin korkeimmat solat väliin. Ne eivät yleensä ole silloin vielä auki, siis Andermattin ympäristön tiet. Mutta pomminvarma kohde silloin on Itävallan alppitiet ja Italian Dolomiitit eli Bolzanosta itäänpäin. Siellä on kaikki alppitiet auki silloin, hyvä alueen kartta vaan haltuun paikalliselta huoltamolta max. 1:250000 -mittakaavalla ja eikun reitin tekoon...:orgmp2::orgmp2::)

Noissa on ekalle reissulle ihan kyllin hienoa ajettavaa ja koettavaa. Ja suosittelen alppialueella käyttämään majapaikkoina ns. biker-hotelleja. Niissä olet ykkösluokan vieras aina, palvelut on motoristille sovitettu ja myös pyörän pesu ja jos tarvetta niin pienet fixauksetkin hoituu. Ja jos tulee ongelmaa rengas- ym. asioissa, isäntä tietää ja tuntee aina lähimmän ja halvimman prätkäliikkeen josta rengashommat tai huolto hoituu.:orgmp2:

Pitkät ajopätkät pohjoiseen, valoa riittää illallakin. Tukholmasta pääsee lautalta ennen aamuruuhkaa matkaan, hyvällä matkavauhdilla ja pienillä tauoilla pääsee Kasselin ohi. Minulla oli jo Lybeckissä varaus, olisi ollut vielä valoa ja ajohaluja pariksi tunniksi. Useita taukojakin oli. Kuinka paljon Kasselin ohi.. riippuu kuskista. Gardalle mennessä olisi matkalla Stelvio, mutta lieneekö vielä auki tuolloin, ajopäivän sääennusteesta voisi tarkistaa. Tämä kun on se tunnetuin passo niin kannattaa käydä vatkaamassa 20km neulansilmää ylös ja toiset alas http://www.dangerousroads.org/europe/italy/58-passo-dello-stelvio-italy.html . Pohjoisesta ylös on helpompi suunta.

4-5 päivää jää Pohjois-Italian kartoitukseen, kohdevinkkejä on täällä foorumilla paljon. Takaisin taas yhden pysähdyksen taktiikalla. Autoliitolta vielä AL-Turva, niin tiepalvelu toimii suomalaisen puhelinnumeron kautta, mikäli sattuisi jotain yllättävää tapahtumaan.

Peking sanoi:
Mä en ymmärrä kyllä mitä hienoa on mennä etelään ajelemaan ja koittaa ajaa mahdollisimman monta kilometriä päivässä. Se on maisemien tuhlaamista. Mulla reitit on sellasia 350km keskimäärin, joku päivä hiukan pidempi. Saksan läpiajon nopeasti ymmärrän mut kun aletaan tulla etelämpään niin pitäis alkaa katella ympärilleen.

Ei taida monellakaan olla päätavoitteena että ajaisi mahdollisimman pitkiä päivämatkoja vaan se on enempi matkaan käytettävissä olevan ajan sanelema juttu että tulee välillä pitempiä siirtymiä jos on tavoitteena jossain etelämpänä käydä. Vai meinaatko että pitäis jäädä vain suomeen pyörimään jos ei ole aikaa? Mun mielestä reissuun lähteminen ja ajaminen on aina hieno juttu matkan pituudesta tai kohteesta riippumatta :thumbup:

Peking sanoi:
Mä en ymmärrä kyllä mitä hienoa on mennä etelään ajelemaan ja koittaa ajaa mahdollisimman monta kilometriä päivässä. Se on maisemien tuhlaamista. Mulla reitit on sellasia 350km keskimäärin, joku päivä hiukan pidempi. Saksan läpiajon nopeasti ymmärrän mut kun aletaan tulla etelämpään niin pitäis alkaa katella ympärilleen.

Minusta ainakin on ihan hiton hauskaa se itse ajaminen, ihan sen takia tulee niitä kilometrejä myös siellä itse "pelipaikallakin" suht reippaasti :orgmp:

esim. viime kesän reissus 23 päivää / n. 12 tkm.
Näistä vain 2 päivää jolloin en ajannu, ja sekin ku oltiin kattomassa MotoGP:st mallia miten isot pojat ajaa isookovaa :wanna:

woke sanoi:
Ei taida monellakaan olla päätavoitteena että ajaisi mahdollisimman pitkiä päivämatkoja vaan se on enempi matkaan käytettävissä olevan ajan sanelema juttu että tulee välillä pitempiä siirtymiä jos on tavoitteena jossain etelämpänä käydä. Vai meinaatko että pitäis jäädä vain suomeen pyörimään jos ei ole aikaa? Mun mielestä reissuun lähteminen ja ajaminen on aina hieno juttu matkan pituudesta tai kohteesta riippumatta :thumbup:

Olen edelleen sitä mieltä että kaikki yli 500km päivät etelässä ajettua on ihan liikaa. Mulla on ainakin kohteet silleen suunnitelu että joka paikassa on jotain kattomista. Jos vaan tarkoituksena on suorittaa mahdollisimman nopeasti mahdollisimman pitkä lenkki epäilen onko kovin järkevää, ei näe mitään muuta kuin tietä. Osa matkailusta on myös sitä että pysähtelee, käy kenties jossain muuallakin kuin Raststättellä. Mulla on tapana ollut mennä löysällä aikataululla, poislukien Saksan läpiajo, sielläkin kävin viime vuonna silti katsomassa suuria kaupunkeja matkan varrella. Kannattaa mennä ennemmin ajan kanssa kuin vitunmoisella kiireellä. En ole sanonut missään ettei kannata lähteä. Sanoin ainoastaan että suoritusten hakeminen etelänreissulla ei ole mielestäni järkevää.
Jokainen menee tietty tyylillään, mut itse en aio ajaa pitkiä pätkiä, ennemminkin pienempiä teitä.

Viimeksi muokattu:
jleino sanoi:
Hei,

Pistänpä tällaisen pystyyn, koska tuossa touko- heinäkuun vaihteessa lähden jompaankumpaan, todennäköisesti tuttuun Norjaan. Siellä rauhassa kierrellen ja kuvaillen Trollstigen, Geiranger, Odda -linjalla pikkuteitä kierrelle.

Toinen vaihtoehto Italiaan kohti Gardaa mutta sinne ei yksin taida olla hyvä lähteä. Kartoitan tällä ketjulla josko joku muukin täällä samanlaisia suunnitelmia samoihin aikoihin hautoo niin mukava olisi ajatuksia vaihtaa ja tiedä vaikka kimpassakin suunnitella.

Pyöränä FJR ja parit Iron Butit ajettu joten kilsat ei väsytä päivää kohden! Viikko tai vähän enemmän olisi mahdollista tähän reissuun käyttää. Saas nähdä mitä jännää sitä tänä kesänä:jpstyle:

Heitin muutama vuosi sitten parin viikon extempore-tourin Alpeille ja Gardalle, toukokuun loppupuolella. Yksin, eka kertaa elämässäni ulkomailla prätkällä. Suosittelen kaikille. Tehkää vaikka ryöstömurha että pääsette reissuun.

-Jukkis- sanoi:
Heitin muutama vuosi sitten parin viikon extempore-tourin Alpeille ja Gardalle, toukokuun loppupuolella. Yksin, eka kertaa elämässäni ulkomailla prätkällä. Suosittelen kaikille. Tehkää vaikka ryöstömurha että pääsette reissuun.

Oltiin kanssa gardalla viime vuonna kesäkuun loppupuolella 3 päivää paikoillaan. Käytiin siinä Venetsiassa ja hiukan jossain siinä Peschieran ympärillä mopoilemassa. Muuten ajeltiin alpeilla iltalia - sveitsi ja pohjois saksassa. Hienoa puuhaa, älkää käsittäkö että olisin sitä mieltä ettei kannata lähteä jos aikaa ei ole, aina kannattaa lähteä. Tomtom toimi hienosti alpeilla ja eteläeuroopassa, Kölnissä ja joissain suuremmissa kaupungeissa oli hiukan ongelmia navigoinnin suhteen vaikka kartat oli päivitetty. Paperikartta aina mukaan, ja kannattaa katsoa netistä jos jossain on suurempia tietöitä. Esim. viime vuonna Berliinin alapuolella oli pohjoiseen suuntaan mielettömät tietyöruuhkat. Motskarilla tietty voi mennä keskeltä, mut silti.

Ajomääristä olen sitä mieltä vankasti ajan mitä ajan en tarvitte mutten neuvoja tai mielipiteitä siihen. Ja kyllä kesäkuussa nokka kohti Itävaltaa ja Unkaria.

Juu, olkaa tarkkana sielä reissussa, ettei tule väärin matkailtua!
Harmittaaha se sit raakasti, etenkin jos vielä jälkeenpäin kuulee, et mite se reissu ois pitänyt tehä!:no:

"Where ever I ride, there I ám"...... :orgmp:

Hehheh, täytyypä välttää väärin matkailua :)- Paljon on kuitenkin tämän foorumin reittivinkeistä ollut apua suunnittelussa joka on jo osaltaan hyvinkin hauskaa puuhaa. Loppu on sitten siitä lopusta kiinni ja moporeissut on aina ykkösiä, satoi tai paistoi! :orgmp:

Sen verran heitän vielä kommenttia aiempiin liittyen, että minä henkilökohtaisesti tykkään ajaa sinne pelipaikoille juurikin sen ajamisen takia. Ne vedetään pitkinä siivuina just siksi kun ei aikaa ole enempää käyttää. Perillä lunkimmin ja olen huomannut että reissussa on hyvä olla aina päämäärä jossa voi lepäillä ja katella rauhassa ympärilleen kameran kanssa. Viime kesänä meni reissu myös niin, että rautaperseenä vedettiin mennen-tullen ja perilläkin naatiskeltiin ajaen. Tähänastisista reissuista ehdottomasti paras, vaikka ajomäärät oli aika kovia/päivä vaikka joku sanoi, ettei Norjassa voi muka ajaa kolmeasataa kilometriä enempää päivässä. Kukin tavallaan.

Ne kuukauden reissut odottaa vielä sitä kun mukelot on vähän isompia. Aivan huikeita juttuja äijät tänne kirjoitelleet ja niitä vielä tässä vaiheessa täällä vesikielellä lukien :thumbup:

Joskus lätisin naamakkain Suomussalmelaisen harrastajan kanssa. Hän vain pyysi reissun pituus -keskusteluissa huomioimaan että normi eteläsuomalaiseen verrattuna heillä tulee ajopäivä lisää suuntaansa pelkästään kotipaikkakunnan sijainnista johtuen.

-Aki- sanoi:
uuh...kesäkuun lopussa nokka kohti norjaa.. eka reissu tolleen rajojen yli :rakastunut:
ekat yöt bookattu jo , nam :thumbup:

edit: ja on muuten norjan hyttet yms pikasesti täynnä heinäkuussa, HUH , saa kyllä jo varailla mestat nyt

Me buukattiin mobiilisti illasta booking.com ja hotles.com kautta, hyvin löyty aina joku mesta :) Varsin hauskojakin, kun kriteerinä oli halpuus :D

Yksi oli mm. sellainen mökki viritelmä josta puuttui puoli seinää, ja siihen oli istutettu asuntovaunu :)

Kesäkuun ekalla viikolla olisi tarkoitus lähteä kiertämään Itämerta. Olen kytännyt Autozug:n hintoja välille Hampuri-Lörrach. Nyt kun ostaisi ilman palautusoikeutta hinta olisi 130 € paikkeilla. Pari viikkoa sitten halvin tarjous oli 300 €. Toukokuun alussa uskaltanee tilata lipun jos vielä noin halvalla saa. Tuossa vaihtoehdossa ehtii käydä Reeperbahnin Hesessä ja tutustua Hampuriin yleisemminkin.

Toinen vaihtoehto on lähteä iltapäivän lautalla Tallinnaan ja ajaa yöksi Liettuaan. Siitä sitten seuraavana päivänä huuhtomaan pölyjä tänne.

Loppumatkan yritän väistellä kiinnostavia kohteita ja mutkaisia teitä Alpeilla, Dolomiiteillä ja Tatralla, joko myötä- tai vastapäivään kiertäen.

tontze sanoi:
Me buukattiin mobiilisti illasta booking.com ja hotles.com kautta, hyvin löyty aina joku mesta :) Varsin hauskojakin, kun kriteerinä oli halpuus :D

Yksi oli mm. sellainen mökki viritelmä josta puuttui puoli seinää, ja siihen oli istutettu asuntovaunu :)

Viime reissulla meillä oli niin halpa ja pieni huone sellasen saksalaisen talon yläkerrassa, että piti istua paskalla ovi auki. Toki sitten oli myös parempia hotelleja ja pari kylpylähotellia. Yleensä ollaan otettu pari hyvää ja sit loput noita halvimpia paskoja.

Back