• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kemora 1.7. - 2.7.2017 (la-su)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jonezi sanoi:
Oli, ja mun kohdalla oli 10. Kierros kun lähti.

Nätisti se on kulunutkin...

En sun vauhteja tiedä, mutta muistelisin itse ajaneeni ko. renkaalla 1:20 pintaan super dukella. Rengas on testien ja oman kokemuksen perusteella SP:n tasoinen kiekko.

Miki sanoi:
En sun vauhteja tiedä, mutta muistelisin itse ajaneeni ko. renkaalla 1:20 pintaan super dukella. Rengas on testien ja oman kokemuksen perusteella SP:n tasoinen kiekko.

Semmosta 1:21-1:22, tais siellä pari nopeampaakin olla. Mut joo epäilen vähä tota renkaan antautumista.

Jonezi sanoi:
Semmosta 1:21-1:22, tais siellä pari nopeampaakin olla. Mut joo epäilen vähä tota renkaan antautumista.

Suosittelen siirtymistä oikeisiin seosrenkaisiin. Pirelli tarjoaa hyviä sc-seoksia (sc1 eteen ja sc1/sc2 taakse) ja dunlopilta vastaavasti med-hard taakse ja medium/soft eteen. Näillä pitäisi pärjätä hyvin suomen radoilla kelillä kuin kelillä. Vetomiehet ajaa katurenkaillakin kovaa, mutta taitotaso on erilainen. Paremmilla renkailla on kivempi ja turvallisempi ajaa, paremmat renkaat antavat paljon enemmin virheitä anteeksi, kun ei mennä jatkuvasti pidon äärirajoilla. Katurenkaan luisto on paljon äkkinäisempää ja vaikeammin tulkittavaa, pito usein karkaa yllättäen. Jälkiviisaana olisi pitänyt itsekin siirtyä paljon aiemmin seosrenkaisiin. Ajelin K3 tasoisilla renkailla 1.18 kemoralla. Seoskumit alle ja ensimmäisenä viikonloppuna ennätys vaihtui 1.14 alkuiseen.

vertzu sanoi:
Suosittelen siirtymistä oikeisiin seosrenkaisiin. Pirelli tarjoaa hyviä sc-seoksia (sc1 eteen ja sc1/sc2 taakse) ja dunlopilta vastaavasti med-hard taakse ja medium/soft eteen. Näillä pitäisi pärjätä hyvin suomen radoilla kelillä kuin kelillä. Vetomiehet ajaa katurenkaillakin kovaa, mutta taitotaso on erilainen. Paremmilla renkailla on kivempi ja turvallisempi ajaa, paremmat renkaat antavat paljon enemmin virheitä anteeksi, kun ei mennä jatkuvasti pidon äärirajoilla. Katurenkaan luisto on paljon äkkinäisempää ja vaikeammin tulkittavaa, pito usein karkaa yllättäen. Jälkiviisaana olisi pitänyt itsekin siirtyä paljon aiemmin seosrenkaisiin. Ajelin K3 tasoisilla renkailla 1.18 kemoralla. Seoskumit alle ja ensimmäisenä viikonloppuna ennätys vaihtui 1.14 alkuiseen.

Näin vähä meinasinkin. Eteen nyt tulee ens kemoralle sit sc1, taakse vielä k3 kun on yks käyttämätön hyllyssä.

Jonezi sanoi:
Näin vähä meinasinkin. Eteen nyt tulee ens kemoralle sit sc1, taakse vielä k3 kun on yks käyttämätön hyllyssä.

K3 menee varmasti järkihintaan kaupaksi. Parempi vaihtoehto olisi laittaa taaksekin oikea seoskumi. Uskon, että harrastuksesta nauttii paljon enemmän. Tärkeintä kuitenkin on tietää ja ymmärtää mitä on alla ja ajella sen mukaisesti. Kaljulla renkaalla turha roiskia jne.

vertzu sanoi:
Suosittelen siirtymistä oikeisiin seosrenkaisiin. Pirelli tarjoaa hyviä sc-seoksia (sc1 eteen ja sc1/sc2 taakse) ja dunlopilta vastaavasti med-hard taakse ja medium/soft eteen.

Onko Vertzu mitään kokemusta paljonko tuollaisilla renkailla ajaa kadulla? Toisten vanteiden hankkiminen tässä vaiheessa ei ole järkevää, mutta jos noilla kuivalla voi ajella kadulla edes kohtuullisia kilometrejä, niin ens kesäksi vois itsekin harkita... Ei ainakaan jää renkaista kiinni eteneminen :p

Knaku sanoi:
Onko Vertzu mitään kokemusta paljonko tuollaisilla renkailla ajaa kadulla? Toisten vanteiden hankkiminen tässä vaiheessa ei ole järkevää, mutta jos noilla kuivalla voi ajella kadulla edes kohtuullisia kilometrejä, niin ens kesäksi vois itsekin harkita... Ei ainakaan jää renkaista kiinni eteneminen :p

Kyllä noilla on ite ja muutkin ajanut saman kadulla mitä muillakin sporttirenkailla. Siis silloin kun tuli ratailtua sen verran vähemmän ettei renkaat mennyt vaihtoon sivulta kulumisen takia.. Kadulle vielä vähän ylipainetta ei ole pahaksi.

Jonezi sanoi:
Nii, kannattaahan se ny vetää sit haikkarit samaan kauppaan. Ja solari poikki, tai jotain muuta yhtä järkevää.
Ongelmahan tossa on se että mitä rennommin ja pehmeämmin ajat, sitä nopeammin ajat, ja se riittää kuumentamaan katurenkaan, jos asfaltti on kuuma.
Ja perä lähtee loppupäivästä alta, vaikka olet ajanut koko päivän samalla tavalla pehmeillä avauksilla (ja kuumentanut rengasta koko päivän) ja sä ihmettelet "Miksi...!?" No siksi kun piti "säästää".

Vaihtoehtoisesti voi ajaa seosrenkaalla, joka tuolla ajolla/ noissa lämmöissa tarjoaa hieman enemmän pitoa kuin katurengas. Ja sitten kun alkaa tykittää vielä huomattavasti enemmän täysiä, eli saa renkaalle lisää rasitusta -> lämpöä, niin se pääsee renkaan lämmön suhteen optimialueelle ja tarjoaa vielä hieman lisää pitoa.

Varsinkin kun sulla on jo lämppärit käytössä, niin haloo...?

Lämmön suhteen on aivan se ja sama millä renkaalla ajat, karrikoidusti molemmat lämpenee suht samalla tavalla. Mutta renkaan suhteen lämpö onkin sitten ihan eri planeetalta, eli kumpi toimii ja kumpi ei. Eli vaikka ajat molemmilla renkailla täysin samalla tavalla (yhtä paljon rasitusta/energiaa/lämpöä), niin siinä vaiheessa kun katurengas jo antautuu, niin seosrengas vasta tuumaa että "joko mennään/ väännä sitä kaasua".

Oma huomio tähän väliin.
Mulla on ihan järjestäin, joka ratapäivä, mennyt nyt samalla kaavalla. Eka setti totuttelua ja jäykkää. Toinen ja kolmas päivän parhaat fiilikset ja kierrosajat. Loppupäivää kohden sitten fiilis laskee, luotto katoaa ja kierrosajat kasvaa monta sekuntia. Lähes aina saa lähteä kotia kohti sellanen pieni vitutus mielessä :D
Seuraavana päivänä sama kaava. Oon pitänyt, ja pidän edelleen, suurimpana syynä kokemattomuutta ja sitä, että ropalle ja mielelle tämä ratatouhu on vielä niin vierasta, ettei vaan pulska jaksa.
Nyt väistämättä käy mielessä myös tämä rengastus. Renkaina katurenkaan Supercorsa SP. Varsinkin lauantaina helteellä lipsahti useamman kerran takanen ja loppupäivänä hyvä, että uskalsi ajaa. Oli vaan pakko, kun oli Tumppi kouluttamassa ja kaikki hyöty piti koittaa imeä. Kiitos muuten siitä.
Tällasella 8 päivän ratakokemattomuudella tällasta..

Knaku sanoi:

Seosrenkaista ei ole oikein kokemusta katukestävyydestä, muutama sata kilometriä olen niillä kadulla ajanut. Niissä tulee huomata, että ovat kylmällä vaarallisen liukkaat, siis oikeasti liukkaat. Ensimmäiset kilometrit varovasti, että saa lämpöä vähän alle, niin pärjää. Kylmällä kelillä ei tullut ajettua lainkaan, eikä sateella. Lämpimänä kesäpäivänä (yli +15 astetta) pärjää hyvin,. Seoskumeilla ja K3 renkailla kestoksi arvioisin 2000-3000km, K3 kestänee naksun seoskumeja paremmin. Lievällä ylipaineella voinee hieman kestoa parantaa. Kadulla en ole ajellut sitten 2013.

Seosrenkaita saa aika kohtuu hintaan. Etukumi jostain käytettynä muutamalla kympillä ja taakse löyty esim kemoran roskiksesta tarjontaa koko loppu kesälle, jos jaksaa välillä jumpata uutta alle.
Vähän revennyt seoskumi luistaa kyllä, mutta vähemmän hätäseen se lähtee alta, kuin ylikuuma katurengas.
Seosrenkaita on vaikea ajaa niin paskaan kuntoon, että yli 3s häviäisi kierroksella uusille. Suurin osa roskiskumeista on siellä 2s toleranssissa vieläpä.

Oma lehmä ojassa sen verran, että ainakin pari ok käytettyä etukumia löytyy vielä.. takaset menee siihen kuntoon, että saapi roskis hintaan.

suizaki sanoi:
Oma lehmä ojassa sen verran, että ainakin pari ok käytettyä etukumia löytyy vielä.. takaset menee siihen kuntoon, että saapi roskis hintaan.
Mulle tuli yksi noista nyt viikonloppuna. Oli mun silmään, kuin uusi. Sain vielä pyytämällä renkaan käyttöohjeetkin :D . Loistodiili

Mielenkiintoista, mulla edessä M7 RR, takana SP v2, lämppäreistä, sellasta 1.20 - 1.22 aikaa ajelin ilman lipsumisia. Takanen kyllä kulu silmissä.

Hmm, olisihan tuota voinut etsiä tietoa enemmän näistä renkaista ku nyt uus setti sp v2:sia tulossa. Olisi varmaan jo pitänyt ottaa sc- renkaita. Mitä tuonne taakse pitäisi laittaa, että pärjää ns. koko kesän keleillä? SC1 vai 2?

Jos hommaa molemmat eikä oo omaa "rengaskonetta" niin menee kikkailuksi tai sit vaan varikkokalusto taas kasvaa. :D

1:25 ja huonompia. Mutta eihän se nyt tietenkään kerro yhtään mitää siitä, mitä joku toinen niillä ajaa.
Itellä se kierros on sellaista eloonjäämiskamppailua, vähän muistuttaa ehkä jääkarhun kanssa painimista. Ja valokuvaajan kohdalla koittaa muistaa yrittää käydä vähän kyyryssä :)-

vertzu sanoi:
K3 menee varmasti järkihintaan kaupaksi. Parempi vaihtoehto olisi laittaa taaksekin oikea seoskumi. Uskon, että harrastuksesta nauttii paljon enemmän. Tärkeintä kuitenkin on tietää ja ymmärtää mitä on alla ja ajella sen mukaisesti. Kaljulla renkaalla turha roiskia jne.

Juu näin on, se vaan on ongelma etten nyt mistään saa järki hintaan sc1:stä huomiseks illaks.

Tuolla takasella mikä nyt on ei alastarossa ajeta keskiviikkona.

Popeda sanoi:
1:25 ja huonompia. Mutta eihän se nyt tietenkään kerro yhtään mitää siitä, mitä joku toinen niillä ajaa.
Itellä se kierros on sellaista eloonjäämiskamppailua, vähän muistuttaa ehkä jääkarhun kanssa painimista. Ja valokuvaajan kohdalla koittaa muistaa yrittää käydä vähän kyyryssä :)-

Juu nimenomaan, pointti oli se, että oli itsellä uudet sp v2 alla ja ajelin sellasta 1:20-1:22 r6r:llä eikä lipsahtanut kertaakaan. Ongelma saattaa siis olla enemmän ajotavassa kuin kumeissa.:grin:

Tosin itse avaan kuin nössö, liian aikaisin toki. :dunno:

Habbax sanoi:
Hmm, olisihan tuota voinut etsiä tietoa enemmän näistä renkaista ku nyt uus setti sp v2:sia tulossa. Olisi varmaan jo pitänyt ottaa sc- renkaita. Mitä tuonne taakse pitäisi laittaa, että pärjää ns. koko kesän keleillä? SC1 vai 2?

SC2 taakse niin pärjäät varmasti kelillä kuin kelillä, huomattavasti paremmin kuin katurenkailla. Ei ole parhaimmillaan +25 helteellä, mutta olen itsekin ajanut sc2 takana helteellä. Lämmetessään alkaa sulamaan ja luistamaan enemmän, mutta varoittelee eikä ole kovin äkkinäinen, etenkään verrattuna katurenkaisiin. Jos tuntuu, että pitoa kaipaa enemmän, niin SC1 pitää kyllä paremmin ja toimii lämpimässä paremmin. En usko, että kumpikaan on virhe valinta, mutta itse valitsisin tuossa tilanteessa sc2, oikein hyvä treenirengas ja ensimmäiseksi seosrenkaaksi hyvä valinta taakse.

Eteen suosittelen sc1, on toiminut lämpötiloissa 5-30 ja käytännössä olen itse ajanut kaksi kesää putkeen sc1 edessä oli keli mikä tahansa (toki sc2 olisi edessä parempi kuumalla).

SC1 eteen ja SC2 taakse.

Back