• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kemora 31.8.-1.9.2013 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hlin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
wbaum sanoi:
Kohdassa 2:10 ohitat paluusuoran jälkeisessä vasurissa pyörän. Näyttäisi menevän hienosti. Minulle tehtiin vastaava ohitus lauantaina niin ikävästi että ajattelin jakaa tilanteen vielä tänne. Ohitus jäi siis liian myöhään ja joku tuuttasi tuolla lähellä oikealle kääntyvän mutkan sisäkantteria ohi. Pyörässäni on sattuneesta syystä sen verran kova meteli, etten mitään kuullut ja katsekin oli vielä eteen joten en tiennyt pyörästä ennenkuin oli rinnalla ja olin vaihtamassa puolta. Juuri samalla hetkellä olin siis kääntämässä pyörää puolelta toiselle mikä korkeassa SMC:ssä on sellainen aika reilu siirtymä oikealle. Jätin kääntämättä kun kerkesin juuri ja juuri tuon lähestyjän silmäkulmasta huomaamaan. La aamun ajo tökki ja hitauttani olin tulppana, mutta silti malttia pitäisi ohittajilla olla. Seuraava hyvä ohituspaikka on tuossa mäen päällä , kun se hitaampi ajautuu ulos. Varsinkin supermoto on helppo ohittaa millä tahansa suoralla. Harmi kyllä gopro bugitti ja tuo tilanne jäi tallentumatta, joten jäljelle jäi vain oma mielikuva siitä, että osuma oli todella lähellä. Voi toki olla, että olen väärässä ja aamulla hitaasti toimivan ajatuksen myötä ohitus oli vain pa¤kahalvausyllätys ja tuntui menneen läheltä. Noh oli ja meni. Kovin myöhäisten ohitusten välttäminen hitaammissa ryhmissä suunnanvaihtomutkissa jälkimmäisen mutkan sisäänemenossa oli tässä tarinassa pointti. Ei se, etteikö ohitettava voisi joustaa. Joustan aina jos tiedän että on syytä joustaa.

Ajatelma nro 2:
Ryhmän aikasuositus on tietääkseni jotain väliltä 1:35-1:2x ja jokunen matalaa 1:20 ajava voisi kai jo vaihtaa nopeaan? Tyypillisin vauhti tuntuisi orgin päivillä olevan keskiryhmässä tuo 1:25-1:28. Varmasti tympeä ohitella koko ajan jopa 10s hitaampia kuskeja.

Juutana sanoi:
Täytyy kompata Scuubaa. Helpommin sanottu kuin tehty.

Kolme kierrosta meni putkeen renkaat alle 15cm 2. mutkan sisäkanttarista, kunnes neljännellä kerralla kääntöpaikka osui ihan vähän liian aikaiseen (on muuten tarkkaa hommaa kuin pärekaton kulottaminen noissa vauhdeissa) ja iloisesti rodeota sisäkanttarin päältä. En suosittele kenellekään, mutta pirun hauskaa oli ne kolme kierrosta jotka osui nappiin... :D

Mulla on ollu taktiikkana tulla niin kovaa kakkoseen, ettei ehdi kääntää sisäkanttariin. Tuloksena edelliseltä reissulta youtube-video. Itse en suosittele tätä taktiikkaa :D

http://www.youtube.com/watch?v=ziBSwvkjURE

^Tuossa on jo käytetty rata maximaalisesti :D Hyvä ettet kaatunut.

Tuossa mutkassahan tais kaatua pahasti parikin kuskia kyseisenä viikonloppuna?

mjtee sanoi:
Ajatelma nro 2:
Ryhmän aikasuositus on tietääkseni jotain väliltä 1:35-1:2x ja jokunen matalaa 1:20 ajava voisi kai jo vaihtaa nopeaan? Tyypillisin vauhti tuntuisi orgin päivillä olevan keskiryhmässä tuo 1:25-1:28. Varmasti tympeä ohitella koko ajan jopa 10s hitaampia kuskeja.

Ajelin koko viikonlopun keskiryhmässä, ja nautin aivan suunnattomasti. Tietty, jos olisin koittanut kelloa vastaan ajaa hampaat irvessä (valehtelee, koittaa aina) kaikki setit, olisi ollut ikävää, mutta tilaa oli hyvin, ja loppujen lopuksi vaikeinta on ajaa hyviä kieeroksia silloin kun ohitettavia tulee usein eteen, ja ero vaan muutaman sekunnin.

Keskiryhmässä oli tilaa todella hyvin, ja mun mielestä siellä jo porukka ajelee hyvinkin loogisesti, mitä nyt henkilöiden välillä linjat vähän erilaiset. Sunnuntaina olisin varmaankin voinut nopsaan siirtyä, vaan kun en halunnut, kun kertoivat että siellä ruuhkaa enemmän. Viikonlopun paras aika oli mulle tosi hyvä odotuksiin nähden.

Olipas muuten jäätävä se kakkosmutkan kanttarin päällä ajelu tuossa ylempänä :D

mjtee sanoi:
Kohdassa 2:10 ohitat paluusuoran jälkeisessä vasurissa pyörän. Näyttäisi menevän hienosti. Minulle tehtiin vastaava ohitus lauantaina niin ikävästi että ajattelin jakaa tilanteen vielä tänne. Ohitus jäi siis liian myöhään ja joku tuuttasi tuolla lähellä oikealle kääntyvän mutkan sisäkantteria ohi. Pyörässäni on sattuneesta syystä sen verran kova meteli, etten mitään kuullut ja katsekin oli vielä eteen joten en tiennyt pyörästä ennenkuin oli rinnalla ja olin vaihtamassa puolta. Juuri samalla hetkellä olin siis kääntämässä pyörää puolelta toiselle mikä korkeassa SMC:ssä on sellainen aika reilu siirtymä oikealle. Jätin kääntämättä kun kerkesin juuri ja juuri tuon lähestyjän silmäkulmasta huomaamaan. La aamun ajo tökki ja hitauttani olin tulppana, mutta silti malttia pitäisi ohittajilla olla. Seuraava hyvä ohituspaikka on tuossa mäen päällä , kun se hitaampi ajautuu ulos. Varsinkin supermoto on helppo ohittaa millä tahansa suoralla. Harmi kyllä gopro bugitti ja tuo tilanne jäi tallentumatta, joten jäljelle jäi vain oma mielikuva siitä, että osuma oli todella lähellä. Voi toki olla, että olen väärässä ja aamulla hitaasti toimivan ajatuksen myötä ohitus oli vain pa¤kahalvausyllätys ja tuntui menneen läheltä. Noh oli ja meni. Kovin myöhäisten ohitusten välttäminen hitaammissa ryhmissä suunnanvaihtomutkissa jälkimmäisen mutkan sisäänemenossa oli tässä tarinassa pointti. Ei se, etteikö ohitettava voisi joustaa. Joustan aina jos tiedän että on syytä joustaa.

Näistä oli itseasiassa Soikkelin kanssa aika paljon juttua kun ajeltiin radalle ja takaisin. Muutamalle sankarille annettiin vastaavista suorituksista suhteellisen kovaäänistä suoraa palautetta.

Pääohjeena on ettei KOSKAAN lähdetä ohittamaan pienenevään väliin. Älkää menkö avauksessa ulkokanttarin ja pyörän väliin tai sisäkanttarille jo siinä vaiheessa kun toinen sinne on lähtenyt kääntämään. Ratapäivillä ei kellään voi olla niin kiire päästä edellä menevästä ohi, vaan aina on aikaa odottaa kunnollista ohituspaikkaa. Karusellin oikean jälkeenkään en missään nimessä suosittele vetämään oikealta ohi, sillä käytännössä kaikki ajaa kiinni siihen oikeaan kanttariin. Fiksumpaa on ohittaa ajamalla ohi vasemmalta ja jarruttamalla vasuriin aivan sisään.

Hyvä ohje ohittamiseen on se, että jos menet metrin vierestä, niin pitää päästä metri eteen jotta ohitettavalla on mahdollisuus nähdä sinut. Sama homma jos ohitat kahden metrin päästä, niin sinun pitää päästä kaksi metriä toisen edelle, jotta näyt samalla tavalla. Tästä syystä nopeassa ryhmässä ohitukset tehdään suhteellisen läheltä.

scuuba sanoi:
Suurin virhe mitä sä mun mielestä teet on se että sä et taita mutkiin, vaan hiiiitaaaasti alat kallistamaan/ valumaan kohti apeksia. Jolloin ajolinja on ihan päin persettä ja päädyt ajamaan mutkasta suoraan läpi ulkokanttareelle, koska joudut ajamaan mopo liian pystyssä väärän ajolinjan takia.
Eli ihan ensin, opettele taittamaan se mopo sinne mutkaan, jolloin sun ajos, ja ajolinja muuttuu ihan täysin.

Edit: Meinas ihan unohtuu. Ohituspaikat ja ohitukset sä haet mun mielestä todella mallikelpoisesti. Siitä helvetin iso plussa.
Joo kuulostaa fiksulta. Heti ykkösessä vissiin korostuu tämä. Kiits.

mjtee sanoi:
Kohdassa 2:10 ohitat paluusuoran jälkeisessä vasurissa pyörän. Näyttäisi menevän hienosti.
Varmaan ainut minkä tuossa ohitin, meni niin automaagisesti kun edessä oltiinkin ajoissa jarrulla. Näytti olevan suosittu ohituspaikka muilla, mutta en pidä itse siitä että tungetaan sisäkanttarin ja ohitettavan väliin niin odottelin mielummin tuonne mutkan tai pari myöhemmäksi. Varsinkin kun oli aika erilaiset ajolinjat tuossa mutkassa monilla.
Taffu sanoi:
Ihan selvästi mua jahtaat tuolla lopussa :) Mutta kiva nähdä videota takaapäinkin :orgmp:
Katoin että hyvää tahtia joku laskee siellä mutta ei meinannu päästä imuun kun aina joku välis :D Taidettiin jutella siinä lounaalla valkoisista punaperseisistä mopoista.

mattipoeka sanoi:
Kiitokset kaikille seurasta ja koulutukseen osallistuneille siitä, että jaksoivat kuunnella. Pyörää lainalleelle kaverille kans iso kiitos :)

ole hyvä, saitpahan ajella hyvällä mopolla jonkin aikaa..:p

wbaum sanoi:
Joo kuulostaa fiksulta. Heti ykkösessä vissiin korostuu tämä. Kiits.

Varmaan ainut minkä tuossa ohitin, meni niin automaagisesti kun edessä oltiinkin ajoissa jarrulla. Näytti olevan suosittu ohituspaikka muilla, mutta en pidä itse siitä että tungetaan sisäkanttarin ja ohitettavan väliin niin odottelin mielummin tuonne mutkan tai pari myöhemmäksi. Varsinkin kun oli aika erilaiset ajolinjat tuossa mutkassa monilla.

Katoin että hyvää tahtia joku laskee siellä mutta ei meinannu päästä imuun kun aina joku välis :D Taidettiin jutella siinä lounaalla valkoisista punaperseisistä mopoista.

Juu, sama sällihän tämä. Jos sulla on enemmän videota mun takaata, niin enemmän kuin mielelläni tihrustaisin :)

Taffu sanoi:
Juu, sama sällihän tämä. Jos sulla on enemmän videota mun takaata, niin enemmän kuin mielelläni tihrustaisin :)
Joo pitää vilaista jos näkyis. Meillä varmaan oli about sama tahti tuolla radalla niin ei varmaan olla törmätty kauheesti. Menit ainakin jossain sun videos ohi kun taas aloin laiskaksi ja liruttelin paluusuoran mutkaan.

wbaum sanoi:
Joo pitää vilaista jos näkyis. Meillä varmaan oli about sama tahti tuolla radalla niin ei varmaan olla törmätty kauheesti. Menit ainakin jossain sun videos ohi kun taas aloin laiskaksi ja liruttelin paluusuoran mutkaan.

Piti vallan plärätä, että missä noin on käynyt. Mutta olitkos sä tämä vaikeasti tavoitettava ja hankalasti ohitettava mopo:

http://youtu.be/82ORVn6kdfY?t=4m50s

Olisin päässyt jo pääsuoran jarrussa ohi, mutta unohdin pykältää isommalle ja paukutin kakkosella rajoitinta vasten :D

Taffu sanoi:
Piti vallan plärätä, että missä noin on käynyt. Mutta olitkos sä tämä vaikeasti tavoitettava ja hankalasti ohitettava mopo:

http://youtu.be/82ORVn6kdfY?t=4m50s

Olisin päässyt jo pääsuoran jarrussa ohi, mutta unohdin pykältää isommalle ja paukutin kakkosella rajoitinta vasten :D
Kappas joo, mähän näyn pitkään tuossa. Näemmä jarruissa saat mukavasti kiinni, pari naksuu myöhemmin aloin jarruttaa seuraavis seteis.

edit: ja ryssinhän mä tossa 3-4 mutkankin, pitäis painaa lujempaa, kun jää rataa noin paljo käyttämättä. Luulisin.

wbaum sanoi:
Kappas joo, mähän näyn pitkään tuossa. Näemmä jarruissa saat mukavasti kiinni, pari naksuu myöhemmin aloin jarruttaa seuraavis seteis.

edit: ja ryssinhän mä tossa 3-4 mutkankin, pitäis painaa lujempaa, kun jää rataa noin paljo käyttämättä. Luulisin.

Joo, sun pitäs antaa valua vähän ulommas tossa 3-4 mutkan välissä, taitto vähän myöhemmin 4:een ja sitten saat paremman ajolinjan 5 mutkaan ja se on kiva paikka ohitella :)

Meneekö tässä Goofy S ja tuo toinen vihreä kawa mitkä näkyvät tuossa Goofyn videolla?
http://www.youtube.com/watch?v=QvG1qGO6KJM - menikö vähän pitkäksi? :)

Minulla on todella syvältä tuo mountti mutta jos edes tuollainen kuvakulma kiinnostaa, niin taisin ajaa zetan perässä jossain vaiheessa lauantaina pidempäänkin.

Ville S. sanoi:
Tossa keskiryhmän ajelua Goofy S:n kuvakulmasta:
http://www.youtube.com/watch?v=8IxjbkW_mBI

Tämä oli se video, josta huomasin heti itsekin väärän asentoni kaarteissa. Valokuvakimarasta huomasi selvän parannuksen asennossa sunnuntain kahdelta viimeiseltä setiltä. Parannettavaa on paljon vielä kaarteiden haltuunotossakin, kun vertaa nopean ryhmän kuskien asentoihin ja kallistuskulmiin. Valokuvien laatu oli kyllä huikea!

Tässä pari videota lauantailta keskiryhmästä:

14:20 setti
17:20 setti

Kiitokset Taffulle lämppärien lainaamisesta viimeiselle setille. Taitaa mennä omat lämppärit hankintaan ensi kesää varten. Rytmi säilyi paremmin kun ei tarvinnut paria ensimmäistä kierrosta odotella renkaiden lämpiämistä.

Niin ja kiitokset järjestäjille!

Back